Slagersvak nr 1-2022 Online

S l a g e r s V a k n r 1 2 0 2 2 22 Bio Goat Meat is een coöperatie van circa 35 Nederlandse geitenhoeders. “Wij zijn biologische boeren die enkele jaren geleden in het gat zijn gesprongen dat ontstond na de negatieve berichtgeving over bokjes die als overbodig bijproduct naar het slachthuis werden gebracht. Wij bieden en garanderen deze bokjes een goed leven. Ze worden op de boerderij op biologische wijze afgemest: 21 dagen dan wel zes maanden. Biologisch geitenvlees werd al vaker afgenomen en daar is nu dus vlees van geitenbokjes bijgekomen. Zeker in de horeca is de vraag groeiende, maar ook bij slagerijen zien we de behoefte toenemen”, zegt Heini Alting van Bio Goat Meat. PREMIUM PRODUCT Van der Plas van JP Puurvlees – specialist op het gebied van biologisch vlees – onderschrijft het verhaal van Alting. “Zeker horecaklanten vragen steeds vaker om geiten- en bokkenvlees. Door corona heeft de horeca wat stilgelegen, maar ‘DANKZIJ ONZE KORTE KETEN ZIEN WE DAT STEEDS VAKER BIOLOGISCH GEITENVLEES WORDT BESTELD’ EEN PREMIUM PRODUCT, EEN KORTE KETEN EN MINIMALE VERVOERSBEWEGINGEN. DE WIJZE WAAROP BIO GOAT MEAT, JP PUURVLEES EN ONLINE FOODMARKTPLAATS VERSTRADE DE HANDEN INEEN HEBBEN GESLAGEN, IS HET SCHOOLVOORBEELD VAN EEN SAMENWERKING DIE OP ALLERLEI GEBIEDEN EEN MEERWAARDE BIEDEN VOOR CONSUMENTEN, SLAGERIJEN EN FOODPROFESSIONALS DIE OP ZOEK ZIJN NAAR EEN ONDERSCHEIDEND STUK VLEES, IN DIT GEVAL GEITEN- EN BOKKENVLEES. “HET IS PIONIERSWERK, MAAR WEL DANKBAAR. DOOR DE KORTE REIS (LEES: KLEINE FOOTPRINT) VAN HET PRODUCT EN HET BIOLOGISCHE KARAKTER WILLEN STEEDS MEER CONSUMENTEN GEITEN- EN BOKKENVLEES UITPROBEREN, WAARDOOR SLAGERS EN HORECA HET INKOPEN”, STELT JAAP VAN DER PLAS VAN JP PUURVLEES. tegelijkertijd zag je dat bij consumenten de vraag juist toenam. Het is een premium product. Ik haal de geiten en bokjes bij Bio Goat Meat en verwerk ze van kop tot teen, inclusief bot. Ik maak er haasjes, koteletten maar ook stoofvlees van. Het assortiment is vanwege de groeiende vraag uitgebreid naar ongeveer tien productsoorten. De omloopsnelheid van het vlees is enorm toegenomen. Onder de klanten bevinden zich veel consumenten met een Indische achtergrond, die gewend zijn om er saté van te maken. Zij nemen vooral de bouten en haasjes af.” Muhanad Alsalhi van VersTrade en Vers & Fijn vult aan: “Zeker consumenten die al gewend zijn om lamsvlees te eten, durven het uit te proberen. Hetzelfde geldt voor islamitische en joodse vleesliefhebbers, voor wie het eten van geitenvlees veel gebruikelijker is. Dankzij de korte keten kunnen we de consument rechtstreeks beleveren via Vers & Fijn en de zakelijke markt, zoals horeca, slagerijen en retail, kunnen het vlees bestellen via C o v e r s t o r y Een korte keten, een kleine footprint

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4