40 SECOND SKIN NR 1 2026 Ondernemen Afprijzen of niet? Het is een dilemma waar elke ondernemer, bodyfashoinbranche of niet, mee te maken heeft. Welke invloed hebben de keuzes die je maakt aan de inkooptafel? En hoe realistisch is het om een seizoen zonder korting te draaien? Wat bepaalt of een artikel blijft hangen of juist verkoopt? Diana de Buck (Diancy Bodyfashion), Angelique (Pure Body) en Marjon (PR & Marketing bij Anita) delen hun ervaringen en inzichten. Ik zou willen dat ik zonder opruiming zou kunnen in mijn lingeriewinkel. Mijn mening is wel dat je het aantal artikelen kunt beperken dat je met korting uitverkoopt. Zo vind ik het persoonlijk onzin om basiskleuren uit een bepaald (mode)seizoen met korting te verkopen als ze goed zijn qua pasvorm. Ikzelf heb de inrichting in mijn winkel zo laten maken dat ik achter deurtjes in een kastenwand de bh’s allemaal op maat heb hangen, zodat niet alles in frontpresentatie hangt. Dan is het ook gemakkelijker om series door te laten lopen, daar ben ik mij bewust van. Maar zonder opruiming kun je als ondernemer niet. Er zijn helaas toch slecht verkopende kleuren en minder goede pasvormen in de lingeriebranche waar je als winkelier vanaf moet zien te komen. Voor die artikelen gebruik ik een opruimingsperiode. Voordelen zijn er uiteraard. De vrouw wordt vaak heel blij van korting en omdat het meestal andere klanten trekt dan je vaste klantenkring, heb je kans dat een ‘opruimingsklant’ later een vaste klant wordt. Ze ervaart dan dat een goede pasvorm essentieel is en ziet de waarde van een ‘dure’ bh in. Zo zorgt een opruimingsperiode ook voor een lagere drempel. Feit is wel dat je verdiensten beginnen bij je inkoop. Ikzelf ben voorstander van veel basis in de winkel, maar dat ligt aan mijn klantenkring. We kennen allemaal de vrouw die minimaal twee jaar met een bh wil doen en die klant kiest een basiskleur. Maar we kunnen nu eenmaal een winkel niet aantrekkelijk maken zonder modekleuren. Bij de inkoop ben je dan wel afhankelijk van de keuze die de fabrikant maakt qua kleuren die ze aanbieden/produceren. Ikzelf sla bij de inkoop series over die ik te heftig van kleur vind en waarvan je vooraf al denkt dat ze in de opruiming terechtkomen, al weet je dat nooit zeker bij een inkoop die vaak een half jaar vooruit plaatsvindt. Aan de andere kant heb je kleur nodig om je winkel aantrekkelijk te maken voor het aanzicht. Dus ik vind het persoonlijk elk jaar weer lastig om een goede balans te vinden in de inkoop van modekleuren in lingerie. Badmode is weer een ander verhaal, daar heb je sowieso restanten na een seizoen. En dan is het de keuze aan de ondernemer of die de restanten nog hetzelfde seizoen uitverkoopt of daar dan een seizoen mee wacht. Ik zelf wacht vaak een heel seizoen, zodat de klant niet te veel verwend wordt met korting. Als je te snel, te veel en te vaak korting geeft voed je je klant niet goed op en laat je ze te veel wennen aan korting op artikelen. Korting geeft je het best op niet goed verkoopbare artikelen waar je graag ‘vanaf’ wilt in je winkel. www.diancy.nl ‘WIE ZIJN COLLECTIE GOED INKOOPT, HOEFT NIET AF TE PRIJZEN’ Daag ons panel uit met jouw prikkelende stelling of vraag! Stuur jouw suggestie naar m.mols@gpmedia.nl en wie weet wordt jouw onderwerp behandeld in de volgende editie van Second Skin. Diana de Buck Diancy Bodyfashion in Oostburg
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4