Pakkracht nr6-2024 Online

6 PAKKRACHT NR 6 2024 KORT NIEUWS VERPAKKINGSBRANCHE INTRODUCEERT EIGEN INZAMELSYSTEEM KOFFIEBEKERS De verpakkingsbranche heeft een eigen systeem ingevoerd voor het inzamelen en recyclen van eenmalige kartonnen bekers. “Met het nieuwe systeem worden zo’n 100.000 bekers per week opgehaald”, zegt directeur Patrick Greveling van de Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in Papier- en Verpakkingsmaterialen (NVGP). Volgens hem werden eerder de papieren koffiebekers veelal weggegooid of door een afvalverwerker opgehaald en vernietigd. Volgens de vorig jaar en dit jaar ingevoerde wetgeving rondom kartonnen wegwerpbekers moet de verstrekker daarvan zorgen voor een inzamelingssysteem waarbij de verpakking volledig gerecycled wordt. “Voor de invoering van deze wetgeving was dit niet aan de orde”, verduidelijkt Greveling. In papieren koffiebekers zit wel een laagje kunststof, zodat de koffie er niet doorheen komt. Hierdoor kunnen de bekers niet met ander karton worden ingezameld. Inname Onder meer horecazaken en kantoren verstrekken de koffiebekers aan consumenten en zorgen er ook voor dat ze ingenomen worden. “Vrachtwagens rijden op afroep door heel Nederland om de bekers op te halen, waarna ze in grote voorraden worden gerecycled tot nieuwe grondstoffen. Die kunnen dan weer voor verschillende producten worden gebruikt”, legt Greveling uit. “Door dit systeem te gebruiken, wordt daadwerkelijk bijgedragen aan afvalreductie, het herwinnen van grondstoffen en het verduurzamen van onze economie.” Kijk voor meer informatie op www.nvgp.nl. Foto: Freepik FASTEN WINT GOLD PENTAWARD VOOR DUURZAAM VERPAKKINGSCONCEPT FASTEN Packaging, een bedrijf van Innovative Beauty Group (IBG) en wereldwijde aanbieder van schoonheidsoplossingen, heeft een prestigieuze Gold Pentaward gewonnen voor zijn verpakkingsconcept ONE. Deze erkenning onderstreept de inzet van het bedrijf om de grenzen van het design van schoonheidsverpakkingen te verleggen. De winnaars werden bekendgemaakt tijdens de Gala Ceremony in Londen op 25 oktober. Het ontwerp van ONE laat een combinatie van duurzaamheid en innovatie zien. In een tijd waarin milieubewustzijn essentieel is, elimineert ONE de noodzaak voor aparte onderdelen, zoals doppen, en vermindert het materiaalgebruik door een enkel monomateriaal, polypropyleen (PP), te gebruiken dat gemakkelijk te recyclen is. De optie om gerecycled materiaal uit consumentenafval (PCR) te gebruiken, versterkt de toewijding van ONE aan duurzaamheid. Het ontwerp voldoet aan de Europese verpakkingsrichtlijnen en daarmee aan de huidige milieuregels. Daarnaast heeft ONE een speciale hals die voorkomt dat residu zich ophoopt, wat zowel de functionaliteit als de gebruikerservaring verbetert. Op het gebied van branding en esthetiek biedt ONE diverse mogelijkheden. Het lichte ontwerp maakt eenvoudige detectie tijdens het recyclen mogelijk, terwijl het in-mold reliëflogo het inktgebruik vermindert en zo een duurzame laag toevoegt zonder concessies te doen aan de zichtbaarheid van het merk. Met een strak en modern uiterlijk spreekt het zowel milieubewuste consumenten als liefhebbers van minimalistisch design aan. Met de optie voor directe bedrukking en een universele vorm die klaar is voor de markt, biedt ONE merken de flexibiliteit om hun identiteit te tonen en tegelijk hun milieubewustzijn te benadrukken. Meer informatie: Innovative Beauty Group www.innovativebeautygroup.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4