Slagersvak nr 1 2023

SLAGERSVAK NR 1 2023 22 COVERSTORY: FOODIMPULS José Lenes-Haarsma treedt in de sporen van Wim en Bert Haarsma, haar vader en oom, onder wie Haarsma Foodimpuls de afgelopen decennia uitgroeide tot een moderne en eigentijdse onderneming. Met één naam (ook voor Verscentrum Ede), één merk en één productbelofte kan Foodimpuls de positie in de markt versterken en verder uitbouwen. De oorspronkelijke bedrijfsnaam ‘Haarsma’ verdwijnt niet helemaal uit beeld. Deze naam wordt gebruikt om met een krachtige slogan; ‘de smaak van Haarsma’, de hoge kwaliteit van de vele versproducten en de onderscheidende handelswijze van het familiebedrijf als voorbeelden van ‘goede smaak’ te blijven benadrukken. Daarmee wordt het succes van het bedrijf in ere voortgezet. “Eigenlijk zijn we al sinds de oprichting van het bedrijf constant aan verandering onderhevig geweest. Mijn pake (het Friese woord voor opa) begon in 1965 met een groothandel. Hij gaf op een andere wijze invulling aan de groothandel dan in die tijd gebruikelijk was; service, innovatie en advies stonden vanaf de eerste dag voorop in zijn denken. Mijn vader en oom hebben dat vervolgens doorgezet. Als organisatie blijf je altijd in ontwikkeling. Hoe blijven we relevant als bedrijf en hoe gaan we mee met wat er nodig is in deze nieuwe tijden? De arbeidsmarkt is aan het veranderen. Inmiddels hebben we honderd collega’s in dienst. Dat vergt een andere organisatievorm dan vroeger, toen we met een veel kleinere groep waren”, verduidelijkt José. ‘KWALITEIT STAAT ALTIJD VOOROP’ Als familiebedrijf hecht Foodimpuls veel waarde aan een fijne manier van werken. Zowel voor het personeel als in de samenwerking met klanten. “Wij zijn nuchtere mensen, die doorgaans niet zoveel ophebben met het van de daken schreeuwen wat we doen. Maar we hebben zeker dingen te vertellen. Pake begon met de groothandel en richtte tien jaar later al, samen met nog vier andere ondernemers, een inkoopvereniging op. Bij Foodimpuls zijn we altijd bezig met hoe we ons nog beter kunnen organiseren en neerzetten. Dat is altijd zo geweest, waarbij we continu rekening houden met onze menselijke waarden. Bescheidenheid is onze kracht. De nieuwe merknaam ‘Foodimpuls’ past beter bij de processen die de volgende generatie Haarsma te wachten staat.” José vervolgt: “Kwaliteit staat altijd voorop. Dat zit in ons DNA. Vlees zal niet uit het eetpatroon gaan verdwijnen, maar de consument kiest wel vaker voor minder en tegelijkertijd kwalitatief beter vlees. Wij zien daar een kans voor Foodimpuls. Wij geloven immers in vlees van een betere kwaliteit. Als groothandel moet je inspelen op de behoefte bij slagers. De energiecrisis is uiteraard niet aan de slagerssector voorbij gegaan, maar slagerijen moeten er voor waken dat zij hun aanbod niet gaan ‘degraderen’ en daardoor hun onderscheidende karakter verliezen. Wij willen in iedere prijsklasse de beste zijn. Ons antwoord op de crisis was het bieden van gunstig geprijsde alternatieven van duurdere merken en het bieden van slimme oplossingen waardoor flink kon worden bespaard in bijvoorbeeld productiekosten”, stelt José. “Bij Foodimpuls zijn wij continu bezig met hoe wij klanten nog beter kunnen bedienen en de slager interessant blijft voor de consument. Onze toegevoegde waarde zit in een aanbod waarmee de slager de winkel van de toekomst kan worden. Dat kan met een mooi en onderscheidend aanbod van vlees en vleeswaren, maar ook door het aanbieden van delicatessen, salades, hapjes en maaltijden. Allemaal producten die inspelen op het veranderende eetgedrag van de consument die continu op zoek is naar gemaksoplossingen. De slager moet voor consumenten dé plek zijn waar hij komt voor zijn maaltijd, inclusief vleesvervangers.” “Onze verkoopadviseurs kennen onze klanten en kijken samen met de slager welk assortiment het beste past bij de consumenten die in zijn of haar winkel komen of die hij of zij in de toekomst naar de slagerij wil halen”, vertelt José. “Elk jaar, in januari, gaan mensen rondkijken welke prijzen iedere groothandel aanbiedt. Dat is door de energiecrisis dit jaar nog wat heftiger gebleken dan in andere jaren. Er is altijd een kans dat een slager elders goedkoper terecht kan. Indien een slager gebruik maakt van alles wat Foodimpuls te bieden heeft, is hij uiteindelijk het goedkoopste uit. Een combinatie van advies, service, slimme oplossingen en een onderscheidend toekomstgericht assortiment zorgt hiervoor. In het assortiment van Foodimpuls neemt de productcategorie met sterren voor de leefomstandigheden van de dieren dan ook toe. Wij voeren onder meer de merken Boerderijkip, Gaasterlander Kruidenvarken, en Livar. Foodimpuls wil als groothandel sowieso alle klanten het beste in ieder prijs- en keuzesegment aanbieden. Uiteindelijk is het de klant in de winkel die de aankoopkeuzes maakt en bij tevredenheid keer op keer terugkomt.” MEAT & MEALS: NÓG GEZONDER Met Meat & Meals beschikt Foodimpuls over een succesvolle maaltijdenaanpak voor slagers. “Mijn zus Hennie (Haarsma) is lifestylecoach en drukdoende om onze maaltijdrecepten – vanuit haar kennis en kunde – gezonder te maken, zodat de consument die bij de slager komt, erop kan rekenen dat de lekkere maaltijd die hij of zij er haalt ook gezond is. In het verleden ging de discussie vaak over clean label en e-nummers, maar tegenwoordig draait het vooral om gezondheid en goede voedingswaarden”, weet José. “Vlees is voor veel slagers hun passie, maar om hun bestaansrecht te borgen zullen ze op termijn toch op de trein moeten springen. We hebben bijvoorbeeld ook een kaas- en een notenconcept. Wij willen echt een aanbod van A tot Z. Wij hebben ‘de smaak van Haarsma’ ook niet zomaar toegevoegd aan onze merknaam, want wij willen de smaak van de familie hooghouden. Als je bij ons koopt, moet én kun je er als slager vanuit gaan dat de kwaliteit goed is. Altijd!” Ze vervolgt: “Veel slagerijformules hebben een betrouwbare naam. Als het om vlees gaat, maken vrijwel alle slagers die goede naam ook waar. Maar dat geldt nog niet altijd voor salades en maaltijden. Wij bieden slagers een José Lenes-Haarsma

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4