Pakkracht nr6-2023 Online

PAKKRACHT NR 6 2023 7 NABESCHOUWING LUXE PACK Duurzaamheid Luxe gaat nog vaak gepaard met weelde en overvloed, ook in verpakkingen. Dit komt tot uiting in de hoeveelheid verpakkingsmateriaal dat wordt gebruikt. De zwaarte van een verpakking wordt nog altijd geassocieerd met de hogere kwaliteit van het verpakte product. Het is niet altijd wenselijk om deze zware verpakkingen te vervangen door een lichter alternatief. Het transport zou dan meer schade kunnen veroorzaken. Maar ook producenten van luxe verpakkingen zetten zich in voor duurzaamheid. De exposanten toonden verpakkingen van mono- of ‘upcycled’ materiaal, lieten zien hoe hun producten hervul- en herbruikbaar zijn en toonden een aantal innovaties voor lichtgewicht glas op de stands. Gemak Verpakkingen moeten het leven van consumenten zo gemakkelijk mogelijk maken. Dit was goed te zien op LuxePack. Reisverpakkingen en verpakkingen voor single-use producten zijn nog steeds zeer gewild, net zoals makkelijk hervulbare verpakkingen en verpakkingen die met één draai precies de juiste hoeveelheid product doseren. Alles moet zo efficiënt mogelijk en met aandacht voor toegankelijkheid. Mensen met motoriek-problemen, slechtzienden en oudere consumenten hebben baat bij simpelere verpakkingen met een functioneel design. Zo wordt luxe toch toegankelijk. De volgende editie van Luxe Pack vindt plaats in Los Angeles op 14 en 15 februari. Meer informatie hierover vindt u op www.luxepacklosangeles.com LUXE PACK MONACO 2023: DE BELANGRIJKSTE TRENDS Luxe Pack Monaco vond plaats van 2 tot 4 oktober op het Grimaldi Forum. In totaal waren 450 exposanten aanwezig en bezochten 10.420 mensen de beurs, een recordaantal sinds Luxe Pack Monaco’s oprichting 35 jaar geleden. Pakkracht was aanwezig en zet de belangrijkste trends in de wereld van luxe verpakkingen op een rij. Het was gezellig druk op de vele etages van het Grimaldi Forum. Het luxueuze beursgebouw, gelegen aan de kust van Monaco, was een uiterst geschikte plek voor een beurs voor het luxe segment van de verpakkingsindustrie. De hoofdtrends op deze editie van Luxe Pack waren verwondering, duurzaamheid en gemak. Daarnaast besteedden exposanten veel aandacht aan cross-brand samenwerkingen, zintuigelijke verpakkingen, toegankelijkheid en ‘glocal’ (tegelijkertijd global en local) ondernemen. Verwondering Het wordt steeds gebruikelijker dat de verpakking een beleving wordt voor klanten. De verpakking hoort bij de ervaring die klanten kopen als ze het product mee naar huis nemen en moet een meerwaarde hebben door klanten te verwonderen. Meerdere exposanten toonden bijvoorbeeld verpakkingen met scanbare QR-codes waarmee klanten een persoonlijke boodschap konden inspreken en afspelen. Andere exposanten focusten op andere zintuigen, maar één ding is zeker: verpakkingen moeten de zintuigen prikkelen en tactiel, auditief, visueel of olfactorisch verwonderen. De grenzen voor innovatie op dit gebied zijn eindeloos. Luxe Pack in Green-winnaars Al veertien jaar bekroont Luxe Pack de beste duurzame verpakkingsoplossingen van exposanten. De twee winnaars dit jaar waren de 100% papieren proefverpakkingen voor parfum van Adhespack en het RECYMakeUp project van Albéa, dat het recyclen van plastic make-upverpakkingen bevordert. Daarnaast was er nog een speciale ‘coup de cœur’ voor het EKOMAT-recycling project van GCA, een organisatie die zich inzet voor het verzamelen en recyclen van glazen, metalen en plastic drankflessen. GCA informeert mensen over het belang van recyclen en heeft al meer dan twee miljoen flessen verzameld.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4