60 SECOND SKIN NR 2 2024 ONDERNEMEN Al enkele jaren wordt er binnen de bodyfashionbranche gesproken over digitalisering. Dit onderwerp komt in elke branche aan bod, maar in de bodyfashionbranche ligt het net iets anders. Het is een sector waarbij het cruciaal is dat consumenten goed op de hoogte zijn van hun maatvoering en het is algemeen bekend dat dit nog niet altijd het geval is. Wat zijn de voordelen van een webshop in deze branche? En vergt dit niet te veel tijd? Kun je nog steeds succesvol opereren zonder een webshop in deze digitale tijd? We vragen het aan Jovanka Pavlovic, Liane Boschma en Erik van der Maat. Jovanka Pavlovic Eigenaresse van LIV Bodyfashion Wij zijn gestart als een webshop-only bedrijf in juni 2016. Op 1 juni 2022 openden we onze fysieke winkel, waarmee we eigenlijk de omgekeerde volgorde volgden in vergelijking met de gangbare volgorde in de bodyfashionbranche. Mijn interesse in online marketing en online ondernemen begon met mijn thesis, waarvoor ik in 2022 een online marketingonderzoek uitvoerde bij TUI. Na het afronden van mijn thesis besloot ik de sprong te wagen: ik schreef me in bij de Kamer van Koophandel en begon een bedrijf in een branche die me al van jongs af aan boeide, namelijk lingerie en badmode. Samen met mijn moeder zetten ik LIV op. Dit doe ik nu al acht jaar met veel plezier, naast mijn fulltime baan in online marketing. Een groot voordeel was dat de lingeriebranche online nog onvolwassen was. Lingerie is een product dat consumenten niet "zomaar" online kopen; ze hebben advies nodig voor de juiste pasvorm, wat online moeilijker te bieden is. Wij richtten ons in het begin op basis modellen van bekende merken en unieke merken uit Zuid-Amerika als onze Unique Selling Point (USP). Tegenwoordig profiteren we online van de winkel en andersom. Dit komt door een bredere online zichtbaarheid, een groter assortiment online en persoonlijk advies in de winkel dat we online kunnen doortrekken. Er zijn echter ook nadelen. Een veelvoorkomende misvatting is dat er veel geld wordt verdiend aan online consumenten. In werkelijkheid kost het veel tijd en geld om een webshop winstgevend te houden. De marges zijn goed als winkelier, maar online heb je te maken met stijgende advertentiekosten, onvermijdelijke kortingen en een hoog retourpercentage. In de winkel heb je weer andere vaste lasten zoals personeel en pandkosten. Als ondernemer moet je op zoek naar je USP, zowel online als offline. Een winkel of webshop beginnen zonder visie en strategie is niet aan te raden. Als je dit goed op orde hebt, raad ik een website zeker aan. Ik spring liever in het diepe met alle risico's van dien dan dat ik spijt krijg dat ik iets niet geprobeerd heb. Beginnen is niet het moeilijkste; volhouden en geaccepteerd worden door de consument is een ander verhaal. We hebben onze webshop vorig jaar volledig vernieuwd en gekoppeld aan de winkel om alles accuraat te houden en betere klantbestanden op te bouwen. Hierdoor kunnen we klanten zowel online als offline beter monitoren en bedienen. www.livbodyfashion.nl “LINGERIEWINKELS KUNNEN NIET LANGER SUCCESVOL OPEREREN ZONDER WEBSHOP” Daag ons panel uit met jouw prikkelende stelling of vraag! Stuur jouw suggestie naar m.mols@gpmedia.nl en wie weet wordt jouw onderwerp behandeld in de volgende editie van Second Skin.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4