Second Skin nr 1-2023 Online editie

SECOND SKIN NR 1 2023 48 SPECIAALZAAK IN BEELD – ALDA BODYFASHION “IK DOE HET VOOR DE KLANTEN” “HEY BIANCA!” ROEPT EVELINE, COLLEGA VAN EIGENARESSE ALDA, NAAR EEN BINNENLOPENDE KLANT. DIT GEEFT AAN WAT VOOR GEMOEDELIJKE SFEER ER HANGT BINNEN ALDA BODYFASHION. ALDA EN EVELINE STAAN ALLEBEI KLAAR VOOR DE KLANT, ALDA WERKT ZELFS AL BIJNA VIJFTIG JAAR IN DE BODYFASHIONBRANCHE. ZE BEGON ALS ZEVENTIENJARIGE BIJ VAN DOMSELAAR IN DRIEBERGEN OP DE AFDELING LINGERIE. DE CREATIVITEIT DIE HIERBIJ KWAM KIJKEN, ZORGDE ERVOOR DAT ZE EEN PASSIE CREËERDE VOOR HET ADVISEREN VAN GOEDE LINGERIE. Wanneer we richting de winkel lopen van Alda Bodyfashion, zien we in de straat een bord staan met daarop: “Weet u uw beha-maat? 80% van de vrouwen draagt de verkeerde maat.” Dit trekt meteen onze aandacht en blijkbaar ook heel veel andere klanten. “Dit zien wij ook in de winkel”, zegt Alda. “Je lijf verandert door bijvoorbeeld coronakilo’s, zwangerschap, hormonen, leeftijd et cetera. Als je ouder bent, kun je niet meer de beha dragen die je op je twintigste droeg”, vult Eveline aan. Ze geven allebei aan dat je beha-maat een paar keer in je leven kan veranderen. Veel dochters komen met hun moeder de winkel in om voor de moeder een nieuwe beha te kopen. Vaak kiezen de dochters een beha die zij mooi vinden, maar die minder mooi zou staan bij de moeder. “We laten de moeder het dan wel passen, zodat de dochter ook ziet dat het niet past bij de moeder.” De winkel richt zich op 30+ vrouwen, die visie is in de loop der jaren nooit veranderd. “De jonge doelgroep is moeilijk te bereiken, omdat ze vaak voor goedkopere beha’s kiezen en ook voor meer in aantal.” Jongeren met een grotere borstomvang komen wel vaak naar Alda Bodyfashion, omdat andere retailzaken hun maat niet leveren. Deze doelgroep komt vaak met hun moeder of oma, die de beha dan betaalt. 35 JAAR BESTAAN Voor Alda was het kopen van haar eerste beha niet een speciaal moment samen met haar moeder of oma. “Mijn moeder ging niet met ons op pad om lingerie te kopen, ik kreeg gewoon de oude beha van mijn zus.” Toch kwam de lingeriebranche op haar pad door een baan op de lingerieafdeling bij van Domselaar in Driebergen. Een aantal jaar later verhuisde Alda van Driebergen naar Maarssenbroek, waar de eigenaresse van deze winkel haar benaderde. Zij had hulp nodig in de stoffenwinkel waar ze eerst terecht kwam. “Ze ging op dat moment een lingeriewinkel openen. Na een paar dagen vond degene die de lingerie deed het helemaal niks en werd ik full time ingezet. Stoffen vond ik ook leuk, maar bij de lingerie kan ik meer creativiteit inzetten en heb ik ook meer contact met klanten door advies te geven.” Eenmaal in de lingeriewinkel werd haar takenpakket steeds verder uitgebreid, waaronder de inkoop voor de winkel. Hierdoor is de passie voor het ondernemerschap langzaam toegenomen. “Daarnaast zit het ondernemerschap in onze familie, dus daar heb ik waarschijnlijk ook wat van meegekregen”, glimlacht Alda. Na zeventien jaar in dienst bij Reo-Line, heeft ze de winkel overgenomen en de naam veranderd naar Alda Bodyfashion. In september aankomend jaar bestaat de winkel 35 jaar.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4