Second Skin nr 2 2024 Online

Tweejaarlijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) second skin Vaktijdschrift voor de totale lingerie- en badmodebranche | Juli 2024 | 18e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 COVERSTORY ANNADIVA LENTE/ZOMER 2025

FREYALINGERIE.COM CALA MACARELLA FANTASIE.COM Since 1951 Lingerie Pro Antwerpen • 28.29 Juli Body Fashion Center Almere • 04.05 & 25.26 Augustus

Colofon en De Visie Tweejaarlijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) second skin Vaktijdschrift voor de totale lingerie- en badmodebranche | Juli 2024 | 18e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 COVERSTORY ANNADIVA LENTE/ZOMER 2025 Vaktijdschrift voor de totale lingerie- en badmodebranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.second-skin.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Meike Mols (hoofdredacteur) m.mols@gpmedia.nl Guusje Arts (redacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Mirjam Voots (media-adviseur) m.voots@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift Second Skin heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 20,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Second Skin besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. De Visie Pak je agenda er maar bij, want er dient een plekje vrijgehouden te worden. Op zondag 28 en maandag 29 juli vindt de Bodyfashion Tradefair Belgium plaats in Antwerpen. De beurs belooft dé plek te zijn voor retailers om de beste inkopen te doen. Helen Ypma, beursorganisator van Bodyfashion Tradefair Belgium, benadrukt dat de beurs volledig is ingericht op collecties, netwerken, afspraken maken en ter plekke orders schrijven. Daarnaast staan de beurzen in Parijs, Florence en Almere weer op de planning, waar we opnieuw de nieuwste trends en collecties kunnen ontdekken. DE KRUISBESTUIVING VAN ONLINE EN OFFLINE IS VAN CRUCIAAL BELANG IN DEZE TIJD Meike Mols Hoofdredacteur vaktijdschrift Second Skin m.mols@gpmedia.nl Het is duidelijk dat trends tegenwoordig in een hoog tempo komen en gaan, en soms ook weer terugkomen. Zo zullen we op de beurzen een terugkeer zien van dierenprints en invloeden uit de jaren ’80 en ’60. Daarnaast zijn er ook veel digitale trends, want de wereld blijft zich digitaliseren en het aantal online concurrenten neemt toe. Merken maken steeds vaker gebruik van social media en influencers om hun doelgroep te kunnen bereiken. Marloes Heijmans, CEO van Beachlife en CYELL, laat weten dat het succes voor Beachlife meer online ligt, maar naarmate het lichaam verandert, zullen consumenten ook het advies van de retailers nodig hebben. De kruisbestuiving van online en offline is dus van cruciaal belang in deze tijd. Dit belang van de kruisbestuiving bespreken we ook in de rubriek ‘Ondernemen’ met de stelling ‘Lingeriewinkels kunnen niet langer succesvol opereren zonder webshop’. Het merk Annadiva, dat deze editie op de cover staat, is hier een mooi voorbeeld van. Mariëlle van der Loo, eigenaresse van Annadiva, is begonnen met een online webshop om zo vrouwen met een grotere cupmaat te kunnen voorzien van luxe lingerie en badmode. Nu 12,5 jaar verder, bestaat Annadiva uit een webshop, drie winkels en een eigen badmodelijn. De trend van Bodypositivity en inclusiviteit die veel wordt opgepakt door merken, door grotere maten aan te bieden en een diversiteit aan modellen te gebruiken, hebben we ook grotendeels te danken aan de online beweging. Rafke heeft het over deze ‘trend’ in haar column en ook Mariëlle stelt in haar column de vraag waar deze schaamte voor ons lichaam vandaan komt en hoe we deze kunnen overwinnen. Er is veel beweging online en daardoor ook in de bodyfashionbranche. Het is de kunst om mee te bewegen met de ‘trends’ die bij jou en je visie passen. We moeten niet vastgeroest blijven in onze oude gewoontes, maar soms eens uit de comfortzone stappen. Laat je vooral inspireren op de beurzen en kijk ook eens bij de merken die je misschien nog niet kent of die jouw huidige aanbod wat extra’s kunnen bieden. Ook Matthias Mey benadrukt in een uitgebreid interview dat verandering goed is (zie pagina 17). Veel lees plezier! SECOND SKIN NR 2 2024 3

4 SECOND SKIN NR 2 2024 INHOUD P.9 BODYFASHION TRADEFAIR Van zondag 28 tot maandag 29 juli is Antwerpen de ‘place to be’ voor de gehele bodyfashionbranche in Nederland en België. Met een nieuwe beursorganisator zal er een frisse impuls gegeven worden aan de Belgische beurs. Wij spraken alvast met Helen Ypma, de nieuwe beursorganisator van Bodyfashion Tradefair Belgium, over wat je kunt verwachten als bezoeker. P. 10 GROOT INTERVIEW De afgelopen jaren hebben Beachlife en CYELL grote stappen gemaakt in de professionalisering en automatisering. Ook de komende tijd hebben ze nog grote plannen bij beide merken en daar vertellen Danielle Luimes, Brand Director, en CEO Marloes Heijmans ons meer over. P.17 BEDRIJFSREPORTAGE MEY In maart reisde de redactie van Second Skin naar Albstadt, waar we op uitnodiging van mey een rondleiding door de fabriek kregen. Tijdens ons bezoek spraken we met Matthias Mey, Managing Director en verantwoordelijk voor sales, marketing en design. Hij vertelt ons over zijn filosofie en hoe hij mey laat groeien, van ‘old fashioned’ naar ‘high fashion’. P. 34 COVERSTORY Ruim twaalf jaar geleden richtte Mariëlle van der Loo het bedrijf Annadiva op met als missie vrouwen met een grotere cupmaat te voorzien van luxe lingerie en badmode. Vanaf dit jaar is de badmode ook beschikbaar voor retailers. We gaan met Mariëlle in gesprek over de nieuwe badmodecollectie en de missie achter het merk Annadiva. 10 17 34 9

P.48 LOUISA BRACQ Het huis van Louisa Bracq heeft zich hergericht op haar expertise en omarmt een meer couture en luxe esthetiek. Voor de nieuwe collectie haalt het merk haar inspiratie uit diverse retro elementen door visuele elementen van vintage lingerie. Er zijn drie nieuwe lijnen: Tweegy, Flora en Victoria. Daarnaast bestaat de collectie ook uit heruitgegeven lijnen in nieuwe kleuren. P.59 CHANTELLE De laatste jaren heeft Chantelle zijn merkportefeuille geherstructureerd met als doel de merken samen te verenigen onder één naam: Chantelle. Afgelopen herfst/winter werd de laatste stap in de megabrandstrategie voltooid, met de toevoeging van het submerk Chantelle Pulp onder het hoofdmerk. P.60 ONDERNEMEN Het thema digitalisering komt in elke branche aan bod, maar in de bodyfashionbranche ligt het net iets anders. Het is een sector waarbij het cruciaal is dat consumenten goed op de hoogte zijn van hun maatvoering en het is algemeen bekend dat dit nog niet altijd het geval is. Kun je nog steeds succesvol opereren zonder een onlinewebshop in deze digitale tijd? P.64 SPECIAALZAAK IN BEELD Figura Lingerie werd vijftig jaar geleden opgericht in Hardinxveld Giessendam. Drie jaar later verhuisde Corrie met haar gezin naar Sliedrecht en opende ze daar haar huidige winkel. “Op dat moment had ik nooit gedacht dat ik vijftig jaar later dit nog zou doen. En kijk mij hier, vijftig jaar verder. Nu realiseer ik pas hoe uniek dit is en wat ik in deze tijd allemaal heb doorgemaakt.” 48 59 60 64 Credits: Freepik SECOND SKIN NR 2 2024 5

ANITA.COM

Met inspiratie uit golvende wateren en zonsondergangstinten trek je de aandacht met de kleur Horizon. Deze kleurvariant combineert zachte roze en warme tinten op een basis met metallic garen voor een subtiele glans. Elk detail is zorgvuldig uitgewerkt, compleet met goudkleurige bamboeringen. Met een laag uitgesneden halslijn voor minder bedekking, maak je een statement met de UW Plunge Bikini Top of kies voor de UW Halternek met cups gevoerd met powernet voor ondersteuning. Combineer met Freya’s Bikini Slip of de Italini Slip om de look compleet te maken. STRAAL IN DE ZON MET FREYA’S ARIZONA WAVES-COLLECTIE Of je nu luiert bij het zwembad of langs het strand wandelt bij zonsondergang, de Arizona Waves-collectie van Freya brengt een frisse golf van stijl voor elke zonaanbidder. Kies deze zomer uit de drie kleuropties Horizon, Dune en Golden Hour of mix en match de collectie om een unieke stijl te laten zien. BADMODE Safari meets sunset Stap in de zandduinen met de chique en tijdloze kleurvariant Dune. Met een dierenprint die zachte zwarttinten en warme chocoladetonen combineert op een zandkleurige basis van glanzende metallic garen, belichaamt deze stijl een safari meets sunset design. Een favoriet met een reden, de Most Loved UW High Apex Bikini met J-Hook, is terug. Combineer deze met Freya’s Tanga Slip of Bikini Slip voor meer bedekking. Ook in deze collectie vind je de nieuwe Non-Wired Swimsuit met een laag uitgesneden halslijn en scooped beenlijn voor een flatterende dekking, evenals een gerimpelde zijnaad voor verstelbaarheid. Compleet met converteerbare rugbandjes voor verschillende stijlen is er voor iedereen iets. De Golden Hour is geïnspireerd door perfecte zonsondergangen. Naast Dune en Horizon is deze kleurvariant ook gemaakt van metallic gouden garen, afgewerkt met gouden bamboedetails voor het luxe gevoel. De collectie bestaat uit de UW Sweetheart Bikini Top en twee slipstijlen om uit te kiezen: de Bikini Slip die laag op de heupen zit en de High Leg Bikini Slip die een hogere taille heeft. Meer informatie: Wacoal Europe | Tel. +31(0)800-0226317 | www.wacoallingerie.com SECOND SKIN NR 2 2024 7

CHANTELLE ‘EVERY CURVE’ IN JEANS BLUE SHADES WORN BY KENZA SPRING SUMMER 2025 ATHENS [GREECE] CHANTELLE.COM

VOORBESCHOUWING BODYFASHION TRADEFAIR BELGIUM Waarom heb je besloten om de Bodyfashion Tradefair Belgium te organiseren? “Ik hoorde al tijden dat er weer behoefte was aan een Belgische/Nederlandse beurs, terug in Antwerpen, vooral na de wisseling van LingeriePro naar Kortrijk en het vertrek van Phillippe Bracke. In tijden van de snel veranderde retailwereld, is het zo belangrijk om met elkaar te verbinden. Toen mij werd gevraagd of ik het wilde organiseren, heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en ben naar Antwerpen (Expo Antwerpen) gereden. Daar trof ik hele fijne mensen aan en vond ik dé perfecte plek voor een beurs. Het was een grote stap, maar nu zitten we vol met ongeveer 80 exposanten. Dit alles doe ik samen met mijn zowel zakelijke- als privépartner Mathé Nouwen, die alle expertise in standbouw en faciliteiten meeneemt. Samen werken we er hard aan om er een groot succes van te maken.” WAT MAG JE VERWACHTEN VAN JE BEZOEK AAN BODYFASHION TRADEFAIR BELGIUM DEZE ZOMER? Van zondag 28 tot maandag 29 juli is Antwerpen de ‘place to be’ voor de gehele bodyfashionbranche in Nederland en België. Met een nieuwe beursorganisator zal er een frisse impuls gegeven worden aan de Belgische beurs. Wij spraken alvast met Helen Ypma, de nieuwe beursorganisator van Bodyfashion Tradefair Belgium, over wat je kunt verwachten als bezoeker. “De beurs is volledig gericht op een leuk dagje uit, waar je nieuwe en bekende merken kunt ontdekken, prachtige nieuwe collecties kunt bekijken en pareltjes voor jouw winkel kunt vinden. Ook is er volop gelegenheid om te netwerken met leveranciers en collega’s.” Zorg ervoor dat je jouw gratis toegangsticket tot de vakbeurs snel bemachtigt via www.bodyfashiontradefair.com/bezoeker en bezoek de beurs op zondag 28 of maandag 29 juli. Kun je wat vertellen over de algemene sfeer die we kunnen verwachten? “De beursdagen moeten met name voor de winkelier een feestje zijn om te bezoeken. Het moet een leuke dag uit zijn, met een Flower Power-thema en een feestelijke sfeer. Inschrijven doe je online op onze website, geen gedoe met entreebewijzen; we werken met polsbandjes en een bezoekerslijst. Bij binnenkomst krijgen geregistreerde winkeliers een mooie goodiebag en er zijn koffiecorners op vier plekken in de hal waar wat lekkers te halen is. De beurs is volledig ingericht op de collecties, het netwerken, afspraken maken of ter plekke orders schrijven.” Welke exposanten mogen we verwachten op de Bodyfashion Tradefair Belgium? “De bekende merken zijn aanwezig, zoals Anita, Wacoal, Chantelle, Triumph, Louisa Bracq, Maryan Beachwear, Björn Borg en nog veel meer (exposantenlijst te vinden op de website bodyfashiontradefair.nl). Daarnaast hebben we mooie merken uit verschillende landen, zoals Polen, Turkije, Griekenland, Spanje, Duitsland, Frankrijk, België en Nederland. Van prachtige lingerie, badmode, homewear, nachtmode, dresses tot heerlijke geuren. Door de variatie op de beurs kun je jouw (potentiële) klanten echt wat unieks bieden in de winkel. De beurs is er dan ook om lekker te oriënteren en mooie items in te kopen. Je kunt vrijblijvend langs de stands om te kijken, voelen en spreken met de merken over wat zij te bieden hebben voor jouw winkel. En omdat de beurs in Antwerpen is, is het heerlijk te combineren met al het lekkers wat Antwerpen te bieden heeft.” Ook Vaktijdschrift Second Skin is aanwezig op de beurs. We pakken uit met een leuke winactie! Kom langs bij onze stand, maak een foto, tag ons op social media en maak kans op een fantastische prijs! SECOND SKIN NR 2 2024 9

10 SECOND SKIN NR 2 2024 GROOT INTERVIEW Marloes heeft inmiddels vijf jaar de leiding over beide bedrijven, waarbij ze in nauwe samenwerking met Brand Director Danielle Luimes de marktstrategieën uitzet. De twee bedrijven worden aangestuurd vanuit één team in een kantoorpand in Bunschoten-Spakenburg, zodat de lijntjes kort blijven. Ondanks dat beide merken onder één dak vallen, bieden ze verschillende stijlen, gericht op een andere doelgroep. “Het is maar welke stijl het beste bij je past. Houd je meer van een cleane, stoere stijl met een sexy fit? Dan kies je voor Beachlife. Houd je meer van details, kleurrijke prints en luxueuze elegantie, dan is CYELL de beste match.” Logistiek partner De merken zijn overgestapt van het eigen magazijn naar logistiek partner Hartevelt, dit is met vallen en opstaan verlopen. Het merk is erg open over zijn bedrijfsvoering. Als we daar verder naar vragen, vertelt Marloes open: “Er zijn wel degelijk fouten gemaakt die voor de retailer minder gunstig waren, daar zijn we ons bewust van. Elke verandering gaat gepaard met testen, aanpassen, evalueren en weer oplossen. Net zo lang totdat de geoliede machine vlekkeloos draait. Ook hadden we wat problemen met de bereikbaarheid en opvolging van onze customer service. Dit kan het vertrouwen doen dalen bij onze klanten, wat heel logisch is. Inmiddels is onze bereikbaarheid weer op orde en staat dienstbaarheid bovenaan op onze agenda om hierin verder te professionaliseren. Het nieuwe logistieke proces is inmiddels goed geïntegreerd en we zijn blij met de professionaliseringsslag die er is gemaakt. Het kan even wennen zijn voor onze retailers door de veranderingen die ermee gepaard gaan. Voor de lange termijn is de overstap naar onze logistieke partner de meest gezonde, professionele en verantwoorde keuze en we zullen er alles aan doen om onze klanten goed van dienst te zijn.” Aanspreekpunt retailers Vanaf juni zijn er wijzigingen aangebracht in het aanspreekpunt voor retailers. Waarbij Annemarie van Laar het aanspreekpunt is in het noordelijke gedeelte, is Gerlinde Cornelissen het aanspreekpunt voor het zuidelijke gedeelte van Nederland. “Zo zullen van Laar en Cornelissen beide merken vertegenwoordigen en kunnen retailers gewoon een afspraak maken met één persoon voor beide merken.” Niet alleen in Nederland worden er veranderingen doorgetrokken. Exportmanager Hoyte van der Zee is samen met het bestaande agentennetwerk hard bezig om het retail landschap verder uit te breiden en naar een hoger niveau te brengen, voornamelijk in Duitsland, België, Zwitserland, Oostenrijk en Engeland. “Daar waar CYELL in Duitsland nog veel bij zelfstandige retailers in trek is, waar deskundig advies voorop staat, ligt het succes voor Beachlife meer online en in de grotere winkels waar jonger publiek komt. Scandinavië en het zuidelijk halfrond liggen nog op de plank om hier het juiste netwerk in op te bouwen; hier liggen kansen voor beide merken”, vertelt Marloes. Uitgebreide sales & B2B-portal Ook voor retailers verbeteren CYELL en Beachlife het een en ander. Sinds dit jaar is besloten om de voorraad van de webshops te delen met de retailers. “Voor ons zijn de retailers nog steeds erg belangrijk. Consumenten willen swimwear passen, voelen en persoonlijk advies krijgen. De jongere doelgroep koopt nog vaak online, maar naarmate hun lichaam verandert, zullen ze ook het advies van de retailers nodig hebben. De kruisbestuiving tussen onze groeiende e-commerce SWIMWEAR-MERKEN BEACHLIFE & CYELL MAKEN TRANSFORMATIESLAG IN BEDRIJFSPROCESSEN De afgelopen jaren hebben Beachlife en CYELL grote stappen gemaakt in de professionalisering en automatisering. “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. En precies daarom gaan wij de verandering aan om door te kunnen”, aldus CEO Marloes Heijmans. Ook de komende tijd hebben ze nog grote plannen bij beide merken en daar vertellen Danielle Luimes, Brand Director, en Marloes Heijmans ons meer over. WE WILLEN BEHOUDEN WAT ONZE FANS AL JAREN FIJN VINDEN, MAAR WE WILLEN OOK VERNIEUWEN EN VERSCHILLENDE DOELGROEPEN AANSPREKEN

en onze retailers is van groot belang. We willen onze verkooppartners dan ook de mogelijkheid geven om uit dezelfde voorraad na te bestellen voor hun klanten in de winkels. In plaats van enkele items die op voorraad waren voor retailers, is dat nu de gehele webshopcollectie, met uitzondering van een laatste paar stuks”, vertelt Danielle. De salesapp van Colect is voor Beachlife en CYELL voor lente/zomer 2025 verder uitgebreid met rijke content, waaronder video’s van bijna ieder setje. “Daarnaast introduceren we als een van de eerste in de Bodyfashion branche de digitale showroom van Colect. We nemen de klant mee in deze vernieuwende visuele manier van werken en zijn trots dat we vanaf aankomend verkoopseizoen hiermee kunnen starten. We zijn sterk bezig met het reduceren van samples en het voorkomen van overmatige voorraadproducties en bewuster ondernemen. Met dit in het vizier is de eerste stap gezet in het reduceren van onze sample collecties door extra te investeren in het digitaliseren hiervan. In de showroom zullen nog altijd fysieke samples te zien zijn, maar niet meer ieder item in iedere kleur.” Danielle legt uit: “Ieder model wordt gefilmd in de studio, waardoor retailers de items van alle kanten aan kan zien op model. De campagnebeelden zullen wat later bij de retailers komen, zodat we weten op welke items we het beste kunnen focussen.” Showroom Beachlife en CYELL hadden voorheen een aparte showroom in de Fashion Dome in Almere. “Met onze merken hebben we slechts drie maanden per jaar een showroom nodig en komen verder klanten op afspraak. De keuze was snel gemaakt om de showroom te integreren in het pand in BunschotenSpakenburg”, legt Marloes uit. De prachtig ingerichte showroom heeft wat weg van een woonkamer en kan klanten ontvangen om de collecties te bekijken. “Wij vinden het waardevol dat klanten ons gehele team kunnen ontmoeten en binnenwandelen in onze bedrijfscultuur. We zijn ook extra flexibel met de tijden en kunnen klanten extra in de watten leggen in onze nieuwe showroom”, vertelt Danielle. Vernieuwing collecties De merken werken hard verder en veranderen niet alleen hun bedrijfsprocessen, maar ook de collecties blijven innoveren. “We willen behouden wat onze fans al jaren fijn vinden, maar willen ook vernieuwen en verschillende doelgroepen aanspreken. Zo springen we met Beachlife in op de huidige trends door naast onze main collectie ook limited capsule collecties te lanceren. Dit doen we de ene keer door middel van een samenwerking met een influencer en de andere keer vanuit het merk zelf. Zo spreken we diverse doelgroepen aan”, laat Danielle weten. Deze eerste limited collectie van dit jaar is al goed ontvangen. Zo brachten ze een collectie uit in samenwerking met een influencer gericht op een doelgroep van 16 tot 25 jaar in een lagere prijsklasse. Voor CYELL zal er aankomend verkoopseizoen een capsule collectie gelanceerd worden onder de naam CYELL DESIGN. In deze collectie zijn duurzame designer stukken ontworpen waarin je je als een ‘Beach Royal’ voelt. Ze zullen hier een beperkte oplage van produceren met een hoog segment prijskaartje. “Daarnaast blijven we investeren in verduurzaming en het verkennen van nieuwe mogelijkheden van beide merken. We zullen blijven onderzoeken welke opties er zijn voor nieuwe collecties, artikelen of nieuwe doelgroepen. Door middel van testen en verbeteren blijven we vooruitgang boeken.” Meer informatie: Beachlife (Beach House BV) Tel. +31 (0)33-2997465 info@beachlife.com www.beachlife.com CYELL Tel. +31 (0)33-2997465 info@cyell.com www.cyell.com SECOND SKIN NR 2 2024 11

calida.com

BADMODE KLASSIEKE, SPEELSE EN MODERNE BADMODE VAN CHANTELLE Chantelle De nieuwe badmode van Chantelle bestaat uit elegante modellen met oog voor details. Ze werken verder met bekende snits, maar brengen ook nieuwe snits die meegaan met de trends van nu. In alle lijnen van Chantelle wordt gewerkt met een nieuwe high-end Italiaanse stof die staat voor kwaliteit. De nieuwe “essential” lijn van Chantelle voor het voorjaar 2025 is Icon. Deze combineert de know-how en elegantie van het merk. Icon bestaat zowel in effen kleuren als in bloemenprints. Als luxe details zien we vergulde ringen aan de schouderbandjes en onderstukken. De tweede reeks is Sauvage, een signature lijn, bestaande uit drie prints, waaronder een luipaardprint en twee tropische prints in felle badmodekleuren. Deze bevat bestseller snits, een nieuwe beugelloze triangle spacer bh en twee nieuwe badpakken. De derde serie, Hera, is een must-have in felle kleuren, met een reliëfmateriaal en vergulde gouden accenten. Nog een favoriet is Eclipse, grote vergulde ringen in asymmetrie, gecombineerd met een krokodillenprint maken de reeks zeer verfijnd. Naast de swimwear biedt Chantelle ook een assortiment resortwear aan met prachtige bijpassende day-tonight stukken, zowel in casual als chique stijlen. Femilet De badmodecollectie van Femilet by Chantelle bestaat uit comfortabele stijlen gemaakt van zachte stoffen. Deze lente/zomer 2025 collectie biedt naast bestaande snits, ook enkele nieuwe ondersteunende pasvormen. De lijn Navarino is vervaardigd uit een textuurmateriaal en beschikbaar in twee essentiële basiskleuren: zwart en fel blauw. Daarnaast introduceert Femilet by Chantelle nieuwe prints voor Tidra, een klassieke rode en een moderne blauw met witte print. Rivero staat garant voor elegante, bedekkende snits in een nieuw print, genaamd coffee leaves. Ook in de lijn Sifnos is er een nieuwe grafische print die straalt op een badpak met groene details. Chantelle Pulp Chantelle Pulp biedt inclusieve badmode, dankzij een ruim maatbereik en snits aanpasbaar aan alle lichaamsvormen. Het merk heeft een heel eigen fit DNA en garandeert sexy snits en een natuurlijke buste. De bestaande lijn Chantelle Pulp One Size, gelanceerd in lente/zomer 2024, breidt uit met twee nieuwe beugelloze tops en een nieuw badpak. One size is verkrijgbaar in de kleuren Sunset tie & dye, Sunrise tie & die, Cherry red en de prints Splash denim en Splash lime. Deze reeks wordt aangevuld met beachwear, bestaande uit een crop top, een minirokje en een romantische lange jurk. Chantelle Pulp, voegt dit seizoen met Easy Pop en Metallic, twee nieuwe series aan de collectie toe bestaande uit vijf tops, vijf bijpassende slips en één badpak. Deze nieuwe stuks, ontworpen volgens het DNA van Chantelle Pulp, zijn aanpasbaar aan diverse lichaamsvormen, dankzij de rugsluiting met strik en slips met verstelbare bandjes. Easy pop is verkrijgbaar in de felle kleuren Pop Lime, Raspberry en prints Malibu Palms, Bold Zebra, Vibrations en Denim Print. Metallic is beschikbaar in het glanzend, metallic zwart en een originele ice cream print. Meer informatie: Chantelle Lingerie Tel. +32 (0)3 2069002 www.groupechantelle.com Voor lente/zomer 2025 introduceert Chantelle drie verschillende badmodecollecties onder de merken Chantelle, Femilet by Chantelle en Chantelle Pulp. Elk merk heeft een eigen positionering, fit DNA en prijsniveau, wat betekent dat er voor ieder wat wils is. Chantelle swim- en beachwear staat voor klassieke en chique stijlen met een hoge ondersteuning voor de buste. Femilet by Chantelle biedt traditionele looks met een bedekkende pasvorm die voor goede ondersteuning zorgen. Chantelle Pulp straalt daarentegen vrolijkheid, jeugdigheid en inclusiviteit uit, met opvallende kleuren. SECOND SKIN NR 2 2024 13

14 SECOND SKIN NR 2 2024 COLLECTIENIEUWS TIJDLOZE, COMFORTABELE COLLECTIES VAN HANRO Hanro presenteert voor lente/zomer 2025 nieuwe producten die een balans bieden tussen tijdloze elegantie, comfort en veelzijdigheid. Zo presenteren ze lingerie die ook als badmode kan dienen en een nieuwe damesbasics collectie, genaamd Cotton Silk. Daarnaast richt het merk zich op de NOS Basic collectie. De basics items zijn dankzij het gebruik van de fijnste materialen en aandacht voor details onmisbare items voor elke garderobe. Lingerie die ook als badmode kan dienen? De damescollectie Alicia en herencollectie Fancy Mirco zijn beide ideaal voor een verfrissende duik dankzij hun sneldrogend materiaal. Dit betekent geen extra bikini overal mee naartoe slepen. De Alicia trendcollectie introduceert hybride lingerie in een moderne look en biedt maximale comfort en ondersteuning. De zachte bh-cups, gevoerd met mesh, en comfortabele midi- en maxislips zorgen voor een onzichtbaar gevoel onder strakke zomerkleding. De herencollectie Fancy Mirco biedt moderne dagkleding voor mannen. De collectie omvat slips en broeken met een geweven elastische tailleband in een zomerse print voor een frisse uitstraling. Tijdloze basics voor vrouwen De nieuwe damesbasics collectie 'Cotton Silk' maakt indruk met een unieke combinatie van katoen en zijde. HANRO biedt nu uitgebreide maten voor de 'Cotton Seamless' en 'Moments' bh’s, evenals een herziene versie van de 'Invisible Cotton' slips met verbeterde stof en pasvorm. Ook is er een nieuwe slip toegevoegd aan de basiscollectie 'Cotton Sensation'. NOS Basic collectie In de Basic collectie richt het ondergoedmerk zich op tijdloos design en het gebruik van natuurlijke en duurzame materialen. HANRO biedt elk seizoen de populairste basics in de nieuwste trendkleuren aan. Meer informatie: Nederland: René Mulder Agenturen B.V. Miller & Canefield Holding B.V. Tel. +31 (0)20 8200911 | +31 (0)6 22744672 r.mulder@renemulderagenturen.nl Showroom: Cube Fashion Centre 2.20 België: Dyco Dynamic Tel. +32 (0)22 632141 www.dyco.be Fancy Micro Moments Alicia

COLLECTIENIEUWS VROUWELIJKE LOOKS IN INNOVATIEVE PASVORMEN VAN TRIUMPH Bekend om haar toewijding aan kwaliteit en design, introduceert Triumph dit seizoen energieke, vrouwelijke looks in geüpdatete, gemoderniseerde pasvormen. In de lingeriecollectie onthult Triumph de volgende generatie T-shirt bh en breidt Triumph zijn Smart collectie, Style-Lab collectie en Amourette collectie uit. De nieuwe badmodecollectie biedt een scala aan opties bestaande uit prachtige prints en stukken die ontworpen zijn om te dragen zowel op het strand als daarbuiten. Voortbouwend op het succes van de Body Make-Up Illusion Lace bh, lanceert Triumph de volgende generatie T-shirt bh met de gladde Body Make-Up Illusion. Deze serie biedt een basis voor elke outfit, met zachte en lichte materialen die een illusie van geen bh geven, maar toch de ultieme ondersteuning bieden. Verkrijgbaar in Chocolate Mousse, Powder Blush en Honey Yellow. Amourette De collectie Amourette biedt nieuwe gemoderniseerde pasvormen met onder andere de Minimizer, Wireless Minimizer die optisch de buste verkleint met een hele cupmaat, en de Balconette bh. Het assortiment wordt aangevuld met drie nieuwe gemoderniseerde slipjes: Hipster String, Highleg Tai en Tai met hogere sneden om de benen zichtbaar te verlengen. Smart Collectie De Smart collectie wordt aangevuld door de Smart Invisible een one-size brief serie die optimale naadloze, onzichtbare en rekbare draagervaring biedt. Verkrijgbaar in Black, Neutral Beige, Mauve Rose en Absinth in een Maxi, Hipster en String Brief stijl. Daarnaast behoort ook de Lift Smart onder de Smart collectie. Dit is een niet-bedrade kanten serie die zowel comfort als stijl biedt. Het biedt intuïtieve lift voor een mooie uitstraling van de buste en is ontworpen met hightech kant die de rondingen volgt en optimale ondersteuning biedt. Verkrijgbaar in een Cameo kleurenpalet. Bijpassende Highleg Brazilian en Bandeau Maxi Slips beschikbaar. Style Lab Als laatste wordt de Style Lab collectie aangevuld met Crazy Stupid Love. Deze verfijnde pushup heeft een laag dekkende pasvorm en is ontwerpen met een glinsterende combinatie van kant en satijn. De Wireless Neck-holder Body is ontworpen in een gedurfde snit en vervaardigd uit Italiaans kant en mesh voor een uiterlijk dat volledig sensueel is. Verkrijgbaar in de kleuren Black, Ocean Blue and Passion Fruit. Badmode De Midnight Swim collectie is ontworpen met glinsterende stoffen en biedt moderne en verleidelijke pasvormen, zoals de Bikini met push-up en plunge effect, Badpak met diep decolleté en de Balconette bikini top. Summer Twist biedt de ultieme combinatie van stijl en comfort, met een gevarieerd assortiment van bestverkopende pasvormen, versierd met gevlochten details, moderne plooien en chique metalen accessoires. Verkrijgbaar in zwart, bes, saliegroen en de kleur Secret Lagoon. Met de serie Flex smart Summer wordt een hedendaagse draai gegeven op het jaren ‘90 badpak met padding en ronde halslijn. De collectie is gemaakt van 100% gerecyclede materialen die zowel chloor- als zoutbestendig zijn. De serie Summer Fleur is verkrijgbaar in een reeks bikini- en badpakstijlen, elk versierd met de zachte, bloemrijke print die opvalt. Summer Fleur is verkrijgbaar in een Turquoise/Dark combinatie. De Summer Allure-serie waarbij de natuurlijke rondingen van het lichaam mooi naar voren komen, door de grafische prints. Verkrijgbaar in een breed scala aan badpak- en bikinistijlen om alle lichaamsvormen en -maten te passen en te complimenteren. Beschikbaar in een White/Dark combinatie en een Green/Light combinatie. Als laatste hebben we de Mix & Match-collectie die badkleding en bikinistijlen in verschillende pasvormen, vormen en kleuren omvat, ontworpen om te worden gecombineerd en gematcht met de volledige zwem- en strandkledingcollectie. Meer informatie: Triumph | Tel. +31 (0)40-2352900 | www.triumph.com Summer Fleur Amourette Crazy Stupid Love SECOND SKIN NR 2 2024 15

Sales contact : nastja@bodyzoneagency.com

In 1928 werd de familieonderneming mey geboren, Visionair Franz Mey legde de basis voor het onafhankelijke Duitse modebedrijf. Hij was gedreven door zijn overtuiging dat alles wat mensen direct op het lichaam dragen, aan de hoogste eisen moet voldoen. Hij nam zich voor om geen concessies te doen op gebied van kwaliteit, productie en afwerking. Hier staat het bedrijf nog steeds voor. De volgende generatie Mey is vandaag de dag nog steeds 100% eigendom van de familie, met de Managing Directors bestaande uit; Matthias Mey, Markus Mey en Florian Mey. Matthias werkt sinds 2014 bij mey. Voorheen heeft hij ruim 14 jaar in de fashion industrie gewerkt. Hij zag potentie in mey en wilde met zijn ervaring in de HARMONIE TUSSEN TRADITIONEEL VAKMANSCHAP EN INNOVATIEVE STIJL In maart reisde de redactie van Second Skin naar Albstadt in Duitsland, waar we op uitnodiging van mey een rondleiding door de fabriek kregen van Isabell Haasis, Head of PR & Media Planning, en Guido Buck, International Sales & Training. Het was meteen duidelijk dat we ons in een omgeving bevonden waar collegialiteit en samenwerking hoog ik het vaandel staan. Tijdens ons bezoek spraken we met Matthias Mey, Managing Director en verantwoordelijk voor sales, marketing en design. Hij vertelt ons over zijn filosofie en hoe hij mey laat groeien, van ‘old fashioned’ naar ‘high fashion’. mode-industrie het merk anders op de markt zetten. “Mey was ‘old fashioned’." Vaak hoorde ik reacties als: ‘Dat merk ken ik, dat draagt mijn moeder’ of soms zelfs ‘oma’. En dat is prima, daar ligt nog steeds een grote markt. Ook voor ons. Maar op lange termijn zouden we het niet gehaald hebben met alleen die doelgroep. Het is mijn filosofie om mey nu neer te zetten als een ‘high fashion’- merk in de lingeriesector.” Filosofie en re-branding Met een groeiende focus op ‘high-fashion’, breidt mey zijn assortiment en doelgroepen nog verder uit. “Natuurlijk maken en verkopen we nog steeds onze klassieke nachtkleding en basics, maar we groeien nu ook meer richting een 'high-fashion' merk met de nieuwe collectie”, legt Matthias uit. “We verkopen een breed scala aan producten waaronder: nachtkleding, daywear, loungewear, sportkleding, lingerie en zwemkleding voor mannen. En wij zijn het enige merk dat in staat is om de verschillende productcategorieën op dit niveau aan te bieden”, vertelt hij trots. De verschillende collecties worden met veel zorg en precisie samengesteld. Mey is nauw betrokken bij lingeriewinkels en het merk is voortdurend in contact met trendbureau ‘s, trendsetters, bezoeken verschillende steden en zijn bewust van de laatste ontwikkelingen. “Bij ons koop je een lifestylecollectie, waardoor je een sterke boodschap en etalage kunt aanbieden aan jouw klanten. We werken hard aan de kracht van het aanbieden van een totale uitstraling. Daarbij hebben we soms wat meer vertrouwen nodig van retailers, om ons te volgen met ons menu en onze suggesties. We produceren producten voor de ‘shoppingbags’, niet voor het museum”, zegt Matthias. REPORTAGE Lees verder op de volgende pagina >> SECOND SKIN NR 2 2024 17

18 SECOND SKIN NR 2 2024 REPORTAGE Familiebedrijf Mey is een echt familiebedrijf. Het bedrijf bestaat al bijna 100 jaar en is in de loop der jaren sterk gegroeid. Er werken inmiddels meer dan 1.100 medewerkers. Als we door de fabriek lopen zijn we verrast dat Guido iedereen kent. “Mey is niet alleen eigendom van de familie, maar het voelt ook als een familie aan”, vertelt Guido. We vroegen aan Matthias hoe ze dit bereiken. “We proberen ervoor te zorgen dat iedereen trots kan zijn op dat geen wat ze bij mey doen. De bedrijfsbezoeken die we regelmatig organiseren hebben hier een grote impact op. We nodigen studenten, klanten, retailers en vertegenwoordigers uit. De mensen die hier werken zien dan zelf dat het nog goed gaat met het bedrijf en dat er nog vraag naar onze producten is. Dit maakt de professionals trots, zowel op het merk als op het werk dat zij leveren.” Matthias vervolgt: “We worden steeds groter en dus heb ikzelf niet meer de kans om elke dag door de fabriek te lopen. Mijn broer daarentegen loopt elke dag door de productieafdeling en luistert naar de problemen die daar leven.” Bovendien heeft het bedrijf een functiemodel ontwikkeld dat vertrouwen geeft bij de werknemers. “Mijn broer, neef en ik runnen het bedrijf. Maar de raad van bestuur, bestaande uit externe mensen, beslist of ik blijf of niet, gebaseerd op mijn prestaties en bijdragen aan het bedrijf. Deze externe mensen zijn van groot belang voor de strategische ontwikkeling van mey. Hierdoor draait het om wat een persoon kan bijdragen en niet om het feit dat hij/zij een familielid is.” Fabriek Mey onderscheidt zich niet alleen door de familiestructuur, maar ook door de unieke wijze waarop hun producten vervaardigd worden. Tijdens onze rondleiding werden we ondergedompeld in de fabriek en technische processen. Guido vertelt: “We willen 100% kwaliteit garanderen aan onze klanten. Dit zie je goed in de productielijn, waarbij we eersteklas materialen gebruiken, slimme apparatuur en waar constante steekproeven worden gehouden. ”Hij vult aan: “82% van onze stoffen worden zelf geproduceerd in onze hoofdvestiging hier in Albstadt. Daarnaast behandelen we stoffen in een sproeikrimpinstallatie, waar de stof wordt voorgekrompen om te voorkomen dat kleding na het wassen thuis krimpt. Ook maken we gebruik van computergestuurde naaimachines: het starten en stoppen van het naaien, de steekdichtheid en de snelheid worden automatisch geregeld. Dit zorgt voor een constant hoogwaardig product. WE PRODUCEREN PRODUCTEN VOOR ‘SHOPPINGBAGS’ NIET VOOR HET MUSEUM

Overal werken professionals om alles in goede banen te leiden en goed te controleren”, vertelt Guido. Isabell vult aan: “Ook is duurzaamheid bij ons erg belangrijk. Er wordt gestreefd naar zo min mogelijk restafval zoals met slimme technologieën tijdens het snijden en bijna alle kleine afvalstofdelen worden hergebruikt, zodat er geen stof wordt verspild. En bij alle processen van meyapparatuur, die worden uitgevoerd met zuiver water, stoom en mechanica, worden zo min mogelijk chemische toevoegingen gebruikt.” “Duurzaamheid is voor ons geen loze belofte, maar vormt een vanzelfsprekende basis voor al onze keuzes en beslissingen”, vertelt Isabell. Sinds decennia produceert mey de stof tot aan het eindproduct hoofdzakelijk in hun eigen vestigingen in Europa. De traditionele waarden zoals de korte transportwegen die het milieu ontzien en het bevorderen van de lokale werkgelegenheid, vindt mey belangrijk om als familieonderneming in ere te houden. Matthias benadrukt echter dat duurzaamheid niet het belangrijkste verkoopargument is voor mey. “Aan de kassa is duurzaamheid of ons productieproces niet het belangrijkste voor de klant. Het is goed om er bewust van te zijn, maar de consument komt naar de winkel vanwege een mooie modieuze collectie en sterke campagne, niet omdat ze een superduurzame productielijn hebben gezien”, benadrukt Matthias. Retailers Matthias vertelt: “Voor mey draait het om het bieden van een unieke ervaring voor klanten, zowel online als offline. Door onze online strategie hebben we nu een even grote groep van klanten tussen de 18 en 25 als tussen 55 en 65 jaar. Voor ons is dat erg interessant. Het is een targetgroep die we nog weinig hebben kunnen bereiken. We zijn dan ook erg blij met elke consument in die jonge leeftijdsgroep. We werken graag samen met retailers om deze jongere groep in de retailershops en boetieks te krijgen. Dit doen we ook in onze eigen mey-stores. We creëren een comfortabele omgeving waarbij kleedkamers groot genoeg zijn en consumenten worden geholpen door professionals. Kleine details zoals het aanbieden van wat drinken dragen ook bij aan de algehele beleving. Want de belevenis is wat een winkel een succesvolle winkel maakt. We werken in een branche waar we groot voordeel kunnen halen uit het feit dat 80% van de vrouwen nog een verkeerde bh-maat draagt. Ik vind dan ook dat lingeriewinkels nog een lange tijd het recht en de functie hebben om te blijven bestaan, maar ze moeten wel moderniseren en herstructureren. Ik zou ze dan ook als advies willen meegeven: blijf niet bij dezelfde merken hangen, probeer nieuwe merken uit. Dan heb ik het niet alleen over mey”, lacht Matthias. “Natuurlijk is het belangrijk om je vaste merken te behouden, maar bewaar 20 tot 10 procent om nieuwe dingen uit te proberen. Zo haal je de consument je winkel in, ook de nieuwe.” Multibrand-stores Zelf blijft mey ook nieuwe dingen uitproberen en zich verder ontwikkelen. Zo hebben ze in Duitsland 17 mey-winkels en 4 Multibrand-stores geopend. Dit is volgens het brick-in-model, waarbij mey lokale retailers kan overnemen en ondersteunen. “Als er winkeleigenaren zijn die met pensioen gaan en er is een opvolger die het niet kan betalen om de winkel over te nemen, kunnen wij een sterke partner vormen. Dit blijven Multibrand-stores, want de verscheidenheid aan merken is voor de consument erg interessant.” Deze zogenaamde ‘mes amis-winkels’ in Duitsland waren al een groot succes voor het personeel evanals voor mey. Een win-win situatie. Hoe mey ook evolueert, een ding blijft constant: hun toewijding aan kwaliteit en vakmanschap. “Dat is wie we zijn en waar mey voor staat”, sluit Matthias af. Meer informatie: mey | www.mey.com Oost-België/Luxemburg: Bart Driezen Tel. +32 (0)475 587950 West-België: Frederik Nollet Tel. +32 (0)473 119538 Nederland: Midden: Albert Den Held, Tel. +31 (0)6 51182704 Zuid: Rogér Gisbers, Tel. +31 (0)6 52690730 Noord: Peter en Saskia Folkersma, Tel. +31 (0)6 53310475, Tel. +31 (0)6 53335955 West: Jack Diepeveen, Tel. +31 (0)6 18882141 SECOND SKIN NR 2 2024 19

shine in primadonna

COLLECTIENIEUWS De topseller van Rosa Faia, Fleur, viert haar tiende verjaardag met een limited edition in de trendy kleur Light Smaragd. Zowel de beugelbh als softbh van Fleur zijn verfraaid met kant en verrassende details. De beugelbh biedt comfortabele ondersteuning en een perfecte pasvorm. De softbh met schuimcup laat de elegante kleur Light Smaragd nog intenser naar voren komen. Deze ultracomfortabele softcups, exclusief ontwikkeld voor Anita, bieden draagcomfort en vallen niet op onder kleding. De bh’s zijn verkrijgbaar met bijpassende tailleslip, met een voorkant van all-over kant en een achterkant van zachte charmeuse. Eloise De Eloise-serie biedt een passend model voor elk figuur, met een beugelbh, full- cup beugelbh en een softbh, verkrijgbaar in zwart en zacht Rose. Deze serie valt op door het gebloemde kant van gerecyclede garen op de bovencup en schouderbandjes, en een stippenprint op de ondercup. De schouderbandjes zijn breder bij grotere cups en maten voor een goede ondersteuning. De look wordt compleet gemaakt met een sexy shorty of tailleslip+. De shorty heeft een bijpassend stippenpatroon op de voorkant en transparant kant aan de zijkanten BIJZONDERE MODELLEN EN FRISSE PRINTS IN DE COLLECTIE VAN ROSA FAIA Rosa Faia heeft de afgelopen tijd niet stilgezeten. Het merk introduceert voor de zomer 2025 tropische prints en trendy modellen in hun badmodecollectie. Ook in de lingeriecollectie is er veel nieuws te ontdekken. Ter ere van het 10-jarig jubileum van de Fleur-collectie lanceert Rosa Faia een limited edition jubileumcollectie. Daarnaast lanceert het merk ook de nieuwe serie Eloise, met een geschikt model voor elk figuur. en achterkant. De tailleslip is voorzien van kant aan de zijkanten, gevoerd met transparante tule. Badmode In de nieuwe badmode van Rosa Faia vind je tropische prints, luipaardvlekken en palmbomen in frisse kleuren. Voor de Lemon Love-lijn liet Rosa Faia zich inspireren op tropische vakantiesferen. De combinatie van citrus- en paileyprints, frisse groen- en limoentinten, en fijn detailwerk maken de Lemon Love-lijn tot een van de toppers in het huidige Rosa Faia-assortiment. De modellen van de Savannah Horizon-lijn voegen een vleugje safari toe aan de badmodecollectie. Deze lijn valt op door extravagante details en kleurcontrasten in Terra Blue, gecombineerd met oranje en blauw. Savannah Horizon is niet de enige lijn met een dierenprint. Rosa Faia presenteert de lijn Animal Magic met een luipaardprint in nude/zwart. Ook de Pure Flip-collectie heeft een klassieke luipaardprint. Deze lijn bestaat uit twee-in-een omkeerbare modellen in een klassieke luipaardprint met effen flipside of in de kleuren Sunset Orange en Ocean Blue. Er worden maar liefst zes Flex-Fit-modellen aan het assortiment toegevoegd. Tot slot zijn de stijlen uit de Strech Wave-lijn een knipoog naar de jaren negentig. De modellen in de Stretch Wave-lijn hebben allemaal de kleur Aquatic Green en vormen zich dankzij de Flex-Fit perfect aan het vrouwelijk figuur. Meer informatie: Anita Nederland B.V. | Tel. +31 (0)29 4414446 | www.anita.com Lemon Love Fleur SECOND SKIN NR 2 2024 21

In store and online Now available EasyFeel Collection SS25

LINGERIE NIEUWE COLLECTIE VAN CONTURELLE VERENIGT DE SCHOONHEID VAN SORRENTO EN HAVANA De ster van de collectie is de nieuwe printserie, Blossom. De allover print bestaat uit microvezel en delicaat kant. De print vangt met zijn kleurenpalet van lichtroze, koraal en geel, de zonnige vibes van Capri. Elastisch jacquardtronic kant en fijn gestructureerd fantasietule in de tint Milkshake complementeren deze lijn. De lijn biedt twee bh-vormen, zowel een beugelvrije triangelbh als beugelbh, samen met bijpassende slipjes in een boy short-stijl. De beugelvrije triangel bh in een bralette-stijl heeft bloemenkant inzetstukken bij de halslijn en in de onderborstband. Het model biedt een goede ondersteuning en voelt licht aan. De achterkant is gemaakt van fantasietule, gevoerd met power tule voor extra stabiliteit. De beugelbh heeft driedelige cups en is versierd met zacht kant in de bovenste cup. Deze bh ondersteunt de borst perfect en vormt een vrouwelijk, licht geaccentueerd decolleté. Swing Het idee van Conturelle achter de nieuwe NOS-lijn was om een bh te creëren die zowel veelzijdig is voor dagelijks gebruik als sensueel. Dit is de lijn Swing geworden, een eenvoudige maar toch vrouwelijke combinatie van kant en gestructureerde microstof in de kleur Passion Pink. In de Swing-lijn presenteert Conturelle de spacer bh, ontworpen voor een perfecte pasvorm en ultiem comfort. De spacer bh bestaat uit een gestructureerde, zachte gestreepte microstof aan de voorkant en op de vleugels, met een vrouwelijk detail van vlinderkant. Bovendien heeft deze bh een racerback-sluiting voor extra aanpasbaarheid. De kenmerkende beugelvorm van Conturelle wordt in deze lijn geleverd met kant op de bovenste cups en gestructureerde microstof op de lagere cups. De Swing-lijn is verkrijgbaar tot een G cup en heeft een bijpassende slip. De slip heeft elegante kantdetails op de achterkant en beenopeningen. Het heeft een strakke en comfortabele pasvorm, wat zorgt voor een aangename draagervaring zonder concessies te doen aan stijl en vrouwelijkheid. Provence Als aanvulling op de bestverkopende serie van Conturelle schittert Provence in de kleur Silk. Het contrastborduurwerk accentueert de vrouwelijke rondingen en voegt elegantie toe aan het model. Het borduurwerk is geproportioneerd voor alle cupmaten. In de klassieke versie is de beugelbh met volle cup en zijcuppaneel beschikbaar. De lijn wordt aangevuld met twee slip stijlen, de minislip en de slip. Meer informatie: Zeegers Fashion Specialities Tel. +31 (0)70 5112198 | www.zeegers.nl De nieuwe collectie van Conturelle brengt een waar vakantiegevoel met ontwerpen geïnspireerd op de adembenemende landschappen van Sorrento en de levendige kleuren van Havana. Het resultaat is een collectie met mediterrane verfijning en Caribische charme. SECOND SKIN NR 2 2024 23

COLUMN Rafke van der Sleen De mengelmoes van vrouwen zoals je die ziet op straat, is het toonbeeld van Body Positivity en inclusiviteit. Maar als je in winkels kijkt, zie je weinig van die inclusiviteit terug. En helaas ook geen Body Positivity dus. Nou zijn wij natuurlijk commercieel bezig. Vanuit het perspectief van de klant bekeken, betekent dit dat wij ons richten op ‘geld verdienen’. Dan moet daar het probleem zitten. Er wordt waarschijnlijk niet genoeg verdiend aan een ruim maatbereik. Of de ontwerpers hebben de knowhow niet, dat kan ook. Er zijn merken die het wel proberen om een inclusief merk te zijn. Ik krijg dan het normale model broekje binnen, maar dan zes keer zo groot. En dan bedoel ik echt zes keer groter, ook in de hoogte. Zijn er ontwerpers die denken dat als vrouwen iets voller zijn, ze meteen ook langer worden? Wat is dit voor een hekserij? Of is het soms niet hip om wat grotere maten te maken? Per merk verschillen de maten ook behoorlijk, dat is ook al z’n groot probleem. Er is geen maatvastheid. Waar begin je dan? Maten verschillen enorm en waarom eigenlijk? We hebben toch zoiets als een centimeter. Die is toch ook altijd en overal hetzelfde? Vaste maatregels daaromtrent zouden echt geen kwaad kunnen. Het is praten als Brugman wat je als verkoopster moet doen. Tip: hou één maatschaal aan. De gemiddelde confectiemaat voor een vrouw in Europa is maat 44-46. Waarom noemen we dat in vredesnaam een plus size? Dat is toch een gewone size of ben ik nou gek? En we gaan niet bodyshamen hoor, want als je heel slank bent is het ook wel eens lastig, maar dat hele plus size slaat echt nergens op. Dan daarbij: alles is gemaakt op skinny. En dat zijn niet veel mensen, statistisch gezien. Ja, onder de 20 misschien. Maar hoe groot is die groep? De gemiddelde vrouw van gemiddelde leeftijd heeft een figuur dat veranderd is door kinderen baren, hormonen, overgang en gewoon ouder worden. Deze groep heeft daarbij vaak het salaris om ietsje meer uit te geven aan iets dat goed past, en dat heeft ze nodig ook. Door het gedoe met die maten zijn veel vrouwen ook onzeker geworden. Dan hoor ik ze zeggen: ‘Ik had ooit maatje 36’. Waarop ik antwoord: ‘Je had ook ooit rompertje maat 92, je verandert tijdens je leven.’ Waarom is er zo’n groot gat in die markt? Ik vind het heel tof hoor, het idee van inclusiviteit. Het is heel fijn om jezelf te herkennen in de modeplaatjes. En dan nog zie je weinig ‘gemiddelde’ vrouwen. Het hoeft niet altijd extreem te zijn om te laten zien dat je voor iedereen iets hebt. Waarom zouden twee vriendinnen met verschillende maten niet in dezelfde winkel kunnen shoppen? En wat doe je als je er altijd tussenin zit? Waar moet je dan heen? Uiteraard zijn er een aantal merken die dat wel fantastisch doen. Die hebben een breed maatbereik en zijn maatvast. Maar het blijkt nog steeds eerder uitzondering dan regel. En dat stoort me echt enorm. Oftewel: zijn er nog leveranciers die echt goed willen draaien? Ga grotere maten maken, dan lukt dat zeker! Ik noem deze keer geen namen, maar we weten allemaal welke merken dat geweldig doen. Zou dat misschien zijn omdat zij wel grote maten maken? Stof tot nadenken, lijkt mij. De gemiddelde maat van een vrouw is de laatste decennia nogal veranderd. We zijn anders gaan eten en minder gaan bewegen, door bijvoorbeeld het gebruik van een auto en een zittend beroep. Wij hebben hier nog voorraad uit de tijd dat mijn oma de winkel had en die maten zijn ook allemaal veranderd. Wat in de jaren ‘50 een maat 42 was, is nu misschien hooguit een maat 36. En dan zijn er nog steeds klanten die ‘altijd’ maat 38 hebben, zeggen ze. Wij weten in de lingerie dat die vlieger niet op gaat. Mensen waren vroeger kleiner en slanker. BODY POSITIVITY EN INCLUSIVITEIT Rafke van der Sleen-Van der Linde kent de sector door en door, heeft een heel eigen kijk op ondernemen in de bodyfashionbranche en weet als geen ander hoe een lingeriespeciaalzaak tot een succes gemaakt kan worden. SECOND SKIN NR 2 2024 25

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4