Pakkracht nr6-2023 Online

22 PAKKRACHT NR 6 2023 COVERSTORY: LOGOPAK “EEN GROOT VOORDEEL VAN LINERLESS IS DAT JE DE ETIKETLENGTE FLEXIBEL IN KUNT STELLEN” Logopak, onderdeel van Possehl Identification Solutions (PID), specialiseert zich al ruim veertig jaar in print-and-apply etiketteersystemen, vooral systemen met hogere snelheden. “Waar andere bedrijven afhaken, komen wij juist om de hoek kijken”, zegt Jan de Goeijen, Sales Manager Benelux. “Wij leveren aan nagenoeg alle producerende bedrijven die producten verpakken in trays of dozen: van de voedselindustrie tot aan de logistiek en de e-commercesector, dat zijn het soort bedrijven die baat hebben bij onze modulaire machines.” Het van oorsprong Duitse bedrijf levert linerless etiketteersystemen, die zonder rugmateriaal etiketten bedrukken, snijden en aanbrengen. Op de ICT&Logistiek-beurs afgelopen november toonden zij de Logomatic 850 P2 Linerless Hybrid, een linerless palletmachine. “De Logomatic print een etiket, snijdt deze af op maat en brengt het, volledig automatisch, op twee aanliggende zijden van een pallet aan met slechts één stop.” Het Linerless materiaal is al voorzien van een lijmlaag waardoor de Logomatic ideaal is voor batch- of realtime-toepassingen op hoge snelheid.” Logopak richt zich niet alleen op pallets. “We kunnen hetzelfde principe toepassen op individuele dozen, trays of andere producten. Dan moet je rekening houden met transportbaansnelheden, de hoeveelheid producten per minuut en het etiketformaat dat je aan wil brengen. Voor de linerless machines van Logopak is een speciaal, ‘high-speed silicone’ ontwikkeld, wat beter bestand is tegen water, olie en uv-straling. Het etikettenmateriaal is van papier, wij voorzien het van een lijmlaag en waar aan de bovenkant geprint wordt, zit een extra silicone laag zodat de etiketten makkelijk en goed door de machine kunnen.” Etiketteren op maat In de logistieke sector zien we steeds meer regelgeving over reducties in de omvang en het gewicht van dozen. De techniek van Logopak sluit hier mooi bij aan. “Dozen worden steeds kleiner, maar de etiketten in de e-commerce gaan nog niet altijd met deze trend mee. Ze zijn vaak nog steeds 10 bij 15 centimeter en de printers gebruiken vaak maar één formaat etiket voor alle dozen. En dat terwijl er enkel een logo en een barcode op het etiket hoeven te staan. Het etiketteren kan efficiënter en vooral ook duurzamer met een linerless print-and-apply-systeem. Deze systemen kan je flexibel instellen. Je

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4