PAKKRACHT NR 6 2024 25 SPECIAL GUEST COLUMN Special Guest Zo kun je op productniveau onderscheidend zijn: door te kiezen voor andere ingrediënten, vormen of herkomst. Je kunt ook kiezen voor andere verpakkingsmaterialen of portiegroottes dan gangbaar in een categorie. In de retail wil je meestal categoriecodes volgen om snel de juiste informatie over te brengen bij de consument. Daarnaast kun je je altijd onderscheiden door middel van branding en het bouwen van een merk. Een sterk merk begint bij een passende merkstrategie. Wie ben je als merk? Welk probleem los je op voor de consument? En wie is die consument precies? Wat maakt het merk uniek ten opzichte van andere merken in het schap? Wanneer ik merken help, wil ik niet alleen een mooie verpakking ontwerpen; ik wil hen helpen om hun eigen positie te claimen binnen de markt, of dat nu in het winkelschap is of online. Als de merkstrategie helder is, kun je de stap zetten naar een passende en herkenbare visuele merkidentiteit. Hiermee visualiseer je de strategie en laat je zien wat het merk onderscheidend maakt, zodat de consument begrijpt waar het merk voor staat en hier ook voor kan kiezen. Dit gaat verder dan een aantrekkelijk verpakkingsontwerp. Alle visuele elementen binnen de merkidentiteit – zoals kleur, typografie, grafische vormen, illustratie of fotografie – worden zorgvuldig geselecteerd en op elkaar afgestemd. Hierbij houd je niet alleen rekening met de merkwaarden, maar ook met de consument, het product en de categorie. Zelfs keuzes voor verpakkingsmaterialen en afwerking dragen bij aan het juiste gevoel dat je wilt overbrengen bij de consument. Voor het bouwen van een sterke visuele merkidentiteit heb je niet per se veel tools nodig. Kijk maar naar de grote merken: zij werken met een compacte, maar doordachte toolkit aan brand assets. Deze visuele merkelementen zijn herkenbaar voor het merk en sluiten precies aan op wat het merk wil uitstralen. Deze brand assets worden vervolgens consistent ingezet in alle merkuitingen, van verpakking tot online campagnes. Consistentie leidt tot herkenbaarheid. Dit is waar veel merken mee worstelen: trouw blijven aan hun strategie en visuele merkidentiteit, en consistent zichtbaar blijven. Maar juist die aanpak is op lange termijn de manier om onderscheidend te winnen in de categorie. ONDERSCHEIDEND WINNEN IN DE CATEGORIE “Wij willen uniek en onderscheidend zijn.” Die uitspraak klinkt waarschijnlijk bekend. Elk merk dat ik tegenkom, wil graag opvallen en een unieke positie innemen binnen de markt. Er zijn verschillende manieren om je te onderscheiden. Laura Voet helpt duurzame productmerken de beste versie van zichzelf te worden zodat ze hun unieke positie claimen op het (online) schap. Laura Voet Brand & Packaging Designer ▲ Blinck Photography
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4