Pakkracht nr6-2020 Online

P a k k r a c h t n r 6 2 0 2 0 29 C o l u m n 1. HELDERE NOODZAAK “Waarom moeten wij iets veranderen? Het gaat toch goed? De verkoop loopt perfect!” Dit klinkt als een logische reden om niet in actie te (hoeven) komen. Er is blijkbaar nog maar een beperkte impact als je jouw product in een niet- duurzame verpakking verkoopt. Puur bedrijfseconomisch valt hier voor de korte termijn dus zeker iets voor te zeggen. Maar is dit over drie of vijf jaar nog steeds het geval? Wat zijn dan de eisen van retailers, consumenten en niet te vergeten politiek? En hoe kun je daar nu al aan werken? Regeren is vooruitzien! 2. STRATEGISCHE CONSEQUENTIE Er zijn veel bedrijven die duurzaamheid wél in hun strategie hebben opgenomen. Maar wat als deze strategie niet doorgevoerd is in de KPI’s van de managementlagen daaronder? Je kunt niet van een inkoopmanager verwachten dat hij een premium gaat betalen voor gerecycled plastic als hij een target heeft op de laagste grondstofprijs. Duidelijke cascadering van de strategische duurzaamheidsdoelen naar de gehele organisatie, is essentieel om échte verandering in gang te zetten. 3. REËLE VERWACHTINGEN In gesprekken over de recyclebaarheid van een verpakking komen er nog wel eens bijzondere eisen naar voren. Zo mag het uiterlijk niet of nauwelijks wijzigen, mogen de materiaaleigenschappen niet veranderen én moet de nieuwe verpakking goedkoper worden. We willen dus wél een compleet ander resultaat, maar willen niet accepteren dat daar veranderingen voor nodig zijn waar consequenties bij horen. Gezond realisme en samenwerken met experts is nodig om tot een optimaal resultaat te komen. 4. KOSTEN & BATEN Goede ondernemers zijn met de lange termijn bezig, zonder daarbij de winstgevendheid op korte termijn uit het oog te verliezen. Dit geldt ook voor verpakkingen. Het in de toekomst acuut moeten aanpassen van een productielijn is wellicht kostbaarder dan wanneer je een nieuwe lijn alvast helemaal hebt ontworpen voor het maken van recyclebare verpakking. Zo kun je sneller schakelen in het geval van politieke veranderingen of gewijzigd consumentengedrag. Voor die nieuwe productielijn die ‘pas’ over drie jaar geïmplementeerd wordt, zou ik toch alvast maar wat scenario’s schetsen over hoe de wereld er dan uitziet. 5. KENNIS VERGARING Verpakkingstechnologen hebben ongelooflijk veel kennis van hun deel van de waardeketen. Tegelijkertijd is er meestal in zowel hun opleiding en ervaring een gapend gat waar het gaat over de end-of-life van verpakkingen. Op zich is dit geen probleem: verpakkingsdeskundigen zijn slim genoeg om het een en ander snel te begrijpen. Hiervoor moet het bedrijf echter wel tijd en geld vrijmaken. Door samen te werken in de keten, kennis te delen en wederzijds begrip te creëren, kan duurzame kennisborging én verandering gerealiseerd worden. Gelukkig zijn er steeds meer bedrijven die bovenstaande punten al grotendeels omarmd hebben. Vooral veel grote brand owners laten behoorlijke stappen zien in de recyclebaarheid van hun verpakkingen. Hopelijk stimuleert deze column je om over de duurzaamheidsstrategie van jouw bedrijf na te denken. Kermit de Kikker zei het al: “It’s not easy being green”. Met inachtneming van bovenstaande punten wordt het echter wel realistischer én een beetje eenvoudiger. Veel succes! Manager SUEZ.circpack® VEEL PRODUCENTEN EN BRAND OWNERS SPREKEN UIT DAT ZE ‘DUURZAME’ VERPAKKINGEN WILLEN. SLECHTS EEN DEEL SLAAGT DAAR OOK ÉCHT IN. DE INTENTIE IS ER, MAAR ERGENS TUSSEN DEZE MOOIE UITGESPROKEN WENS EN DE CONCRETE UITVOERING STOKT DE MACHINE. DE WEG VAN JOUW VERPAKKING NAAR DE VERBRANDINGS- INSTALLATIE LIJKT GEPLAVEID MET GOEDE VOORNEMENS. WAAROM IS HET ZO MOEILIJK OM TE VERANDEREN? EN HOE KUNNEN WE DE KANS OP FALEN VERKLEINEN? “It’s not easy BEING GREEN” Vincent Mooij VINCENT MOOIJ, MANAGER VAN SUEZ.CIRCPACK ® , INFORMEERT U OVER WAT ER SPEELT RONDOM DE RECYCLING VAN UW VERPAKKINGEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4