SECOND SKIN NR 2 2023 57 ONDERNEMEN – ROND DE TAFEL HOE KUNNEN JONGEREN WORDEN AANGESPOORD OM ONDERNEMER TE WORDEN IN DE BODYFASHION BRANCHE? Al een aantal jaar wordt er binnen de bodyfashion branche gesproken over vergrijzing: veel winkels sluiten hun deuren omdat er geen opvolger is. Daarnaast wordt er veelal gesproken over een “oudere vrouw die zomaar je kleedhokje binnenkomt en aan je borsten zit”. Hoe kan dit beeld worden veranderd? Het is namelijk van belang dat jonge meiden, maar ook vrouwen tussen de 30 en 50 jaar, de keuze maken om naar een lingeriespeciaalzaak te gaan, omdat daar het beste advies wordt gegeven. Vaktijdschrift Second Skin gaat in gesprek met ondernemers onder de 35 jaar die werken in de bodyfashion branche om te zien of zij op een andere manier ondernemen, jong publiek aantrekken en wat voor tips zij hebben om jong talent aan te sporen deze branche in te gaan. Evelien te Grotenhuis (nét 37 jaar, eigenaresse van Blossom by Eve) Op m’n 21e werd ik vertegenwoordiger voor LingaDore in Nederland. Tijdens deze werkzaamheden zag ik een heleboel lingeriewinkels vanbinnen. Toen ik zwanger was van mijn eerste heb ik dat werk even naast me neergelegd, dat ging niet samen. Op dat moment wilde ik iets anders doen en toevallig was er een lingeriezaak in de buurt die iemand zocht die eigenlijk alles deed, de inkoop, verkoop, marketing enz. Ik wilde graag een eigen winkel. Na drie jaar ging er in mijn woonplaats een winkel sluiten en de huidige eigenaresse ging stoppen en had mij gevraagd of ik de zaak wilde overnemen. Na wat bedenktijd heb ik besloten om het niet over te nemen, maar er een gehele nieuwe winkel van te maken op dezelfde plek. Ik was toen 35. Ik denk dat het probleem omtrent vergrijzing niet alleen binnen de bodyfashion branche speelt. Dit probleem wordt mede veroorzaakt doordat er toch meer online gebeurt. In de bodyfashion branche werken we met een product waarbij mensen vaak hulp nodig hebben. Ik zie heel vaak in mijn winkel dat mensen online lingerie hebben aangeschaft, maar nadat ze de producten drie keer terug hebben gestuurd, willen ze toch hulp bij het aanschaffen. Wij doen vooral veel op social media, en proberen de sfeer binnen de winkel over te brengen. Tegenwoordig zie ik vooral specifiekere winkels, bijvoorbeeld winkels die alleen op afspraak werken, zich focussen op grotere maten of een grotere doelgroep proberen aan te sporen. Je red het niet meer alleen met mooie merken, het is belangrijk mensen te triggeren om naar jou toe te gaan door je te richten op een specifieke doelgroep of je kenbaar maken op social media. Zo bereik je de doelgroep die het beste bij je past. De passie is bij mij gegroeid, eerst voor lingerie, daarna voor het ondernemerschap. Ik vind het mooi om te zien hoe je mensen kunt helpen en te laten zien wat lingerie kan doen. Dat heb ik pas echt ervaren toen ik in de winkel stond en dat heeft mij ook over de streep geholpen om voor mezelf te beginnen. Het sociale gebeuren, de persoonlijke verhalen in de paskamer, vind ik heel prettig. Ik merk dat door mijn kennis en ervaring mensen niet kijken naar mijn leeftijd, mensen krijgen vertrouwen in je als je laat zien wat je weet. Als je laat zien dat je kennis en ervaring in huis hebt en wat toevoegt aan de beleving van het aanschaffen van lingerie, dan komen mensen terug in je winkel. Als ondernemer vind ik net dat stukje meer leuk. Ik kan nu alles combineren wat ik leuk vind en ook alles op mijn manier, wat een bepaald gevoel van vrijheid geeft. lees verder op de volgende bladzijde ►
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4