Pakkracht nr6-2022 Online

PAKKRACHT NR 6 2022 11 verpakking in productie genomen. Merkeigenaren maken meer en meer de keuze om de duurzaamheid van het verpakkingsmateriaal aan te tonen aan de klant door een (PEFC) logo op de verpakking. Uit de dialoog met het publiek bleek overigens dat we in Nederland voorop lopen in recycling maar ook dat het voor de consument niet altijd duidelijk is hoe een verpakking gerecycled moet worden, bijvoorbeeld als deze is gemaakt van meerdere materialen. VERDUURZAMEN VAN E-COMMERCE E-commerce groeit gestaag. Met de enorme hoeveelheden pakketjes, vindt de consument het steeds belangrijker dat webwinkels hun pakketten met minder verpakkingsmateriaal en minder lucht in de verpakkingen versturen. In e-commerce is men daarom bezig met deze thema’s: minder of kleinere verpakkingen, minder lucht in de verpakking, de (her)bruikbaarheid van verpakking en recyclen, aldus Ellen de Lange, Programmamanager Duurzaamheid bij thuiswinkel.org. Thuiswinkel.org heeft een brancheverduurzamingsplan ‘duurzaam verpakken’ opgesteld, via tussentijdse steekproeven wordt gekeken naar de ontwikkeling daarvan. Samenwerkingen worden gestart om naar standaardisatie over te gaan en pilots zijn gestart om te vernieuwen. Handreiking aan de leden van thuiswinkel.org zijn de ‘Handleiding Duurzaam Verpakken voor de e-commerce sector’ en ‘E-learning Verpakken’. Positief is dat 82 procent van de webwinkels aangeven dat herbruikbare verpakkingen een kansrijke manier is om de sector te verduurzamen en dat er potentie is om 48 miljoen kilo aan verpakkingen te reduceren. Ook daarom wordt door thuiswinkel.org onderzocht of dit op te lossen is door inname van verpakkingen door logistieke dienstverleners en afhaalpunten. HERNIEUWBAAR MATERIAAL Duidelijk werd wel tijdens de bijeenkomst “dat het frappant is dat niemand vraagt ‘hebben we wel genoeg plastic?’, terwijl wel de vraag wordt gesteld of we ‘genoeg papier en karton hebben?’. Dit terwijl papier en karton hernieuwbare materialen zijn, indien afkomstig uit duurzaam, gecertificeerde bossen”, concludeerde de dagvoorzitter. De organisatie liet weten dat voor elke deelnemer die aanwezig was bij de jaarbijeenkomst, later dit jaar drie bomen worden geplant in een PEFC-gecertificeerd bos in Nederland. OVER PEFC PEFC is een wereldwijd onafhankelijk keurmerk ter bevordering van duurzaam bosbeheer. Het internationale keurmerk garandeert dat hout- en papierproducten afkomstig zijn uit een duurzaam beheerd bos, waarbij evenveel aandacht is voor people, planet & profit. Door middel van voorlichting, kennisoverdracht en promotie in de Nederlandse handelsketen van bos tot en met product, vergroot PEFC de bekendheid en acceptatie van het internationale PEFC-keurmerk bij bedrijven, boseigenaren en consumenten. Help mee aan een groene en gezonde toekomst en sluit je aan door het PEFCcertificaat te behalen in slechts acht stappen. Dankzij aangesloten bedrijven en hun verpakkingen worden continu bomen geplant zodat de bossen in stand blijven én een onuitputtelijke bron blijven voor de grondstof van papieren- en (vouw)kartonnenverpakkingen. Meer informatie via pefc.nl/verpakkingen. Dagvoorzitter Siem Haffmans aan het woord Ellen de Lange duikt in de wereld van e-commerceverduurzaming

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4