Pakkracht nr6-2020 Online

P a k k r a c h t n r 6 2 0 2 0 9 V e r p a k k i n g s v o r m g e v i n g & - m a t e r i a l e n Als creatieveling koos Richard voor het beroep van grafisch ontwerper. Hij werkt nu sinds vier jaar zelfstandig voor zijn Magnet Design Firm. “Wat betreft verpakkingsdesign: daar ben ik op een gegeven moment ingerold en ik kan daarin mijn creativiteit goed kwijt”, begint Richard. “De uitdaging is telkens weer groot, omdat de verpakking het product is én andersom. De fysieke verschijningsvorm helpt consumenten het merk te beleven, dus het ontwerp moet van alle klanten kloppen. Het vormt immers de eerste ontmoeting tussen de klant en jouw product. Die eerste indruk telt.” COMPLEET DOORDACHT DESIGN Als verpakkingsontwerper ruimt Richard als het ware de boel op, zo omschrijft hij. “Ik scheid de zin van de onzin: Ik zet neer wat nodig is en dan ook precies op de juiste plek. Hiermee zorg ik dat de essentie van het merk helder is voor de consument. Uiteindelijk blijft dan het meest simpele, maar compleet doordachte design over. Zonder poespas, maar wel opvallend. Die filosofie valt wellicht te verklaren door mijn roots”, grapt Richard. “Mijn eerste verpakkingsopdracht was voor Hema, en voor hen heb ik daarna nog langere tijd verpakkingen ontworpen. Daar geldt ook echt die no-nonsense mentaliteit. Gewoon ter zake, zonder onnodige opsmuk maar altijd chic.” VERPAKKING ONDERDEEL VAN HET PRODUCT Eerder dit jaar won Richard met zijn verpakkingsontwerp voor opdrachtgever Hema de Pentawards Platinum Award 2020. We vroegen hem naar zijn geheim. “Ik vraag mezelf altijd af: hoe kan ik voor deze opdracht, met zo weinig mogelijk elementen, tóch de grootste glimlach op iemands gezicht toveren. Bij dit ontwerp heb ik de verpakking écht onderdeel gemaakt van het product: de doos fungeert nu als zwembad voor de opblaasfiguren. Alle extraatjes heb ik weggelaten; zo communiceert de verpakking alleen dat wat nodig is.” VASTGESTELDE SPECIFICATIES Bij veel opdrachten is de verpakkingsontwerper gebonden aan specificaties die hij van de opdrachtgever te horen krijgt. “Vaak ligt bijvoorbeeld al vast met welk materiaal je zult gaan werken. Dat maakt de uitdaging des te groter”, weet Richard. “Met die specificaties, in combinatie met de merkwaarden van de opdrachtgever, ga ik als ontwerper aan de slag. Brainstormen, schetsen, schrappen en sparren met de opdrachtgever. Vervolgens maak ik gefundeerde keuzes op het gebied van kleur, textuur, beeld et cetera. Waarbij het doel is het product optimaal tot zijn recht te laten komen met de verpakking. Dat is best complex en echt een vak apart, omdat je horizontaal en verticaal moet denken om zowel uniformiteit als ook differentiatie in een lijn aan te brengen.” WAARDEVOLLE OPDRACHTEN Naast zijn werk voor grote namen, gooit Richard ook graag alles in de strijd voor opkomende (food-)bedrijven die zijn hulp kunnen gebruiken bij hun uitstraling en positionering. “Ik hou zelf heel erg van lekker eten, dus van opdrachten in die richting word ik extra enthousiast. Momenteel werk ik voor een producent van vismaaltijden op basis van reststromen uit de Noordzee. Dat is een mooi initiatief, waaraan ik een steentje bij kan dragen op het gebied van verpakkingsdesign en daar voorbij. Dat soort opdrachten bezorgt mij groot werkplezier”, besluit Richard tevreden. Meer informatie: Magnet Design Firm richard@magnetdesignfirm.com www.magnetdesignfirm.com VERPAKKINGEN ZO AANTREKKELIJK ALS EEN MAGNEET. DIT IS WAAR GRAFISCH ONTWERPER RICHARD MOOIJ NAAR STREEFT VOOR ZIJN VERPAKKINGSONTWERPEN. VANDAAR DE NAAM VAN ZIJN ONTWERPSTUDIO: MAGNET DESIGN FIRM. WE SPREKEN HEM NAAR AANLEIDING VAN DE PLATINUM PENTAWARD DIE HIJ DIT JAAR BINNENSLEEPTE. HOE BEHAALT HIJ DIT SOORT SUCCESSEN, WAT IS ZIJN GEHEIM? HIJ VERTELT ONS MEER IN EEN INTERVIEW. “VERPAKKINGSDESIGN MOET VAN ALLE KANTEN KLOPPEN”, ALDUS RICHARD. “HET VORMT IMMERS DE EERSTE ONTMOETING TUSSEN DE KLANT EN JOUW PRODUCT. DIE EERSTE INDRUK TELT.” “Simpel, maar doordacht VERPAKKINGSDESIGN ZORGT VAAK VOOR DE GROOTSTE GLIMLACH”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4