Second Skin nr1 2024 Online

10 SECOND SKIN NR 1 2024 GROOT INTERVIEW Dirk de Vos is sinds tweeënhalf jaar actief als Co-CEO en Sales Director van Felina. “Mijn initiële plan was om maximaal één kwartaal bij Felina aan de slag te gaan, maar dat is toch iets langer geworden”, glimlacht hij. “Er zijn nog heel veel mogelijkheden binnen Felina, maar de middelen zijn natuurlijk niet oneindig. Daarom investeren we volop in onze creativiteit.” Iemand die al wat langer tot het Felina-team behoort en bij wie het creatieve aspect op haar lijf is geschreven, is Sara Sahin, designer binnen het bedrijf. Ze heeft een lange geschiedenis in de bodyfashionbranche en leidde onder meer creatieve teams op verschillende locaties over de hele wereld. Ze werkt inmiddels vijf jaar bij Felina en is onder andere verantwoordelijk voor het creëren van de collecties. Naast het creatieve aspect, is ze ook verantwoordelijk voor de kwaliteit, productieoperaties en de marketing. “Dit doe ik natuurlijk niet allemaal alleen. Met een team van 25 mensen, waaronder ontwerpers, technici en ingenieurs, zijn we verantwoordelijk voor de processen rondom de ontwikkeling van de collecties”, aldus Sara. Commitment van leveranciers Voordat Sara en Dirk meer vertellen over de nieuwe collectie, gaan ze in op de turbulente periode die daaraan vooraf ging. Dat de afgelopen jaren zwaar waren voor de bodyfashionbranche en dus ook voor Felina, hoeft niet onder stoelen of banken geschoven te worden. Op de vraag hoe Felina hiermee om is gegaan, antwoordt Dirk: “Felina werkte puur met eigen financieringen. DE TOEKOMST VAN FELINA: INNOVATIES EN DUURZAAMHEID KOMEN SAMEN Felina heeft in de afgelopen jaren verschillende uitdagingen overwonnen. Met een focus op grotere maten, technologische innovaties en duurzaamheid blijft Felina zich continu verder ontwikkelen om een betrouwbare partner te blijven voor haar partners en de eindklanten. De redactie van Second Skin ging met Co-CEO en Sales Director Dirk de Vos en Sara Sahin, designer binnen het bedrijf, in gesprek over de ontwikkelingen in de afgelopen periode, de nieuwe collectie en de toekomstplannen. Door de afnemende omzet als gevolg van corona en de situatie in Oekraïne draaiden we minder omzet. Klanten betaalden later, waardoor Felina ook leveranciers later kon betalen. Aangezien alle leveranciers Europese fabrikanten zijn, vaak kleinere familiebedrijven, veroorzaakte dit een sneeuwbaleffect. De neerwaartse spiraal werd doorbroken door een externe financiering aan te gaan met de bank. We hebben deze situatie afgesloten en we zijn persoonlijk naar alle leveranciers toegegaan, om de betrokkenheid van het bedrijf en personeel te tonen en hen ook te bedanken, omdat ze ons niet hebben laten vallen. Deze persoonlijke band en commitment is iets wat Felina in de afgelopen 138 jaar heeft opgebouwd en wat ons zo succesvol maakt”, legt Dirk uit. Collectie Uiteraard is de persoonlijke band met de leveranciers niet de enige succesfactor binnen Felina. Al bijna 140 jaar weet het bedrijf haar klanten te verrassen met innovatieve collecties en dat zal ook dit jaar niet anders zijn. Op het moment dat we Dirk en Sara spreken, is Felina bezig met de laatste fase van de productie van de catalogus voor de herfst/winter 2024. Tegelijkertijd wordt er al gewerkt aan de lente-/zomercollectie van 2025, die een bijzondere betekenis heeft omdat Felina dan haar 140-jarig jubileum viert. Ook is het de 20ste verjaardag van Conturelle, geïntroduceerd in 2005. “Felina heeft verschillende technologieën ontwikkeld door de jaren heen en deze zijn allemaal terug te zien in de nieuwe collectie, met de handtekening van nu”, legt Sara uit. In de nieuwe collectie zien we verfijnde verleidelijkheid, zonder al te uitgesproken te zijn. Sara: “De collectie combineert rijke juweelkleuren, zoals rood en paars, en we zien opvallende contrasten met 3D-effecten.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4