Pakkracht nr5 2022 Online

PAKKRACHT NR 5 2022 23 pallet gestapeld, gaan door een intensief postsorteercentrum, hebben vaak tussentransport, belanden kriskras door elkaar in een bestelbusje, worden zeker niet keurig rechtop gestapeld vervoerd en gaan in sommige marktsegmenten vaak retour naar de afzender.” Toch praten we over dezelfde producten die verpakt worden. Hoe los je dit op? “Bij deverpakkingendieweontwerpenenproduceren, nemen we altijd de supply chain van de klant als uitgangspunt. Is de doos bedoeld voor traditioneel transport, voor e-commerce, of voor multi-channel? Door ons Europese netwerk van zevenhonderd designers kunnen we putten uit een ongekende hoeveelheid kennis, designs en inzichten. Lessen die we in het ene land geleerd hebben, passen we toe in andere landen en zo maken we niet alleen onszelf, maar ook onze klanten sterker.” Zo’n e-commercetransport lijkt behoorlijk complex. Hoe weet je zeker dat het pakketje onbeschadigd aankomt? “Als je wilt testen of de verpakking de reis naar de consument overleeft dan zou je deze verpakkingen aan normale verpakkingstesten kunnen onderwerpen. Bij e-commerce loop je echter tegen een aantal problemen aan.Ten eerste is de hoogte van de valproef niet representatief voor e-commerce en dit verschilt zelfs per distributiecentrum. Daarnaast is enkel het meten van de draagkracht onvoldoende omdat een doos in e-commerce nooit netjes gestapeld en rechtop vervoerd wordt. Om dit op te lossen heeft DS Smith een uniek e-commerce testcentrum, DISCSTM met test apparatuur die de condities in de e-commerce supply chain van de klant nabootst. Van inpaktafel tot sorteercentrum en van bestelbus tot retourzending. Zo wordt getest wat het effect is van bijvoorbeeld het weglaten van plastic opvulmateriaal en wordt er onderzocht wat het effect op schade is van een nieuw ontwerp. Dit zijn testen die je liever niet in de praktijk doet omdat dit de consument onnodig frustreert met schade en daarnaast beslag legt op interne resources bij de klant die al schaars zijn.” We zien dat online kanalen en fysieke winkels strijden om de gunst van de consument. Welke kansen en bedreigen liggen hier voor webshops en hoe pakken ze deze het beste aan? “Zeker nu e-commerce concurreert met traditionele retail, is het voor merkfabrikanten, retailers en pure e-commerce spelers van belang om te onderzoeken hoe retourzendingen te optimaliseren, schade te reduceren, lege ruimte in verpakkingen te minimaliseren, verpakkingen duurzamer te maken en ervoor te zorgen dat de ervaring tijdens het openen van de verpakking in lijn ligt met de uitstraling van de webshop en het merk. We kennen allemaal de berichten op social media over te grote dozen en plastic opvulmateriaal in webshopdozen. Wanneer online spelers deze zaken niet onder controle krijgen, zal de factor persoonlijke beleving in de winkel de doorslag gaan geven.” Waar moeten bedrijven rekening mee houden wanneer het gaat om verpakkingstrajecten? “Partijen met een low cost, transactionele strategie, gericht op korte-termijncontracten tegen de allerlaagste prijs, hebben het de afgelopen jaren zwaar gehad en zullen het de komende jaren nog zwaarder krijgen. We zien dat er bij onze afnemers vooral behoefte is om nog nauwer samen te werken om meer te kunnen doen met minder materialen, minder inspanningen en minder kosten. Tegelijkertijd wordt er verwacht dat de betrouwbaarheid en de impact van de verpakking stijgt. Dat kost tijd, vertrouwen en vooral investeringen van beide kanten. Partnership is het sleutelwoord.” Hoe ziet zo’n samenwerking er idealiter uit? “We realiseren ons dat elke e-commerceklant anders is. Een leverancier van maaltijdpakketten heeft compleet andere behoeften dan een webshop in elektronica. Daarnaast maakt de grootte van de betreffende webshop behoorlijk wat uit. We beleveren van letterlijk de allergrootste e-commerce reus tot de nieuwste lokale start-ups en logischerwijs is de samenwerkingsbehoefte ook anders. Voor de kleinere e-commerce spelers hebben we standaard verpakkingen die we uit voorraad kunnen leveren, voor middelgrote webshops hebben we ontwerpen die zich in de praktijk bewezen hebben. Deze worden op maat, eventueel voorzien van eigen logo, geproduceerd en uitgeleverd. Voor de grotere spelers hebben we uitgebreide verpakkingsaudits, ondersteunen we automatisatie en machinale verwerking, doen we PackRight verpakkingsworkshops en bieden inspiratiesessies waar we dieper ingaan op trends en inzichten uit de gehele industrie. In alle gevallen kan de klant verwachten dat we ontwerpen en produceren om de kosten in de supply chain van de klant te reduceren, hun omzet te verhogen door unieke ontwerpen, de risico’s te beheersen en ervoor te zorgen dat deze webshops met onze verpakkingen ‘circular ready’, kortom sustainable en circulair zijn.” Meer informatie via www.dssmith.com/ecommerce-verpakkingen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4