Pakkracht nr5 2022 Online

... PAKKRACHT NR 5 2022 25 COLUMN Veel van de data over zwerfval komt van de ‘Plastic Soup Surfer’ en de ‘Zwerfinator’. Deze namen zijn de aliassen van Merijn Tinga en Dirk Groot. Merijn en Dirk zijn zogenaamde eco-warriors: personen die zich actief inzetten om milieu-schade te voorkomen. Beide heren hebben de laatste jaren grote invloed gehad op keuzes m.b.t. verpakkingen in zowel politiek als bedrijfsleven. Zo hebben ze zich zeer hard gemaakt voor invoering van statiegeld op kleine flesjes en blikjes. Ze hebben er voor gezorgd dat afvalscheiding op scholen gefaciliteerd wordt door het Afvalfonds verpakkingen. Verder werden ook individuele merken en winkels ‘aangepakt’. Zo ging Anta Flu over op papieren wikkels, stopten winkelketens de verkoop van knetterballen (plastic-houdend vuurwerk), waterballonnen en plastic confetti. Met #MissionMars werd het zwerfaval van merken als Mars, Snickers, Bounty, Milky Way, Balisto, M&M’s, Twix, Maltesers en Celebration aan de kaak gesteld. Recent zijn ook enkele ‘statiegeld-ontduikers’ aangepakt en hebben supermarkten bepaalde producten geweerd. Ook de link met de politiek is sterk. Dit zien we onder andere in het ambassadeurschap van Frans Timmermans voor een aantal onderwerpen. Al met al hebben deze twee individuen een gigantische impact op producten en verpakkingsafval. De vraag is nu: wat moet ik hier mee? Moet ik me zorgen maken dat mijn merk aan de publieke schandpaal genageld wordt? Wat moet ik dan als antwoord geven? En hoe komt dit over op publiek en politiek? Het mooie van dit onderwerp is: je kunt je voorbereiden! De eerste stap is om te analyseren wáár jouw verpakking afval wordt. Wordt jouw product met name out-of-home of @home geconsumeerd? De kans dat een verpakking voor douchegel in de natuur eindigt is uiteraard veel kleiner dan de kans dat een sigarettenpeuk of blikje energy-drink verkeerd terechtkomt. En áls je weet dat een groot aantal items in de natuur eindigt, hoe kun je ze dan het beste ontwerpen zodat ze minimale milieu-impact hebben? Uiteraard is het geen eenvoudige opdracht. Je moet immers een verpakking gaan aanpassen op ongewenst gedrag. En dat ongewenst gedrag geldt ook nog eens voor een klein percentage van je producten. Maar ja, RedBull verkocht in 2021 wereldwijd bijna 10 miljard blikjes. Als 1% daarvan in de natuur terecht kwam, zijn dat nog steeds 100 miljoen blikjes! Durft jouw Management Team het aan om het er op aan te laten komen? Wat is het afbreukrisico als jouw product negatief in het nieuws komt? Wat als er aanvullende wetgeving komt? En wat als retailers bepaalde producten gaan verbannen? Of ga je sowieso actief nadenken over alternatieven? Misschien kun je met een nieuw eco-design zelfs een boost geven aan de marketing van je product! Zoals altijd begint alles met een goed ontwerp. Hier kan jij als verpakkingsdesigner het verschil maken. Ik wens je daarbij veel plezier en veel succes! VERPAKKINGEN ZIJN BIJZONDER HERKENBAAR. DAT IS GEWELDIG ALS ZE OP DE SCHAPPEN IN DE SUPERMARKT LIGGEN. ALS DE VERPAKKING NÁ GEBRUIK ECHTER IN HET MILIEU BELAND, BLIJVEN ZOWEL MERK ALS PRODUCT MEESTAL OOK NOG HEEL GOED ZICHTBAAR. DAAR ZIJN MERKEN ALS MCDONALDS, REDBULL, HEINEKEN EN COCA COLA UITERAARD EEN STUK MINDER BLIJ MEE. DE INVLOED VAN ECO-WARRIORS OP VERPAKKINGEN. HOE KAN IK DAAROP ANTICIPEREN? Vincent Mooij VINCENT MOOIJ, DIRECTEUR VAN CIRCPACK BY VEOLIA, INFORMEERT U OVER WAT ER SPEELT RONDOM DE RECYCLING VAN UW VERPAKKINGEN Directeur CIRCPACK by Veolia

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4