Pakkracht nr5 2022 Online

PAKKRACHT NR 5 2022 16 VERPAKKINGSMACHINES EN AUTOMATISERING “ALS JE JE VERPAKKINGSPROCES KUNT AUTOMATISEREN, SCHEELT DAT TIJD EN GELD” Betrouwbaarheid, efficiëntie, kostenbesparing en kwaliteitsborging waren de thema’s die centraal stonden tijdens deze (end-of-line) Demoweek. “Door het bestaande verpakkingsproces te automatiseren, creëren producenten een betrouwbaarder en efficiënter verpakkingsproces, waarin de herhaaldelijke werkzaamheden worden overgenomen door machines”, vertelt commercieel medewerker Simone van Kuijk. “We hebben veel ervaring binnen de AGF, maar we krijgen steeds meer aanvragen vanuit de vis- en vleesindustrie. Het voordeel is dat onze machines niet voor een bepaalde sector worden ontwikkeld, maar inzetbaar zijn in allerlei branches. Iedereen die verpakt, kan voordeel uit onze machines en materialen halen. Om de verschillende toepassingen (opzetten van dozen of trays, casepacken en palletiseren) onder de aandacht te brengen, hebben we een Demoweek georganiseerd. We hebben uit allerlei sectoren bezoekers gehad, voor wie we allemaal uitgebreid de tijd konden nemen en aan wie we onze machines konden demonstreren. Zien doet overtuigen.” AUTOMATISEREN IS EEN MUST Van der Sar vult aan: “Ik zeg niets nieuws als ik vertel dat binnen de vlees- en visindustrie een flinke vraag naar automatiseringsoplossingen is. Dat geldt niet alleen voor het productieproces, maar ook voor het verpakken. Onlangs was ik bij een grote vleesverwerker die rondom een actie op korte termijn zestig inpakmedewerkers nodig had. Via een uitzendbureau kreeg hij er dertig en de dag erop waren er nog vijftien over. Handjes die je bespaart, hoef je nooit meer aan te nemen. Nog los van het feit dat ook arbeidsmigranten steeds minder gemakkelijker het saaiere inpakwerk willen doen. De vraag naar automatiseringsoplossingen zijn vanuit nood geboren, maar in de voedingsmiddelenindustrie hoef je niemand meer te overtuigen van de meerwaarde van automatisering.” Los van tijd en geld is er nog een groot voordeel van automatiseren: “De foutmarge gaat omlaag en er komen geen handjes meer aan het product, wat in het kader van hygiëne en voedselveiligheid natuurlijk een groot voordeel is. Zeker in de vis- en vleesindustrie.” PERSOONLIJKE AANPAK Hoe je problemen van producenten en retailers oplost, is echter van een hele andere orde, weet Van der Sar. “Wij kijken écht naar wat de klant nodig heeft. De oplossingen die we aanbieden, zijn altijd afhankelijk van de capaciteitsvraag en het te verpakken product. Wij willen niet de goedkoopste zijn, maar zetten in op een duurzame relatie met onze klanten. Het gaat er ook om dat we telkens een goede oplossing kunnen aanbieden. Als je het dan niet wordt, maar de klant is een jaar later of zelfs drie jaar later opnieuw op zoek naar een oplossing voor zijn automatiseringsvraagstuk, dan komen ze vanzelf weer bij Sarco uit. Zeker bij retailers werkt het vaak op die manier. Dat heeft het recente verleden meermaals bewezen”, lacht Van der Sar tevreden. “Wij zijn geen soort van autodealer die per se iets moet verkopen, dus we kijken altijd naar wat het beste past.” Bovendien beschikt Sarco over een ruim aanbod (gebruikte) verpakkingsmachines. “Je kunt bij ons echt op elk niveau instappen.” SNEL EN PRECIES CASEPACKEN Middelpunt in de tot showroom gebombardeerde technische ruimte tijdens de Demoweek bij Sarco is de Egatec Robot Casepacker (RP1), die producten met een hoge snelheid en nauwkeurigheid in zowel winkelkratten als trays plaatst met behulp van een robotarm (RP2 met twee robotarmen). Een vision-camera zorgt voor uiterste precisie om het product precies in de doos te plaatsen. Producten worden tijdens hele proces voorzichtig gehanteerd en verplaatst met behulp van vacuüm, grijper of een combinatietool. Van der Sar: “Laatst hebben we bij een druivenverwerker deze casepacker geplaatst, die 120 slagen per minuut maakt, terwijl de topseallaag van de verpakking (dunne folie) SARCO PACKAGING OPENDE BEGIN OKTOBER DE DEUREN OP HET HOOFDKANTOOR IN GAMEREN OM PRODUCENTEN IN DE VOEDINGS- EN VERPAKKINGSINDUSTRIE KENNIS TE LATEN MAKEN MET DE VERSCHILLENDE MERKEN MACHINES EN DE VOORDELEN DIE VERDERE AUTOMATISERING VAN HET VERPAKKINGSPROCES MET ZICH MEEBRENGEN. “NOG LOS VAN DE KOSTEN, HEBBEN ALLE PRODUCENTEN GROTE MOEITE OM VOLDOENDE PERSONEEL TE VINDEN. ALS JE DAN JE VERPAKKINGSPROCES KUNT AUTOMATISEREN, SCHEELT DAT TIJD ÉN GELD”, LEGT EIGENAAR JAAP VAN DER SAR VAN SARCO PACKAGING UIT TIJDENS DE ZOGEHETEN DEMOWEEK.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4