Pakkracht nr5 2023 Online

PAKKRACHT NR 5 2023 33 ONDERZOEK Door middel van dit onderzoek wilden Jaimy en Annemiek inzicht krijgen in de fysieke en online markt van de onbewerkte AGF-producten, de verpakkingen hiervan en de trends binnen retail in Nederland. Ook werd onderzocht hoe de resulataten uiteindelijk overzichtelijk en aantrekkelijk in kaart gebracht kunnen worden. Hierdoor krijgt men meer inzicht in de duurzaam-heid van AGF-verpakkingen en wordt verbetering in de toekomst makkelijker gemaakt. Field- en deskresearch De studenten maakten een overzicht van het totaalaanbod aan onbewerkte AGF-producten op de Nederlandse markt en gingen op pad om te zien welke verschillende verpakkingen er worden gebruikt voor deze producten. Zij deden onderzoek bij verschillende supermarkten en hielden daarbij rekening met een aantal belangrijke factoren: het soort retailer (alleen fysiek, fysiek én online of alleen online), locatie (grote stad, stad of dorp), marktpositie (marktleider, middelgrote supermarkt, discounter of biologische supermarkt) en land van herkomst. Ze zagen bijvoorbeeld dat bij de biologische supermarkten de meeste producten onverpakt verkrijgbaar waren, vergeleken met andere supermarkten. In een reguliere supermarkt moeten de biologische producten verpakt worden om onderscheid te maken met niet-biologische producten. Bij online retailers wordt ook vaak minder verpakt dan bij fysieke supermarkten, en een hogere omloopsnelheid bij de supermarkt vermindert ook het aantal verpakkingen. Jaimy en Annemiek merkten opvallend genoeg op dat het land van herkomst en de manier van transport nauwelijks effect hadden op de manier van verpakken. Duurzaamheid Volgens Jaimy en Annemiek liggen er nog veel kansen in het verduurzamen van de verpakkingen van (on)verpakte, onbewerkte AGF-producten. Volgens het onderzoek is duurzaamheid een steeds belangrijkere factor binnen de AGFsector. Zo kopen consumenten meer mono-verpakkingen (gemaakt van één soort materiaal) en kiezen ze vaker voor verpakkingen die makkelijk te recyclen zijn. Er verschijnen tevens steeds meer kartonnen verpakkingen op de markt en er wordt meer aandacht besteed aan het reduceren van plastic door middel van topseals, natural branding (lasering) en banderollen. Binnen het onderzoeksproject Goed Verpakt, hebben HAS-studenten Jaimy Wouters en Annemiek Dekker een overzicht gemaakt van het aanbod van onbewerkte AGF-producten in Nederland. Zij onderzochten hoe deze producten worden verpakt, hoe dit verschilt bij verschillende (online) retailers, wat de oorzaken van de verschillen zijn en welke trends meespelen bij de beslissing voor een bepaalde verpakking. Mondigere consument De andere megatrend die Jaimy en Annemiek constateerden was de toenemende mondigheid van de consument. Zij stellen dat vooral door social media consumenten sneller een standpunt aannemen en delen. Consumenten willen meer informatie en ze willen bovenal serieus genomen worden als klant. Ook voelen ze het liefst een connectie met een bedrijf of onderneming. Bedrijven kunnen de betrokkenheid van mensen verhogen door ze meer te informeren. PLUS supermarkten hebben bijvoorbeeld in samenwerking met Fyffes de productieketen van de bananen inzichtelijk gemaakt. Consumenten kunnen een QR-code op de producten scannen en zo precies zien hoe de banaan uiteindelijk in hun winkelmandje is beland. De studenten hebben alle informatie verzameld in een interactieve pdf en op een infographics website. Op de website staan afbeeldingen waar bezoekers op kunnen klikken om een volledig overzicht te krijgen van de verschillende verpakkingen per groente- of fruitklasse, met daarbij de verschillende functies en rollen van deze verpakkingen. De volgende keer In de komende twee edities van vaktijdschrift Pakkracht delen wij een artikel omtrent de onderzoeken die door studenten zijn gedaan naar de integrale duurzaamheid van productverpakkingscombinaties. In de volgende uitgave leest u over de opties voor duurzamere verpakkingen voor witlof en appels. Meer informatie via www.projectgoedverpakt.nl ‘WAAROM ZIJN AL DIE VERSCHILLENDE VERPAKKINGEN ER EIGENLIJK?’

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4