Pakkracht nr5 2022 Online

PAKKRACHT NR 5 2022 5 P. 22 COVERSTORY DS SMITH In de eerste zes maanden van 2022 gaf de Nederlandse consument maar liefst 16 miljard euro online uit aan producten en diensten. Wanneer we iets verder inzoomen, zien we logischerwijs dat vooral diensten in de lift zitten. Echter, waar het aantal diensten steeg, daalde het aantal bestelde producten. Reden voor zorg voor de verpakkingsindustrie? We spraken met Hiddo van de Ven, Sales, Marketing & Innovation Director bij DS Smith. P. 31 PET-UPCYCLING-TECHNOLOGIE Onlangs kondigden Koch Technology Solutions (KTS), een dochterbedrijf van Koch Engineered Solutions, en Ioniqa Technologies B.V. (Ioniqa) een samenwerkingsovereenkomst aan om Ioniqa’s PET upcycling-technologie verder op te schalen voor de plastic industrie. Ioniqa heeft namelijk een proces ontwikkeld om zeer laagwaardig PET afval oneindig te recyclen waarbij een zeer zuivere grondstof wordt geproduceerd. P. 32 CASESTUDY ROBATECH Het tabaksbedrijf JTI Zwitserland testte het nieuwe lijmapplicatiesysteem van Robatech op een verpakkingslijn. Na de productpresentatie was het voor JTI de vraag of achter een kleine eenheid als het lijmapplicatiesysteem daadwerkelijk een energie-bespaarpotentieel van dertig procent of meer schuil kan gaan. Het testresultaat op het gebied van energiebesparing was voor iedereen verrassend. P. 41 KLIMAATNEUTRAAL ABB IN EDE Volgens het Klimaatakkoord dat door de Nederlandse politiek is vastgesteld, moeten de de CO2-uitstoot in 2030 tot 51 procent zijn teruggebracht, ten opzichte van de uitstoot in 1990. ABB doet daar een flinke schep bovenop, door al haar productielocaties in 2030 al volledig CO2-neutraal te maken. ABB in Ede deelt haar lessen uit dit traject. 22 31 32 41

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4