Pakkracht 05-2020 Online

P a k k r a c h t n r 5 2 0 2 0 49 K r a c h t p a t s e r ( m / v ) Ruim twee jaar geleden op 10 april 2018 (dus negen dagen te laat om nog als grapje door te gaan) lanceerde de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO) een vacaturesite speciaal gemaakt voor 45-plussers. Ik was toen bijna 49 jaar oud en snapte er helemaal niets van: in plaats van ‘50 is het nieuwe 30’ was opeens ‘45 het nieuwe 75’? De bedoelingen waren zeker goed: meer dan 100.000 mensen boven de 45 waren toen al langer dan een jaar werkloos. Maar hoe was het zo ver gekomen, dat veel bedrijven mensen nu al ver voor hun pensioengerechtigde leeftijd als niet meer capabel zagen? LEEFTIJDSDISCRIMINATIE De gedachte, dat je beter jongere werknemers en daarmee sterke en gezonde mensen aan kon nemen, ontstond in het industriële tijdperk aan het eind van de 19 e eeuw. De toen moderne wereld van de lopende band en de vanaf dit moment continu veranderende technologieën verheerlijkten de snelheid, lichaamskracht en flexibiliteit van de jeugd. Daarmee nam leeftijdsdiscriminatie zijn intrede op de arbeidsmarkt, al werd het toen niet zo benoemd en waarschijnlijk niet eens als probleem gezien. Sindsdien staat in het bedrijfsleven jong als synoniem voor daadkrachtig, vooruitgang, vernieuwing, onuitputtelijke energie en oud gelijk aan traag, conservatief en minder efficiënt. OUDE MEESTERS Nu zijn we meer dan honderd jaar verder, maar in onze hoofden nog geen millimeter opgeschoven. Nog steeds zien we oude meesters het liefst in het Rijksmuseum en geven bedrijven bij het bezetten van functies vaak de voorkeur aan jongere kandidaten. Met het idee in het achterhoofd, dat ze daarmee innovatie en vooruitgang in huis halen en stagnatie kunnen voorkomen. Maar is dat ook zo? De Duitse socioloog Michael Astor ontdekte in 2002 bij zijn onderzoek over dit onderwerp, dat jongeren inderdaad vaker en meer experimenteren met bijvoorbeeld nieuwe digitale snufjes. Echter was bij zijn experimenten ervaring en kennis van de oudere deelnemers uiteindelijk doorslaggevend bij het vinden van nieuwe oplossingen. Met andere woorden: oefening baart kunst. Kijkend naar de ook in Nederlands steeds verder oplopende vergrijzing is dat goed nieuws: innovatie heeft beide nodig – nieuwsgierigheid en bereidheid tot experimenteren enerzijds en ervaring en kennis anderzijds. JONGE HOND VERSUS OUDE ROT Wat op papier een makkelijke rekensom lijkt, vergt in de praktijk toch nog wat omdenken. Stereotypen en vooroordelen moeten van tafel. We blijven steeds langer gezond en ook geestelijk fit en we worden steeds ouder. Werknemers met een leeftijd van rond de vijftig staan dus in de bloei van hun leven. Waar men vroeger op deze leeftijd de jaren tot het pensioen begon te tellen, starten velen nu juist nog een keer met iets heel nieuws, een andere baan of een eigen bedrijf. In een artikel waar het over de demografische ontwikkeling en de invloed op de arbeidsmarkt ging vond ik laatst de zin: ontwikkeling kent geen oud en jong, ontwikkeling kent alleen vooruitgang. Dat betekent, dat verschillende generaties niet tegen, maar mét elkaar moeten werken. Een bedrijf dat toekomstbestendig wil zijn bestaat dus niet alleen uit jonge honden of oude rotten maar heeft ze allebeide aan boord. DE DIKKE VAN DALE DEFINIEERT HET WOORD KRACHT - PAT - SER ZO: BIJZONDER GESPIERD, STERK IEMAND. ALS JE DIT NET EVEN WAT BREDER UITLEGT IS HET PRECIES WAAR DE VERPAKKINGSINDUSTRIE NAAR OP ZOEK IS: IEMAND MET BIJZONDERE SPECIFIEKE KENNIS, STERKE ACHTERGROND IN DE VERPAKKINGEN, EEN KEI IN ZIJN OF HAAR VAK, EEN KRACHTPATSER DUS. UITERAARD (M/V) - MANNELIJKE EN VROUWELIJKE KEIEN DUS, WAT MIJ BETREFT GRAAG NOG MEER VAN HET LAATSTE. MAAR HOE VIND JE ZO IEMAND? WAAR ZIJN ZE EN HOE HAAL JE ZE BINNEN? EN MISSCHIEN NOG BELANGRIJKER: HOE HOUD JE ZE BINNEN JE ORGANISATIE? DAAROVER GAAT HET IN DEZE RUBRIEK. Marion Richter Heb je een specifieke vraag of wil je graag een bepaald onderwerp hier besproken hebben? Stuur dan een mail aan marion@lytz.nl Rimpeltrots MARION RICHTER VAN LYTZ VERTELT OVER DE ARBEIDSMARKT IN DE VERPAKKINGSINDUSTRIE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4