Pakkracht 05-2020 Online

P a k k r a c h t n r 5 2 0 2 0 54 D u u r z a a m v e r p a k k e n & r e c y c l i n g DE BODEMAS-ROUTE Het terugwinnen van aluminium uit bodemas van AVI’s (afvalverbrandingsinstallaties) waar restafval wordt verbrand, wordt de bodemas-route genoemd. Deze route blijkt verre van optimaal; te wijten aan oxidatie- en terugwinverliezen. De oxidatieverliezen zijn aanzienlijk bij relatief dun aluminium (tot 50%) en beperkter bij dikkere objecten (circa 10%). Deze route blijft echter van belang voor de terugwinning van aluminiumproducten die bij de PMD- en nascheidingsroute niet worden uitgesorteerd en in de restfractie belanden. Deze restfractie gaat namelijk veelal naar de AVI. DE PMD-ROUTE De effectiviteit van het uitsorteren van aluminium verpakkingen in de PMD-sorteerinstallatie is sterk technologisch bepaald. Als de sorteerinstallatie is voorzien van ECS (Eddy Current Sorting) op alle deelstromen die aluminium componenten bevatten is de sorteringsefficiëntie het hoogst. Ook in Nederland is zo’n PMD-sorteerinstallatie operationeel. Er zijn echter ook PMD- sorteerinstallaties in gebruik waar op de deelstroom met de kleinere onderdelen, ‘fines’, geen ECS plaatsvindt. Deze sorteerinstallaties voeren de fines af naar de AVI en onttrekken hiermee de aluminium componenten in deze fines aan een optimale recycling. DE NASCHEIDING-ROUTE Ook bij nascheiding is de effectiviteit van de sortering sterk technologisch bepaald. De efficiëntste nascheidingsinstallaties voor de recycling van aluminium verpakkingen passen ECS toe op alle deelstromen die aluminium bevatten. Er zijn echter ook installaties die geen ECS toepassen op de zogenaamde ONF (Organisch Natte Fractie, vergelijkbaar met fines bij PMD) en deze stroom afvoeren naar een AVI. Bij deze nascheidingsinstallaties worden hierdoor de kleinere aluminium componenten in de ONF aan een optimale recycling onttrokken. STATIEGELD OP BLIKJES Een recyclingpercentage van 83% à 85% voor aluminiumverpakkingen in Nederland is haalbaar in 2020 als alle betrokkenen de meest optimale technologieën, die momenteel al beschikbaar zijn en in Nederland worden toegepast, implementeren. In het geval er een statiegeldsysteem voor drankbussen wordt ingevoerd kan dit recyclingpercentage verder stijgen naar maar liefst 88% à 92%. Studie in opdracht van de RAVN uitgevoerd door E.U. Thoden van Velzen en I.W. Smeding, Wageningen Food & Biobased Research, rapport 2060, juni 2020. Meer informatie: RAVN - Recycling Aluminium Verpakkingen Nederland Tel. +31 (0)6-48511910 | www.ravn.nl In het onderzoek wordt aan de hand van een materiaalstroommodel de inzamel- en recyclingketen van aluminiumverpakkingen en verwante consumentenartikelen (zoals aluminium huishoudfolie) in ons land beschreven. De relevante ketens zijn de bodemas- route, de PMD-route en de nascheiding-route. Ook wordt eventuele statiegeldplicht onder de loep genomen. Onderzoek: ‘POTENTIE VOOR DE RECYCLING VAN ALUMINIUM VERPAKKINGEN EIND 2020’ DE RAVN (RECYCLING ALUMINIUM VERPAKKINGEN NEDERLAND) SPANT ZICH IN OM DE RECYCLING VAN ALUMINIUM VERPAKKINGEN EN AANVERWANTE ARTIKELEN IN NEDERLAND TE OPTIMALISEREN. DE RAVN HEEFT WAGENINGEN FOOD & BIOBASED RESEARCH GEVRAAGD NAAR EEN WETENSCHAPPELIJKE STUDIE OM EENBEELD TE SCHETSENVAN HOEDEZE RECYCLINGER EIND 2020 UIT ZOU KUNNEN ZIEN, WANNEER BETROKKENEN BIJ DE INZAMELING, SORTERING EN RECYCLING GEBRUIKMAKEN VAN DE BESTE TECHNOLOGIEËN DIE MOMENTEEL BESCHIKBAAR ZIJN EN WORDEN TOEGEPAST. HIERBIJ MOET WORDEN UITGEGAAN VAN DE NIEUWSTE REKENREGELS VAN DE EUROPESE UNIE VOOR HET BEREKENEN VAN RECYCLINGPERCENTAGES. DAARNAAST OMVAT DE OPDRACHT HET BEREKENEN VAN HET EFFECT DAT DE INVOERING VAN STATIEGELD OP BLIKJES HEEFT OP DE RECYCLING.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4