Pakkracht nr5 2022 Online

... PAKKRACHT NR 5 2022 13 Krachtpatser (M/V/X) Eind september was het eindelijk zo ver: de FACHPACK in Neurenberg opende haar deuren en maakte het persoonlijke netwerken binnen de Europese verpakkingsindustrie weer mogelijk, ook zonder mondkapje. Drie dagen onderdompelen in de nieuwste ontwikkelingen van onze industrie, nieuwe mensen ontmoeten en inspirerende gesprekken voeren – ik verheugde me er ontzettend op! Wat me echter meteen opviel: nog steeds werd het beeld gedomineerd door mannen in pakken, op de stands maar ook bij de bezoekers. Vrouwen waren zeker aanwezig, echter duidelijk in de minderheid. Kort daarvoor had ik nog met een vrouw uit mijn netwerk gesproken, die op dit moment deel nam aan het jaarlijkse salesstrategiemeeting van de multinational waar ze voor werkte. En je raad het al: de andere negentien salesmanagers, die uit drie verschillende landen waren aangereist, waren allemaal mannen. Toen ik me erover verbaasde, zei ze lachend, dat dit na haar ervaring nog steeds de standaard is in de verpakkingsindustrie en een vrouwenquotum misschien toch niet zo’n slecht idee zou zijn. Enkele jaren geleden vertelde ik in deze column al over het tekort aan vrouwen in onze industrie, waarbij ik het toen vooral had over de technische beroepen zoals verpakkingstechnoloog of engineer. Echter werd me de afgelopen jaren steeds duidelijker, dat we in de verpakkingsindustrie ook en vooral aan de top van de bedrijven vrouwelijke input missen. Een groot aantal bekende vrouwen veranderde begin dit jaar in de laatste week van januari op LinkedIn hun voornaam in Peter, een ludieke actie van het feministische platform WOMEN Inc. Op dat moment had Nederland meer CEO’s van beursgenoteerde bedrijven met de voornaam Peter dan vrouwelijke CEO’s in totaal. Met deze actie wilden zij aandacht voor deze discrepantie vragen. Nu ken ik in de verpakkingsindustrie niet veel CEO’s die Peter heten, maar ik ken vooral amper vrouwen die deze rol bekleden. En ondanks dat we in 2022 leven en we volgens mij al grote stappen hebben gemaakt op het gebied van inclusiviteit en diversiteit, ligt de oorzaak voor deze discrepantie volgens WOMEN Inc. nog steeds voor het overgrote deel in de genderstereotypering. Zo willen we graag assertieve en daadkrachtige managers hebben, maar beide eigenschappen worden nog steeds als masculien gezien en niet met vrouwelijk geassocieerd. Daarom denkt men volgens een onderzoek van Prof. Dr. Janka Stoker, hoogleraar Leiderschap en Organisatieverandering aan de RUG, bij een goede leider nog steeds aan een man en wordt een leidinggevende positie meestal, bewust of onbewust, met een man bezet. Als wij de transitie naar een duurzame verpakkingsindustrie willen versnellen, hebben we volgens mij ook meer diversiteit aan de top, dus meer vrouwelijke managers nodig. Uit onderzoek bleek namelijk, dat vrouwelijke leiders meer gericht zijn op de ontwikkeling van hun mensen, waardoor de organisatie in zijn geheel sneller en verder ontwikkeld. Daarom hoop ik, dat niet alleen de Peters deze column gaan lezen KRACHTPATSER (M/V/X) IS TERUG! MARION RICHTER, OPRICHTER VAN LYTZ, NEEMT JE IN DEZE NIEUWE SERIE MEE IN DE VERHALEN VAN MENSEN UIT DE VERPAKKINGSINDUSTRIE. WANT WE STAAN VOOR EEN GROTE UITDAGING: DE TRANSITIE NAAR EEN DUURZAME SECTOR. EEN DUURZAME VERPAKKINGSINDUSTRIE GAAT OVER MEER DAN VERPAKKINGEN, MATERIALEN EN TECHNIEK. DEZE TRANSITIE GAAT OOK - EN VOORAL - OVER MENSEN. HOE ZORG JE DAT ZIJ DIE TRANSITIE VERSNELLEN? MIJN NAAM IS PETER Marion Richter MARION RICHTER VAN LYTZ VERTELT OVER ‘SUSTAINABLE WORK, SUSTAINABLE LIFE, AND SUSTAINABLE PACKAGING’ Heb je een tip voor deze column, een vraag of wil je meer weten over sustainable life, sustainable work, sustainable packaging? Stuur een mail aan marion@lytz.nl.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4