Pakkracht nr6-2021 Online

P a k k r a c h t n r 6 2 0 2 1 23 PRINCIPES VOOR CIRCULAIR ONTWERP Zo introduceerde DS Smith onlangs haar Circulaire Design Principles. Hiermee wil DS Smith bijdragen aan de verduurzaming van verpakkingen door zichzelf en haar afnemers een set duurzame regels op te leggen. “Het is onze taak in de circulaire economie dat het voor mensen duidelijker wordt wat kan worden hergebruikt en om te zorgen dat er geen recyclebaar verpakkingsmateriaal verloren gaat. Met deze principes van circulair ontwerp zorgen we ervoor dat verpakkingen duurzamer worden. Dat is onze core business.” Hij vervolgt: “Golfkarton is een heel mooi product. Er zijn veel materialen die je kunt recyclen, maar dan wordt het een minderwaardig product. Voor golfkarton geldt dat niet, van een doos maak je een nieuwe doos. Het behoudt dezelfde functie.” SUPPLY CYCLE Om het closed loop-model waar DS Smith voor staat dichterbij te brengen, werkt het bedrijf samen met (lokale) overheden en de eigen klanten. “De supply cycle is zo sterk als de zwakste schakel. Duurzaamheid is ook zoveel mogelijk mensen betrekken bij de circulaire economie. Met lokale overheden werken we samen om het terugwinnen van de verpakkingen zo veel mogelijk te vergroten.” DS Smith doet dat bijvoorbeeld door de jonge generatie bij te brengen wat het betekent om circulair te leven. Het bedrijf ontwikkelde een internationaal lespakket voor basisschool leerlingen in samenwerking met de Ellen McArthur Foundation. Een voorbeeld in Nederland is een video voor KlasseTV. “Het educatieve is voor ons een belangrijke taak en een van de doelstellingen van onze duurzaamheidsstrategie.” MONOMATERIAAL Er is nog veel te winnen, stelt Bautil. “Steeds meer klanten onderkennen dat we toonaangevend zijn voor de industrie. We hebben een streefdoel om alleen nog maar recyclebare producten te leveren. Veel verpakkingen bestaan uit multimateriaal. Denk aan dozen met piepschuim of airbags. Door in te zetten op monomateriaal, met name uit papiervezels, willen we het voor de eindconsument zo duidelijk en makkelijk mogelijk maken om hun steentje bij te dragen aan de ‘closed loop’.” De essentie van een circulaire mindset is samenwerken en kennisdeling, benadrukt Bautil: “Met onze nieuwe ‘Design Metrics’-tool laten onze designteams aan klanten zien hoe onze verpakkingen scoren op het gebied van circulariteit en zo kunnen bijdragen aan hun duurzaamheidsdoelstellingen. Ons doel is om voor klanten een duurzamer alternatief te presenteren. Het leukst is het als de designers van DS Smith worden uitgedaagd door de klanten om een nog betere en duurzame verpakking te maken.” Meer informatie over de ‘Now & Next’ Duurzaamheidsstrategie van DS Smith via www.dssmith.com/duurzaamheid. Philip Bautil, Managing Director DS Smith Benelux “HET IS ONZE TAAK IN DE CIRCULAIRE ECONOMIE DAT ER GEEN RECYCLEBAAR VERPAKKINGSMATERIAAL VERLOREN GAAT”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4