Pakkracht nr6 online

P a k k r a c h t n r 6 2 0 1 8 25 ACTIEF DE MARKT BENADEREN Dankzij duidelijke communicatie en regelmatig georganiseerde bijeenkomsten, is het KIDV aardig geland in de verpakkingsindustrie. Het staat verpakkers vrij om zelf contact op te nemen met het KIDV, maar het team achter het instituut gaat zelf ook steeds actiever de markt benaderen. Chris geeft tekst en uitleg: “We organiseren een aantal keer per jaar bijeenkomsten en rondetafelgesprekken, waarbij diverse personen uit het bedrijfsleven met elkaar in discussie kunnen gaan over bepaalde thema’s die wij introduceren. Daar wordt altijd goed op gereageerd en we zijn blij dat we zo’n podium kunnen bieden. Maar behalve deze bijeenkomsten, willen we ook steeds actiever bedrijven benaderen om samen om de tafel te gaan. Dit is nieuw voor het KIDV, maar wel nodig om nog meer bedrijven na te laten denken over hun verpakkingsproces.” Duurzaam verpakken vraagt natuurlijk om een nieuwe manier van werken en meestal zijn er flinke investeringen mee gemoeid. Chris legt uit dat het niet altijd makkelijk is om de werkwijze van bedrijven te veranderen. “Ons voornaamste doel is kennisgeving, gebaseerd op ontwikkelingen in en kennis over de hele verpakkingsketen. Door met de bedrijven mee te denken en één op één samen te werken, kunnen we advies op maat geven. Denk hierbij aan een quickscan en het doornemen van een verpakkingsportfolio. Daarna houden we natuurlijk contact om te kijken hoe de verandering doorgevoerd wordt en waar men eventueel tegenaan loopt. Daarnaast hebben we ook een groot netwerk waar bedrijven beroep op kunnen doen in hun zoektocht naar duurzamere verpakkingen.” LEREN VAN START-UPS Achter Chris staan een groot aantal verpakkingen in een etalagekast. Chris laat er een aantal zien terwijl hij vertelt over innovatief materiaalgebruik. “Er zijn al zoveel mooie duurzame verpakkingen ontwikkeld. Natuurlijk hopen we dat grote spelers in de markt het goede voorbeeld gaan geven. Maar we richten ook onze aandacht op kleine bedrijven en start-ups. Deze kleine ondernemingen komen vaak met inspirerende, innovatieve verpakkingsideeën. Dat moedigen wij alleen maar aan. We hebben daarom de KIDV Start-Up Challenge geïntroduceerd. Daarin kunnen zij hun ideeën over circulair verpakken tonen. De twee beste ideeën ontvangen een aanjaagbudget à €25.000,- en inhoudelijke begeleiding om hun innovaties te realiseren.” CIRCULARITEIT, RECYCLEBAARHEID & MILIEU-IMPACT Zo gezegd is circulariteit een belangrijk begrip binnen het KIDV. Daarnaast ligt de focus volgens Chris ook op de recyclebaarheid en de milieu-impact van een verpakking. “Dit zijn de drie belangrijkste pijlers voor ons als we kijken naar duurzaam verpakken. We zullen deze aspecten ook altijd bij bedrijven voorleggen. We hebben onlangs ook de ‘Recyclecheck’ gelanceerd, een handige tool waarmee je kunt testen of je verpakking goed recyclebaar is in de huidige sorteer- en recyclesystemen. Daarnaast vind ik het mooi om te zien dat afvalverwerkers steeds vaker een stem krijgen in de ontwikkeling van een verpakking. Hun kennis over afvalverwerking bevordert namelijk de duurzaamheid van de verpakking.” De raamovereenkomst loopt officieel tot 2022, maar Chris kijkt verder vooruit. “Natuurlijk maken we dan de balans op, maar we blijven hard werken om het vertrouwen verder uit te bouwen en de kennis van het verpakkende bedrijfsleven te verrijken. We hopen tegen die tijd wel dat de verpakkingsindustrie het KIDV helemaal heeft omarmd en dat onze doelen zo goed mogelijk worden bereikt. Maar we blijven er rekening mee houden dat ogenschijnlijk eenvoudige oplossingen veel impact kunnen hebben voor verpakkende bedrijven. We proberen daarom altijd samen die balans te vinden, maar wel met verduurzaming als uitgangspunt”, sluit Chris af. Meer informatie: Kennisinstituut Duurzaam Verpakken Tel. 070-7620580 www.kidv.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4