Pakkracht nr5 2022 Online

PAKKRACHT NR 5 2022 22 COVERSTORY: DS SMITH DE IMPACT VAN E-COMMERCE OP DE VERPAKKINGSINDUSTRIE Al jaren zien we dat producten zowel online als offline gekocht kunnen worden. Met welke zaken moeten verpakkende en producerende bedrijven rekening houden? “Het is belangrijk om te realiseren dat een webshopdoos aan heel andere eisen moet voldoen dan een doos voor traditionele retail. Wanneer je niet volledig gebruikmaakt van de mogelijkheden in design, laat je als webshop geld liggen. De schade als gevolg van foutief verpakkingsmateriaal kan lager, de ervaring van de klant tijdens het uitpakken kan beter, het verwerken van eventuele retouren kan makkelijker en natuurlijk is er altijd een mogelijkheid om de verpakking duurzamer te maken. Er zijn grote verschillen tussen de online en traditionele verkoopkanalen. De condities in de traditionele supply chain zijn redelijk constant en kent gemiddeld zo’n acht touch points. Met behulp van speciale software berekenen we de impact op de retailverpakking en gaan we na hoe we met zo min mogelijk materiaal een zo sterk mogelijke doos kunnen maken. Een van onze doelstellingen uit onze Now and Next duurzaamheidsstrategie is om het gebruik van de papiervezels in al onze nieuwe ontwerpen te optimaliseren zodat we met zo min mogelijk materialen een maximaal resultaat behalen. De supply chain van e-commerce, met soms wel vijftig touch points, is volledig anders. De dozen worden niet netjes op een IN DE EERSTE ZES MAANDEN VAN 2022 GAF DE NEDERLANDSE CONSUMENT MAAR LIEFST 16 MILJARD EURO ONLINE UIT AAN PRODUCTEN EN DIENSTEN. WANNEER WE IETS VERDER INZOOMEN, ZIEN WE LOGISCHERWIJS DAT VOORAL DIENSTEN ZOALS PAKKETREIZEN, VLIEGTICKETS EN TOEGANGSKAARTJES VOOR EVENEMENTEN IN DE LIFT ZITTEN TEN OPZICHTE VAN VOORGAANDE TWEE CORONAJAREN. ECHTER, WAAR HET AANTAL DIENSTEN STEEG, DAALDE HET AANTAL BESTELDE PRODUCTEN MET MAAR LIEFST NEGEN PROCENT. REDEN VOOR ZORG VOOR DE VERPAKKINGSINDUSTRIE? WE SPRAKEN MET HIDDO VAN DE VEN, SALES, MARKETING & INNOVATION DIRECTOR BIJ DS SMITH, EEN VAN DE GROOTSTE LEVERANCIERS VAN E-COMMERCE VERPAKKINGEN IN EUROPA. Uit cijfers van thuiswinkel.org blijkt dat het aantal producten dat online wordt besteld, behoorlijk aan het dalen is. Welke invloed zal dat hebben op de verpakkingsindustrie? “We zien dat de online omzet in producten inderdaad iets is genormaliseerd ten opzichte van de laatste twee jaar. Dat is ook niet verwonderlijk. In bijna alle branches vinden consumenten gedeeltelijk hun weg terug naar de winkel. Echter, wanneer we kijken naar precorona jaren, dan zien we dat de stijgende lijn zich onverminderd voortzet. Wat dat betreft dus business-as-usual, als zoiets al bestaat in de verpakkingsindustrie.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4