Slagersvak Nr1-2021 Online

ONDERNEMERSCHAP Van Hest geeft aan dat tijdens de opleiding veel aandacht wordt besteed aan alle rollen van de ondernemer. “Vroeger was je slager en werd je ondernemer. Tegenwoordig is dat andersom. Een goede ondernemer hoeft ook niet per se een top vakspecialist te zijn. Bij genoeg omzet kun je een goede slager in dienst nemen. Je hebt passie nodig voor het product, energie om klanten goed te helpen, het besef dat je moet organiseren en regelen om de zaak draaiend te houden. Het slagersvak kent acht verschillende competenties die allemaal aan bod komen”, vervolgt Van Hest, die aangeeft dat een assessment deel uitmaakt van de opleiding. “Deelnemers ondergaan een aantal testen op denk- en werkniveau, competenties en ondernemerschap. Dat rolt een rapport uit als basis om mee aan de slag te gaan. Het geeft ze houvast.” DERDE GROEP VAN START Inmiddels zijn de voorbereiden gestart om na de zomer met een derde groep van start te gaan. “We denken dat er ook veel potentie zit bij de medewerkers van slagerijen, slachthuizen en vleesverwerkers. We merken dat bij slagerijen soms nog het beeld leeft van: Ik ga mijn beste personeelslid niet inspireren om te kiezen voor het ondernemerschap en de Ondernemersacademie te doen, want ik wil ze niet kwijt. Maar doorstroming van slager tot bedrijfsleider, kan een ideale opstap zijn voor medewerkers om intern door te groeien of om uiteindelijk je zaak over te nemen. Bovendien is de branche erbij gebaat om goede nieuwe slagers en ondernemers op te leiden. Uiteindelijk gaan ze tóch als ze erg goed zijn. Gun ze een volgende stap.” Meer informatie: Ondernemersacademie Food tel. +31 (0)30-2758130 info@ondernemersacademiefood.nl www.ondernemersacademiefood.nl Nadat Vlogman alle opleidingen had gedaan van de Slagersvakschool belde hij de KNS of zij nog een nuttige opleiding wisten. “Ik wilde meer kennis over en inzicht in ondernemerschap én inzicht in de gebieden waarin ik me eventueel kan laten ondersteunen. Misschien steek je wel heel veel tijd ergens in, wat iemand anders veel sneller kan. Bijvoorbeeld de regelgeving over P&O, administratie, boekhouding.” En zo kwam Vlogman terecht bij de Ondernemersacademie Food; tot zijn grote tevredenheid. “Je krijgt twee tot drie gastsprekers per dag die je veel vertellen over specifieke onderwerpen en ze zijn altijd bereid om je te coachen of je in contact te brengen met mensen uit hun eigen netwerk. Ze zijn gedreven en betrokken. Je hoeft maar even te bellen; die korte lijntjes zijn fijn.” Ook de interactie met zijn medestudenten vindt Vlogman prettig. “We zijn met negen studenten en dat samen sparren is erg fijn.” Daar had hij veel profijt van toen hij zich de afgelopen maanden meer focuste op het onlinegedeelte van de slagerij. “Sinds enkele maanden hebben we een webshop. Het was erg nuttig om te overleggen hoe ik dat het beste kon aanpakken. We hebben een groepsapp en ik weet zeker dat het contact blijft. Als je na de opleiding iemand nodig hebt, dan app je even en dan weet iemand uit het appgroepje wel weer een persoon die jou kan helpen.” STROOMVERSNELLING Waar hij over vijf jaar staat? “We gaan verbouwen en de toonbanken zijn aan vervanging toe.” Verder wil hij een kook- c.q. demonstratieruimte hebben voor de consumenten: voor barbecueworkshops, workshops voor gezelschappen en kookworkshops. “Ik wil namelijk beleving meegeven aan mijn consumenten. Dat spreekt me erg aan én ik bind ze meer aan de slagerij. Dit had ik al een beetje in mijn hoofd, maar dankzij mijn opleiding aan de Ondernemersacademie Food is het in een stroomversnelling gekomen.” Vlogman is halverwege zijn opleiding. Het is pittig naast zijn werk, maar zijn enthousiasme lijdt er niet onder. “De opleiding geeft me nieuwe inzichten en ik haal er energie uit. Heel leuk om mee bezig te zijn en je komt tot een goed ondernemersplan.” En wat vindt hij nou het leukste van zijn werk? “Achter de toonbank staan en de mensen adviseren en helpen. Samen de slingers ophangen in de winkel. Er een feestje van maken. De 60 uur die ik wekelijks werk, wil ik wel graag vol energie doen en met passie. En ik zeg altijd maar: aan de p’s van prijs, plaats, promotie en dergelijke, voeg ik ook altijd de p van plezier toe. Zo kun je je mensen laten shinen.” KEURSLAGERIJ VLOGMAN IS EEN BEGRIP IN HET GELDERSE DORPJE VORDEN. EEN ECHT FAMILIEBEDRIJF WAAR STRAKS DE DERDE GENERATIE VLOGMAN DE SCEPTER ZWAAIT. DE 33-JARIGE ROY VLOGMAN, DEELNEMER AAN DE ONDERNEMERSACADEMIE FOOD, HEEFT ER ZIN IN. HIJ WERKT AL TIEN JAAR IN DE SLAGERIJ EN HOOPT DAT HIJ HET BEDRIJF OVER ZO’N VIJF JAAR HELEMAAL HEEFT OVERGENOMEN VAN ZIJN OUDERS. “IK TWIJFELDE EERST EEN BEETJE, WANT ER ZIT VÉÉL MEER AAN VAST DAN ALLEEN BIEFSTUK SNIJDEN”, WEET VLOGMAN. BIJ ROY VLOGMAN STAAT DE ‘P VAN PLEZIER’ VOOROP Roy Vlogman: ‘De opleiding geeft me nieuwe inzichten en ik haal er energie uit.’ s l a g e r s v a k n r 1 2 0 2 1 33

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4