Pakkracht Nr5-2021 Online

P a k k r a c h t n r 5 2 0 2 1 27 C o l u m n ACTIEVE PROBLEEMOPLOSSER Verpakken doen we als sinds mensenheugenis. De verpakking is een slimme oplossing om voedingsmiddelen en producten te beschermen en te vervoeren. Tegenwoordig zien we de meest geavanceerde materialen en technieken die het product niet alleen optimaal beschermen, maar bijvoorbeeld ook de houdbaarheid verlengen (actieve verpakkingen). Voorbeelden hiervan zijn barrière folies en (E)MAP-verpakkingen. Door het conditioneren van de lucht in de verpakking blijft het product langer houdbaar. Een actuele ontwikkeling is het gebruik van antimicrobiële materialen die de bacteriegroei in de verpakking remmen. Hier wordt momenteel nog volop mee geëxperimenteerd. S(L)IMPLICITY Eenvoud dient te mens, ook als het om verpakkingsgemak gaat. Van een praktische to-go draagoplossing tot een hersluitbare verpakking. Mooi voorbeeld van deze laatstgenoemde is WinScribe®. Dit is een revolutionaire lasertechniek waarmee folie wordt bewerkt tot een hersluitbare verpakking. Door een tweelaagse laminaat met de laser dusdanig te ‘scriben’ ontstaat een hersluitbare topseal. Easy open en dicht, zonder gedoe met afsluitstickers of los deksel. Deze techniek wordt onder andere gebruikt voor het verpakken van aardbeien, bessen, voorgesneden fruit en noten, met als bijkomstig voordeel dat hiervoor veel minder plastic verpakkingsmateriaal nodig is in vergelijking met traditionele deksels. Deze verpakking is dus dubbel slim! WIE NIET GROOT IS, MOET SLIM ZIJN Verpakkingenworden bij voorkeur steeds compacter vanuit milieuoogpunt en aan de andere kant moet er steeds meer verplichte informatie op de verpakking worden vermeld. Gelukkig worden verpakkingen op dit gebied ook steeds slimmer. Nieuwe technieken zoals AR en VR bieden slimme mogelijkheden tot interactie en zijn de marketingtools bij uitstek. Breng je verpakking (of product) tot leven, deel acties, een lekker recept of projecteer het product thuis bij de klant. Het klinkt misschien wat futuristisch of onbetaalbaar, maar vanuit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat er vaak meer mogelijk is dan je denkt. Volg hierbij uiteraard wel altijd de strategie van het product of merk. VAN REALISATIE TOT IDEE Dat klinkt als de omgekeerde wereld, maar internet staat tegenwoordig boordevol ‘how it’s made’-films. Oók van draaiende verpakkingsmachines en geloof me of niet: dat is heel inspirerend. Je leert hoe ver je kunt gaan en ontdekt nieuwe mogelijkheden richting maakbaarheid. We draaien het dus eigenlijk om: vanuit productiemogelijkheden bedenken we nieuwe verpakkingsoplossingen. Maar ook als we een concrete vraag krijgen vanuit de markt, dan benaderen we dit soms vanuit het productieproces. Dat leidt tot verrassende nieuwe inzichten én slimme verpakkingsoplossingen. Smart Packaging IN ELKE EDITIE BESPREEKT TRENDWATCHER LINDA VAN DEN HEUVEL EEN AANTAL RELEVANTE VERPAKKINGSTRENDS EN ONTWIKKELINGEN, MET DIT KEER AANDACHT VOOR SMART PACKAGING. “VERPAKKINGEN WORDEN STEEDS SLIMMER. IK NEEM JE MEE LANGS EEN INTERESSANTE REIS VAN DE EVOLUTIE VAN DE VERPAKKING.” HENK HOOGENKAMP, VASTE COLUMNIST VAN ONS VAKTIJDSCHRIFT, IS EEN INTERDISCIPLINAIRE SCHRIJVER DIE IN BOEKEN, LEZINGEN EN ARTIKELEN VOOR DIVERSE MEDIA DE BALANS ZOEKT TUSSEN VOEDSELPROTEÏNEN, SOCIALE INTERACTIES, OMGEVING EN DE VERSTORING VAN DE MARKETINGDYNAMIEK. TRENDWATCHER LINDA VAN DEN HEUVEL, TEAMLEIDER BIJ IDEEËNFABRIEK WRAPPIDUP, BESPREEKT RELEVANTE VERPAKKINGSTRENDS Trendwatcher bij WrappIDup Onderdeel van Paardekooper Linda van den Heuvel

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4