Pakkracht nr6 2019 Online

P a k k r a c h t n r 6 2 0 1 9 17 inzameling, sortering en het voorkomen van stoorstoffen zijn knelpunten als het gaat om recyclebaarheid. Feit is namelijk dat er in elk van die stappen verliezen zijn. De claim van een 100% recyclebare verpakking is mooi, maar nagenoeg nooit echt waar. Dan kan een dergelijke claim de geloofwaardigheid van een bedrijf onderuit halen.” PROFESSIONELE CERTIFICERING “Bedrijven zijn zich er gelukkig ook van bewust dat ze geen onzin moeten verkopen op dit gebied, want het komt geheid uit”, aldus Mooij. “Ik merk dat bedrijven daadwerkelijk veel tijd en energie stoppen in het begrijpen van recycling en het aanpassen van verpakkingen en het komen met betere alternatieven. Aan de andere kant is het voor de consument op dit moment nog compleet ondoorzichtig wanneer een verpakking recyclebaar is. Voor dat doel heeft Circpack objectieve, professionele certificering ontwikkeld: ‘Ready to Recycle’. Dit keurkerk toont aan in hoeverre een verpakking daadwerkelijk, operationeel te recyclen is. Als er geen storende stoffen in de verpakking zitten en minimaal de helft van het materiaal kan worden gerecycled, ontvangt de klant dit certificaat en mag de verpakking het logo dragen. Het mooie van dit certificaat is dat het ook een trigger vormt voor de consument, in de vorm van een call for action om te recyclen.” VERANTWOORDELIJKHEDEN De eerdergenoemde criteria voor recyclebaarheid maken tevens de verdeling van de verantwoordelijkheid rondom recycling erg complex. Mooij doet een poging tot vereenvoudiging: “Consumenten moeten zorgvuldig met hun verpakkingsafval omgaan. De overheid is verantwoordelijk voor een degelijk inzamelsysteem en als dat ontbreekt, moeten producenten zich realiseren dat ze dat misschien wel zelf moeten of kunnen gaan opzetten. We hebben in Europa natuurlijk niet voor niets specifieke producentenverantwoordelijkheidssystemen.” RICHTLIJNEN VOOR RECYCLEBAARHEID Elk materiaal heeft zijn eigen eigenschappen, van bijvoorbeeld marketing- tot voedselveiligheidseigenschappen. Daarbinnen moeten bedrijven keuzes maken. “Daarvoor hebben wij onze 'Design for Recycling Guidelines', die geven een duidelijke indicatie van de belangrijkste richtlijnen om een verpakking recyclebaar te maken. Daarbij maken we onderscheid tussen drie soorten materialen: materialen die bruikbaar zijn én volledig recyclebaar zijn; materialen die prima te gebruiken zijn, maar zelf niet recyclebaar zijn; en conflicterende materialen, die niet te recyclen zijn en als het ware het recyclingproces tegenwerken. Zolang je bij het ontwerp van verpakkingen in de eerste twee groepen blijft, zit je goed.” GROTE STAPPEN ZETTEN Op dit moment bestaat een ‘recyclebare verpakking’ volgens Mooij idealiter uit monomateriaal. Als verpakkers daarmee aan de slag gaan, kunnen er grote stappen worden gezet. “Maar misschien nog wel belangrijker: verdiep je in de wereld van recycling. Zorg dat je kennis hebt van wat het effect van jouw verpakking is op wat er daarna gebeurt. Waar de kennis vandaan komt, is me om het even. Het gaat erom dat verpakkers snappen wat er gebeurt, wat er wellicht fout gaat en hoe fouten kunnen worden verbeterd of worden opgelost. En, neem de marketeers mee in het gesprek en de ontwikkeling van verpakkingen. Zoek sámen de beste oplossing. Dan kun je vervolgens de recyclebaarheid van je verpakkingen gebruiken als marketingtool.”, besluit Mooij. Meer informatie: SUEZ Nederland Tel. +31 (0)26-4001444 www.suez.nl Vincent Mooij, manager van Circpack® bij SUEZ Nederland ▶

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4