Pakkracht nr5-2025 Online

28 PAKKRACHT NR 5 2025 INTERVIEW Door de toenemende druk op duurzaamheid en veranderende Europese wetgeving staat de verpakkingsindustrie midden in een transitie. Akarton uit Venlo, ooit begonnen als specialist in kleine oplages, ontwikkelt zich in snel tempo tot een volwaardige partner voor grote volumes en complexe vraagstukken. Mike Noldus vertelt over de weg die het bedrijf heeft afgelegd en de keuzes die het maakt om klaar te zijn voor de toekomst. AKARTON ONTWIKKELT ZICH TOT STRATEGISCHE PARTNER VOOR ALLE VERPAKKINGSVRAAGSTUKKEN “Het verhaal van Akarton begint eigenlijk met een agentuurschap”, begint Mike Noldus. “We vertegenwoordigden buitenlandse firma’s, maar al snel merkten we dat klanten behoefte hadden aan kleine oplages golfkarton. Daar zijn we in 1992 zelf mee begonnen. Dat bleek een schot in de roos.” De jaren daarna groeide de vraag gestaag. In 2010 werd de productie samengevoegd en ging het bedrijf verder onder de naam Akarton. “We waren toen vooral bekend als specialist in kleinere oplages. Maar de afgelopen twee jaar zien we een enorme verschuiving: klanten die ons kenden van niche-oplossingen, vragen ons nu ook voor grote volumes van 3.000 tot 5.000 vierkante meter grondstof. Dat is een erkenning van onze kwaliteit en betrouwbaarheid.” Investeren in capaciteit en automatisering Om die groei te ondersteunen, investeerde Akarton fors in nieuwe technologie. “We hebben machines aangeschaft, met name inliners, die van plaat tot gebundeld pallet produceren zonder tussenstappen”, legt Mike uit. “Daarmee kunnen we kleinere formaten Amerikaanse vouwdozen en afgeleiden veel efficiënter maken. Inmiddels breiden we dat uit naar grotere formaten en zien we ook de vraag daarvoor toenemen.” Een belangrijke stap werd in 2023 gezet met de introductie van intralogistieke systemen. “We hebben zwaar geïnvesteerd in automatische transportsystemen, zodat handmatige processen worden vervangen. Het resultaat is dat we vandaag volledig ingericht zijn om grote volumes te draaien. We zijn klaar voor de volgende stap.” Nieuwe markten en klanten Die stap is duidelijk zichtbaar in de doelmarkten. “We krijgen steeds vaker voet aan de grond bij grote partijen, vooral in

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4