Second Skin nr 2-2021 Online Editie

S e c o n d S k i n n r 2 2 0 2 1 10 G r o o t I n t e r v i e w OP 8 MEI 2020 NAM ANNIQUE VAN DER ZANDE HET MERK SAPPH OVER. SINDS DAG ÉÉN IS ER SPRAKE VAN EEN NIEUWE KOERS, EN DAT WERPT ZIJN VRUCHTEN AF. WE GAAN MET ANNIQUE IN GESPREK OVER DE VERANDERINGEN DIE HEBBEN PLAATSGEVONDEN IN HET AFGELOPEN JAAR EN OVER DE VISIE VAN HET MERK. SAPPH VAART NIEUWE KOERS Annique wist al op jonge leeftijd dat ze lingerieontwerpster wilde worden. “Ik heb altijd al een passie voor lingerie gehad en in het eerste jaar van de Kunstacademie ben ik direct die richting op gegaan. Vooral de technische aspecten binnen het vakgebied spreken me enorm aan. Natuurlijk moet lingerie mooi zijn en de draagster een zelfverzekerd gevoel geven, maar de juiste pasvorm en kwaliteit van het product is waar het uiteindelijk voornamelijk om draait. Alleen dan creëer je lingerie waar een vrouw zich echt goed in voelt.” Nadat Annique de Kunstacademie had afgerond, heeft ze bij verschillende bedrijven gewerkt, waaronder Marlies Dekkers, Tommy Hilfiger, heeft ze in Engeland Technische Lingerie gestudeerd en gaf ze cursussen in lingeriefabrieken in China. “Ik heb altijd al de ambitie gehad om een eigen bedrijf te runnen in de lingeriesector. Nadat ik ervaring had opgedaan bij verschillende bedrijven, besloot ik om zelf een lingeriemerk, genaamd Ultraviolet, op te richten. Al vrij snel daarna vroeg de CEO van SAPPH of ik het bedrijf wilde ondersteunen op design- en productievlak. Het merk sprak me direct enorm aan en na twee jaar kreeg ik de kans om het over te nemen. Inmiddels zijn we alweer ruim een jaar verder”, glimlacht Annique. UITDAGING Dat SAPPH een merk is met een roerig verleden, ziet Annique niet als een last, maar als een uitdaging. “Het past ook wel een beetje bij het imago van het merk, SAPPH heeft namelijk altijd al een rebels randje gehad. Maar ondanks het roerige verleden, zag ik direct de potentie van SAPPH. Vrijwel iedereen kent het merk en door die naamsbekendheid op de juiste manier in te zetten, ben ik van mening dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn met het merk. Natuurlijk was ik mij er ook van bewust dat er niet alleen maar sprake was van positieve naamsbekendheid. Het is een uitdaging om de beleving rondom een bekend merk te veranderen, maar ik ben van mening dat je uitdagingen nooit uit de weg moet gaan. Als je aan iets nieuws begint, is dat altijd spannend en al helemaal gedurende de coronacrisis. Maar ik heb er sinds dag één het volste vertrouwen in gehad dat we van SAPPH een groot succes kunnen maken.” DUIDELIJKE VISIE En succesvol, dat is het zeker! Sinds de overname hebben er verschillende veranderingen plaatsgevonden die hebben bijgedragen aan een positieve

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4