secondskin online

S e c o n d S k i n n r 2 2 0 1 8 43 O p de vraag waar Van de Velde op dit moment staat in de markt heeft Erwin van Lathem een duidelijke visie: “Van de Velde beschikt over de drie sterke lingeriemerken Marie Jo, Prima Donna en Andres Sarda. Sterke ‘brands’ in combinatie met mode/stijl, de ultieme pasvorm/fit én dienstverlening in de paskamers. Of zoals de Engelsen het noemen ‘The Theatre of Experience’. Tachtig procent van de dames draagt de verkeerde beha-maat. Daarmee is gelijk duidelijk dat we een gepersonaliseerde consumentenervaring beogen. De complete ervaring van de consument over het product moet kloppen. Van de oriëntatie tot de uiteindelijke aankoop en after service. Daarom vinden we het belangrijk om de consument al tijdens zijn oriëntatie te begeleiden naar de winkel om uiteindelijk die paservaring zelf te beleven. Het product is immers de ervaring.” De 5.000 retailpartners zijn voor Van de Velde daarom van essentieel belang, zo benadrukt Erwin Van Lathem. Hij schetst dit tegen de achtergrond van de huidige marktontwikkelingen: “Wat je ziet in de praktijk is dat retail in het algemeen het moeilijk heeft. Er is minder traffic in de straten. In het eerste kwartaal zagen we 15 tot 20 procent daling van het winkelend publiek. Daarom is het belangrijk dat we het winkelkanaal ondersteunen om de winkel succesvol te laten zijn. Van de Velde kiest daarom voor een omnichannel strategie en benaderen de klant via verschillende on- en offline kanalen om haar uiteindelijk in de paskamer te adviseren.” OMNICHANNEL Erwin Van Lathem verduidelijkt: “Omnichannel houdt in dat we de online en offline communicatie naadloos op elkaar laten aansluiten, zodat de totale merkbeleving klopt. Online laten we zien wie we zijn en wat we doen, en offline laten we de klanten lingerie ‘beleven’. De winkelervaring blijft namelijk altijd leidend, zeker voor lingerie. Maar we kunnen tegelijkertijd objectief aantonen dat een juiste online benadering meer traffic in de winkel kan genereren, waardoor één plus één, drie wordt. We gaan als Van de Velde echt naast de winkeliers staan en geven de consument een 360 graden klantbeleving mee. Van de eerste oriëntatie op het internet, tot aan de beleving in de paskamer. Alle elementen in deze cyclus gaan we optimaliseren” INNOVATIEVE STAPPEN UITROLLEN Van deVelde is het eerste lingeriebedrijf dat omschakelt naar een omnichannel strategie waarin de retail partners een centrale rol spelen. Deze innovaties, die volgend jaar worden uitgerold, zijn vooruitstrevend en bijzonder. Erwin Van Lathem vertelt hierover: “We willen online een optimale brandervaring overbrengen aan de consument door op de online platformen het verhaal achter het merk te vertellen en te laten zien hoe het product gemaakt wordt, van welke materialen de lingerie vervaardigd is en hoe het wordt gedragen. Daarnaast gaan we er voor zorgen dat de consument op een gemakkelijke wijze de winkelpunten kan vinden waar zij onze lingerie kan ervaren. Op basis van samenwerking met onafhankelijke winkelbedrijven worden de verkooppunten verwerkt in het online platform, waardoor de gang naar de winkel gestimuleerd een aanbevolen wordt. Het is zelfs mogelijk om al online een afspraak met de winkelier in te plannen op een geschikt tijdstip voor de consument.” MARKETING OP BASIS VAN DATA-ANALYSE “Ook op marketinggebied gaan wij de winkelier optimaal ondersteunen”, benadrukt Erwin Van Lathem. “Wij kunnen in samenspraak met de winkelier de juiste content aanleveren en de juiste campagnes draaien. We kunnen data-analyses bij de winkelier uitvoeren en op basis van de juiste gegevens en cijfers gerichte en gepersonaliseerde acties naar de consument versturen. Dit alles met als doel om het nog gemakkelijker voor de consument te maken om in de winkel te komen en dus meer traffic in de winkel te generen.” Niet alleen online en op marketinggebied is Van de Velde vernieuwend, natuurlijk is en blijft de winkel in al haar facetten ontzettend belangrijk. Erwin Van Lathem vertelt: “We gaan de retailer nog beter in staat stellen om de winkel te runnen. Denk daarbij aan trainingen of de merchandise in de winkel. De ondersteuning zal naar de noden van de retailer ingevuld worden.” “De bovengenoemde stappen zijn dan ook allemaal samen met onze retailpartners ontwikkeld. Waar behoefte aan was? We hebben goed geluisterd naar de noden van de retailers. Hoe kan je klanten terughalen bijvoorbeeld die elders zijn gaan shoppen? We stellen winkeliers in staat om consumenten direct te benaderen in een bepaalde straal rondom de winkel. Een bericht op de mobiel kan namelijk leiden tot winkelbezoek. Uiteraard hebben we een pilot uitgevoerd. Onder andere bij één van onze retailpartners met vijf winkels. We zagen dat de inspanningen daadwerkelijk leidden tot meer traffic en hogere uitgaven door vaste klanten. Door bestaande klanten die al tijdje niet meer zijn geweest opnieuw te benaderen met relevante content, foto’s, nieuwtjes en verhalen, zie je in de praktijk dat deze terugkeren naar de winkel.” “Wij merken ook in de praktijk dat sommige retailers de strategie als bedreigend ervaren en anderen juist erg fijn. De retailers die de omnichannel strategie al een ‘bedreiging’ ervaren denken dat met het online kanaal hun verkoop afneemt. Maar juist een goede combinatie van on- en offline heeft objectief bewezen dat dit voor meer traffic in de winkel zorgt. We willen juist naast de winkelier gaan staat en de consument 360 graden klantbeleving meegeven, zodat de aankoop in de winkel in al haar facetten gestimuleerd wordt. Want uiteindelijk draait het om het juiste advies in de winkel”, aldus Erwin Van Lathem tot slot. Voor aanvullende informatie: Van de Velde Tel. +32 (0)9 365 21 00 www.vandevelde.eu “EEN BERICHT OP DE MOBIEL KAN LEIDEN TOT WINKELBEZOEK” “WE GAAN DE RETAILER NOG BETER IN STAAT STELLEN OM DE WINKEL TE RUNNEN”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4