Slagersvak nr1-2024 Online

SLAGERSVAK NR 1 2024 22 COVERSTORY: IMPERIAL Medio maart staan de beurshallen van Kortrijk Xpo andermaal in het teken van Tavola. Imperial is een van de vaste deelnemers aan deze vakbeurs voor delicatessen en andere foodspecialiteiten. Net als twee jaar geleden pakt het bedrijf flink uit met een stand van 240 vierkante meter. “We zetten groots in op Tavola, omdat we weten dat onze doelgroep in groten getale aanwezig zal zijn in Kortrijk. Onze beursdeelname hangen we op aan drie verschillende pijlers. Als grote speler op de markt vinden wij het belangrijk om zichtbaar te zijn. Visualiteit van ons merk is essentieel. Verder biedt Tavola ons de kans om ons productaanbod voor te stellen. Zowel ons huidige als nieuwe aanbod charcuterie, zoals kookworsten, zoutwaren, salami’s, kookhammen, gevogelte en patés wordt op de stand uitgelicht.” Daarbij is het niet alleen zaak om versspecialisten kennis te laten maken met de verschillende producten, maar ze ook te inspireren, ondersteunen en ze te laten zien wat er allemaal mogelijk is met de charcuterie. “Slagers kunnen onze producten echt gaan beleven. Zo is er live cooking op de stand, zodat ze weten welke toepassingen zij zelf kunnen adviseren aan de consument. Door slagers te helpen met het ondernemerschap creëren we loyaliteit en binding voor de langere termijn”, weet Lievens. Nederlandse slagers Tegenover de binding met Belgische slagerijen en traiteurs staat Imperial voor de uitdaging om Nederlandse slagers en versspeciaalzaken verder persoonlijk te bereiken. “We hebben goede contacten met grossiers, maar nog niet zoveel direct contact met de Nederlandse slagers zelf. Daarom zetten we nu verschillende initiatieven op om de slager meer in contact te brengen met onze producten. We sturen bijvoorbeeld een proefpakket met een aantal verschillende producten, zoals Fiorino, naar een aantal slagers. Op deze manier komen wij bij onze belangrijkste doelgroep in de picture, die we daarna direct kunnen benaderen voor een samenwerking”, legt Lievens uit. “We spelen ook in op de cultuurverschillen tussen Nederland en België door producten aan te bieden die beter passen bij de smaak van de Nederlandse consument.” “Overigens verkopen we al heel wat in Nederland, maar veel slagers weten niet dat het product dat zij aanbieden van ons afkomstig is”, vervolgt hij. “Merkopbouw in Nederland is echt noodzakelijk. De naamsbekendheid staat ook in flink contrast met België, waar we qua charcuterie marktleider zijn en onze merknaam presenteren richting de slager. In België weet elke slager en slager-traiteur wie Imperial is. Maar we herkennen het ruw potentieel en zijn dus aan het werven via allerhande initiatieven om die markt directer te gaan benaderen en te bedienen. Nederlandse slagers heten we graag van harte welkom op onze stand op Tavola.” Bistro Chorizo Imperial presenteert tijdens Tavola nieuwe producten die inspelen op de trends naar lekkere en gezonde vleesproducten. Een van die lanceringen komt voor rekening van de Bistro Chorizo. “Onze huidige Bistro aperitief-worst is een opvallende witte pur porc-worst van 100% varkensvlees, die beschikbaar is als stukgoed of als ringworst die per gewicht afgesneden kan worden. Daar zetten we nu een smaakvariant naast: de Bistro Chorizo. Dit is een chorizoworst in handig meeneemformaat, die hetzelfde is qua vorm, grootte en gewicht, maar hier is 16% verse paprika aan toegevoegd. In de sector zie je veel chorizo’s die zijn samengesteld uit vlees en paprikapoeder. Dankzij de verse paprika’s kent onze Bistro Chorizo een vollere en unieke smaak voor dit soort product. Het past bij de huidige trend naar meer hybride producten waar gezondheid een steeds belangrijkere factor wordt. Consumenten worden echter wel steeds kritischer en kijken steeds meer naar het gezondheidsaspect. Onze Bistro Chorizo biedt het beste van twee werelden. En vanwege het unieke rijpingsproces is de kwaliteit altijd hoogwaardig en stabiel.” "Ook lanceerden we vorig jaar Imperial Fiorino", gaat hij verder. "Dit is een smaakvolle nieuwkomer die perfect past binnen de trend van genieten en vorm geeft aan de nieuwe positionering van Imperial. Het is een authentieke schimmelsalami die drie weken rijpt om tot een hoogtepunt van smaak te komen. Fiorino heeft een ciabatta-vorm en een handig formaat. Perfect voor de slager en een delicatessenwinkel. Door de vorm en de fijne cuttering is Fiorino gemakkelijk in gebruik. Er is weinig snijverlies en bij het snijden behouden de sneetjes hun uitzicht en structuur. Het bijzondere aan Fiorino is de frisse, krachtige smaak met een licht zuiderse toets. Elke Fiorino wordt met de hand afgewerkt, waardoor elk stuk een eigen uitstraling heeft.” Ondernemerschap Lievens benadrukt tot slot dat Imperial op zoek is naar slagers die hun producten willen verkopen en daarbij echt inzet op een partnerschap. “Slagerijen zijn ondernemers geworden, waar je vaak ook een mooi aanbod van kazen, brood, maaltijden en gerechten kunt kopen. Imperial Fiorino is een gerijpte schimmelsalami

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4