Pakkracht nr6-2022 Online

PAKKRACHT NR 6 2022 42 Het begon in juli met de asfalt-freesmachine, daarna een heel assortiment aan grijpers, gravers en betonslijpers. Inmiddels is het favoriete apparaat wéér de vibratie-trilstamper. Want het werk is zo georganiseerd dat er één sleuf wordt gegraven, waarin een kabel of buis wordt gelegd, de sleuf wordt dichtgegooid en aangestampt waarna er enkele dagen later weer één sleuf wordt gegraven voor een andere pijp. De straat lag vol met de buizen, pijpen en kabels die inmiddels allemaal in de grond zijn verdwenen. Je zou denken dat, met het aanstampen nu, het werk z’n einde nadert. Maar eerst volgt in verband met de zogenaamde ‘boomgatverbetering’ nog een fase grondafzuigen rond de bomen. Waarna de ontstane gaten zullen worden gevuld (grommende grijpers en stuivende storters) met pootaarde. Bomendeskundigen hebben recent geadviseerd dat de oude aarde niet meer voldoet voor nog tientallen jaren boomgenot. De werkzaamheden gaan daardoor, uiteraard, uitlopen. Ik kreeg een keurige brief van de gemeente met uitleg over hoe spijtig en noodzakelijk en derhalve dan toch niettemin ook helaas. Ik ben benieuwd hoe allesverzengend die grondafzuigers straks gaan klinken. Die apparaten zullen ongetwijfeld ook enkel van 7 tot 8 aangezet worden. Het wonderlijke is namelijk dat na een fanatiek uurtje mechanische hel en verdoemenis de rest van de dag voornamelijk met bezems en schepjes gemoedelijk zand heen-en-weer wordt geschoven. Begrijp me niet verkeerd, het is allemaal auditief leed van voorbijgaande aard en ergens volgend jaar ligt hier een fraaie straat met bloemperken en bankjes. Inmiddels staan er pallets met tegels en klinkers. Ik verheug me al op de lustige kakofonie als de straat straks bestraat wordt met de bakstenen onomatopeeën. Er staan ook vier enorme betonnen bakken gereed. Dit zijn de frames waarin straks de ondergrondse afvalcontainers zullen zakken. De huidige ondergrondse containers zijn een stuk kleiner dan deze bakbeesten en bovendien zijn er nu slechts twee in de straat. De gemeente lijkt zich voor te bereiden op een afvalhausse. Dat legen van die containers gebeurde overigens ook met de subtiliteit van een sloophamer. Zou ik mogen durven dromen dat containers minder vaak geleegd hoeven te worden nu het er meer zijn en ze groter zijn? Of zet in weerwil van recessie en duurzame ambities het meer en meer spulletjes kopen door, waardoor die grote containers voor afval noodzakelijk zijn. Als ik Sinterklaas moet geloven dat laatste, gezien de vele advertenties voor ‘schoenvullers’ voor slechts 99ct. Ach, dan hoor ik misschien toch nog op een dag de goedheiligman die met z’n bont geschminkte gevolg met veel aplomb, het afval van, last-minute cadeautjes dropt. ELKE OCHTEND IETS VOOR 7 UUR BREEKT BIJ MIJ IN DE STRAAT DE HEL LOS. HET IS HELAAS NIET DE GOEDHEILIGMAN DIE MET Z’N BONT GESCHMINKTE GEVOLG MET VEEL APLOMB LAST-MINUTE CADEAUTJES DROPT. HET ZIJN DE STRATENMAKERS DIE MET VEEL ENTHOUSIASME AAN HUN WERK BEGINNEN. HET LIJKT ALSOF VOOR DE EERSTE KLUS VAN DE DAG ELKE OCHTEND OPNIEUW IEMAND EEN APPARAAT MAG UITZOEKEN DAT OP Z’N MINST EEN HELS KABAAL MAAKT EN LIEFST LUIDER DAN DAT. SINDS DEZE ZOMER LIGT DE STRAAT OPEN. DE RIOLERING WORDT VERNIEUWD EN OMDAT DAT NOG NIET GENOEG IS OOK GASLEIDINGEN, ELEKTRAKABELS, WATERLEIDINGEN, STRAATMEUBILAIR, ETC. HEL EN HEILIG Stefan Hermsen IN ELKE EDITIE VERTELT STEFAN HERMSEN, DOCENT FOOD PACKAGING OP DE HAS GREEN ACADEMY, OVER DIVERSE ACTUELE ONDERWERPEN BINNEN DE VERPAKKINGSINDUSTRIE. Docent Food Packaging HAS green academy COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4