Pakkracht nr6-2022 Online

pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | December 2022 | 8 e jaargang no. 6 | Prijs € 10,50 COVERSTORY GLUDAN STREEFT NAAR KLIMAATNEUTRALE LIJMPRODUCTIE Special VERPAKKINGSVORMGEVING & -MATERIALEN

We hebben niet veel woorden nodig om onze nieuwe Volta elektrische lijmapplicatiekop voor te stellen. Punten en strepen zijn genoeg. Dat is precies wat Volta doet. Super betrouwbaar en super zuinig. Wat we daar met lijm in Morsecode schrijven is toch duidelijk: Volta. MINDER IS MEER ONTDEK VOLTA

PAKKRACHT NR 6 2022 3 Colofon en De Visie Vaktijdschrift voor de totale verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.pakkracht.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Sabine Weller (hoofdredacteur) s.weller@gpmedia.nl Charlotte Swagten (redacteur) c.swagten@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alleorderswordenafgeslotenenuitgevoerdconformde Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Pakkracht heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2022 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Pakkracht besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | December 2022 | 8 e jaargang no. 6 | Prijs € 10,50 COVERSTORY GLUDAN STREEFT NAAR KLIMAATNEUTRALE LIJMPRODUCTIE Special VERPAKKINGSVORMGEVING & -MATERIALEN De laatste maand van het jaar 2022 is alweer aangebroken en daarmee is dit ook de laatste uitgave van Pakkracht van dit jaar. Terugblikkend zien we een jaar dat begon met de voorzichtige hoop wat meer stabiliteit en herstel na de coronapandemie, waar eigenlijk al gauw de oorlog in Oekraïne bij wijze van spreken voor in de plaats kwam. Nieuwe onzekerheden, wereldwijde grondstoftekorten en ook nog eens flinke personeelstekorten kwamen om de hoek kijken dit jaar. Wel was 2022 weer een jaar vol vakbeurzen, waar vorig jaar aan al een voorzichtig beginnetje werd gemaakt met het opnieuw ontmoeten van vakgenoten, was het dit jaar weer volop samenkomen, discussiëren en inspireren tijdens (inter)nationale beurzen als Empack, Fachpack, All4Pack etc. Komend jaar reizen we in mei zelfs met z’n allen af naar Düsseldorf, waar na zes(!) jaar eindelijk weer een editie van interpack zal plaatsvinden. Maar eerst ontmoeten we elkaar in Den Bosch, voor Empack in combinatie met Packaging Innovations en Automation4Packaging. Onze Empack-special zal in maart bij u op de mat vallen. Even terug naar het hier en nu. Op de cover van deze editie ziet u een trotse Kim Szöts van Gludan, een van origine Deense lijmproducent. Vanuit haar nieuwste, zo groen mogelijke, productielocatie in Büchen, Duitsland voorziet het bedrijf ook haar Nederlandse en Belgische klanten al jarenlang van milieuvriendelijke industriële lijmen. In de coverstory spreken we Kim over zijn ambities met Gludan op het gebied van duurzaamheid. Door regenwater op te vangen en gebruik te maken van aardwarmte, en met een dak vol zonnepanelen en een eigen waterzuiveringsinstallatie, zet Gludan alles op alles om klimaatneutraal te produceren. Kim: “We streven niet naar ‘return on investment’, maar naar ‘return on environment’.” Deze editie staat natuurlijk ook vol nieuws omtrent verpakkingsvormgeving & -materialen. Zo zijn de prestigieuze pentawards onlangs uitgereikt aan opvallende, mooie, goede verpakkingsontwerpen. Blader vooral door naar pagina’s 16 en 17 om de ontwerpen van de topwinnaars uit Nederland te bewonderen. Ook in deze editie leest u over de jaarbijeenkomst van PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification, een keurmerk ter bevordering van duurzaam bosbeheer.) De jaarbijeenkomst was een informatieve en gezellige middag waar branchegenoten werden bijgepraat door inspirerende sprekers en met elkaar de dialoog aan konden gaan met betrekking tot papier en karton als verpakkingsmateriaal, de aankomende wet- en regelgeving en andere kansen en uitdagingen voor verpakkers. Op pagina’s 10 en 11 nemen wij u mee langs de besproken onderwerpen. Totdat de eerste editie van 2023 verschijnt, houden we u via onze website en social media natuurlijk op de hoogte van het belangrijkste nieuws uit de branche. Nu wens ik u graag alvast prettige feestdagen en een mooie jaarwisseling. Op naar een succesvol 2023. Maar eerst: veel leesplezier! De Visie WEL WAS 2022 WEER EEN JAAR VOL VAKBEURZEN: VOLOP SAMENKOMEN, DISCUSSIËREN EN INSPIREREN TIJDENS ONDER MEER EMPACK, FACHPACK EN ALL4PACK Sabine Weller Hoofdredacteur vaktijdschrift Pakkracht s.weller@gpmedia.nl

PAKKRACHT NR 6 2022 4 INHOUD P. 10 JAARBIJEENKOMST PEFC Op donderdag 3 november vond de jaarlijkse bijeenkomst van PEFCNederland plaats op de prachtige, inmiddels welbekende locatie Landgoed Sparrendaal in Driebergen. Het thema van de middag was ‘Verleidelijk, duurzaam en circulair verpakken’. Het programma beloofde er een interessante middag van de maken, vol toekomstgerichte onderwerpen als e-commerce, LCA, trends en ontwikkelingen. P. 15 DOMINO OVER GOEDE AFZUIGING Waarom is een goede afzuiging bij het gebruik van een lasersysteem in de productie noodzakelijk? We vragen het experts op dit vakgebied: Luit Bakker, Key Accountmanager bij Domino Benelux en Phil Benbow, Product Manager Extraction bij Domino UK. Over de gevaren van geen of slechte afzuiging bindt Luit geen doekjes: “Zonder een goede afzuiging komen de verbrandingsgassen in de productieruimte terecht.” P. 16 WINNAARS PENTAWARDS 2022 Van de tweeduizend inzendingen voor de zestiende editie van de pentawards, werden er ruim zeshonderd geselecteerd door de jury en bekendgemaakt als genomineerden. Na de Gala Ceremony, is de organisatie verheugd de winnaars van de 2022-editie te onthullen. Vaktijdschrift Pakkracht licht hier voor u de Nederlandse topwinnaars van de toonaangevende packaging design awards uit. P. 19 Noviteiten bij Tallpack Sinds de oprichting in 1998 is Tallpack International actief op het gebied van intern transport, pallettransport en -handling en eindverpakkingssystemen. Daarnaast blijft Tallpack natuurlijk innoveren: onlangs introduceerde het bedrijf de nieuwe generatie wikkelrobot en het nieuwe innovatieve en ergonomische handomsnoeringsapparaat. 10 15 16 19

PAKKRACHT NR 6 2022 5 P. 22 COVERSTORY GLUDAN Het Deense Gludan produceert hoogwaardige, milieuvriendelijke, industriële lijm voor onder meer de wereldwijde verpakkingsindustrie. Gludan werd opgericht door Laslo Szöts en later werd het overgenomen door zijn zoon Kim Szöts. We spreken Kim over zijn ambities met Gludan op het gebied van duurzaamheid. Kim: “We streven niet naar ‘return on investment’, maar naar ‘return on environment’.” P. 27 TOPA GAAT VOOR MINDER Sinds mei 2022 mag Topa zich officieel een ‘klimaatneutraal bedrijf’ noemen. Als een van de grootste verpakkingsleveranciers van de Benelux onderneemt het bedrijf elke dag een beetje duurzamer en milieuvriendelijker. “Dat doen wij ook, door samen met u te gaan voor minder”, aldus het bedrijf. Lees over de ambities van de verpakkingsspecialist op het gebied van CO2-, materiaal-. afval- en kostenbesparing. P. 32 ISHIDA EUROPE Ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van de allereerste Multihead Weigher van Ishida nodigde het bedrijf onlangs de vakpers uit in Birmingham voor de lancering van een tweetal machines: de X-Ray IX-PD-36A en de nieuwste Multihead Weigher. “The best is getting better. Dankzij de nieuwe CCV-AS kunnen we onze leidende positie op de markt handhaven.” P. 40 CASESTUDY DE JONG VERPAKKING Visgroothandel Mooijer-Volendam vertrouwt al jaren op de verpakkingsoplossingen van De JongVerpakking. “Wij krijgen regelmatig vertegenwoordigers van andere verpakkingsfabrikanten aan de deur, maar ik heb nog geen verpakking voorbij zien komen die het de moeite waard maakt om te switchen”, vertelt inkoop- en salesmanager Lou Snoek. 22 27 32 40

PAKKRACHT NR 6 2022 6 KORT NIEUWS VERPAKKING ALS MOTOR VOOR INNOVATIE Tegen 2030 zouden in Europa alle verpakkingen recyclebaar of herbruikbaar moeten zijn. Pack4Food, Flanders’ FOOD en Imec slaan de handen in elkaar in VISION2REUSE om voedingsbedrijven hierin te ondersteunen. Zo zullen verschillende slimme cameratechnieken onderzocht worden voor de kwaliteitscontrole van herbruikbare verpakkingen. Via dit onderzoek naar automatische detectiemethoden van defecten en contaminaties worden voedingsbedrijven en andere stakeholders zoals bijvoorbeeld verpakkingsproducenten, integratoren van inspectiesystemen, catering- en maatwerkbedrijven et cetera ondersteund en gestimuleerd in het mogelijke gebruik van herbruikbare verpakkingen. Dit project wordt gesteund door het Europees fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Meer informatie via pack4food.be/en/projects/vision2reuse. PACK4FOOD HELPT BEDRIJVEN OM HUN VOEDSELVERPAKKINGEN TE VERBETEREN. ALS ONAFHANKELIJKE NON-PROFIT ORGANISATIE RICHT PACK4FOOD ZICH OP INNOVATIE DOOR SAMENWERKING BINNEN DE GEHELE VOEDSELVERPAKKINGSKETEN. “WIJ WILLEN INNOVATIE IN VOEDSELVERPAKKING STIMULEREN, ZOWEL BIJ DE VOEDSELPRODUCENT ALS BIJ HUN LEVERANCIERS (VERPAKKINGSPRODUCENTEN, PRODUCENTEN VAN VULMACHINES, ET CETERA) EN OOK BEDRIJVEN ONDERSTEUNEN IN HUN DAGELIJKSE VERPAKKINGSUITDAGINGEN. EEN VAN DE VELE INNOVATIEVE PROJECTEN OM DIT TE BEREIKEN IS VISION2REUSE.” OPRICHTING VAN PACKAGING ALLIANCE EUROPE In de afgelopen vijf jaar hebben Gaasch Packaging en Treffpack hun samenwerking geleidelijk uitgebreid. Door middel van een gemeenschappelijke groeistrategie en gezamenlijke investeringen legden de bedrijven de basis voor de onlangs vastgelegde volgende stap: een fusie van gelijken in een holding genaamd Packaging Alliance Europe. Alle operationele bedrijven behouden hun identiteit en dagelijkse organisatie, informeren beide bedrijven. “Dorothée Kuhnert en ik geloven in de kracht en duurzaamheid van een familiebedrijf”, zegt Peter Börner vanTreffpackBeteiligungsgesellschaft. “Samen vertegenwoordigen we een zeer sterke Europese aanbieder van verpakkingsoplossingen.” VERSTERKTE GEZAMENLIJKE POSITIE Jean-Christophe Gaasch, managing director bij Gaasch Packaging, voegt hieraan toe: “Deze transactie versterkt onze gezamenlijke positie in de West-Europese groothandelsmarkt voor primaire verpakkingen.” Tot op heden omvat Packaging Alliance Europe lidbedrijven die opereren vanuit kantoren in Duitsland, België, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Zweden, Nederland en Frankrijk. De bedrijven bieden een one-stop-shop ervaring met primaire verpakkingsproducten en -diensten. Het assortiment behelst containers, sluitingen en accessoires voor voedingsmiddelen, dranken, cosmetica en persoonlijke verzorging, schoonmaak en verzorging, en farmaceutische en OTC-producten. Meer informatie via www.gaaschpack.eu | www.treffpack.de. DE AANDEELHOUDERS VAN TREFFPACK BETEILIGUNGSGESELLSCHAFT EN VAN INDUSTRIAL PACKAGING GROUP (IPG) HEBBEN DE ONDERTEKENING AANGEKONDIGD VAN EEN OVEREENKOMST VOOR HET SAMENVOEGEN VAN HUN AANDELEN IN EEN NIEUWE HOLDING GENAAMD PACKAGING ALLIANCE EUROPE. Foto door Andrea Piacquadio

PAKKRACHT NR 6 2022 7 BEURSNIEUWS Met maar liefst 9.466 bezoeken en een hoog beslissingsniveau van de bezoekers verliepen de 2022 edities van ICT & Logistiek en Logistica Next bijzonder succesvol. Van alle bezoekers gaf 59 procent aan een eind- of medebeslisser te zijn bij aankopen. De organiserende Jaarbeurs is zeer tevreden met dit resultaat. Sales en projectmanager van beide beurzen Corien den Ouden: “De kracht van de combinatie van de beurzen is dat je oplossingen van beide events nodig hebt om je logistieke processen te optimaliseren. Technologie en intralogistiek zijn daarmee onlosmakelijk vmet elkaar verbonden.” LANCERING PROGRAMMA DIGITALE INFRASTRUCTUUR LOGISTIEK Op de eerste beursdag gaf Ruth Clabbers (Directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme zaken) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op de beurs ICT & Logistiek het officiële startschot voor het programma Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL). Met dit programma (DIL) zetten overheid én bedrijfsleven samen de schouders onder toekomstbestendige logistieke ketens waarbij digitaal samenwerken de hoofdrol speelt. Het ministerie en de overige ketenpartners, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, Schiphol, evofenedex, TLN, douane en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven werken samen aan de uitvoering van het programma. EXPOSANTEN ZEER TEVREDEN De reacties van de exposanten waren zeer positief: zij geven aan dat ze kwalitatief zeer goede gesprekken voerden, vele deals sloten en verheugd waren met alle live ontmoetingen die vanwege corona en het nieuwe hybride werken steeds belangrijker worden. Dat exposanten tevreden zijn bleek ook uit het hoge aantal dat tijdens de beurs weer heeft ingetekend voor de volgende editie. Simon Bolton, Directeur Sales en Marketing van Flowstore Systems en deelnemer aan Logistica Next, blikt terug: “Een goede beurs maakt hét verschil! Het was werkelijk fantastisch om deel te nemen aan deze editie. Niet alleen vanwege de vele bezoekers maar ook vanwege het digitale platform, dat zeer efficiënt bezoekers en exposanten aan elkaar verbindt. Complimenten aan het team dat geslaagd is in het neerzetten van een excellent event.” De volgende editie van ICT & Logistiek vindt plaats op 8 en 9 november 2023 in Jaarbeurs. De volgende gecombineerde edities van ICT & Logistiek en Logistica Next vinden plaats in 2024. Meer informatie via www.logistica-next.nl. DAT DE LOGISTIEKE SECTOR VOLOP IN BEWEGING IS, WAS DUIDELIJK ZICHTBAAR EN VOELBAAR TIJDENS DE VAKBEURZEN ICT & LOGISTIEK EN LOGISTICA NEXT. NA DRIE JAAR WACHTEN STONDEN DE BEURZEN DIT KEER IN HET TEKEN VAN AUTOMATISERING, ROBOTISERING, DIGITALISERING EN KETENSAMENWERKING. EXPOSANTEN PAKTEN UIT MET PRODUCTEN EN INNOVATIES, DE SFEER WAS ALS VANOUDS EN DE REACTIES VAN ZOWEL EXPOSANTEN ALS BEZOEKERS WAREN ALOM POSITIEF. IN DE THEATERS WAREN RUIM TWEEHONDERD PRESENTATIES EN PANELDISCUSSIES WAAR KENNISUITWISSELING EN ONTMOETING CENTRAAL STONDEN. SPREKERS VAN ONDER ANDERE IKEA, BOL.COM, PLUS RETAIL, FONQ, SLIGRO EN TOPSECTOR LOGISTIEK TROKKEN OVERVOLLE ZALEN EN DEELDEN HUN INZICHTEN, INNOVATIES EN UITDAGINGEN. DE LOGISTIEKE SECTOR IS VOLOP IN BEWEGING

PAKKRACHT NR 6 2022 8 KORT NIEUWS COMPOSTEERBARE, PLASTICVRIJE BEKER VOOR BIOLOGISCH IJS SNOW DONUTS zet in op unieke en kleurrijke fotografie die de kern vormt van het merk en design, waarbij de focus ligt op de smaak. Er is gebruikgemaakt van moderne stillevens, waarbij de smakelijke ingrediënten op een bijzonder voetstuk komen te staan. De koekjes balanceren in magisch realistische fotografie die in samenwerking met fotograaf Christian Fielden tot stand kwam. Dit alles om de ervaring van het eten van het ijs te vertegenwoordigen. Biologisch en gemaakt van eerlijke, hoogwaardige ingrediënten, het plezier om van dit ijs te genieten, het overtreft veel meer dan je zou kunnen doorgronden op basis van zijn goed gewortelde biologische oorsprong. Het handgeschreven logo onderstreept het vakmanschap dat hier met plezier in is gestopt. UNIEK TOTAALCONCEPT En wat maakt het totaalconcept nou zo uniek? Voor het antwoord op die vraag gaan we terug naar de basis, de Jersey koe. De koeien grazen op de uitgestrekte weilanden van de Organic Jersey Farm, waar ze genieten van heerlijk mals gras en wilde kruiden. Op diezelfde farm wordt het ijs gemaakt van de romige melk van deze koeien. Ook de productie van verpakking en de koekjes is lokaal, zodat er met recht gezegd kan worden dat het biologische ijs van Little Cow & Cookies de allerlaagste carbon foodprint heeft. Meer informatie via www.snowdonuts.com. SAMEN MET THE ORGANIC JERSEY FARM, HEEFT DESIGNBUREAU SNOW DONUTS DE VISUELE IDENTITEIT EN VERPAKKINGSCONCEPT NEERGEZET VOOR HET BIOLOGISCHE IJS LITTLE COW & COOKIES. SNOW DONUTS HEEFT VOOR DIT IJS EEN PRACHTIG GEVORMDE, COMPOSTEERBARE, PLASTICVRIJE BEKER ONTWIKKELD. DE BEKER IS GEMAAKT VAN HERNIEUWBAAR FSC-HOUT. ABI INTRODUCEERT ABIFLEXX DELTA ROBOT MET DIRECT DRIVE ABI ontwikkelt en produceert al ruim tien jaar het eigen ABIFlexx delta robotprogramma: geavanceerde robotsystemen die aan de meest veeleisende vragen voldoen. Deze modulair opgebouwde delta robotuitvoeringen zijn in diverse bouwvormen leverbaar, waaronder de gepatenteerde Wide Delta-robot waarmee tot vijftig procent ruimte kan worden bespaard gecombineerd met een zeer efficiënt werkbereik. Een direct drive aandrijving biedt vele voordelen ten opzichte van de traditionele aandrijfcombinatievanmotor-entandwielvertraging.Dedirectdriveoplossingisenergie-efficiëntenbijzonder accuraat, zonder speling. STIL, SNEL EN NAUWKEURIG Door het geheel ontbreken van de olie gevulde tandwielvertragingen vallen de mechanische begrenzingen en levensduur beperkende eigenschappen hiervan weg en ontstaat er een onderhoudsvrije, zeer stille, snelle en nauwkeurige robot. De ABIFlexx Delta robot blinkt uit in productieprocessen waar hygiëne een grote rol speelt. Het oppakken, plaatsen en sorteren van verpakte en onverpakte producten, of het snijden van voedsel. Nog meer flexibiliteit is eenvoudig te bereiken door een grijperrotatie toe te voegen. Ook deze aandrijving is een direct drive motor, volledig geïntegreerd in de gripperplaat. Meer informatie: ABI B.V. Tel. +31 (0)23-531 9292 | www.abi.nl TIJDENS DE RECENTE VAKBEURS WORLD OF TECHNOLOGY & SCIENCE IN UTRECHT PRESENTEERDE ABI DE NIEUWSTE INNOVATIE IN DE SERIE ABIFLEXX DELTA ROBOTS: DE ABIFLEXX MET DIRECT DRIVE MOTOREN. DEZE NIEUWE VARIANT IS BIJZONDER SNEL, ZEER ACCURAAT, STIL EN ONDERHOUDSARM. HIERMEE IS DEZE ABIFLEXX DIRECT DRIVE ROBOT DE IDEALE OPLOSSING VOOR VELE VERSCHILLENDE TOEPASSINGEN. Dit verpakkingsontwerp werd beloond met zilver op de pentawards-uitreiking

Minder afval Minder kosten Minder CO2 Minder materiaal Samen met u willen wij zo duurzaam mogelijk ondernemen. Bezoek ons tijdens Logistica Next van 8 t/m 10 november in Jaarbeurs Utrecht. Je verpakt het met Topa topa.eu

PAKKRACHT NR 6 2022 10 EVENT ‘VERLEIDELIJK, DUURZAAM EN CIRCULAIR VERPAKKEN’ Voor consumptie van eten en drinken ‘on-the-go’, afhaal en bezorging is het vanaf 2024 niet meer toegestaan om gratis wegwerp drinkbekers en voedselverpakkingen af te geven aan de klant. “Zwerfafvalgevoelige kunststofproducten mogen niet meer op de markt gebracht worden of ze worden fors duurder. Duurzaam verpakken wordt dus nog belangrijker. Dit biedt kansen voor papier en karton, mits ze geen kunststof bevatten en betaalbaar zijn”, stelt dagvoorzitter Siem Haffmans. Maar ook van deze materialen zal moeten worden aangetoond dat ze daadwerkelijk duurzaam en circulair worden geproduceerd en toegepast. Naast rethink, reuse, reduce en recycle, is responsible sourcing van belang. Om een goed onderbouwde keuze te kunnen maken is transparantie over de herkomst van de gebruikte materialen zeer wenselijk. Siem omschrijft het duurzaamheidsvraagstuk met betrekking tot verpakkingen: “de gebruiker koopt een product, gebruikt het en zit vervolgens met een probleem, namelijk de verpakking waar hij iets mee moet. Hier komt de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid om de hoek kijken. In de nabije toekomst dient de producent de rekening te betalen over niet recyclebare of niet herbruikbare verpakkingen.” OP DONDERDAG 3 NOVEMBER VOND DE JAARLIJKSE BIJEENKOMST VAN PEFC NEDERLAND PLAATS OP DE PRACHTIGE, INMIDDELS WELBEKENDE LOCATIE LANDGOED SPARRENDAAL IN DRIEBERGEN. HET THEMA VAN DE MIDDAG WAS ‘VERLEIDELIJK, DUURZAAM EN CIRCULAIR VERPAKKEN’. HET PROGRAMMA, MET DE ENTHOUSIASTE DAGVOORZITTER EN VERSCHILLENDE INSPIRERENDE SPREKERS VANUIT DE BRANCHE, BELOOFDE ER EEN INTERESSANTE MIDDAG VAN DE MAKEN, VOL TOEKOMSTGERICHTE ONDERWERPEN ALS E-COMMERCE, LCA, TRENDS EN ONTWIKKELINGEN. HET METEN VAN DUURZAAMHEID Spreekster Nikki Groote Schaarsberg is in haar rol als Onderzoeker Verpakkingen voor het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) altijd bezig met het vertalen van kennis naar praktisch toepasbare middelen voor het verpakkend bedrijfsleven. Tijdens de bijeenkomst vertelde ze over het meten van duurzaamheid van verpakkingen middels een Life Cycle Assessment (LCA). Op een interactieve manier nam zij de aanwezigen mee in de stappen die bedrijven daarin doorlopen om de milieubelasting per verpakkingsoplossing te bepalen. Het is een handige manier om grofweg inzichtelijk te maken welke verpakkingsoplossing de meest duurzame keuze biedt voor welk product. Let wel: in een dergelijke tool wordt vaak (nog) geen rekening gehouden met eventueel herbruikbare verpakkingen. Maar met het oog op de verwachte regelgeving voor hergebruik, heeft het kennisinstituut ook een rekentool hieromtrent in ontwikkeling. Hiermee kan worden bepaald hoe vaak een verpakking moet worden hergebruikt om het ‘break even point’ te bereiken voor wat betreft CO2-uitstoot en kosten. Ook lichtte Nikki het Sustainable Packaging Compass van het KIDV toe en benadrukte ze dat deze tool begin 2023 wordt uitgebreid met papier en karton. DUURZAAM EN INNOVATIEF ONTWERP Wouter Wigman vertelde over innovatieve verpakkingen en verpakkingsdesigns en bracht dit in de zaal mooi in beeld met een aantal fysieke voorbeelden van creaties van Remmert Dekker Packaging, waar Wouter Marketing & Design Manager is. Hier kijkt hij met een creatieve en innovatieve blik naar alle facetten van de verpakking, waarbij duurzaamheid als een rode draad door alle processen loopt. Wouter ging dieper in op het proces: start is de inventarisatie met de klant van functie tot en met (her)gebruik en recyclebaarheid. Efficiënt transport, praktische opslag en stapelbaarheid zijn hierbij ook van groot belang. Vervolgens begint het ontwerpproces, waarbij de duurzame oorsprong van verpakkingsmaterialen en de vorm centraal staan. Na deze stappen wordt een Nikki Groote Schaarsberg van het KIDV spreekt over het meten van duurzaamheid Wouter Wigman van Remmert Dekker Packaging deelt zijn kennis over duurzaam verpakkingsontwerp

PAKKRACHT NR 6 2022 11 verpakking in productie genomen. Merkeigenaren maken meer en meer de keuze om de duurzaamheid van het verpakkingsmateriaal aan te tonen aan de klant door een (PEFC) logo op de verpakking. Uit de dialoog met het publiek bleek overigens dat we in Nederland voorop lopen in recycling maar ook dat het voor de consument niet altijd duidelijk is hoe een verpakking gerecycled moet worden, bijvoorbeeld als deze is gemaakt van meerdere materialen. VERDUURZAMEN VAN E-COMMERCE E-commerce groeit gestaag. Met de enorme hoeveelheden pakketjes, vindt de consument het steeds belangrijker dat webwinkels hun pakketten met minder verpakkingsmateriaal en minder lucht in de verpakkingen versturen. In e-commerce is men daarom bezig met deze thema’s: minder of kleinere verpakkingen, minder lucht in de verpakking, de (her)bruikbaarheid van verpakking en recyclen, aldus Ellen de Lange, Programmamanager Duurzaamheid bij thuiswinkel.org. Thuiswinkel.org heeft een brancheverduurzamingsplan ‘duurzaam verpakken’ opgesteld, via tussentijdse steekproeven wordt gekeken naar de ontwikkeling daarvan. Samenwerkingen worden gestart om naar standaardisatie over te gaan en pilots zijn gestart om te vernieuwen. Handreiking aan de leden van thuiswinkel.org zijn de ‘Handleiding Duurzaam Verpakken voor de e-commerce sector’ en ‘E-learning Verpakken’. Positief is dat 82 procent van de webwinkels aangeven dat herbruikbare verpakkingen een kansrijke manier is om de sector te verduurzamen en dat er potentie is om 48 miljoen kilo aan verpakkingen te reduceren. Ook daarom wordt door thuiswinkel.org onderzocht of dit op te lossen is door inname van verpakkingen door logistieke dienstverleners en afhaalpunten. HERNIEUWBAAR MATERIAAL Duidelijk werd wel tijdens de bijeenkomst “dat het frappant is dat niemand vraagt ‘hebben we wel genoeg plastic?’, terwijl wel de vraag wordt gesteld of we ‘genoeg papier en karton hebben?’. Dit terwijl papier en karton hernieuwbare materialen zijn, indien afkomstig uit duurzaam, gecertificeerde bossen”, concludeerde de dagvoorzitter. De organisatie liet weten dat voor elke deelnemer die aanwezig was bij de jaarbijeenkomst, later dit jaar drie bomen worden geplant in een PEFC-gecertificeerd bos in Nederland. OVER PEFC PEFC is een wereldwijd onafhankelijk keurmerk ter bevordering van duurzaam bosbeheer. Het internationale keurmerk garandeert dat hout- en papierproducten afkomstig zijn uit een duurzaam beheerd bos, waarbij evenveel aandacht is voor people, planet & profit. Door middel van voorlichting, kennisoverdracht en promotie in de Nederlandse handelsketen van bos tot en met product, vergroot PEFC de bekendheid en acceptatie van het internationale PEFC-keurmerk bij bedrijven, boseigenaren en consumenten. Help mee aan een groene en gezonde toekomst en sluit je aan door het PEFCcertificaat te behalen in slechts acht stappen. Dankzij aangesloten bedrijven en hun verpakkingen worden continu bomen geplant zodat de bossen in stand blijven én een onuitputtelijke bron blijven voor de grondstof van papieren- en (vouw)kartonnenverpakkingen. Meer informatie via pefc.nl/verpakkingen. Dagvoorzitter Siem Haffmans aan het woord Ellen de Lange duikt in de wereld van e-commerceverduurzaming

Toonaangevend en innovatief op het gebied van verpakkingen van duurzaam vouwkarton. Al ruim 135 jaar creëert en produceert familiebedrijf Acket vouwkartonnen dozen voor de markten food, non-food en specials & luxe. Onze ervaring, kennis en kunde staan tot uw beschikking tijdens het gehele traject van idee tot verpakking. FRIENDS IN PACKAGING UW EIGEN VASTE TEAM DE MEEST RECENTE PRODUCTIETECHNIEKEN VOORRAADBEHEER EN DISTRIBUTIE HERNIEUWBAAR EN RECYCLEBAAR VOUWKARTON ACKET.NL THT EN BATCHCODES OP UW VERPAKKINGEN Contactloos printen op hoge snelheid! Groot kleurenscherm, eenvoudige bediening Onverwoestbare printkop Simpel inkt en solvent vervangen zonder knoeien Unieke self-service module na 18/24 maanden Voor iedere toepassing de juiste inkt NiceLabel en CLARiNET software compatibel 1 2 3 4 5 UW UNIEKE VOORDELEN 6 Geograaf 8 | 6921 EW Duiven | T: +31 (0)26 741 00 00 | info@dekoningh.nl | www.dekoningh.nl

PAKKRACHT NR 6 2022 13 Bij gesprekken met bedrijven zit ik de laatste tijd vaak aan tafel met een afdelingshoofd of een HR manager, die gefrustreerd vertellen over kandidaten die niet meer dan drie dagen willen werken, het woon-werkverkeer zo kort mogelijk willen houden en vrijheid bij de indeling van hun werktijden eisen. Mijn gesprekspartners komen meestal uit mijn eigen Generatie X, de kandidaten waarover ze het hebben zijn de late Millennials of de eerste schoolverlaters uit de GenZ, die de arbeidsmarkt betreden. Een paar jaar geleden heb ik het op deze plek al uitgebreid over de generatiekloof op de werkvloer gehad. Door het steeds maar groter wordende tekort aan vakpersoneel, ook in de verpakkingsindustrie worden de verschillen echter weer pijnlijk duidelijk en de posities op scherp gezet. Nu moet ik toegeven, dat ook ik me tijdens interviews met deze jonge mensen vaak betrap op een snel (voor)oordeel. Want ook ik werd opgevoed met de instelling “Ohne Fleiß kein Preis’’ (zonder vlijt geen succes). Maar het is te makkelijk om te zeggen – stop met zeuren en ga eerst maar werken voor je eisen gaat stellen. Het is namelijk niet zo zwart-wit met hard werken en daarmee veel willen bereiken enerzijds of een deeltijd job met vrije tijd voor andere interesses ernaast en ook goed voor zich zelf zorgen anderzijds. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de GenZ ook bewonder voor hun assertiviteit, voor het duidelijke grenzen stellen en voor het zorgen voor hun gezondheid en hun focus op het leven. Ik wil hier nu niet dieper ingaan op de oorzaken van deze bijzondere generatiekloof op werkgebied. Veel belangrijker is voor mij om te laten zien, dat mijn generatie veel van de Millennials en de GenZ kan leren. Assertief zijn, grenzen stellen, leuke dingen niet meer uitstellen voor na je pensioen of als je genoeg geld hebt verdiend, werk als een belangrijk maar niet alles bepalend onderdeel van je leven zien. Ik had het al vaker over de drie pijlers die je motiveren in je leven: mastery, autonomy en purpose. En met name de laatste, zingeving, is zeker ook buiten je (betaalde) werk belangrijk. Verena Bahlsen, het kleinkind van de oprichter van het beroemde Duitse koekjesmerk Bahlsen en een echte Millennial, maakte afgelopen week in een zeer open en aangrijpende post op LinkedIn bekend, dat ze stopt met haar functie bij het bedrijf van haar familie, omdat dit werk haar aan haar mentale grenzen had gebracht. Deze post bracht een verhitte pro-contradiscussie op gang, waar je vaak alleen al aan de argumenten kon aflezen, uit welke generatie de schrijver komt. Kijkend naar de stijgende burn-out cijfers ook in Nederland moeten we onze kijk op werk zeker veranderen. En een discussie erover, hoe verhit dan ook, is een goed begin. Hoe sta jij erin? KRACHTPATSER (M/V/X) IS TERUG! MARION RICHTER, OPRICHTER VAN LYTZ, NEEMT JE IN DEZE NIEUWE SERIE MEE IN DE VERHALEN VAN MENSEN UIT DE VERPAKKINGSINDUSTRIE. WANT WE STAAN VOOR EEN GROTE UITDAGING: DE TRANSITIE NAAR EEN DUURZAME SECTOR. EEN DUURZAME VERPAKKINGSINDUSTRIE GAAT OVER MEER DAN VERPAKKINGEN, MATERIALEN EN TECHNIEK. DEZE TRANSITIE GAAT OOK - EN VOORAL - OVER MENSEN. HOE ZORG JE DAT ZIJ DIE TRANSITIE VERSNELLEN? OHNE FLEISS KEIN PREIS? Marion Richter MARION RICHTER VAN LYTZ VERTELT OVER ‘SUSTAINABLE WORK, SUSTAINABLE LIFE, AND SUSTAINABLE PACKAGING’ Heb je een tip voor deze column, een vraag of wil je meer weten over sustainable life, sustainable work, sustainable packaging? Stuur een mail aan marion@lytz.nl. KRACHTPATSER (M/V/X)

PAKKRACHT NR 6 2022 14 VERPAKKINGSVORMGEVING & -MATERIALEN DE VOORDELEN VAN DIGITAAL GEPRODUCEERDE VERPAKKINGEN DE VEELZIJDIGE COBOT EN AMR TOEPASSINGEN VAN SICA PACKAGING & ROBOTICS Maar zowel offline als de online winkels zullen een manier moeten vinden om hier toch van te kunnen gaan houden. En dat is eigenlijk best eenvoudig. Want digitaal geproduceerde verpakkingen geven merken mogelijkheid tot extra marketing momenten en het makkelijk bijsturen van het packaging design. De verpakking kan immers snel aangepast worden op een marketingboodschap, een onvoorzien wijziging in Europese regelgeving of veranderende consumenten-behoefte. Daarnaast kan precies het aantal verpakkingen geproduceerd worden dat nodig is, hetgeen opslagruimte bespaart. Zoveel voordeel, op zoveel niveaus. Het is slechts een kwestie van tijd eer deze visie door alle web- en fysieke winkels wordt omarmd. VEPAKKINGSLIJN INTO THE CYCLE Voor het Amsterdamse Into the Cycle is de nieuwe verpakkingslijn ontworpen die de tien soorten kiemzaden en de vijftig theesoorten verpakt. Door dit packaging design op een technisch slimme wijze op te zetten, kunnen digitaal eenvoudig alle soorten in dezelfde batch geproduceerd worden in precies zoveel soorten en hoeveelheden als dat nodig is. SICA packaging & robotics is in 2020 opgericht door Jeroen Calis, al decennialang actief in de wereld van de productieautomatisering. “Ik zag dat er in de markt een groeiende behoefte was aan standaard cobot toepassingen, zoals palletiseren, casepacken en andere pick & place handelingen, die snel en effectief kunnen worden aangepast aan de specifieke wensen en eisen van de klant. Indien gewenst een stukje maatwerk, maar opgebouwd vanuit een al bestaande basis. De ontwikkel- en levertijd is daardoor een stuk korter en vaak kan ook uit voorraad geleverd worden. Zo kunnen we de klant snel van dienst zijn met een passende oplossing en kan er direct bespaard worden.” AUTONOME MOBIELE ROBOTS Sinds kort levert SICA packaging & robotics naast de cobot toepassingen ook autonome mobiele robots (AMR) om de end-of-line automatisering te completeren. De AMR heeft dezelfde toepassing als een AGV maar beschikt over een veel geavanceerder navigatie- en geautomatiseerd systeem. In lijn met de gebruiksvriendelijkheid van de SICA cobot toepassingen, is ook deze AMR eenvoudig te implementeren en communiceert met de cobot-software zodat volle pallets worden weggehaald en lege pallets op de pallet plek gezet. De AMR kan acht uur non-stop werken, waarna hij zichzelf oplaadt aan het laadstation en na tien minuten weer volledig is opgeladen. Meer informatie: SICA packaging & robotics Tel. +31 (0)71-2032160 | www.sica-packaging.nl Een afzonderlijke productie voor elke soort is dus overbodig. Hiermee is het verlies van kostbare materialen minimaal. Dat is zeker zo passend bij dit merk in biologische producten. Daarnaast is binnen dit verpakkingsontwerp met alleen dekwit en steunkleur, het maximale behaald door ook gebruik te maken van het transparante materiaal: gekleurde doorkijkjes, volledig transparante doorkijkjes en fel gekleurde delen worden verkregen door op specifieke plekken juist wél of géén dekwit achter de kleur te zetten. Meer informatie: Reynhard Ontwerp en Communicatie Tel. +31 (0)24-4200644 | www.reynhard.nl REYNHARD ONTWERP EN COMMUNICATIE UIT NIJMEGEN IS VAN MENING DAT SLIM EN DUURZAAM VERPAKKEN NIET ALLEEN KIEZEN VOOR EEN MINDER MILIEU BELASTEND MATERIAAL IS. INNOVATIEF NADENKEN BINNEN GLOEDNIEUWE DIGITALE PRODUCTIETECHNIEKEN IS DAARVOOR MINSTENS ZO ESSENTIEEL. HELAAS LIJKT DAT NOG STEEDS EEN ONDERGESCHOVEN KINDJE BINNEN RETAIL-VERPAKKINGSONTWERP. EEN ‘NIEUWIGHEID’ BELICHAAMT IMMERS OOK EEN DOSIS RISICO. SICA PACKAGING & ROBOTICS IS SPECIALIST IN PRODUCTIE, VERKOOP EN AFTER SALES VAN FLEXIBELE COBOT WERKSTATIONS EN AUTONOME MOBIELE ROBOT (AMR) TOEPASSINGEN.

PAKKRACHT NR 6 2022 15 LASERCODERING HET BELANG VAN GOEDE AFZUIGING BIJ LASERCODERING Phil Benbow, Product Manager for Extracton vertelt: “Afzuiging is echt van essentieel belang. Of er nu met CO2-, UV- of fiberlaser geprint wordt. Wanneer er een lasercodering aangebracht wordt, brandt de laser de ondergrond weg. Hier komen verbrandingsgassen bij vrij die vervolgens in de lucht en productieruimte terecht komen. Afhankelijk van de te laseren ondergrond is dit in meer- of mindere mate.” GEVAAR EN DOWNTIME LIGGEN OP DE LOER Over de gevaren van geen of slechte afzuiging bindt Luit geen doekjes: “Zonder een goede afzuiging komen de verbrandingsgassen in de productieruimte terecht. Prioriteit moet zijn dat deze gassen, die bij het laserproces vrijkomen, geen gezondheidsrisico’s en nare geurtjes veroorzaken. Ik maak dit wel eens mee en dat roept vragen en bezorgdheid op bij operators. Met een afzuigsysteem is dit eenvoudig te voorkomen.” “Niet alleen de productieruimte, de productieband en de producten worden vies, maar ook de machines en systemen die er staan”, WAAROM IS EEN GOEDE AFZUIGING BIJ HET GEBRUIK VAN EEN LASERSYSTEEM IN DE PRODUCTIE NOODZAKELIJK? WE VRAGEN HET EXPERTS OP DIT VAKGEBIED: LUIT BAKKER, KEY ACCOUNTMANAGER BIJ DOMINO BENELUX EN PHIL BENBOW, PRODUCT MANAGER EXTRACTION BIJ DOMINO UK. vult Phil aan. “Denk aan het lasersysteem of een camerasysteem dat aan de lijn staat. Een slechte codeerkwaliteit en mogelijk schade aan de productielijn is het gevolg. Ook de laser en de lens van de laser ondervinden er hinder van. Dit leidt tot downtime, minder productie, een kortere levensduur van de apparatuur en meer schoonmaak- en reparatiekosten. Kort gezegd is afzuiging essentieel om een goede codeerkwaliteit te waarborgen. En vanuit ons oogpunt gezien, gaat de lens van de laser veel langer mee.” SLECHTE AFZUIGING HERKENNEN “In mijn werk kom ik in productieruimten waar zowel laser- als afzuigsystemen voor handen zijn. Slecht functionerende afzuiging is te herkennen aan verschillende dingen. Zo komt het voor dat er vreemde geurtjes in de lucht hangen. Maar ook dat de printkwaliteit te wensen over laat, de lens van de laser stoffig is of het lasersysteem het gewoonweg begeven heeft. Daarnaast hoopt er naar verloop van tijd steeds meer stof en viezigheid op in de slang van het afzuigsysteem”, aldus Luit Bakker. CONTINU EEN KRAAKHELDERE CODERING Dat er standaard bij iedere laserinstallatie een afzuigsysteem nodig is, is wel duidelijk. De voordelen zijn naast een continu kraakheldere print ook in de portemonnee te voelen. Zo zijn er geen kosten gemoeid wanneer de productie vlot door kan gaan, het lasersysteem blijft draaien en de codeerkwaliteit helder is. Denk aan bijvoorbeeld kosten van reparatie, vervanging, downtime en het terugroepen van producten doordat de codering niet goed leesbaar is. Iedere productieomgeving is anders en daarom zijn er verschillende soorten afzuigsystemen. Luit: “Regelmatig geef ik bedrijven hulp en advies over wat voor hen de beste keuze is wat betreft afzuigsysteem.” Meer informatie: Domino Benelux Tel. +31 (0)30-6363333 www.dominobenelux.com

PAKKRACHT NR 6 2022 16 VERPAKKINGSVORMGEVING & -MATERIALEN WINNAARS PENTAWARDS 2022 NA DE GALA CEREMONY, IS DE PENTAWARDS-ORGANISATIE VERHEUGD OM DE WINNAARS VAN DE 2022-EDITIE TE ONTHULLEN. VAKTIJDSCHRIFT PAKKRACHT LICHT HIER VOOR U DE NEDERLANDSE TOPWINNAARS VAN ‘S WERELDS TOONAANGEVENDE PACKAGING DESIGN AWARDS UIT. De wedstrijd, die nu zijn zestiende jaar ingaat, ontving voor deze editie meer dan tweeduizend inzendingen uit meer dan zestig landen op verschillende continenten, waarbij China, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, de VS, Japan en Italië het grootste aantal prijzen ontvingen. Van alle inzendingen werden er meer dan zeshonderd door de internationale jury geselecteerd en eerder dit jaar bekendgemaakt als genomineerden. A NIGHT OUT IN A CAN Williams Premium Canned Cocktails van Offff (gesponsord door PPW Easyfairs) heeft de Platinum Award gewonnen in de categorie Beverages. In maart 2020 werd Rotterdam voor het eerst afgesloten en Williams Canteen was vastbesloten om zijn PLATINUM AWARD 2022 Category Beverages, sub-category Cocktails Brand: Williams Premium Canned Cocktails, entrant: Offff

PAKKRACHT NR 6 2022 17 bar niet te verliezen. Hoe deden ze dat? Door te doen waar ze goed in zijn, namelijk mensen laten genieten van de lekkerste cocktails. Na een periode van vallen en opstaan, ontwikkelden ze zes hoogwaardige cocktails die vooraf in een blikje worden bereid, waardoor de mix perfect wordt afgemeten en de smaak maandenlang optimaal blijft. Branding studio Offff ontwikkelde voor deze acht blikjes zes cocktaillabels en twee labels voor bijbehorende hapjes, allemaal verpakt in een gecoördineerde geschenkdoos. Meer informatie via www.pentawards.com. Boven v.l.n.r. Silver Awards: Omoono Juice, van Now Even Better | URB Luxury Drinks bottle design, van SuperRebel Agency | Little Cow & Cookies brand & packaging design, van SNOW DONUTS Onder v.l.n.r. Bronze Awards: Nitro – T, van Brandnew Branddesigners | Spring Ahead, Scott’s Miracle-Gro, van Marks | Pottery Gift Packaging, van Studio Kluif Gold Award: Rollor Bottle, van Rollor Packaging

PAKKRACHT NR 6 2022 18 BEURSNIEUWS De 31e editie van verpakkingsinnovatiewedstrijd De Gouden Noot is gewonnen door Masterpack Group, met een baanbrekende toepassing van Modified Atmosphere technologie in de wereld van FIBC’s. Tijdens de spannende prijsuitreiking op donderdag 6 oktober 2022 sleepten zij de winnaarstrofee met daarin de massief gouden walnoot binnen. “Een belangrijke uitdaging voor de verpakkingswereld is het bijhouden van wat we doen: waar en wanneer het verpakkingsproces plaatsvindt, evenals het verbruik en de verwijdering van de geleegde verpakkingen”, aldus MasterPack Group. ZILVER EN BRONS Het zilver ging naar de Capsule Dispenser van PACKSYS GmbH. Dankzij de hervulbare dispenser kunnen patiënten thuis op een controleerbare en eenvoudig te hanteren, maar toch veilige manier over hun benodigde medicatie beschikken. Ook de winnaar van het brons staat in de schijnwerpers op Empack, waar het productieproces van plastic flessen met kooldioxide CO2 als grondstof wordt uitgelicht door Mibelle Group. De winnaar van het goud, het zilver, het brons en de overige zeven finalisten gaan de komende maanden op wereldreis en stappen in april 2023 in de wereld van Empack. ANDERE FINALISTEN Dit zijn de zeven grote innovaties die ook de finale haalden: Bluemint® steel pure van Hoffmann The Tin, Dry Molded Fiber van PulPac, FDoR® (Flexo Direct on Rigid) van Van Dam Machine Europe BV, Balaton sluiting door Kraft Heinz, Duurzame papierafwasoplossing van Avery Dennison, Temcoat Liner Flow van EPG Industries, Tray to tray rPET van Hordijk Verpakkingen. PRESENTATIE VAN SPRAAKMAKENDE INNOVATIES Het NVC Nederlands Verpakkingscentrum, organisator van de wedstrijd, zal baanbrekende innovaties feestelijk in de schijnwerpers zetten op Empack. De winnaar van De Gouden Noot 2022 staat alle dagen samen met de winnaars van het zilver, brons en de overige zeven finalisten spectaculair in de spotlights in de entree van de twintigste editie van Empack. De tien spraakmakende innovaties worden tevens gepresenteerd in een speciale presentatie. MEER OVER EMPACK 2023 In 2023 vindt Empack gelijktijdig plaats met Packaging Innovations & Automation4Packaging in Brabanthallen Den Bosch. Samen maken deze vakbeurzen op 5 en 6 april 2023 het ontmoetingsmoment waar de top van de complete verpakkingsindustrie onder één dak samenkomt. Meer informatie via www.empack.nl. OP 5 EN 6 APRIL 2023 VINDT ALWEER DE TWINTIGSTE EDITIE VAN EMPACK PLAATS IN BRABANTHALLEN DEN BOSCH. DE COMBINATIE MET PACKAGING INNOVATIONS & AUTOMATION4PACKAGING PAKT OOK DEZE EDITIE WEER GROOTS UIT. AL BIJ BINNENKOMST STAAN VERPAKKINGSINNOVATIES VAN WINNAARS VAN DE GOUDEN NOOT IN DE SCHIJNWERPERS. HET WINNEN VAN DEZE WEDSTRIJD BRENGT SIGNIFICANTE WERELDWIJDE BEKENDHEID EN DEBUTEERT IN 2023 VOOR HET EERST OP EMPACK. ZO VINDEN BEZOEKERS OP BEIDE BEURSDAGEN DUURZAME, EFFECTIEVE EN INNOVATIEVE VERPAKKINGEN VAN DE FINALISTEN VAN DE GOUDEN NOOT. EMPACK 2023 ZET VERPAKKINGSINNOVATIES DE GOUDEN NOOT IN SCHIJNWERPERS

PAKKRACHT NR 6 2022 19 INNOVATIES NIEUWE WIKKELROBOT EN NIEUW HANDOMSNOERINGSAPPARAAT VAN TALLPACK TALLWRAPPER MOTION 2.0 De Tallwrapper Motion 2.0 is de nieuwe generatie wikkelrobot. Het combineert al het goede van de voorgaande Tallwrappers met een compacter en ergonomischer design. Het bedieningspaneel is op de mast geplaatst zodat de operator deze staand kan bedienen. De Tallwrapper Motion 2.0 wikkelt niet alleen probleemloos pallets, maar is ook zeer geschikt voor afwijkende formaten. Dankzij de ingebouwde sensoren en het geleidewiel, volgt de robot automatisch de contouren van de lading. De machine is eenvoudig met de hand te verplaatsen door middel van bediening op de zwenk-arm. De Tallwrapper Motion 2.0 ook uit te rusten met het nieuwe innovatieve Zephyr automatische folie aanhaaksysteem. Het Zephyr systeem blaast het folie richting de lading waarbij het statisch geladen wordt en zich direct hecht aan de lading. KENMERKEN, VOORDELEN EN OPTIES In het kort de belangrijkste kenmerken, voordelen en opties van de Tallwrapper Motion 2.0: De nieuwe generatie wikkelrobot is verrijdbaar en flexibel inzetbaar, voorzien van hoogte detectie-sensoren en ingebouwde veiligheidsvoorzieningen en heeft tot slot diverse voorrek-uitvoeringen. Naast de gebruiksvriendelijkheid, is de wikkelrobot zeer geschikt bij lage capaciteit of wikkelen op meerdere locaties en tot slot is de robot onderhoudsarm. Opties zijn een verhoogde mast 2400-3500 mm, dubbel of groter geleidewiel (390/650 mm), automatische snij-unit en automatische roping. ITA EVO De ITA Evo is het nieuwe innovatieve en ergonomische handomsnoeringsapparaat van Tallpack voor kunstofband. Deze nieuwste generatie handomsnoeringsapparaten is lichtgewicht, ergonomisch en eenvoudig in gebruik. Hij heeft drie bedieningsvarianten: volautomatisch, semiautomatisch en handmatig. De ITA Evo is ontworpen zonder de standaard openingshendel: sealen en openen gebeuren door middel van een druk op één knop. Dit maakt het apparaat prettiger en eenvoudiger te bedienen dan standaard omsnoeringsapparaten. Dankzij de borstelloze motor wordt niet alleen een zeer snelle omsnoering mogelijk, het apparaat heeft hierdoor ook minder onderhoud nodig. Via een bluetooth-verbinding is het mogelijk om het apparaat te bedienen, te controleren en te updaten door middel van een mobiel apparaat (iOS en Android). Meer informatie: Tallpack International BV Tel. +31 (0)345-800800 www.tallpack.com SINDS DE OPRICHTING IN 1998 IS TALLPACK INTERNATIONAL ACTIEF OP HET GEBIED VAN INTERN TRANSPORT, PALLETTRANSPORT EN -HANDLING EN EINDVERPAKKINGSSYSTEMEN. HET BEDRIJF IS ACTIEF OP HET GEBIED VAN ONTWERP, LEVERING EN ONDERHOUD VAN OMSNOERINGSMACHINES, PALLETISEERSYSTEMEN, PALLETWIKKELMACHINES, ZAKKENVULMACHINES/ ZAKGOED AFVULLEN, REKHOESMACHINES ET CETERA. DAARNAAST BLIJFT TALLPACK NATUURLIJK INNOVEREN: ONLANGS INTRODUCEERDE HET BEDRIJF DE TALLWRAPPER MOTION 2.0 EN DE ITA EVO. ITA Evo: Spankracht: 850 - 1100 N, gewicht: 4,4 kg, bandbreedte: 13 mm/ 16 mm, banddikte: 0,5 - 1,05 mm, bandkwaliteit: PP & PET Tallwrapper Motion 2.0

Banderolleren met recyclebaar papier › Banderolleren met recyclebare papieren banderollen › Banderolleren bespaart 90% t.o.v. krimpfolie › Verschillende banderolbreedtes op één machine mogelijk T +31 (0)348 431520 E info@bandall.com I bandall.com › Banderolleren met papier? Printen en banderolleren in één stap BANDALL Advertentie Pakkracht.indd 1 05/10/2022 11:05 PEFC Adv Pakkracht 214x72mm.indd 1 17-11-2022 22:00 UW DOELGROEP VERGROTEN IN 2023? Voor meer informatie: Emiel Bruning e.bruning@gpmedia.nl +31 (0)24-3246146 Va k i n f o r ma t i e v o o r d e t o t a l e v l e e s - e n e i w i t v e r we r k e n d e i n d u s t r i e | Me d i a k a a r t | 2 0 2 2 MEDIAKAART 2022 VERSCHIJNINGSDATA & SPECIALS ADVERTENTIETARIEVEN PRINT EN ONLINE

PAKKRACHT NR 6 2022 21 VERPAKKINGSOPLOSSINGEN PROSEAL BREIDT ASSORTIMENT CASEPACKERS VERDER UIT Na het succes van de Proseal CP3™, onthuld in 2021, breidt de gepatenteerde CP2 Proseal’s assortiment casepackers verder uit, die, samen met zijn marktleidende traysealermachines, klanten een complete primaire en transitverpakkingsoplossing biedt. De CP2 kan een breed scala aan verpakkingsformaten verwerken, waaronder trays, potten en sandwichverpakkingen, in materialen zoals A-PET, C-PET en karton, en biedt dezelfde duurzaamheid en bescherming als het bestaande assortiment van Proseal, maar in een verbeterde compacte voetafdruk. Hierdoor past het gemakkelijk in bestaande verpakkingslijnen en voor toepassingen waar fabrieksruimte schaars is. VERHOOGDE DOORVOER Fundamenteel voor de prestaties van de CP2 is het geverifieerde ProMotion™-tray-invoersysteem van Proseal, dat de doorvoer verhoogt door gebruik te maken van volgende beweging en slimme buffertechnologie om de stroom van trays effectief te regelen. Hierdoor kunnen ze continu in de machine worden ingevoerd zonder te stoppen. De CP2 heeft de flexibiliteit om nieuwe verpakkingsformaten te verwerken, inclusief recyclebare en composteerbare trays. De automatische gereedschapstechnologie zorgt voor snelle en gemakkelijke omschakelingen, terwijl Quick Release (QR)-transportbanden snel kunnen worden verwijderd en vervangen om reiniging en onderhoud te versnellen en te vereenvoudigen. HET INPAKKEN VAN DOZEN IS EENVOUDIGER GEWORDEN DANKZIJ DE NIEUWSTE LANCERING VAN PROSEAL, DE CP2™. DIT IS EEN COMPACT, SNEL, VOLLEDIG AUTOMATISCH SYSTEEM DAT EFFICIËNT STROOMVERBRUIK COMBINEERT MET DE MOGELIJKHEID OM DOZEN TE VULLEN TOT 110 PAKKEN PER MINUUT. “DEZE MACHINE LEVERT EEN SNELLE EN EFFICIËNTE OPLOSSING VOOR HET INPAKKEN VAN DOZEN OM BEDRIJVEN TE HELPEN DE DOORVOER TE MAXIMALISEREN”, ZEGT NICK SEVERN, SENIOR CONTROL SYSTEMS ENGINEER BIJ PROSEAL UK. In lijn met het assortiment traysealmachines van Proseal, bevat de CP2 veel van hun innovatieve functies. Deze omvatten de ProTect™-gebruikersaanmeldings- en audit trailbeveiligingssystemen, die autorisatietoegang op meerdere niveaus bieden. Ook voorziet het in een volledige compatibiliteit met de ProVision™ OEE en downtime-analysator, die realtime gegevens over de machineprestaties levert. HOGE PRESTATIES EN BETROUWBAARHEID De transportbanden voor het aan- en afvoeren van kratten kunnen op maat worden gemaakt voor individuele fabriekslay-outs, en de CP2 kan volledig worden geïntegreerd met extra apparatuur zoals dozenopzetters, etiketteermachines, printers en codeerders. “We hebben zeer positieve feedback gekregen over onze CP3 in termen van hoge prestaties en betrouwbaarheid, maar voortdurende discussies met klanten gaven ook aan dat velen een compactere oplossing zouden verwelkomen voor toepassingen die niet de hoge doorvoer vereisen, die de CP3 biedt,” aldus Severn. “De CP2 voldoet aan deze eisen.” Meer informatie: Sismatec Tel. +31 (0)546-874113 | www.sismatec.nl Het inpakken van dozen is eenvoudiger geworden dankzij de nieuwste lancering van Proseal, de CP2

PAKKRACHT NR 6 2022 22 COVERSTORY GLUDAN “DUURZAAMHEID BOVEN WINST, ZOWEL WAT BETREFT HET MILIEU ALS KLANTRELATIES” De vader van Kim startte Gludan in 1977 in Denemarken. Hij wilde het anders aanpakken dan de industriële lijmproducenten die reeds actief waren op de markt en besloot te produceren op waterbasis, zonder oplosmiddelen. “Daarin was hij destijds een van de eersten”, vertelt Kim. “Sindsdien hebben we als bedrijf flinke organische groei doorgemaakt en vandaag de dag zijn we wereldwijd actief. In 1989 werd een tweede fabriek opgericht en ons hoofdkantoor staat sinds 2012 in Büchen.” STERKE INNOVATIEKRACHT Sinds de oprichting produceert Gludan uitsluitend lijmen op waterbasis die geen gevaar vormen voor de volksgezondheid. “Alle bestanddelen van onze producten voldoen aan de eisen van het Duitse BgVV en de Amerikaanse FDA. Wij gebruiken bewust geen grondstoffen die een gevaar vormen voor de gezondheid, schadelijk zijn voor het milieu of voorkomen op de REACH SVHCHET DEENSE GLUDAN PRODUCEERT HOOGWAARDIGE LIJM VOOR ONDER MEER DE WERELDWIJDE VERPAKKINGSINDUSTRIE. VANUIT HAAR NIEUWSTE, ZO GROEN MOGELIJKE, PRODUCTIELOCATIE IN BÜCHEN, DUITSLAND VOORZIET HET BEDRIJF OOK HAAR NEDERLANDSE EN BELGISCHE KLANTEN AL JARENLANG VAN MILIEUVRIENDELIJKE INDUSTRIËLE LIJMEN. GLUDAN WERD OPGERICHT DOOR LASLO SZÖTS EN LATER WERD HET OVERGENOMEN DOOR ZIJN ZOON KIM SZÖTS. WE SPREKEN KIM OVER ZIJN AMBITIES MET GLUDAN OP HET GEBIED VAN DUURZAAMHEID. KIM: “WE STREVEN NIET NAAR ‘RETURN ON INVESTMENT’, MAAR NAAR ‘RETURN ON ENVIRONMENT’.” lijst van gevaarlijke stoffen”, aldus Kim. “Zo waren we eind jaren ’90 de eersten die werkten zonder phthalates – waar tot dan toe nog geen alternatief voor was. Dankzij onze innovatiekracht en sterke R&D-afdeling lopen wij steeds weer voorop als het aankomt op produceren met aandacht voor mens en natuur. Als chemisch bedrijf voelen wij daarin een grote verantwoordelijkheid.” DUURZAAMHEID Dispersielijm, hotmelt en maatwerklijmen, Gludans mogelijkheden voor de verpakkingsindustrie zijn legio. “Wij produceren hoogwaardige lijmen, streven naar een uitzonderlijke klantenservice en kunnen indien nodig dagelijks leveren. Maar waar we voornamelijk belang aan hechten, is duurzaamheid”, verheldert Kim. “In elke stap van ons proces, van product tot levering, bekommeren we ons om de duurzaamheid en streven wij ernaar klimaatneutraal te zijn.” Op dat gebied gebeurt er momenteel veel bij Gludan. De lijmspecialist heeft ruim 4.000 m2 extra nieuwe magazijn- en productiecapaciteit gebouwd, waar ze zo groen mogelijk produceert. Door regenwater op te vangen en gebruik te maken van aardwarmte, en met een dak vol zonnepanelen en een eigen waterzuiveringsinstallatie, zet Gludan alles op alles om klimaatneutraal te produceren. Ook het personeel is in de gelegenheid gesteld om een elektrische auto te rijden en bij Gludan te laden met de opgewekte zonne-energie. Zo maakt het bedrijf ook het woon-werkverkeer CO2-neutraler. “Toen mijn broer en ik het bedrijf in 2008 kochten van onze vader, besloten we samen nog meer op duurzaamheid te willen inzetten. In 2015 kocht ik mijn broer uit, maar de duurzaamheidsambities bleven natuurlijk bestaan. Dat zit in mijn DNA”, verklaart Kim. “Ik kijk ook graag verder dan CO2-neutraliteit. Drinkwaterschaarste is mijns inziens misschien nog wel een groter wereldwijd probleem van de opwarming van de aarde. Er wordt zo veel geproduceerd en gedaan met het beschikbare drinkwater dat realistisch gezien wereldwijde drinkwaterschaarste daadwerkelijk op de loer ligt. Daarom vangen wij

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4