Slagersvak nr 1-2022 Online

S l a g e r s V a k n r 1 2 0 2 2 10 I n t e r v i e w ‘HET STREVEN IS OM BIJ ONS 100-JARIG JUBILEUM OP EEN NIEUWE LOCATIE TE ZITTEN’ RONDOM DE JAARWISSELING DEELDE JEROEN JANSEN, EIGENAAR VAN DE SNEEKER VLEESHANDEL EN JANSEN VLEESPRODUCTIE WOLVEGA, DE TROTS OP ZIJN BEDRIJF VIA EEN BERICHT OP LINKEDIN. HIJ PLAATSTE HET IN 2021 BEHAALDE SUCCES IN PERSPECTIEF MET DE SITUATIE ACHT JAAR EERDER, TOEN EEN GROTE RETAILKLANT AFHAAKTE EN HET BEDRIJF FLINK MOEST AFSLANKEN. “ER VIEL TOEN 40 À 45 PROCENT VAN DE TOTALE OMZET IN ÉÉN KLAP WEG. INMIDDELS ZITTEN WE WEER OP HET NIVEAU VAN TOEN, MAAR MET EEN VELE BREDERE KLANTENKRING EN VEEL MINDER RISICO’S”, VERTELT JANSEN. min of meer natuurlijk tot stand gekomen. Die supermarktketen nam zelf steeds meer winkels over, waardoor ik automatisch steeds meer supermarkten moest gaan beleveren. Toen die klant wegviel, moest ik het bedrijf afslanken en drie personen ontslaan: bijna de helft van ons personeelsbestand. Dat was pittig. Eén medewerker had net een nieuw huis gekocht, de ander was vader van vier kinderen en eentje zijn partner was zwanger. Dat hakte er ook op persoonlijk vlak flink in. We zijn vanuit een diep dal gekomen, maar er staan inmiddels weer twee stevige bedrijven, met nu negen medewerkers in Sneek en vijf in Wolvega. Daar ben ik trots op en dat wilde ik delen via dat bericht op LinkedIn”, vertelt Jansen, die de vierde generatie Jansen aan het roer is bij het Friese familiebedrijf. Eerder was zijn overgrootvader, opa en oom eigenaar van het Sneeker bedrijf. SELECTEREN AAN DE POORT “Dit is onze derde locatie in Sneek”, vervolgt de 49-jarige eigenaar van de Sneeker Vleeshandel. “Mijn opa begon 95 jaar geleden met de Sneeker Slachtprodukten Handel op zo’n honderd meter van de beroemde Waterpoort. In die tijd had elke stad in Friesland nog twintig slagers, die meestal zelf slachtten. Overal in de regio haalden wij de beenderen en het vet op en daaruit is een handel in vleesproducten ontstaan, want in de arbeiderswijken in Leeuwarden was bijvoorbeeld geen behoefte aan de luxere vleesproducten, terwijl in Lemmer toen al veel Duitsers over de vloer kwamen, die graag een ossenhaas wilden die de slagers onder de mensen in Leeuwarden niet kwijt konden. Zijn persoonlijke boodschap trok de aandacht van de redactie van vaktijdschrift SlagersVak en dus trok uw redacteur begin februari naar Sneek. “Dat stukje op LinkedIn was vanuit het hart geschreven, daar zat een bepaald gevoel bij. Nadat ik die grote klant was kwijtgeraakt, viel ik in een relatief groot gat. Achteraf had ik me nooit moeten richten op één klant, maar die groei was Eigenaar Jeroen Jansen. ‘Mensen kennen mij niet anders dan met mijn pet op’

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4