Pakkracht nr.6 2017

P a k k r a c h t n r 6 2 0 1 7 50 T o p t a l e n t TIJDENS DE DUTCH DESIGN WEEK IN EINDHOVEN VOND SUPERFAST #4 PLAATS, EEN EVENT GEORGANISEERD DOOR BNO NEXTPACK. NAAST INTERESSANTE LEZIN- GEN VOOR JONGE PACKAGING DESIG- NERS, WERD OOK DE BNO PACKAGING TALENT AWARD 2017 UITGEREIKT. DE WINNAAR DIT JAAR WAS DE NEGEN- TIENJARIGE LENNAERT VAN ’T LOO UIT GOUDA. ZIJN VERPAKKINGSONTWERP VOOR ALBERT HEIJN’S BROUWERS SPE- CIAL EDITION IPA BIERTJE WON DE EERSTE PRIJS. LENNAERT VERTELT MEER OVER ZIJN DEELNAME EN ZIJN ACHTERGROND IN PACKAGING DESIGN. Lennaert is bijna afgestudeerd aan het Grafisch Lyceum in Rotterdam, sterker nog: hij zit tot over zijn oren in zijn eindopdracht. Tijdens zijn studie specialiseerde hij zich in packaging design. Lennaert: “Na een aantal gesprek- ken met leraren op de opleiding kwam ik erachter dat het ontwerpen van verpakkingen mij wel lag. Ik heb een basisopleiding gehad in het ontwerpen van diverse dingen, maar mijn aandacht ging naar verpakkingen omdat het eindresultaat zo concreet is. Ik vind het kicken om uiteindelijk mijn verpakking in de winkel te zien liggen.” Ondanks de drukke afstudeerperiode vond Lennaert toch nog tijd om mee te doen aan de verpakkingswedstrijd die elk jaar door BNO wordt georganiseerd. “Via social media en school kwam ik meer te weten over de wed- strijd. Mensen om mij heen spoorden mij bovendien aan om een poging te wagen. Uiteindelijk heb ik mezelf toch ingeschreven.” INDIAN PALE ALE De opdracht richtte zich op een uitbreiding van het merk Brouwers, namelijk het Indian Pale Ale bier. Hiervoor zocht merkeigenaar Albert Heijn een bijpassende verpakkingslijn waarbij in één opslag duidelijk zou zijn dat het om een Brouwers-biertje ging. Lennaert ging grondig te werk: “Ik ben gaan onderzoeken waar het bier vandaan kwam en ik kwam erachter dat het product teruggaat naar de zeventiende eeuw: een tijd waarin Engeland nog veel overzeese kolonies had. In die tijd werd er bier verscheept naar de Engelse soldaten en burgers aan de ande- re kant van de oceaan, maar hiervoor zou het bier vijf maanden lang op een schip onderweg zijn. De brouwers kwamen erachter dat het bier langer houdbaar bleef door er meer hop aan toe te voegen en ze bewaarden het in grote vaten. Het beeltenis van die vaten heb ik duidelijk terug laten komen in het ontwerp en om het overeen te laten komen met het merk, heb ik deze vaten herkenbaar wit gemaakt.” Eerder liep Lennaert stage bij Brum Design, waar hij in teamvorm verpakkingen ontwierp. Maar de opdracht voor Brouwers was zijn eerste grote, individuele project op het gebied van packaging design. “Ik heb er heel veel van geleerd. Alle obstakels waar je tegenaan loopt moet je nu helemaal zelf oplossen. Maar je hebt wel alle vrijheid en dat maakt het een mooie uitdaging!” CHROME GRAPHICS Vorig jaar schreef Lennaert zich in bij de Kamer van Koophandel om ook zelfstandig opdrachten aan te kunnen nemen. “Destijds had ik het wat rustiger op school. Ik wilde graag bezig zijn en mijn portfolio blijven aanvullen met mooie projecten. Daarom startte ik het bedrijf Chrome Graphics. Met het winnen van de Packaging Talent Award en dankzij het afstuderen staat het nu even op een laag pitje. Maar als ik straks afgestudeerd ben, wil ik dit zeker weer op gaan pakken. Daarnaast wil ik me gaan focussen op de HBO opleiding Product Design. Door ook deze opleiding te volgen, kan ik nóg meer bieden aan een opdrachtgever”, sluit Lennaert af. Kijk voor meer werk van Lennaert op www.chromegraphics.nl Lennaert van ’t Loo WINT PACKAGING TALENT AWARD

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4