Pakkracht nr6-2024 Online

pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | December 2024 | 10e jaargang no. 6 | Prijs € 10,50 Special VERPAKKINGSVORMGEVING EN -MATERIALEN COVERSTORY EBC Golfkarton: “Door onze grote knowhow zijn we in staat om de meest complexe klantenvragen op te lossen”

VISION. LIJMEN MET HOOGSTE PRECISIE. Op zoek naar topprestaties? Voor een veeleisende lijmtoepassing? Geweldig! De Vision-lijmsmelter brengt Zwitserse betrouwbaarheid en precisie in uw productielijn. Ontdek nu: robatech.com/en/products/melters/vision

Vaktijdschrift voor de totale verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.pakkracht.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Coen de Jager (hoofdredacteur) c.dejager@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Kevin Peeters (media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Yannick van Campenhout (media-adviseur) y.campenhout@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Pakkracht heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Pakkracht besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. PAKKRACHT NR 6 2024 3 Het is mij opgevallen dat je – als je eenmaal werkt of in mijn geval schrijft over verpakkingen – meteen op een andere manier gaat kijken naar een verpakking. Neem de welbekende Happy Meal bij onze vrienden van de grote gele M. Ik kom er gelukkig niet vaak, maar als ik dan toch echt word gedwongen door mijn kinderen, nemen zij uiteraard de maaltijdbox met speelgoed. Wist ik veel dat je die box nu kunt scheuren tot een mini dienblad. Om maar een klein voorbeeld te geven. Zo wist ik ook niet wat er allemaal met golfkarton gemaakt kon worden. Dat je door heel creatief te denken, een verpakking uit een stuk kan ontwikkelen dat perfect in elkaar vouwt. Of dat je zoiets zwaars als een motorblok kan vervoeren in een golfkartonnen omhulsel. Dat kreeg ik onlangs te horen bij EBC Golfkarton, waar ze met recht trots zijn op de vele creaties die ze ontwikkelen met golfkarton en waarmee ze klanten van een geweldige verpakking kunnen voorzien van dat materiaal. In onze coverstory lees je dan ook alles over de werkwijze van deze specialist en sprak ik uitgebreid met Edwin Boerlage. Dit verhaal vind je op pagina 22 & 23 en is zeker het lezen waard. Een andere verpakkingsspecialist die aan het woord komt in deze editie is Cor Rijken. Hij begeeft zich ook alweer een aantal decennia in de verpakkingsbranche en levert klantspecifieke oplossingen - voornamelijk folie-zakken - voor zijn klanten. Iemand met een enorm indrukwekkende cv en een prachtig bedrijf,. Wat een overeenkomst is van bijvoorbeeld EBC Golfkarton en Cor Rijken Verpakkingen, is dat ze graag uitgedaagd worden om een perfecte oplossing voor een verpakkingswens te realiseren. Mede ingegeven door een grote knowhow en dito ervaring, weten deze beide bedrijven voor nagenoeg iedere situatie een verpakking te creëren. Dit is alweer de laatste editie van Pakkracht voor 2024 en dat markeert het einde van het jaar meteen. Een moment voor mij om even terug te kijken, maar al snel weer de blik op het komende jaar te richten. De tijd is snel voorbij gevlogen en ik heb al veel mensen mogen spreken, maar ik kijk vooral uit naar bijvoorbeeld een eerste bezoek aan Empack volgend jaar, waar ik met eigen ogen kan zien wat er speelt in deze branche, buiten de reeds bekende uitdagingen zoals verduurzaming en CO2-reductie en dergelijke. Wie weet zie en spreek ik jullie daar wel en voor nu een hele fijne decembermaand gewenst. Colofon en De Visie pakkracht Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169) Vaktijdschrift voor de verpakkingsindustrie in food, non-food, handel en industrie | December 2024 | 10e jaargang no. 6 | Prijs € 10,50 Special VERPAKKINGSVORMGEVING EN -MATERIALEN COVERSTORY EBC Golfkarton: “Door onze grote knowhow zijn we in staat om de meest complexe klantenvragen op te lossen” DE VISIE Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift Pakkracht c.dejager@gpmedia.nl HET IS MIJ OPGEVALLEN DAT JE – ALS JE EENMAAL WERKT OF IN MIJN GEVAL SCHRIJFT OVER VERPAKKINGEN – METEEN OP EEN ANDERE MANIER GAAT KIJKEN NAAR EEN VERPAKKING

4 PAKKRACHT NR 6 2024 INHOUD P. 26 METTLER-TOLEDO Mettler-Toledo introduceert het nieuwste X-ray systeem voor een betere naleving van de voedselveiligheidsregels en een hogere productiviteit. De X6-serie biedt geavanceerde X-ray inspectie voor medium en grote verpakkingen, met een innovatief ontwerp en intelligente technologie voor een optimale productintegriteit. P. 14 ACKET Steeds meer fabrikanten kiezen ervoor om de verpakkingen te verduurzamen. Zo ook Leentjes Amsterdam, een bekende producent van bakproducten, waaronder de decoratiestrooisels Poeder Pret en Strooipret. Deze strooisels zaten een jaar geleden nog in ronde plastic potjes, maar worden nu verpakt in een unieke, duurzamere verpakking. Deze opdracht werd toevertrouwd aan Acket en Total Pack. P. 22 COVERSTORY EBC GOLFKARTON EBC Golfkarton is een unieke speler in de verpakkingsbranche. Dat is in ieder geval de overtuiging van eigenaar Edwin Boerlage. “We bieden onze klanten een allesomvattende aanpak met als doel ze snel en volledig te ontzorgen in hun verpakkingsbehoeften. Dat doen we door klantspecifiek de juiste verpakkingsoplossing van golfkarton te ontwikkelen.” P. 8 COR RIJKEN Al 35 jaar is Cor Rijken Verpakkingen gespecialiseerd in allerhande verpakkingen, met als grote specialiteit folie-zakken. De man achter het bedrijf startte vanuit een kleine zolderkamer in 1990. Nu is de zolderkamer verruild voor een modern pand waar de productie van de folie-zakken plaatsvindt en van waaruit Cor Rijken Verpakkingen de hele wereld kan beleveren. 22 26 8 14

PAKKRACHT NR 6 2024 5 30 34 P. 34 VIDEOJET Solutions Manager Danny Smit van Videojet Nederland speelt samen met zijn team een cruciale rol in het ontwikkelen van maatwerkoplossingen die klanten helpen hun productieprocessen efficiënter en milieuvriendelijker te maken. In dit interview deelt Danny zijn verhaal en inzicht in het werk van Videojet. P. 39 NIEUWE COLUMNISTE Vanaf deze editie zal Serra Anker (Manager Packaging Materials and Processes bij het NVC Packaging Centre) in elke uitgave van Pakkracht schrijven over haar ervaringen in de verpakkingsbranche. Haar eerste bijdrage richt zich op de ontwikkeling van polyethyleenfuranoaat (PEF) - een innovatief, 100% plantaardig plastic. P. 40 ALL4PACK De ALL4PACK Emballage Paris, dé B2B beurs voor duurzame oplossingen op het gebied van verpakking en intralogistiek, vond plaats van 4 t/m 7 november jl in Parijs. De beurs legde de nadruk op het thema innovatie en duurzaamheid. P. 30 RANPAK Door een grote variëteit aan handmatige, semi-automatische en volledig geautomatiseerde systemen aan te bieden, bedient Ranpak een breed scala aan klanten en zorgt het voor hoogwaardige bescherming zonder het gebruik van plastic. 39 40

6 PAKKRACHT NR 6 2024 KORT NIEUWS VERPAKKINGSBRANCHE INTRODUCEERT EIGEN INZAMELSYSTEEM KOFFIEBEKERS De verpakkingsbranche heeft een eigen systeem ingevoerd voor het inzamelen en recyclen van eenmalige kartonnen bekers. “Met het nieuwe systeem worden zo’n 100.000 bekers per week opgehaald”, zegt directeur Patrick Greveling van de Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in Papier- en Verpakkingsmaterialen (NVGP). Volgens hem werden eerder de papieren koffiebekers veelal weggegooid of door een afvalverwerker opgehaald en vernietigd. Volgens de vorig jaar en dit jaar ingevoerde wetgeving rondom kartonnen wegwerpbekers moet de verstrekker daarvan zorgen voor een inzamelingssysteem waarbij de verpakking volledig gerecycled wordt. “Voor de invoering van deze wetgeving was dit niet aan de orde”, verduidelijkt Greveling. In papieren koffiebekers zit wel een laagje kunststof, zodat de koffie er niet doorheen komt. Hierdoor kunnen de bekers niet met ander karton worden ingezameld. Inname Onder meer horecazaken en kantoren verstrekken de koffiebekers aan consumenten en zorgen er ook voor dat ze ingenomen worden. “Vrachtwagens rijden op afroep door heel Nederland om de bekers op te halen, waarna ze in grote voorraden worden gerecycled tot nieuwe grondstoffen. Die kunnen dan weer voor verschillende producten worden gebruikt”, legt Greveling uit. “Door dit systeem te gebruiken, wordt daadwerkelijk bijgedragen aan afvalreductie, het herwinnen van grondstoffen en het verduurzamen van onze economie.” Kijk voor meer informatie op www.nvgp.nl. Foto: Freepik FASTEN WINT GOLD PENTAWARD VOOR DUURZAAM VERPAKKINGSCONCEPT FASTEN Packaging, een bedrijf van Innovative Beauty Group (IBG) en wereldwijde aanbieder van schoonheidsoplossingen, heeft een prestigieuze Gold Pentaward gewonnen voor zijn verpakkingsconcept ONE. Deze erkenning onderstreept de inzet van het bedrijf om de grenzen van het design van schoonheidsverpakkingen te verleggen. De winnaars werden bekendgemaakt tijdens de Gala Ceremony in Londen op 25 oktober. Het ontwerp van ONE laat een combinatie van duurzaamheid en innovatie zien. In een tijd waarin milieubewustzijn essentieel is, elimineert ONE de noodzaak voor aparte onderdelen, zoals doppen, en vermindert het materiaalgebruik door een enkel monomateriaal, polypropyleen (PP), te gebruiken dat gemakkelijk te recyclen is. De optie om gerecycled materiaal uit consumentenafval (PCR) te gebruiken, versterkt de toewijding van ONE aan duurzaamheid. Het ontwerp voldoet aan de Europese verpakkingsrichtlijnen en daarmee aan de huidige milieuregels. Daarnaast heeft ONE een speciale hals die voorkomt dat residu zich ophoopt, wat zowel de functionaliteit als de gebruikerservaring verbetert. Op het gebied van branding en esthetiek biedt ONE diverse mogelijkheden. Het lichte ontwerp maakt eenvoudige detectie tijdens het recyclen mogelijk, terwijl het in-mold reliëflogo het inktgebruik vermindert en zo een duurzame laag toevoegt zonder concessies te doen aan de zichtbaarheid van het merk. Met een strak en modern uiterlijk spreekt het zowel milieubewuste consumenten als liefhebbers van minimalistisch design aan. Met de optie voor directe bedrukking en een universele vorm die klaar is voor de markt, biedt ONE merken de flexibiliteit om hun identiteit te tonen en tegelijk hun milieubewustzijn te benadrukken. Meer informatie: Innovative Beauty Group www.innovativebeautygroup.com

PAKKRACHT NR 6 2024 7 JUBILEUM PREDICAAT KONINKLIJK KERS OP DE TAART VAN HONDERDJARIG JUBILEUM GEOSTICK Geostick vierde op 8 november het honderdjarig jubileum, maar kreeg op voorhand uit handen van burgemeester Pieter Heiliegers het Predicaat Koninklijk. De ontvangst van het Predicaat is de kers op de taart voor het jubileumjaar van de etikettendrukkerij die na honderd jaar nog altijd in volledig eigendom is van de familie Berveling. Eigenaar Peter Berveling is de derde generatie van de familie en zijn drie zoons zijn inmiddels ook werkzaam binnen het familiebedrijf. Dat het bedrijf zich nu Koninklijke Geostick mag noemen, vervult de familie met trots. Peter Berveling: “Dat we het Predicaat Koninklijk hebben mogen ontvangen, vervult mij met enorme trots en emotie. Het is dan ook figuurlijk een kroon op mijn tijd bij Geostick. Dat laten we ook graag zien met de kroon in ons nieuwe logo. Dat we al honderd jaar een familiebedrijf zijn, maakt het extra bijzonder. Het kenmerkt de innovatieve ondernemersgeest binnen de familie. En dat samen met de inzet van al onze medewerkers maakt dat we deze verjaardag kunnen vieren. Als we terugkijken op waar we vandaan komen en wat we nu zijn, is het eigenlijk niet te bevatten. Iedereen bij Geostick mag dan ook trots zijn dat we de enorme economische veranderingen en snelle digitalisering van onze wereld zonder moeite hebben kunnen volgen en er gebruik van hebben gemaakt. Koninklijke Geostick B.V. is vandaag de dag een gezond en modern bedrijf dat helemaal klaar is voor de volgende honderd jaar.” Ook burgemeester Heiliegers is er trots op dat hij bij een bedrijf uit Uithoorn het Predicaat Koninklijk mag uitreiken: “Het Predicaat Koninklijk symboliseert het respect, de waardering en het vertrouwen van de koning tegenover de ontvanger. Zo’n predicaat ontvang je niet zomaar. Het is een bevestiging van vakmanschap, innovatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ik ben er trots op dat zo’n mooi bedrijf - dat bovendien veel werkgelegenheid biedt - gehuisvest is in onze gemeente. En ik hoop dat het predicaat een aanmoediging is om op deze weg door te gaan en dat we nog lang van Geostick zullen horen.” Over Geostick Geostick is een toonaangevende producent van zelfklevende etiketten, flexibele verpakkingen en het levert print- en labeling oplossingen. Het familiebedrijf bestaat sinds 1924 jaar en is zeer vooruitstrevend, met een state-of-the-art (digitaal) machinepark en innovatieve druktechnieken. Met drie productielocaties, waarvan twee in Uithoorn en één in Heumen, is Geostick een van de grootste spelers in de markt. Meer informatie: Geostick Tel. 088 051 4100 www.geostick.nl Foto’s: Ruben Philipse Peter Berveling met zijn zoons Foto cred.: Ruben Philipse. Foto cred.: Ruben Philipse.

8 PAKKRACHT NR 6 2024 INTERVIEW COR RIJKEN VERPAKKINGEN AL 35 JAAR EEN VERTROUWDE PARTNER VOOR AL UW VERPAKKINGSOPLOSSINGEN Cor Rijken kent reeds een indrukwekkende carrière die zich voornamelijk afspeelt in de verpakkingsbranche. “Ik heb al vroeg een passie ontwikkeld voor verpakkingen. Na wat omzwervingen ben ik in 1990 voor mezelf gestart op een kleine zolderkamer. In het begin verkochten we alles, van draagtassen tot zijden bloemen en cadeaupapier. Inmiddels zijn we gefocust op foliezakken van kunststof. Het vinden van de juiste verpakkingsoplossing voor onze klanten is iets wat mij drijft. Door onze jarenlange kennis en ervaring weten we ook wat er allemaal mogelijk is en kunnen we het juiste advies geven.” Groot assortiment Waar ze bij Cor Rijken vooral gespecialiseerd in zijn, is het ontwerpen en produceren van allerhande zakken. Het assortiment is dan ook zeer uitgebreid en alle zakken worden in-house ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd. “Door de vele mogelijkheden gaan we altijd het gesprek aan om duidelijk te krijgen wat de behoeftes zijn. Wat wil je verwerken? Hoe wordt het afgevuld? Machinaal of handmatig? We luisteren goed naar de klant en geven een eerlijk advies. Doordat je vaak met mensen van verschillende afdelingen te maken hebt, zijn er verschillende belangen. Daar proberen we zo veel mogelijk rekening mee te houden om tot het beste eindresultaat te komen.” Vertrouwen Cor vraagt zijn klanten ook altijd om een rapportcijfer, om de samenwerking te duiden. “Dat vraag ik, zodat we eerlijk en open alles tegen elkaar kunnen zeggen en zodat ik weet hoe tevreden men is. Ook vraag ik naar de verwachtingen over twee jaar, zodat we kunnen inspelen op toekomstige ontwikkelingen. Ik zoek de eerlijkheid in een samenwerking. Dat werkt het beste voor ons en ik merk dat het ook vertrouwen schept. We werken niet voor niets met een groot deel van onze partners – klanten en leveranciers – al heel lang samen.” Al 35 jaar is Cor Rijken Verpakkingen gespecialiseerd in allerhande verpakkingen, met als grote specialiteit foliezakken. De man achter het bedrijf startte vanuit een kleine zolderkamer in 1990. Nu is de zolderkamer verruild voor een modern pand waar de productie van de foliezakken plaatsvindt en van waaruit Cor Rijken Verpakkingen de hele wereld kan beleveren. “Inmiddels mogen we onze zakken naar meer dan veertig verschillende landen op vier continenten sturen. Wij kunnen voor elke wens de juiste oplossing verzorgen, klantspecifiek en exclusief. Dat is een grote kracht”, aldus Cor Rijken. Certificering Doordat Cor Rijken veel klanten uit de voedingsmiddelenindustrie bedient, is een BRC-certificering een must. “We leveren onze zakken heel branche-breed, maar zeker met grote banket- en chocolaterieproducenten werken we al lang nauw samen. Om dergelijke bedrijven te kunnen beleveren, zijn wij al sinds 2006 een BRC Packaging gecertificeerd bedrijf. BRC Packaging-certificering is door de British Retail Consortium (BRC) ontwikkeld en richt zich op de eisen ten aanzien van voedselveiligheidsgaranties door de Hazard Analysis & Critical Control Points (HACCP) en de Good Manufacturing Practice (GMP) richtlijnen toe te passen die specifiek zijn voor deze schakel in de voedingsmiddelenindustrie. Vanaf 1 februari 2020 wordt geauditeerd tegen de nieuwe norm: BRCGS Packaging Materials issue 6 (Brand Reputation through Compliance Global Standards). Deze is ontwikkeld ter bescherming van de consument en om retailers en fabrikanten van verpakkingsmaterialen te helpen bij het voldoen aan hun wettelijke verplichtingen. Naast het verbeteren van productveiligheid

PAKKRACHT NR 6 2024 9 helpt de standaard ook om afval, klachten, recalls en geweigerde producten te verminderen. Het BRCGS-certificaat toont aan dat onze organisatie voldoet aan de hoge eisen van voedselveiligheid die zijn gesteld door BRCGS. Daarnaast hebben we tot nog toe altijd een AAA-waardering ontvangen, wat aangeeft dat ons hele bedrijf ingericht is op het optimaal produceren van verpakkingen die voedingsmiddelen bevatten.” Snel leveren vanuit voorraad Waar Cor in het begin als verpakkingsleverancier werkte, is sinds 2006 een eigen productie opgezet. “Het was een logische vervolgstap en zorgde ervoor dat we een volwassen verpakkingsbedrijf werden. Inmiddels leveren we onze oplossingen wereldwijd en hebben we gemiddeld 35 miljoen zakken op voorraad. Dat zorgt ook voor een snelle levering, want als je vandaag voor 12 uur bestelt, gaat het dezelfde dag de deur uit. We produceren heel klantspecifiek en zestig procent hiervan is private label. Er zijn diverse mogelijkheden in type zakken die wij in elk gewenst formaat kunnen realiseren. Het materiaal kan zelf worden bepaald, evenals de dikte van de folie, eventuele coating, een bedrukking of zelfs een laminaat gecombineerd met bijvoorbeeld papier en alu.” Pakland “We richten ons met Cor Rijken Verpakkingen voornamelijk op de levensmiddelenindustrie, maar met ons bedrijf Pakland hebben we een meer sociaal maatschappelijk doel. In 2017 hebben we besloten om mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben een nieuw doel te geven. Dat doen wij door ze aan werk te helpen en zodoende kunnen we voor andere bedrijven het in- en ompakken van food en non-food producten in doosjes, zakken of omdozen uit handen nemen. Maar deze mensen zetten ook machineonderdelen in elkaar. Het is geweldig om mensen een plek te geven waar ze weer productief kunnen zijn. Ze hebben hulp nodig om terug te keren in de maatschappij en wij stellen onze beschikbare werkplaats – zoals wij het noemen – open voor ze om sociaal en maatschappelijk een nieuwe stap te zetten. Dat geeft ons veel voldoening en we zijn natuurlijk ook hiervoor weer volledig PSO-gecertificeerd, wat inhoudt dat de mate van sociaal ondernemen objectief gemeten wordt en zichtbaar wordt gemaakt.” ‘Daag ons maar uit’ Inmiddels kan Cor naar eigen zeggen geen supermarkt in Europa bezoeken, zonder dat er een zakje van Cor Rijken Verpakkingen terug te vinden is. “We hebben een groot klantenbestand opgebouwd, mede door onze aanwezigheid op internationale beurzen en doordat we een zeer hoogwaardig product bieden dat klantspecifiek geproduceerd wordt. We hebben in 2011 ons huidige pand betrokken en dat hebben we optimaal ingericht om zo efficiënt en duurzaam mogelijk te produceren. Daarnaast kunnen we alles maken en elke oplossing bieden, ook qua drukwerk. Daag ons maar uit.” Meer informatie: Cor Rijken Verpakkingen B.V. Tel. +31 (0)575 448 430 | www.cor-rijken.nl

10 PAKKRACHT NR 6 2024 NIEUWS WINNAARS DE GOUDEN NOOT 2024 TE ZIEN OP EMPACK EN PACKAGING INNOVATIONS De verpakkingswedstrijd De Gouden Noot, die bekendstaat als de meest toonaangevende innovatieprijs in de verpakkingsindustrie, keert in 2025 terug op Empack en Packaging Innovations. Tijdens dit tweedaagse evenement, dat op 2 en 3 april plaatsvindt in de Brabanthallen in Den Bosch, krijgen bezoekers de kans om de innovatieve verpakkingsoplossingen van de tien finalisten van De Gouden Noot 2024 van dichtbij te bekijken. Daarnaast zullen de innovatieve oplossingen gepresenteerd worden in een van de theaters. De Gouden Noot is 's werelds meest prestigieuze prijs voor verpakkingsinnovatie. De wedstrijd, georganiseerd door het Nederlands Verpakkingscentrum (NVC) erkent de meest baanbrekende verpakkingsoplossingen op de markt. Het NVC zal ook aanwezig zijn op Packaging Innovations en Empack met een stand waar bezoekers informatie kunnen krijgen over de wedstrijd en deelname aan de volgende editie. Susanne den Otter, Head of Event van Empack en Packaging Innovations, benadrukt: “De samenwerking tussen De Gouden Noot, Empack en Packaging Innovations krijgt in 2025 opnieuw een centrale rol. We zijn blij een podium te bieden aan de tien genomineerden en onze bezoekers te inspireren met hun innovaties. Deze prijs en de presentatie ervan zijn cruciaal voor de verpakkingsindustrie.” Sharon Haans, Content Coördinator, voegt hieraan toe: “De Gouden Noot toont aan hoe innovatieve verpakkingen bijdragen aan een duurzamere toekomst. We hopen dat bezoekers geïnspireerd raken en de kans grijpen om in gesprek te gaan met de bedrijven achter deze oplossingen.” De winnaars van De Gouden Noot 2024 Tijdens de ceremonie van De Gouden Noot 2024 op 10 oktober pitchten tien finalisten hun innovatieve ideeën voor een vakjury. De drie winnende oplossingen waren: • Goud: Packsys – Ophthalmic Plus Bottle Een oogdruppelflesje voor mensen met beperkte handkracht, waarbij 60% minder kracht nodig is om een druppel te produceren. • Zilver: DS Smith – Lift Up Een verpakkingsoplossing voor drankproducenten die plastic vervangt en de CO2-voetafdruk verlaagt. • Brons: Berlin Packaging – Buncker Pro Line Heavy Een veilige oplossing voor het transport en de opslag van batterijen. "We willen de drie prijswinnaars van harte feliciteren met de erkenning van hun innovaties. Deze prestatie benadrukt hun vooruitstrevendheid en de impact die zij kunnen hebben op de industrie”, aldus Haans en Den Otter. Innovaties van dichtbij bekijken Benieuwd naar de innovaties van de winnaars en de andere finalisten? Op 2 en 3 april 2025 kunnen bezoekers tijdens Empack & Packaging Innovations in Brabanthallen in Den Bosch de verpakkingsoplossingen van De Gouden Noot 2024 van dichtbij bekijken. Het is dé kans om in gesprek te gaan met het NVC om meer te leren over de nieuwste ontwikkelingen in de verpakkingsindustrie. Kijk voor meer informatie op www.nvc.nl.

PAKKRACHT NR 6 2024 11 VERPAKKINGSVORMGEVING & -MATERIALEN SIG WINT GREEN PACKAGING STAR AWARD VOOR ALUMINIUMVRIJE VERPAKKING De Green Packaging Star Award, georganiseerd door Kompack magazine en het Oostenrijkse Onderzoeksinstituut voor Chemie, erkent al bijna 20 jaar de meest duurzame verpakkingsinnovaties. Het winnen van deze prijs betekent dat SIG nu in aanmerking komt voor de WorldStar Award, een wereldwijde onderscheiding uitgereikt door de World Packaging Organization (WPO). Innovatie en duurzaamheid De SIG Terra Alu-vrije verpakking vermindert de koolstofvoetafdruk van SIG's standaard kartonverpakkingen met maar liefst 23%, volgens onafhankelijke levenscyclusanalyses die voldoen aan ISO-normen. Dit wordt bereikt door een uniek samengesteld materiaal zonder aluminiumlaag. In plaats daarvan bestaat de verpakking uit maximaal 82% FSCTM-gecertificeerd hernieuwbaar karton, met ultradunne polymeerlagen om producten langdurig te beschermen zonder koeling. Gmundner Dairy is de eerste zuivelproducent in Oostenrijk die kiest voor deze duurzame verpakkingsoplossing. Sinds de lancering van melkproducten in de SIG Terra Alu-vrije verpakkingen heeft het bedrijf meer dan 160 ton CO2-uitstoot bespaard. “We vieren deze uitzonderlijke prijs met onze partner SIG”, zegt Christoph Engl, algemeen directeur van Gmundner Dairy. “Het is een mijlpaal in duurzaamheid, niet alleen voor ons bedrijf, maar ook voor retailers en consumenten die steeds meer vragen om verpakkingen met een lagere CO2-voetafdruk.” Toekomstgerichte doelen Het winnen van de Green Packaging Star Award benadrukt SIG's voortdurende inzet voor duurzaamheid en innovatie. Het bedrijf streeft ernaar om tegen 2030 een volledig aluminiumvrije verpakking te ontwikkelen met een papiergehalte van ten minste 90%, en een tussentijdse doelstelling van 85% in 2025. “Het is een geweldige eer om deze erkenning te ontvangen voor onze vooruitstrevende verpakkingsoplossingen”, aldus Vanessa Bogner, marketingmanager bij SIG. “Ons SIG Terra-assortiment is een belangrijk onderdeel van onze voortdurende vooruitgang in de ontwikkeling van duurzame verpakkingsmaterialen.” Verandering in de markt De introductie van aluminiumvrije aseptische verpakkingen door Gmundner Dairy markeert een belangrijke verschuiving in de markt voor duurzame verpakkingen in Oostenrijk. Door gebruik te maken van SIG's innovatieve technologie kunnen bedrijven hun milieu-impact verder verminderen zonder concessies te doen aan de kwaliteit of houdbaarheid van hun producten. Dit komt tegemoet aan de groeiende vraag van consumenten en retailers naar milieuvriendelijke verpakkingsoplossingen. Kijk voor meer informatie op www.sig.biz. SIG heeft de Green Packaging Star Award gewonnen voor hun baanbrekende SIG Terra MidiBloc Alu-vrije verpakkingsoplossing. Deze innovatieve verpakking is de eerste aluminiumvrije oplossing ter wereld voor aseptische kartonverpakkingen en werd vorig jaar voor het eerst in Oostenrijk geïntroduceerd door Gmundner Dairy. De prijs werd op 25 september uitgereikt tijdens een ceremonie op de Fachpack-beurs in Neurenberg.

AUTOMATISCH PALLETLABELS AANBRENGEN Tot 120 pallets per uur etiketteren Meer info Labels aanbrengen op meerdere zijden GS1, SSCC en A5 In flow en stilstaand etiketteren • • • +31 (0)26 741 00 00 info@dekoningh.nl | www.dekoningh.nl

PAKKRACHT NR 6 2024 13 BEDRIJFSNIEUWS DS SMITH OPENT VERNIEUWD BENELUX IMPACT CENTRE In het tiende jaar van het bestaan van het Impact Centre biedt DS Smith merken, retailers en fabrikanten een inspirerende omgeving om de huidige uitdagingen in lokale supply chains te bespreken en samen circulaire en efficiënte verpakkingsoplossingen te ontwikkelen die in lijn zijn met de wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen. Hoogtepunten van het vernieuwde Benelux Impact Centre: • D e vernieuwde ‘retail area’ toont inspirerende voorbeelden van verpakkingen uit heel Europa en biedt concrete oplossingen voor verschillende sectoren. In het hart van deze ruimte is een speciale ruimte waar klanten en DS Smith-experts samen kunnen brainstormen, ontdekken en creëren. • E en digitale immersieruimte met wall-to-wall, state-of-the-art projecties om u mee te nemen in nieuwe virtuele simulaties zoals digital twins, internationale winkelfoto's en virtuele tours door een bos. • D e circulariteitspassage toont duurzame, op papiervezel gebaseerde materialen en toekomstige innovaties die bijdragen aan een circulaire economie. Klanten krijgen inzicht in de mogelijkheden van gerecycleerde materialen en duurzame ontwerpkeuzes. DS Smith, een toonaangevende leverancier van duurzame verpakkingsoplossingen, opende onlangs de deuren van haar volledig gerenoveerde Benelux Impact Centre in Gent. De nieuwe opzet verbindt bezoekers met wereldwijde verpakkings- en papierinnovaties, ondersteund door sterke lokale inzichten. Er valt veel te ontdekken - van virtuele walkthroughs in innovatie- en testlabs tot het kunnen zien en voelen van nieuwe papieren en verpakkingsoplossingen. Naast de inspirerende ervaringen biedt het Centre inzichten van deskundigen van DS Smith op het gebied van automatisering, duurzaamheid, consumenten en categorietrends, verpakkingsontwerp en meer. Bezoekers kunnen deelnemen aan boeiende presentaties, retailsimulaties, casestudy's uit de praktijk en verkennings- en inspiratiesessies. “De heropening van ons Benelux Impact Centre benadrukt onze toewijding aan innovatie en klantpartnerschap. Het centrum biedt een unieke omgeving waar bezoekers de volledige levenscyclus van duurzame verpakkingen kunnen ervaren”, aldus Philip Bautil, Managing Director Benelux, DS Smith. Het Gentse centrum maakt deel uit van een Europees netwerk, waar jaarlijks bijna 1.500 workshops plaatsvinden in 22 landen. Deze netwerkstructuur zorgt voor een lokale samenwerking, ondersteund door wereldwijde expertise en best practices, en vormt een belangrijk onderdeel van DS Smiths inzet voor een circulaire economie. Meer informatie: www.dssmith.com/nl/impact-centre-benelux ▼ Retailsimulaties in de Retail Area in het DS Smith Impact Centre De digitale immersieruimte neemt u mee in virtuele simulaties en walkthroughs

14 PAKKRACHT NR 6 2024 VERPAKKINGSONTWERP VAN PLASTIC NAAR KARTON: HOE ACKET EN LEENTJES VERPAKKING VOOR STROOISELS VERDUURZAAMDEN Het besluit van Leentjes Amsterdam om over te stappen van plastic naar karton kwam voort uit een groeiend besef van de noodzaak om bij te dragen aan een beter milieu. Ze startten een crowdfundingactie op om hun verpakkingen te verbeteren en daarnaast de recepturen aan te passen voor klanten met allergenen en dieetwensen. Trouwe klanten van Leentjes droegen graag hun steentje bij aan de crowdfunding. Binnen één maand haalden zij €250.000,- op om hun decoratiestrooisels van een mooi recyclebaar kartonnen jasje te voorzien. Maar hoe ging deze kartonnen verpakking er precies uitzien? Met deze vraag stapten zij naar Acket. Voor Acket betekende dit project een interessante uitdaging. De opdracht was niet zomaar om een bestaande verpakking te vervangen, maar om een compleet nieuwe verpakking te ontwerpen die voldeed aan de hoge eisen van duurzaamheid en gebruiksgemak. Ralph Damen licht toe: “Het was een unieke uitdaging om deze complexe verpakking te ontwerpen en produceren. We moesten een verpakking ontwikkelen met twee vakken en twee strooiopeningen, voor producten die van elkaar gescheiden moeten blijven, zelfs de fijnkorrelige poedersuiker. We bedachten een verpakking met een tussenwand die door een slimme labyrint-sluiting met embossing zo hoog mogelijk tegen de bovenkant van de verpakking komt. Hierdoor wordt het mixen van de producten geminimaliseerd.” Van idee naar realiteit “Voor Acket was dit een zeer complexe constructie die wij nog niet eerder gemaakt hadden”, vertelt van der Sanden. De uitdaging begon bij het selecteren van het juiste materiaal. Acket koos voor FSC-gecertificeerd karton zonder PE-laag aan de binnenkant, wat betekent dat de verpakking na gebruik volledig kan worden gerecycled. Dit was een belangrijke keuze, aangezien Steeds meer fabrikanten kiezen ervoor om de verpakkingen te verduurzamen. Zo ook Leentjes Amsterdam, een bekende producent van bakproducten, waaronder de decoratiestrooisels Poeder Pret en Strooipret. Deze strooisels zaten een jaar geleden nog in ronde plastic potjes, maar worden nu verpakt in een unieke, duurzamere verpakking. Deze opdracht werd toevertrouwd aan Acket, een gerenommeerde kartonnage- en verpakkingsdrukkerij uit Oss die al 140 jaar actief is in de verpakkingsindustrie en Total Pack – ook gevestigd in Oss. Total Pack was vanuit hun expertise als uiteindelijke ‘verwerker’/vuller van de verpakkingen een belangrijke schakel in dit proces. Zij kwamen met het idee om er een tweevaks verpakking van te maken en daagde Acket uit om dit voor een poedervorm te realiseren met aan twee zijde een werkende strooituit. Het resultaat? Een innovatieve en volledig recyclebare kartonnen verpakking die zowel functioneel als milieuvriendelijk is. Wij spraken met Ralph Damen en Boris van der Sanden, de verpakkingsontwerpers achter dit project, om meer te weten te komen over de uitdagingen en oplossingen die hierbij kwamen kijken.

PAKKRACHT NR 6 2024 15 Leentjes en hun klanten een sterke voorkeur hadden voor een verpakking die zij eenvoudig thuis konden recyclen. “Het materiaal is duurzaam en ook het transport is efficiënter doordat de kartonnen verpakkingen plat worden geleverd aan Leentjes”, aldus van der Sanden. De ronde plastic verpakkingen namen aanzienlijk meer ruimte in beslag tijdens transport. Een project van deze omvang en complexiteit vraagt om nauwe samenwerking tussen verschillende afdelingen binnen een bedrijf en dus ook met een externe partner als Total Pack. Bij Acket werd geen detail over het hoofd gezien. “Een project als dit is reden genoeg om eens met alle afdelingen binnen het bedrijf aan tafel te gaan zitten om te overleggen wat er allemaal mogelijk is”, vertelt Damen. De betrokkenheid van diverse afdelingen, van ontwerp tot productie, zorgde ervoor dat alle aspecten van het verpakkingsontwerp grondig werden geëvalueerd. “Verschillende modellen werden heen en weer gestuurd tussen Acket en Leentjes. Elke keer werden er kleine aanpassingen gedaan om de functionaliteit en duurzaamheid te optimaliseren. Alles heeft effect op de haalbaarheid van een project: de materiaalkeuze, de vorm van een klep, de volgorde wanneer elke klep gevouwen moet worden, het soort schenktuitje dat je wil gebruiken en meer”, legt Damen uit. “Wij moeten er bij de ontwerpfase rekening mee houden dat de verpakking zowel op onze machines als op die van de co-packer, in dit geval Totalpack, te verwerken is. Door middel van een bedrijfsbezoek, intensieve communicatie en een kleine testoplage van de verpakkingen, garanderen we dat alles naar behoren wordt ontwikkeld.” Uitdagingen en oplossingen Een van de grootste uitdagingen bij het ontwerp van de nieuwe verpakking was het verwerken van twee luxe schenktuitjes aan weerszijden van de verpakking. “Het unieke aan deze verpakking is dat het een strooiverpakking is met twee compartimenten. We wilden voor elk van deze compartimenten een hoogwaardig schenktuitje gebruiken, zodat het product gemakkelijker te doseren is. Een soort ‘boterhammetje’ dat je uit de verpakking scheurt, was niet genoeg. Een schenktuitje verhoogd de uitstraling van de verpakking en het product, maar om twee schenktuitjes te verwerken, was zeker een uitdaging”, aldus van der Sanden. Daarnaast moest Acket ervoor zorgen dat de twee verschillende producten in de verpakking niet met elkaar vermengd zouden raken. Dit werd bereikt door een tussenschot dat de twee vakken van elkaar scheidt en die zo ver mogelijk naar boven doorloopt. Dit tussenschot moest echter wel zo ontworpen worden dat het geen invloed had op het uiterlijk aan de buitenkant van de verpakking en dat de tussenwand niet in de weg zat bij het vouwen van de kleppen. De oplossing was het embossen van de kleppen. Dit zorgde voor een strakke afsluiting van de verpakking. “De embossing minimaliseert de ruimte tussen de zijkleppen en de bovenklep”, vertelt Damen. Duurzaamheid Een van de belangrijkste voordelen van de nieuwe verpakking is de lagere CO2-voetafdruk in vergelijking met de oude plastic potjes. Door het gebruik van FSC-gecertificeerd karton en het efficiëntere transport, draagt de nieuwe verpakking bij aan een duurzamere productieketen. “De CO2voetafdruk is aanzienlijk lager dan de eerdere verpakking: plastic potjes”, zegt Damen. “Bovendien kunnen de inzichten en technieken die tijdens dit project zijn opgedaan, in de toekomst worden toegepast op andere verpakkingsoplossingen voor verschillende klanten van Acket.” Door te kiezen voor een volledig recyclebare kartonnen verpakking, heeft Leentjes niet alleen voldaan aan de vraag van de consument naar milieuvriendelijke producten, maar hebben ze ook een belangrijke stap gezet in hun eigen duurzaamheidsstrategie. Dankzij de expertise van Acket is dit project uitgegroeid tot een succesvolle case die de weg vrijmaakt voor meer bedrijven om hun verpakkingen te verduurzamen. Meer informatie: Acket Drukkerij Kartonnage B.V. Tel. +31 (0)412 69 97 99 | info@acket.nl | www.acket.nl

16 PAKKRACHT NR 6 2024 NIEUWS MONDI NEEMT EUROPESE KARTONFABRIEKEN VAN SCHUMACHER PACKAGING OVER Met deze overname zal Mondi’s aanwezigheid op het gebied van golfkarton in West-Europa worden uitgebreid en worden aanvullende vezelgebaseerde producten, gericht op e-commerce en fast-moving consumer goods (FMCG), toegevoegd om het bestaande klantaanbod te versterken. De overname omvat zeven golfkartonverwerkingsfabrieken, twee massiefkartonfabrieken en vier massiefkartonverwerkingsfabrieken, die Mondi's bestaande netwerk van golfkartonfabrieken in Centraal- en Oost-Europa aanvullen. “Onder de overgenomen locaties bevinden zich twee moderne megaboxfabrieken in Duitsland, gelegen in Ebersdorf en Greven, die beschikken over productie van topklasse en bekwame teams met een cultuur die aansluit bij die van Mondi”, zo luidt het persbericht. Kijk voor meer informatie op www.mondigroup.com of www.schumacher-packaging.com. Mondi, producent van duurzame verpakkingen en papier, kondigt aan dat het een overeenkomst heeft gesloten om de Duitse, Benelux- en Britse golfkartonverwerkings- en massiefkartonactiviteiten van Schumacher Packaging over te nemen voor een ondernemingswaarde van €634 miljoen. De golfkartonverwerkingslocaties omvatten Bielefeld, Ebersdorf, Greven, Lehrte en Sonneberg in Duitsland, Breda in Nederland en Birmingham in het Verenigd Koninkrijk. De massiefkartonfabrieken bevinden zich in Kaierde en Schwarzenberg, met verwerkingslocaties in Hauenstein, Forchheim, Schwarzenberg en LeipzigLand (allemaal in Duitsland). Met deze certificering kan Novexx nu het FSC-logo gebruiken op hun producten en processen die voldoen aan de FSC-standaarden. Dit geldt voor alle producten die worden aangeboden onder de certificering. Consumenten kunnen erop vertrouwen dat deze producten afkomstig zijn uit goed beheerde bossen. De certificering werd op 24 juni 2024 verstrekt door Control Union Certifications, na een grondige inspectie van Novexx’ processen. Het bedrijf heeft hiermee niet alleen zijn betrokkenheid bij duurzaamheid onderstreept, maar draagt ook bij aan de bescherming van de wereldwijde bossen en de bevordering van verantwoorde bosbouwpraktijken. Novexx Solutions biedt nu FSC-gecertificeerde producten aan, wat hen onderscheidt in de markt van bedrijven die zich inzetten voor ecologische verantwoordelijkheid. De certificering maakt deel uit van een bredere strategie van Novexx om zijn producten en processen voortdurend te verbeteren en te verduurzamen. Meer informatie: www.novexx.com Novexx Solutions B.V. uit Utrecht heeft recent de prestigieuze FSC® Chain of Custody (COC)-certificering behaald, een belangrijke stap in hun inzet voor duurzaamheid en verantwoord ondernemen. Het certificaat, dat geldig is tot juni 2029, bevestigt dat Novexx voldoet aan de strenge eisen van de Forest Stewardship Council (FSC) voor de productie en het beheer van bosproducten. NOVEXX SOLUTIONS ONTVANGT FSC®-CERTIFICERING

PAKKRACHT NR 6 2024 17 SUPPORT MARKEM-IMAJE LANCEERT UITGEBREIDE (DIGITALE) ONDERSTEUNINGSDIENSTEN In oktober lanceerde Markem-Imaje een portfolio van post-sales onderhoudspakketten, afgestemd op de behoeften van de gebruiker en ontworpen om te voldoen aan de Industry 4.0-vereisten voor meer maatwerk en 24/7 digitale hulp op afstand om stilstand te verminderen. Als wereldwijd bedrijf streeft Markem-Imaje ernaar om zijn gevarieerde klanten intelligente tools en gemakkelijk toegankelijke bronnen te bieden om de productiviteit en flexibiliteit te maximaliseren. Vraag naar support op afstand Digitale diensten vormen een belangrijk onderdeel van het onlangs gelanceerde portfolio, in lijn met de vraag uit de sector die naar voren kwam in een PMMI-onderzoek van januari dit jaar, waaruit bleek dat 55% van de eindgebruikers nu de voorkeur geeft aan support op afstand om technische problemen op te lossen. De drie belangrijkste redenen voor het gebruik van support op afstand waren minder stilstand, geoptimaliseerde activiteiten en snellere support. AI-gestuurde virtuele assistent Het nieuwe aanbod omvat drie lagen van support voor hardware-onderhoud met digitale self-services, waarmee een groot deel van de problemen nu autonoom door de lijngebruiker kan worden opgelost. De belangrijkste hiervan is de 24/7 AI-gestuurde virtuele assistent die het mogelijk maakt om snel zelf problemen op te lossen om stilstand te verminderen en die ook een snel escalatiepad biedt voor problemen die niet onmiddellijk kunnen worden opgelost. Connected Printer-diensten, mogelijk gemaakt door veilige IoTtechnologie, stroomlijnen de activiteiten van het printerpark en zorgen voor automatische optimalisatie van processen, met realtime zichtbaarheid en waarschuwingen voor geautomatiseerde risicobewaking die 24 uur per dag op afstand beschikbaar zijn. Via het portaal en de e-shop kunnen klanten hun geïnstalleerde systemen en contracten bekijken, reserveonderdelen en verbruiksartikelen on demand bestellen en volgen. Directe toegang tot support De tweede laag omvat diensten die volledig op afstand beschikbaar zijn, waaronder live chat support die afhankelijk van de behoefte 24/7 beschikbaar is, directe support op afstand met live videobegeleiding en een deskundige helpdesk voor toegang tot lokale teams van ingenieurs en technici. Dit aanbod omvat ook de Markem-Imaje Advanced Exchange Service, die een snelle en directe vervanging van een kapot onderdeel mogelijk maakt. Voor bedrijven die behoefte hebben aan de mogelijkheid van persoonlijke dienstverlening en de extra zekerheid van risicobeperking, omvat het aanbod van Markem-Imaje diensten zoals persoonlijke bezoeken voor preventief onderhoud om kostbare, ongeplande stilstand te voorkomen, bezoeken van experts om te helpen bij geavanceerde printerpark-optimalisatie en de optie van reparatiebezoeken door lokale field service engineers. Alle onderhoudspakketten zijn aanpasbaar aan de behoeften van de gebruiker, met verschillende serviceniveaus die passen bij het niveau van de vereiste functionaliteit. Meer informatie: Markem-Imaje tel. +31 (0) 294 460 460 | www.markem-imaje.com Markem-Imaje, leverancier van end-to-end oplossingen voor de toeleveringsketen en industriële markeer- en codeersystemen, lanceert het meest uitgebreide aanbod van digitale, externe en on-site hardware diensten in de sector om de productieprestaties en het uptime zijn van zijn klantenbestand verder te verbeteren.

“ECHT WAAR” “DOYPACKS” Hersluitbaar Licht en waterdicht Aroma en zuurstof bescherming Recyclebaar 250 ML 500 ML Hersluitbaar Licht en waterdicht Aroma en zuurstof bescherming Recyclebaar UW PRODUCT WAARDEVOL VERPAKT WWW.ADELMO.NET NIEUW! ‘DOYPACKS’ BINNEN 5 MINUTEN BESTELD UW EIGEN DESIGN BINNEN 5 DAGEN GELEVERD IN DE BENELUX 250 ML 500 ML NIEUW! ‘DOYPACKS’ WWW.ADELMO.NET BINNEN 5 MINUTEN BESTELD UW EIGEN DESIGN BINNEN 5 DAGEN GELEVERD IN DE BENELUX GA NAAR DEMOZA OF WWW.ADELMO.NET 250 ML 500 ML Recyclebaar Hersluitbaar Licht & waterdicht Aroma & zuurstof bescherming Doypacks KS’ WWW.ADELMO.NET NIEUW! ‘DOYPACKS’ Cor Rijken Verpakkingen Benelux pouch partner Adelmo 5 dagen T Binnen 5 minuten besteld, binnen 5 dagen geleverd in de Benelux 250 ML 500 ML uw eigen ontwerp binnen 5 minuten besteld binnen 5 dagen geleverd. info op www.cor-rijken.nl of bel (0031) 575 448430

PAKKRACHT NR 6 2024 19 VEILIGHEID SCHMERSAL PRESENTEERT VOOR HET EERST EEN IO-LINK-SAFETYINSTALLATIESYSTEEM Het systeem maakt een veilige bidirectionele communicatie en een uitgebreide diagnose van sensoren en actuatoren mogelijk. De gegevens worden overgedragen via verbindingskabels met drie aders en M12stekkers in plaats van de gebruikelijke achtaderige draden. Daardoor is de bedrading eenvoudiger en de montagetijd aanzienlijk korter. Bovendien worden bedradingsfouten uitgesloten. De IO-link-safety-communicatie is geschikt voor veiligheidsfuncties tot PLe resp. SIL3. Problemen snel identificeren Veiligheidsvoorzieningen die compatibel zijn met IO-link leveren naast alleen de veiligheidsfuncties ook nog handige informatie. Identificatieparameters geven bijvoorbeeld informatie over het soort apparaat of waar gebruiksaanwijzingen, gegevensbladen en andere documenten te vinden zijn. Informatie over status en diagnose (bijv. deur open/gesloten) en bedrijfsgegevens, bijvoorbeeld hoe vaak deuren werden geopend of gesloten of hoe vaak deuren zich in het grensgebied bevinden, maken het onderhoud makkelijker en voorkomen ongeplande machinestilstand. Door het gestandaardiseerde IO-link-communicatiesysteem kan een verkeerde aansluiting snel worden herkend. Daarnaast beschikt IO-link over een datastorage-functie, waardoor een sensor of actuator eenvoudig en zonder gereedschap kan worden vervangen. Met de offline parametreermogelijkheid is het mogelijk om veiligheidsvoorzieningen ook buiten de productie om, dus op kantoor of aan de pcte parametreren en te testen. Meer informatie: Schmersal Nederland Tel. +31 (0)341-432525 | www.schmersal.nl Het IO-Link veiligheidsinstallatiesysteem van Schmersal met (van links naar rechts) de RSS362 veiligheidssensor, de AZM42 magneetvergrendeling, de IO-Link veiligheidsmaster en de RSS262 veiligheidssensor Op de SPS - Smart Production Solutions - in Neurenberg presenteerde Schmersal voor het eerst een Io-link-safety-installatiesysteem, waarin verschillende veiligheidsvergrendelingen, veiligheidssensoren en veilige actuatoren geïntegreerd zijn. Een IO-Link safety master en een hub van Schmersal zullen in de toekomst ook deel uitmaken van het systeem. Daarmee kunnen de voordelen van het gestandaardiseerde communicatiesysteem IO-link ook voor de functionele veiligheid worden gebruikt. De gebruiker profiteert van dezelfde connectiviteit, eenvoudige parametreerbaarheid en beschikbaarheid van uitgebreide diagnosegegevens.

20 PAKKRACHT NR 6 2024 VERPAKKINGSVORMGEVING & -MATERIALEN EUROPAL PACKAGING OPENT ‘HOUSE OF CIRCULAR PACKAGING’ Europal Packaging speelt een actieve rol in de verduurzaming van verpakkingen met het 'House of Circular Packaging', een belevingscentrum en een opleidingscentrum. Met dit initiatief wil Europal door middel van samenwerking en kennisdeling werken aan circulaire oplossingen om de verpakkingssector toekomstbestendig en duurzamer te maken. “In een maatschappij waar duurzaamheid steeds belangrijker wordt, heeft elke sector een rol te spelen in het aanpakken van de vele uitdagingen voor een gezonde leefomgeving”, zo stelt Europal in de aankondiging van het vooruitstrevende initiatief. “Aangezien de verpakkingssector per definitie in contact komt met zoveel consumenten, bedrijven en sectoren, kan elke duurzaamheidswinst daar een significante impact hebben. Europal Packaging is ervan overtuigd dat zij, door haar ervaring en passie voor papier-gebaseerde verpakkingen continu te delen met zoveel mogelijk belanghebbenden binnen en buiten het bedrijf, actief bijdraagt aan onze gezamenlijke duurzaamheidsdoelen.” Belevingscentrum en academy Om de daad bij het woord te voegen, is er geïnvesteerd in een permanent state-of-the-art belevingscentrum en academy, waar leren, ervaren en verbinden – zowel online als offline – centraal staan. Onder de noemer 'House of Circular Packaging' is meer dan een derde van het hoofdkantoor omgebouwd tot een mix van fysieke en digitale ervaringen, aangevuld met een auditorium en inspiratieruimtes voor diverse workshops. Ook de verbinding met de productielocaties is verzekerd. “De ligging is bewust centraal gekozen tussen de eigen 'Power Players', zodat ook zij blijvend deel uitmaken van onze groei.” “Dit initiatief speelt een centrale rol in onze visie op continu leren en innoveren, zowel binnen als buiten onze onderneming. Door voortdurend in dialoog te gaan met bijvoorbeeld bedrijven, partners en het onderwijs, werken we actief aan onze maatschappelijke rol en geven we het begrip ‘partnerschap’ een unieke en toekomstgerichte invulling”, aldus Valentine Dejager, co-CEO van Europal Packaging. Over Europal Packaging Europal Packaging, familiale onderneming, is een one-stop-shop producent in paper-based packaging. Met vestigingen in Blandain, Moeskroen en Kortrijk is Europal een dynamisch familiebedrijf voor brede toepassingen in golf- en honinggraatkarton. Meer informatie: Europal Packaging Tel. +32 (0)56-782570 www.europal-packaging.com

PAKKRACHT NR 6 2024 21 BRANCHENIEUWS Meda-Pak B.V. is een familiebedrijf dat meer dan 45 jaar actief is in de verpakkingsbranche. Als fabrikant in professionele verpakkingen, met een assortiment dat onder andere catering- en horecafolie, slagersfolie, kaasfolie, bakpapier en kappersfolie omvat. Pröpper legt uit: “Met Meda-Pak breiden we ons productassortiment uit met hoogwaardige producten in voor ons nieuwe marktsegmenten. Door het bundelen van onze krachten en ervaring kunnen wij onze gezamenlijke klanten nu, en in de toekomst, nog beter bedienen.” Aanblijven en aansturen Ramses en James Meering, directeuren van Meda-Pak B.V. zullen aanblijven en de organisatie blijven aansturen. James Meering vertelt: “Ons mooie bedrijf zal straks onderdeel uitmaken van de Bema Packaging Group. Bema is net zoals wij een familiebedrijf en dit zorgt ervoor dat wij onze klanten in de toekomst op eenzelfde wijze van onze producten en service kunnen blijven voorzien.” Zevental bedrijven De Bema Packaging Group bestaat uit een zevental bedrijven die ieder onder hun eigen naam actief zijn in de verpakkingsbranche, met ieder hun eigen specialisme. Bema is een familiebedrijf dat meer dan dertig jaar actief is in de verpakkingsindustrie, met name kunstdarmen en flexibele verpakkingen. Bema is marktleider op het gebied van kunstdarmen en MEDA-PAK SLUIT ZICH AAN BIJ BEMA PACKAGING GROUP Meda-Pak B.V. heeft zich per 1 november aangesloten bij de Bema Packaging Group. Hiermee breidt familiebedrijf Bema haar brede portfolio aan verpakkingsmaterialen uit met diverse foliën in andere marktsegmenten. “Met Meda-Pak breiden we ons productassortiment uit met hoogwaardige producten in voor ons nieuwe marktsegmenten”, zegt Lucas Pröpper, directeur van Bema B.V. producent van vacuüm- en krimpzakken en heeft de ambitie om de folie- en zakkentak verder uit te breiden. Bema werkt met een 'just in time'-systeem en heeft bij haar diverse opslaglocaties de beschikking over ruim 15.000 palletplaatsen. Meer informatie Meda-Pak Tel. +31 (0)297-582 757 info@medapak.nl www.medapak.nl Bema Packaging Group Tel. +31 (0)182-549 087 info@bemabv.com www.bemapackaging.group

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4