Special AUTOMATISERING / INGREDIËNTEN & MAALTIJDEN COVERSTORY BICKERY FOOD GROUP ‘Weet als slager waar een consument naar op zoek is en pas je aanbod daar op aan’ Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche | Maart 2025 | 6e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 slagersvak Verschijnt 4 keer per jaar - Erkenningsnummer (P925342)
SLAGERSVAK NR 1 2025 3 Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.slagersvak.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Charlotte Swagten (hoofdredacteur) c.swagten@gpmedia.nl Martijn Schwillens (redacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters k.peeters@gpmedia.nl Emiel Bruning e.bruning@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uit- gevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift SlagersVak heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. SlagersVak besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Op het moment dat u deze uitgave aan het doorbladeren bent, hebben we de eerste lentedag(en) alweer achter de rug. Althans, die belofte deed het KNMI drie dagen voordat deze editie van Slagersvak naar de drukker moest. Voorspellingen: zonnig weer en temperaturen van 16 graden in het hele land, met uitschieters naar 18 graden in Zuid-Limburg. We hebben het over vrijdag 21 februari 2025. Hoge temperaturen een week voor aanvang van de meteorologische lente is voor sommige kranten reden om nog eens uit te pakken met enkele koppen in chocoladeletters om ons te waarschuwen dat dit fenomeen een kwestie is van klimaatverandering. In werkelijkheid was het gewoon een kwestie van een draaiende wind die warme lucht uit Zuid-Europa meeneemt. Colofon en De Visie Special AUTOMATISERING / INGREDIËNTEN & MAALTIJDEN COVERSTORY BICKERY FOOD GROUP ‘Weet als slager waar een consument naar op zoek is en pas je aanbod daar op aan’ Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche | Maart 2025 | 6e jaargang no. 1 | Prijs € 10,50 slagersvak Verschijnt 4 keer per jaar - Erkenningsnummer (P925342) DE VISIE EEN ECHTE BBQ-SPECIALIST WERPT ZICH OP ALS ONE-STOP-SHOP, WAAR U BEHALVE VOOR EEN LEKKER STUK VLEES OOK TERECHT KUNT VOOR DE JUISTE RUBS, KRUIDEN, SAUZEN ÉN VOOR HOUTSKOOL, CHUNCKS EN HOUTSNIPPERS Interessanter vond ik in diezelfde week de kop in de Telegraaf: ‘Engelse jongeren gaan weer aan het vlees, vega-feestje is voorbij’. En dat is ook niet zo verwonderlijk. De afgelopen tien jaar is in het Verenigd Koninkrijk uitvoerig (onafhankelijk wetenschappelijk) onderzoek gedaan naar vleesvervangers in relatie tot gezondheid. En wat blijkt: Britten die tien jaar lang geregeld vlees- en zuivelvervangers hebben gegeten, hadden een verhoogde kans van maar liefst 12 procent op een voortijdige dood ten opzichte van degenen die juist vlees aten. Reden: vleesvervangers zijn ultrabewerkt en zorgen op moleculair niveau zelfs voor het afsterven van weefsel en cellen. Het stereotype van de (bleke/ongezonde) veganisten blijkt dus niet helemaal uit de lucht gegrepen. Al die berichtgeving over beter weer en (gezond) vlees, triggerde bij mij vooral de zin om te gaan barbecueën. En dat is waar uw rol als slager om de hoek komt kijken. U bent bij uitstek toegelegd om u te profileren als dé BBQ-specialist in uw stad, dorp of regio. Maar een echte specialist werpt zich (ook) op als one-stop-shop, waar u behalve voor een lekker stuk vlees terecht kunt voor de juiste rubs, kruiden, sauzen maar ook voor houtskool, chuncks en houtsnippers. Waarom zou u uw klant laten doorrijden naar de bouwmarkt of Action? BBQ-goeroe Jord Althuizen vertelt in de coverstory in deze editie van Slagersvak hoeveel voordeel dit slagers kan opleveren. Als slager bent u overigens ook hét adres voor veganisten en vegetariërs. Want ongezond of niet, die doelgroep (5 tot 10 procent van alle consumenten) mag u uit commercieel oogpunt niet links laten liggen. In die zin was het bezoek aan de (pas) 26-jarige Corianne van der Linden in Brakel voor onze rubriek Slagerij in Beeld zeer inspiratievol. “Ik krijg uitsluitend leuke reacties van veganisten dat ik mij, juist als slager, verdiep in hun gewoonten en dan ook nog een smakelijk alternatief aanbied. Ik vind het zonde als je die doelgroep niet meepakt als je een opdracht krijgt voor een barbecue voor 30 of 50 personen. Een persoon mag zich niet ‘als apart’ gezien voelen op een door mij georganiseerde cateringactiviteit. Daarnaast zijn die honing-tijmwortels natuurlijk fijn voor de marge”, grapt Corianne. Als hoeder van een gezond voedingspatroon en (h)eerlijk product wens ik u veel inspiratie toe met deze uitgave van vaktijdschrift Slagersvak. Martijn Schwillens Redacteur vaktijdschrift Slagersvak m.schwillens@gpmedia.nl
4 SLAGERSVAK NR 1 2025 INHOUD P. 6 Westelijke Slagers Kombinatie Sinds de start in 1999 heeft de Westelijke Slagers Kombinatie (WSK) zich ontpopt als meer dan alleen een inkoopvereniging van ruim 150 slagers in het westen van Nederland. Al ruim een kwart eeuw bespaart het lidmaatschap hen niet alleen geld maar ook tijd. P. 16 Vers voor vandaag Joep Gommans heeft met Vers voor Vandaag een platform opgericht speciaal voor ambachtelijke versspecialisten om te helpen hun restproducten te verkopen. “Ik wil een wereld creëren zonder voedselverspilling, waarin het ambacht weer centraal staat.” P. 12 Interview Henk Timmer Henk Timmer van Timmer Makelaar mag dan 81 jaar oud zijn, als specialistisch makelaar voor slagerijen laat het vak hem niet los. Er zijn makelaars genoeg die onroerend goed kunnen verkopen, maar er zijn er maar weinig die ook verstand hebben van de overdracht van een onderneming in deze sector. P. 21 Coverstory Bickery Food Group Smokey Goodness is een Nederlands barbecue- en grillmerk opgericht door Jord Althuizen in 2010. “Winkelpresentatie, verpakking en de locatie waar barbecueproducten verkocht worden, zijn leading”, weet Jord. “Dan is het fijn om als slager een goede distributeur achter je te hebben staan. Wat het geval is met Bickery Food Group.” 6 16 12 21
SLAGERSVAK NR 1 2025 5 P. 26 Casestudy Climate32 bij Slagerij van de Weg In november heropende Slagerij van de Weg haar deuren na een grote verbouwing. “In samenwerking met Climate32 is onze winkel volledig vernieuwd, maar bij binnenkomst voel en zie je meteen dat het nog steeds ons vertrouwde familiebedrijf is”, vertelt Hendrik van de Weg. P. 36 Voorbeschouwing IFFA 2025 Messe Frankfurt opent tussen zaterdag 3 en donderdag 8 mei 2025 andermaal haar deuren voor IFFA 2025. De belangrijkste internationale vakbeurs voor de vleessector heeft gekozen voor een nieuwe halindeling die het bezoekersgemak moet verbeteren. Ook richt IFFA zich nadrukkelijker op slagers en innovatieve versondernemers. P. 32 Bedrijfsprofiel: Van de Ven Al meer dan 50 jaar staat Van de Ven synoniem voor kwaliteit en betrouwbaarheid in de versmarkt. Dit familiebedrijf, dat ooit begon als groothandel in vleeswaren voor slagerijen in Limburg, heeft zich ontwikkeld tot een totaalleverancier met een breed assortiment dat inspeelt op de behoeften van moderne versondernemers. P. 40 Slagerij in Beeld: Corianne van der Linden Drukte op een doorsnee woensdagochtend in haar slagerij is een mooi bewijs dat de koers die Corianne van der Linden vaart, aanspreekt bij de mensen in Brakel. “En omgeving. Ik gok dat zeker 40 procent van mijn klanten van verder weg komt”, lacht de 26-jarige onderneemster, die de slagerij in coronatijd overnam. 26 36 32 40
6 SLAGERSVAK NR 1 2025 niet elke slager zich aansluit bij de WSK. Het is een heel duidelijk en transparant concept, zonder haken en ogen. Dankzij de WSK krijg je extra korting bij aangesloten leveranciers. Die opgespaarde korting wordt elk kwartaal als bonus uitgekeerd.” Slagroom op de taart Van ‘gedwongen winkelnering’ is daarbij volgens slager Geertjan Zwaard uit De Lier geen sprake. “Als slager maak je zelf prijsafspraken met leveranciers, die je zelf mag kiezen. Ze hoeven niet bij de WSK aangesloten te zijn. Je ontvangt echter wel een extra bonuskorting bij aangesloten WSK-leveranciers.” Deze kortingen of bonussen worden per kwartaal rechtstreeks aan de leden uitgekeerd. Kees Opstal van Keurslagerij Opstal in Pijnacker omschrijft ze als ‘de slagroom op de taart’. “We zijn dan ook heel blij met ons WSK-lidmaatschap. Je bent gek als je het niet doet, temeer daar de facturatie helemaal door de WSK wordt verzorgd. Dat zorgt voor gemak en tijdsbesparing.” Eric Duijn van ambachtelijke slagerij H. H. Duijn in Santpoort-Noord vindt dat misschien wel de belangrijkste meerwaarde. “Die bonus kan oplopen tot wel vier Samen sta je sterker richting leveranciers en kun je, door gezamenlijk grotere volumes in te kopen, aantrekkelijke kortingen bedingen op onder andere rund-, kalfs-, varkens- en lamsvlees, vleeswaren, kruiden en specerijen, verpakking, energie, afval en andere slagerijbenodigdheden. Dat idee lag ruim 25 jaar geleden ten grondslag aan de oprichting van de WSK en heeft volgens de leden een kwart eeuw later nog niets aan kracht ingeboet. “Als WSK-lid is het makkelijk geld verdienen”, verzekert Dries Koops van Keurslagerij Van der Geest in Gouda. “Ik vraag me wel eens af waarom INKOOPVERENIGING ‘VOOR EN DOOR SLAGERS’ IS DE WSK VEEL MEER DAN EEN INKOOPVERENIGING Sinds de start in 1999 heeft de Westelijke Slagers Kombinatie (WSK) zich ontpopt als meer dan alleen een inkoopvereniging van ruim 150 slagers in het westen van Nederland. Al ruim een kwart eeuw bespaart het lidmaatschap hen niet alleen geld maar ook tijd: de administratie van de collectief en met aantrekkelijke kortingen ingekochte producten, wordt namelijk door de WSK verzorgd. Eric Duijn van ambachtelijke slagerij H. H. Duijn in Santpoort-Noord
SLAGERSVAK NR 1 2025 7 procent van de omzet en is heel mooi meegenomen, maar eerlijk gezegd vinden wij kwaliteit belangrijker dan prijs. Juist daarom is de administratieve ontzorging door de WSK zo prettig: we hebben er vrijwel geen omkijken naar.” Net als Eric Duijn hecht ook Kees Opstal veel waarde aan een goede relatie met zijn leveranciers. Dat gaat volgens hem heel goed samen met het WSKlidmaatschap. “Het grote voordeel is dat we bij de WSK-leveranciers niet steeds zelf kortingen hoeven te regelen en prijzen hoeven te vergelijken. Dat doet de WSK voor ons.” Proactief meedenken Opstal in Pijnacker, Van der Geest in Gouda, H. H. Duijn in Santpoort-Noord… Stuk voor stuk zijn het goede voorbeelden van toekomstbestendige slagers. Zo haalde Eric Duijn begin vorig jaar Patrick Meijer binnenboord als nieuwe vennoot. “En er zitten nog twee jonge honden aan te komen”, blikt hij monter vooruit. Juist omdat de WSK veel meer is dan een inkooporganisatie, heeft zij dergelijke vitale en toekomstbestendige slagerijen veel te bieden. Zoals informatie over actuele inkoopprijzen die alle WSK-leden wekelijks ontvangen. Net als de periodieke prijsvergelijking van de twintig meest verkochte producten, houdt het slagers volgens slager Niels Veenboer uit Assendelft scherp. Geen overbodige luxe, in een tijd waarin het verdienmodel van veel ondernemers binnen de slagersbranche steeds meer onder druk staat. Veenboer: “Door regelmatig de prijzen te vergelijken, kunnen we snel ingrijpen als er prijsstijgingen zijn en ons inkoopbeleid aanpassen als dat nodig is.” Volgens Dries Koops van Van der Geest schroomt de WSK ook niet om proactief met haar leden mee te denken. “Laatst kreeg ik bijvoorbeeld een seintje dat ik iets meer betaalde voor een bepaald product dan andere slagers. ‘Kijk daar nog eens naar’, zeiden ze. Op die manier houdt de WSK ons scherp.” Voor slagers, door slagers Door extra kortingen en bonussen te realiseren en prijsinformatie- en vergelijkingen te delen, draagt de WSK direct bij aan het rendement van haar leden. Eén keer per jaar wordt een informatieve netwerkbijeenkomst georganiseerd, die volgens David van Linschoten van Keurslagerij Van Linschoten in Rotterdam in een duidelijke behoefte voorziet. “Die ontmoetingen met andere slagers leveren vaak frisse ideeën en goede adviezen op.” Geertjan Zwaard is dat volmondig met hem eens. “De WSKbijeenkomsten helpen je als ondernemer verder. De WSK is echt een club vóór slagers, dóór slagers die ondernemer het houvast en de ruimte biedt om écht het verschil te maken. Door meer verticale samenwerking in de keten bouwen we op die manier samen aan een stabiele toekomst voor de slagerssector.” Meer informatie: www.westelijkeslagerskombinatie.nl ALS SLAGER MAAK JE ZELF PRIJSAFSPRAKEN MET LEVERANCIERS, DIE JE ZELF MAG KIEZEN Kees Opstal van Keurslagerij Opstal in Pijnacker
KORT NIEUWS SLAGERSVAK NR 1 2025 9 MEER FINALISTEN DAN OOIT VOOR GROTE GRILLWORSTTEST 2025 De finalisten van de Grote Grillworsttest 2025 zijn bekend. De deskundige jury beoordeelde de ingezonden producten op smaak, aanzien en structuur. Dit jaar is een nieuwe categorie toegevoegd: kipgrillworst naturel. Dat leidde tot een groter aantal inzendingen en meer finalisten dan ooit. De toevoeging van kipgrillworst speelt in op de toenemende populariteit van kipproducten en natuurlijk op de recente fusie met de Poeliersbond. De worsten zijn beoordeeld op onder andere aangezicht en snijvlak, samenstelling, bewerking, consistentie en natuurlijk geur en smaak. De grillworsten zijn warm en koud gekeurd. Er zijn tien finalisten voor de ‘grillworst naturel’ en vijf voor de kipproducten. De finalisten zijn, in willekeurige volgorde: Keurslager Schreiber uit Leeuwarden, Slagerij & Catering Anton Smit uit Dronten, Keurslager Spijkerman uit Akkrum, Slagerij Boeve uit Uddel, Slagerij Buurman uit Gendt, Slagerij Havinga uit Bedem, Keurslager Jacobs uit Vught, Slagerij Hegeman uit Aarle-Rixtel, Slagerij Klaas Hiemstra uit Koudum, Slagerij van Tilburg uit Sliedrecht, Keurslager Rien en Irma Baas uit Leerdam, Slagerij Wip uit Hallum, Keurslager Arisse Vleesch uit Beesd, Uw Slager John Blakenburg uit Kerkdriel en Knobbout Slagerijen uit Buren. Moeilijk Jan Snijders, coördinator bij het Expertisecentrum voor Slagersambacht is blij met de grote opkomst en de kwaliteit van de producten. “Er zijn verrassend mooie en lekkere producten ingeleverd, dat maakte de keuring nog moeilijk voor de keurmeesters!” De prijsuitreiking wordt gehouden op 17 maart bij Buitenplaats Kameryck in Kamerik. Meer informatie: www.knsnet.nl NIEUW BOEK ‘BBQ-KONING’ JORD ALTHUIZEN ZET AZIË IN DE SPOTLIGHTS Het nieuwe kookboek van BBQ-koning Jord Althuizen is dé culinaire reis naar de rijke en rokerige smaken van Azië. ‘Smokey Goodness Asian BBQ Flames & Flavours’ brengt de intense streetfoodsmaken en gegrilde specialiteiten van Zuid-Korea, de Filipijnen, Hongkong, Singapore en Japan naar de barbecue en grill in eigen achtertuin. Voor dit boek verruilt Jord de vertrouwde Amerikaanse Low & Slowtechnieken voor gebruiksvriendelijke Hot & Fast-recepten. Denk aan Vietnamese Grilled Pork Stix (Nem Nuong), Sticky Korean Chicken Bao’s en Kimchi Brisket Smash Burgers. De smaken en kleuren zijn net zo uiteenlopend als de avontuurlijke reisverhalen. ‘Smokey Goodness Asian BBQ Flames & Flavours’ biedt alles wat zowel de beginnende barbecuefan als de doorgewinterde grillmaster nodig heeft. Het boek staat vol praktische tips voor grillen boven open vuur en nodigt uit om nieuwe, gedurfde smaken te ontdekken. Succesvolle boekenserie In 2010 begon oprichter, eigenaar en pitmaster van Authentiek BBQ Catering bedrijf Smokey Goodness Jord Althuizen met zijn missie om Nederland kennis te laten maken met een betere vorm van barbecueën op echt vuur. En met succes, het resultaat is onder meer de vestiging van BBQ-restaurant Black Smoke in Antwerpen en Rotterdam en de succesvolle Smokey-boekenserie, waarvan inmiddels meer dan 400.000(!) exemplaren verkocht zijn. Meerdere titels zijn uitgeroepen tot Kookboek van het Jaar en de serie is ook verkrijgbaar in Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Engeland en Amerika. ‘Smokey Goodness Asian BBQ Flames & Flavours’ is Jord’s zestiende boek. ‘Smokey Goodness Asian BBQ Flames & Flavours’ (prijs: 34,99 euro) is verkrijgbaar vanaf 23 april.
10 SLAGERSVAK NR 1 2025 INGREDIËNTEN & MAALTIJDEN EFFICIËNT, EENVOUDIG EN WINSTGEVEND; 123MEALS SPEELT IN OP BEHOEFTE AAN GEMAK Steeds meer mensen gaan voor snelheid en gemak. En lekker, natuurlijk. Volgens Degens koopt 21% van de Millenials wekelijks een kant-en-klare maaltijd. Dat kunnen zij natuurlijk het beste bij jou doen. Om het bereiden en verkopen van kant-en-klare maaltijden voor de versspecialist zo eenvoudig mogelijk te maken, ontwikkelde Degens 123Meals. Het 123Meals-concept is ontworpen met het oog op eenvoud en snelheid. Om diverse maaltijden te kunnen bereiden, variërend van traditioneel tot wereldgerechten, zijn er slechts drie stappen nodig. De recepten zijn volgens Degens zo opgebouwd dat ze eenvoudig aan seizoenproducten en -ingrediënten aan te passen zijn. Omzetverhoging Consumenten vragen om kant-en-klaar maaltijden, u kunt ze aanbieden. Degens heeft alle marges en porties doorgerekend, zodat de slager weet wat verwacht kan worden. Dankzij een ‘slimme combinatie van ingrediënten en een efficiënte bereiding’ levert het concept aantrekkelijke winstmarges op. Paul Verschuren deed het Demo-chef Joost van Degens verzorgde een sessie bij Slagerij Paul Verschuren in Zwaag. Hij demonstreerde gerechten zoals Asian Szechuan, Chili con carne en Surinaamse kipstoof. De maaltijden waren binnen twee dagen volledig uitverkocht. Paul Verschuren beaamt dat 123Meals een efficiënte werkwijze is. Andere beschikbare maaltijden zijn onder andere Irish Stew en Zarzuela Spaanse Visstoof. Demo en cursus Om met 123Meals aan de slag te gaan is geen specifieke apparatuur, een extra ruimte of uitgebreide culinaire kennis nodig. De recepten en bijbehorende tips zijn zodanig uitgewerkt dat iedereen ermee aan de slag kan. Voor het, eventueel aarzelende team, biedt het bedrijf trainingen en ondersteuning. Wie belangstelling heeft, kan een gratis demo-sessie boeken. Meer informatie: www.degens.eu Irish grandmother stew van 123Meals
SLAGERSVAK NR 1 2025 11 COLUMN Daar staan ze, beiden met lange slanke benen, een rank lijfje, een sierlijke nek en een lief koppie met sprekende ogen en lange wimpers. De één draagt een kokerrok, laarzen met een halfhoge hak, een naveltruitje en een bolerootje. In deze omgeving is zij een bijzonder opvallende verschijning. De ander draagt een kortharig eendelig tenue tot hoog aan de hals. Je kan het welhaast een panterprint nomen, maar dan wel een panter met heel grote afmetingen. Onderaan de vier benen twee paar donkere hoefjes. In deze de omgeving is zij een opvallende verschijning. Gelijk en toch verschillend Ze staan daar en zijn op veel punten zo gelijk en toch zo verschillend. De korte en de lange, ofwel mini en maxi. Het zou een komisch duo kunnen vormen als ze beiden op bekend terrein zouden zijn. De één was in haar natuurlijke habitat, de ander zou je eerder verwachten in een trendy loungebar. De kleinste van de twee is een jongedame van 29 jaar uit Friesland. De langste is een giraf uit Kidepo Valley in Oeganda. Je ziet de verschillen, ze zijn duidelijk onmiskenbaar aanwezig. De plaats waar je mensen tegenkomt is misschien ook niet altijd logisch en de mate waarin ze zich hebben aangepast aan de omgeving klopt ook niet altijd. Maar tussen de mensen van verschillende landen zijn ook veel overeenkomsten. Op een pleintje in de middle of nowhere van Oeganda was een rouwplechtigheid aan de gang. Mensen zaten in een kring. Vrouwen links, mannen rechts, in het midden een kampvuur met daarnaast een oude vrouw. Ik mocht gaan zitten tussen de mannen en zij vertelden mij wat er aan de hand was. De zus van de vrouw was overleden. Ook hier zag ik overeenkomsten. Bij ons kennen we condoleancebezoeken. De nabestaanden staan in het middelpunt en de bezoekers scharen zich om hen heen om samen te rouwen. Een stukje verderop zaten de kleinste kinderen van het dorp te spelen met kabaal en lachen. Ik herkende het beeld van de Nederlandse zandbakken. Bij ons wordt er gespeeld in een gestructureerde omgeving met toezicht van een kleuterleidster. Daar was alleen de omheining rond een gedeelte van het dorp om de wilde dieren uit de buurt te houden. Maar de kinderen lachten en waren nieuwsgierig, zoals dat hoort bij kinderen. Door heel het land zijn er kleine bedrijfjes te vinden langs de kant van de weg. Winkeltjes voor kleding, boeken, kledingreparatie, kappers et cetera. Eigenlijk hetzelfde als in Nederland. Ook daar zijn de ondernemers, hoe klein hun onderneming ook is, trots op hun bedrijf. Wel is er één groot verschil. Er wordt veel meer gelachen. Ze ondernemen met plezier, ondanks het feit dat ze er niet rijk van worden. Rijkdom is geen doelstelling, maar kan een gevolg zijn. In Nederland zoeken we te veel naar de verschillen en te weinig naar de overeenkomsten. Natuurlijk kun je een giraf en een Fries niet met elkaar vergelijken, maar je kan wel lachen om de overeenkomsten. Lachen zoals kinderen doen. LACHEN In 2024 was ik op vakantie in Oeganda. Het land dat Winston Churchill eens ‘de parel van Afrika’ noemde. Tijdens de rondreis kom je mooie en opmerkelijke dingen tegen zoals het tweetal dat ik hieronder beschrijf. Erik Hoogink is in het dagelijks leven eigenaar van Hoogink Management Advies en van beroep slager. Hij is sparringpartner voor ambachtelijke slagers op sociaal en economisch gebied. In zijn columns kijkt hij naar de branche en naar de samenleving. Soms kritisch, soms met een knipoog. Reacties op zijn column kunnen worden gestuurd naar: e.hoogink@icloud.com Erik Hoogink IN OEGANDA ONDERNEEMT MEN MET PLEZIER, ONDANKS HET FEIT DAT ZE ER NIET RIJK VAN WORDEN. RIJKDOM IS GEEN DOELSTELLING, MAAR KAN EEN GEVOLG ZIJN
12 SLAGERSVAK NR 1 2025 INTERVIEW Henk Timmer
SLAGERSVAK NR 1 2025 13 ‘MAAR WEINIG MAKELAARS HEBBEN VERSTAND VAN DE OVERDRACHT VAN EEN SLAGERSONDERNEMING’ Henk Timmer van Timmer Makelaar mag dan 81 jaar oud zijn, als specialistisch makelaar voor slagerijen laat het vak hem niet los. Daarvoor is hij te veel vergroeid met de sector en vindt hij nog veel geluk in zijn dagelijkse werkzaamheden. “Het is heel specialistisch werk. Er zijn makelaars genoeg die onroerend goed kunnen verkopen, maar er zijn er maar weinig die ook verstand hebben van de overdracht van een onderneming in deze sector”, benadrukt Timmer. Timmer begon in 1978 als slagerijmakelaar nadat hij daarvoor zelf jarenlang slager was geweest. “Toen ik begon waren er nog 13.500 slagerijen in Nederland. Dat zagen we daarna natuurlijk afkalven. Op dit moment zijn er ongeveer nog 1.770 slagerijen in ons land en dat aantal stabiliseert zich redelijk. Voor hen is er zeker een doelgroep, omdat steeds meer mensen houden van luxer thuis eten. Bij die veranderende eetcultuur hoort een specialist op het gebied van vlees. Zoals slagerijen en poeliers”, verduidelijkt Timmer. ‘Niet iedereen snapt de sector’ Aanvankelijk was het de bedoeling om zijn makelaarskantoor over te dragen aan zijn dochter Bianca. Die overleed echter in 2023 na een kort ziekbed. “Als je 81 bent, mag je gerust met pensioen, maar ik vind het nog leuk om te doen. Ik ben al enige tijd op zoek naar iemand die de makelaardij wil overnemen, maar ik draag mijn kantoor alleen over aan iemand die weet hoe deze sector in elkaar steekt”, legt hij uit. Daarmee doelt Timmer op het feit dat niet elke vastgoedmakelaar geschikt is om slagerijen te verkopen. “Niet elke makelaar heeft verstand van de overdracht van een onderneming. Waar een plaatselijke makelaar bijvoorbeeld een huurwaarde van 60 euro per vierkante meter zou berekenen, tellen wij de goodwill en inventaris ook mee bij de verkoopwaarde. Dan kom je al snel op een huurwaarde van 85 tot 100 euro per vierkante meter. Tel daarbij nog de eisen van de NVWA en HACCP op dan kom je uit op een reële verkoopwaarde. De meeste makelaars hebben daar geen verstand van. Daarbij gaat het soms om een slagerij, maar soms ook om productiebedrijven of productieruimtes voor partijen die maaltijden willen maken. Door onze jarenlange kennis en expertise zijn we een betrouwbare partner bij kopen, huren en taxeren. Maar ook als vennoten uit elkaar gaan of iemand in loondienst voor zichzelf wil beginnen of een zaak wil overnemen, zijn wij de geijkte partner.” ‘Locatie is van groot belang’ Timmer Makelaar is ook geen klassieke makelaar, die een bordje ‘te koop’ in de etalage zet van de slagerij. “De meeste slagers of vleesverwerkende bedrijven willen ook helemaal niet aan de grote klok hangen dat zij hun onderneming willen verkopen. De motieven om te verkopen, lopen ook vaak uiteen. Daarom werken wij met een databestand, waarbij we geïnteresseerde partijen proberen te matchen met een slagerij die te koop staat. Door de jaren heen hebben we gezien dat de locatie van een slagerswinkel aan belang heeft gewonnen, al blijft het belangrijkste dat mensen passie hebben voor hun vak en zich onderscheiden met een hoogwaardige kwaliteit. Ik tref nog steeds slagers op een hele goede locatie die er eigenlijk niet veel van bakken en hele goede slagers op een plek in een dorp of stad, waarvan je je bijna niet kunt voorstellen dat ze daar het hoofd boven water kunnen houden. Maar als ze zichzelf goed kunnen presenteren en kwaliteit leveren, dan is er altijd een markt voor ze.” Persoonlijke aspect Timmer geeft aan dat het persoonlijke aspect hem aanspreekt. “Het is voor een slager vaak een hele stap om zijn onderneming te koop te zetten. Dan is het fijn als hij of zij iemand aan de lijn krijgt, die de juiste vragen stelt en begrijpt waarmee hij of zij te maken heeft. Adviesgesprekken maken daarom ook deel uit van de dagelijkse werkzaamheden. We werken landelijk, van Noord-Friesland tot Zuid-Limburg. Overal in het land hebben wij de kennis. Op onze website vinden belangstellenden slagerijen die te koop staan. Inclusief foto’s en informatie. Soms anoniem, als de klant dat wil, en soms met naam en toenaam”, besluit hij. Meer informatie: Timmer Makelaar Tel. +31 (0)342-462739 info@timmer-makelaar.nl www.timmer-makelaar.nl
IN ELKE FASE VAN HET ONDERNEMERSCHAP VOORBEREID OP DE TOEKOMST! WILT U OOK EENS IN GESPREK? Neem contact op met Gelderblom Franchise Jos Gelderblom | 06-83829202 | 0348-229006 | jos@gelderblomfranchise.nl De Versbox Als ambachtelijke slager, delicatesse, - of vers-winkel wilt u uw klanten altijd de beste kwaliteit en het ultieme gemak bieden van 24/7 beschikbaarheid. Zonder rekening te hoeven houden met uw openingsuren, klanten kunnen hun bestelling afhalen wanneer het hen uitkomt. De versbox is hierin de oplossing! Van luxe dinerboxen tot doordeweekse maaltijden, u kunt de inhoud volledig aanpassen aan de wensen van uw klanten. Dankzij de geavanceerde koeling kunnen alle versproductenperfect bewaard blijven. Vanaf een euro per locker per dag heeft u al een Versbox, dus verhoog uw omzet met gemak zonder langer te moeten werken. Hoe werkt het De klant bestelt online of in de winkel. De bestelling wordt gemaakt en geplaatst in De Versbox (gekoeld systeem) op een tijdstip dat het u past. U stuurt via sms of e-mail de gepersonaliseerde code van het kluisje, en de klant kan zelf kiezen wanneer de bestelling wordt opgehaald. Start vandaag nog Wilt u uw klanten verrassen en uw omzet verhogen? Neem contact met ons op voor meer informatie en ontdek hoe eenvoudig u deze innovatie kunt toepassen in uw bedrijf. Of kom naar ons inspiratie event op 15 april 2025 en registreer je vandaag nog: de succesformule voor iedere slager www.de-versbox.nl | www. versbox.be | www. tastylockers.nl Het ‘coolste’ afhaalsysteem TastyLockers SlagersVak 214 x 148mm.indd 1 13-02-2025 09:33
SLAGERSVAK NR 1 2025 15 INGREDIËNTEN & MAALTIJDEN Eelco en Bas zijn twee vrienden uit Boskoop. Het tweetal kwam tijdelijk zonder werk te zitten tijdens de eerste coronalockdown. “Restaurants moesten noodgedwongen hun deuren sluiten, maar wij wilden niet stil blijven zitten. Al snel begonnen ideeën bij ons op te borrelen. Daaruit bestond het plan om een barbecuesaus te ontwikkelen op basis van pikante pepers. Echt heet dus”, benadrukt Eelco. “We zijn gaan experimenteren en onze sauzen begonnen vorm te krijgen. Het begon allemaal met ‘El Rojo’. Dat was de eerste saus van onze hand. We deelden de saus met vrienden en familie voor feedback. Na veel enthousiaste reacties en goede tips kwamen er al snel meer sauzen. Ook deze sauzen doorstonden de smaaktest van onze naasten. Met trots kunnen wij zeggen dat iedere saus de beste versie van zichzelf is geworden.” De enthousiaste reacties in eigen kring vormden voor Eelco en Bas de aanleiding om een merknaam te verbinden aan de barbecuesauzen. “Wij hebben ons officieel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Al snel verkochten we onze sauzen online door heel Nederland. Via social media hadden we een groot bereik en na een aantal samenwerkingen met enkele bekende barbecuefanaten en chef-koks, konden we een flinke stap vooruit zetten”, vertelt Eelco over ‘zijn’ Böhm Hot Sauces. “Onze BÖHM HOT SAUCE WIL MET ‘STOERE EN PIKANTE’ SAUZEN OOK SLAGERSKANAAL VEROVEREN Ineens waren ze landelijk nieuws: Eelco Böhm en Bas Klinkhamer. Met barbecuesauzen van pikante pepers wint hun merk Böhm Hot Sauce in rap tempo aan populariteit, met als voorlopig hoogtepunt een grote publicatie in het AD en enkele regionale dagbladen. “Onze sauzen worden allemaal ambachtelijk gemaakt. Kwaliteit boven kwantiteit is ons motto. Onze klanten een fantastische smaakbeleving bezorgen, staat bij ons op nummer één”, stelt Eelco. wens aan het begin was om een lekker product op de markt brengen. Een echte toevoeging aan eten, marineren en dippen. Inmiddels hebben we al een flink assortiment aan heerlijke, bijzondere sauzen ontwikkeld.” Stoere uitstraling De verpakkingen van Böhm Hot Sauces zijn passend bij ‘een stoer en volwassen product’, vervolgt hij. “We wilden een stoere uitstraling, eenheid en uniekheid. De tatoeëerder van Dingo Tattoo in Gouda heeft onze ideeën vertaald naar supertoffe ontwerpen. De schedel uit het logo komt bij ieder sausje terug, met een toevoeging waar de peper bekend om staat. De logo’s van iedere saus zijn stuk voor stuk uniek, maar ze zijn zo ontworpen dat het binnen een reeks een eenheid vormt.” Alle barbecuesauzen worden ambachtelijke gemaakt ‘voor een fantastische smaakbeleving’. Eelco geeft aan dat de sauzen ook perfect zijn voor verkoop via slagerijen die zich graag opwerpen als BBQ-specialist of die tijdens het barbecueseizoen graag een saus meeverkopen met hun vlees. “We hebben inmiddels zeven vaste hot sauces, vier seizoensgebonden hot sauces en twee barbecuesauzen. De derde barbecuesaus is eind februari gelanceerd.” Meer informatie: Böhm Hot Sauce info@bohmhotsauce.nl | www.bohmhotsauce.nl
16 SLAGERSVAK NR 1 2025 AUTOMATISERING VERS VOOR VANDAAG: VOEDSELVERSPILLING TEGENGAAN MET APP VOOR VERSSPECIALISTEN Hoe ga je voedselverspilling tegen? Initiatieven zijn er meer dan genoeg, maar nog steeds verspillen we jaarlijks ongeveer 2 miljard kilo voedsel! Voedselverspilling tegengaan is dan ook nu meer dan ooit een item dat hoog op de duurzaamheidsagenda staat. Joep Gommans heeft met Vers voor Vandaag een platform opgericht speciaal voor ambachtelijke versspecialisten om te helpen hun restproducten te verkopen. Hij vertelt: “Ik wil een wereld creëren zonder voedselverspilling, waarin het ambacht weer centraal staat. Dit kan alleen als we samenwerken om voedselverspilling tegen te gaan.” In Nederland verspillen we dus jaarlijks 2 miljard kilo voedsel! Dat is genoeg om iedereen in het hele land meerdere keren te voorzien van een gezonde maaltijd. Deze verspilling vindt plaats in elke schakel van de keten. Met Vers voor Vandaag strijdt Joep tegen voedselverspilling door verrassingspakketten van lokale verswinkels zoals bakkers, slagers en groenteboeren te verkopen met 50% korting. “Met de Vers voor Vandaag app kun je lekkernijen die aan het einde van de dag niet verkocht zijn, kopen van lokale ambachtelijke ondernemers zoals bakkers, slagers, groente-, vis- en kaasboeren. En dat tegen een vergoeding voor de lokale winkel die daarnaast veel eerlijker is dan bij bestaande alternatieven. Dat biedt de consumenten die het kopen een kwalitatief hoogwaardiger pakket met lekkere producten en zorgt voor de ondernemer voor een opbrengst die het rechtvaardigt om de noodzakelijke tijd en moeite te steken in het verwerken van deze producten.” Macht terug naar het ambacht Dat vraagt om wat meer uitleg: “De huidige apps die op dergelijke wijze voedselverspilling tegen proberen te gaan, zijn grote platforms met veel macht. Zij maken de spelregels en bepalen wat een verswinkel voor haar lekkernijen krijgt, terwijl zij al het werk doen. Met de huidige oplossingen op de markt kan het voor ambachtslieden goedkoper zijn om producten weg te gooien dan ze via bestaande platforms aan te bieden. Dat is toch te gek voor woorden! De lage opbrengsten en kosten voor het samenstellen en verkopen van
verrassingspakketten maken het simpelweg niet rendabel. Hierdoor ontbreekt het draagvlak om voedselverspilling tot nul te reduceren. Dat doorbreken wij zodat we voedselverspilling binnen het ambacht echt tot het minimum kunnen reduceren. We betalen een prijs die alle kosten dekt, waardoor het een win-win situatie wordt voor de winkelier en de consument, die zo een heerlijk product krijgt dat anders weggegooid zou worden. We brengen de macht terug naar het ambacht.” Achtergrond in het ambacht Joep weet als geen ander wat er speelt in een ambachtelijk bedrijf, want hij groeide op tussen de geur van versgebakken brood en het geluid van draaiende bakkersovens. “Al van kinds af aan zag ik hoeveel voedsel er wordt weggegooid. De meeste mensen die ondernemen kijken met een technische benadering naar verspilling en is het slechts een cijfert of percentage. Maar voor mij was het altijd een werkelijk beeld van de hoeveelheid stapels kratten en vuilniszakken. Dat doet toch iets met je. Die bewustwording had ik dus al vanaf een jonge leeftijd en daar is het zaadje ook al geplant om iets te doen tegen voedselverspilling.” Partners Joep begon anderhalf jaar geleden met het uitwerken van zijn idee voor Vers voor Vandaag. “Toen ben ik actief aan de slag gegaan met het idee en ben ik via het LIOF (de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Limburg die innovatieve ondernemers ondersteunt met advies, netwerk en financiering red.) in aanmerking gekomen voor het Business Innovation Program Food. Dit programma helpt ondernemers in de Food- en Agri-sector om een duurzaam verdienmodel te ontwikkelen. Door deel te nemen aan dit programma heb ik in tien welken gebouwd aan mijn business model en begin dit jaar ben ik in zee gegaan met Encore Digital Agency om de app daadwerkelijk te gaan bouwen. Zij zijn een waardevolle partner voor mij geworden, net als mijn broer Bas die mij geholpen heeft met de financiering van dit project, maar ook zijn bakkersbedrijf heeft opengesteld voor de pilot.” Eerste resultaten De pilot die vanaf oktober is gedraaid met de drie bakkerijwinkels van Boulangerie Gommans in Sevenum, Horst en Swalmen, maar ook bij Keurslager Ferry Janssen in Sevenum, heeft veel inzichten gebracht. “Wat we zien is dat er zeker veel animo is voor de verrassingspakketten die aangeboden worden voor de helft van de prijs. Je boort daarbij echt een nieuwe doelgroep aan. Je kunt meerdere opties kiezen in het tegengaan van verspilling. Dat kan bijvoorbeeld door producten tegen het einde van de dag tegen licht gereduceerde prijzen aan te bieden in je eigen winkel, dus onder je eigen klanten. Maar je kan er ook voor kiezen om een nieuwe doelgroep aan te spreken die normaal niet in de winkel koopt en proberen hen te triggeren met een hogere korting voor een verrassingspakket met producten die eigenlijk nog gewoon als vers bestempeld mogen worden. Dit zijn mensen die doorgaans ook niet bereid zijn om meer te betalen voor een product bij de bakker en dus wellicht voor het eerst in aanraking komt met de producten. Als ze dan positief verrast worden door de producten die ze ontvangen, kan het zomaar zijn dat ze wél op een feestelijk moment kiezen voor de lekkere producten van de ambachtelijke bakker.” WE BRENGEN DE MACHT TERUG NAAR HET AMBACHT Goed voedsel weggooien kan écht niet meer Voedselverspilling tegengaan is niet alleen vanuit een duurzaamheidsoogpunt een must, vindt Joep. “Voedselverspilling is verantwoordelijk voor maar liefst 10 procent van de totale CO2-uitstoot wereldwijd. Goed voedsel weggooien kan écht niet meer. Door minder voedsel te verspillen, dragen we bij aan een gezondere planeet. We verminderen de uitstoot van schadelijke gassen en helpen klimaatdoelen te bereiken. Ook bevorderen we een circulaire economie waarin grondstoffen keer op keer worden gebruikt. We besparen land en beschermen de biodiversiteit. Daarnaast worden we minder afhankelijk van wereldwijde grondstoffen en bouwen we een robuust voedselsysteem dat iedereen van voldoende en goed voedsel voorziet.” Nog veel te winnen “Vandaag verspillen we maar liefst 42% van de gezonde voeding in de EU. We produceren en consumeren zonder voldoende rekening te houden met de impact op de natuurlijke rijkdommen van onze planeet. Daarom moeten we “meer doen, met minder”. Vers Voor Vandaag streeft naar een verspillingsvrije ambachtelijke versbranche in 2030. We maken dit mogelijk door verswinkels in staat te stellen hun restproducten te verkopen voor een eerlijke prijs. Zo voorkomen we samen voedselverspilling en bouwen we aan een duurzame toekomst. De animo is er in ieder geval. Na de pilot die we gedraaid hebben, zijn begin dit jaar meerdere versspecialisten gestart met de verkoop via onze app. We hebben een bemoedigende start, maar er is nog veel marktaandeel én bewustwording te winnen.” Meer informatie: Vers voor Vandaag mail@versvoorvandaag.nl www.versvoorvandaag.nl SLAGERSVAK NR 1 2025 17 Joep Gommans
www.climate32.nl T 0341 25 81 54 Pascalweg 14, 8071SE Nunspeet KOELTECHNIEK KLIMAATBEHEERSING WINKELINRICHTING Vakkundig in elk detail, maatwerk in elke oplossing Wij ontzorgen u met een totaalplan. Zo kunt u zich volledig richten op uw product en klanten. Al meer dan 25 jaar staat het ervaren team van Climate32 klaar om bedrijven te voorzien van hoogwaardige koeltechniek, klimaatoplossingen en winkelinrichting. Met een klantgerichte aanpak en oog voor detail begeleiden onze experts u van advies tot installatie en onderhoud. Climate32 is uw betrouwbare partner voor langdurige, energiezuinige oplossingen. Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op. We helpen u graag!
SLAGERSVAK NR 1 2025 19 KORT NIEUWS Wagyu is van oudsher het meest exclusieve vlees. Er is nu echter een nieuw merk, dat de perfecte balans is tussen betaalbare luxe en hoogwaardige kwaliteit: EKO Wagyu X. Jan Zandbergen introduceert nu dit premium merk, dat zijn herkomst heeft in Australië, ‘de bakermat van heerlijk mals, fraai en gemarmerd rundvlees van topkwaliteit'. De runderen worden 350+ dagen gevoerd met een graandieet, waardoor smaak wordt opgebouwd, de marmering wordt geperfectioneerd en elke snit wordt omgetoverd tot iets unieks. Die marmering echoot in elke snit. Het vlees smelt letterlijk in de mond. Het vormt de ideale basis voor culinaire creaties, waarmee de chef zijn of haar gasten verrast met een onvergetelijke beleving en waar ze graag voor terugkomen. Verfijnde smaak en textuur EKO Wagyu X maakt indruk door enerzijds zijn verfijnde smaak en textuur en anderzijds door het duurzame en verantwoorde productieproces. De runderen worden zorgvuldig geselecteerd via een complex fokprogramma en worden vanaf hun geboorte grootgebracht op weelderige weilanden van gerenommeerde rundvee¬boerderijen in Australië. Daar kunnen ze in hun natuurlijke omgeving vrij van stress en met de grootste zorg en aandacht voor dierenwelzijn goed gedijen. Zo worden er nooit groeibevorderende hormonen gebruikt. EKO Wagyu X is een betrouwbaar merk op het gebied van duurzame vleesproductie en heeft dierenwelzijn hoog in het vaandel staan. Het vlees is volledig traceerbaar, wat zorgt voor transparantie en vertrouwen in de herkomst van elk stuk dat wordt geserveerd. Meer informatie over het merk is te vinden op www.ekowagyu.com.au/nl NIEUWE SMAKEN IN HET WORLD GRILL ASSORTIMENT: PESTO EN KOREAN Het World Grill assortiment is uitgebreid met twee nieuwe marinades, elk met een karakteristiek smaakprofiel. World Grill Pesto combineert kruidige en hartige tonen, terwijl World Grill Korean de diepe umami van de Koreaanse keuken naar voren brengt. World Grills zijn marinades op basis van plantaardige oliën die direct toepasbaar zijn zonder marineertijd. Ze zorgen voor een optimale hechting en geven elk versproduct een prachtige glans en een intense smaak. Daarnaast kenmerken ze zich door hun authentieke kleur en smaak, en draagt het merendeel het Pure label. Pesto World Grill Pesto is een kruidige oliemarinade met de kenmerkende smaak van klassieke pesto. De combinatie van basilicum, knoflook en Parmezaanse kaas zorgt voor een volle, hartige smaak met een frisse kruidigheid. De marinade is geschikt voor varkensvlees, kip en rundvlees, maar kan ook worden gebruikt voor groenten, krieltjes of in salades. Het zorgt voor een subtiele glans en hecht goed aan het product. Dit product is verkrijgbaar in een 2,5L drum. Korean World Grill Korean is een oliemarinade met de kenmerkende smaken van de Koreaanse keuken. Knoflook, gember, chili, kimchi en sesam zorgen voor een diepe umami-smaak, in balans met een lichte zoetheid en een subtiel pittige ondertoon. De marinade is geschikt voor varkensvlees, kip, rundvlees en groenten, en kan worden gebruikt voor gerechten zoals Koreaanse spareribs, gemarineerde kippendijen, gegrilde groenten of kruidige gebakken rijst. Daarnaast is het een smaakvolle toevoeging als dressing in een maaltijdsalade. De marinade hecht goed en geeft een subtiele glans aan het product. Dit product is verkrijgbaar in een 2,5L drum. Kijk voor meer informatie op www.verstegen.nl JAN ZANDBERGEN GROUP INTRODUCEERT ‘VERFIJND’ EKO WAGYU X
20 SLAGERSVAK NR 1 2025 AUTOMATISERING FLEXIBILITEIT MET MACHINES EN OPZETSTUKKEN VAN VEMAG Automatisering in de slagerij kent vele vormen en Vemag lijkt ze allemaal te kennen. Naast de HP1-vacuümvuller levert de Duitse machinefabrikant diverse opzetstukken die de slager maximale flexibiliteit bieden. Sales manager Tim van de Wiel neemt ons mee in de mogelijkheden. Tim begint bij de vacuümvuller zelf: “In vergelijking met de traditionele zuigervuller biedt de Vemag het voordeel van continu beladen. Dat is sneller en eenvoudiger dan het steeds laten zakken van de zuiger van de stopbus. De vacuümvuller maakt het ook mogelijk om nauwkeurig te portioneren en automatisch worsten af te draaien met de darmhouder, die standaard met alle ambachtsmachines van Vemag wordt geleverd. Dit draagt bij aan een aanzienlijke verbetering in gebruiksgemak en efficiëntie.” Maar Vemag heeft nog meer mogelijkheden, in de vorm van opzetstukken en vormers. Denk daarbij aan de Wolfkop 985, als opzetstuk voor de vacuümvuller HP1. “In combinatie met de vacuümvuller HP1 kan de wolfkop 985 vleesdeeg gelijktijdig portioneren, malen en vullen. Dit zorgt voor een verbeterde, reproduceerbare productkwaliteit en kan het aantal voorbewerkingsstappen verminderen”, legt Tim uit. “De wolfkop 985 is geschikt voor massa’s tot een temperatuur van -1°C en is speciaal geschikt voor de productie van verse worst, salami en hamburgers.” Handig om te weten: de 70 mm gehaktplaten zijn verwisselbaar en beschikbaar in gangbare korrelgroottes. Sappige burgers Tim vervolgt: “De semiautomatische MPF818 maakt het eenvoudig om hamburgers te produceren. Zeker in vergelijking met handmatig afwegen en stempelen biedt de MPF818 aanzienlijke verbeteringen in snelheid en efficiëntie. De vormplaten zijn snel verwisselbaar en beschikbaar in een breed scala aan diktes en diameters. Dit maakt het eenvoudig om een breed assortiment aan burgers te produceren.” “Een andere handige aanvulling is de handmatige snijmachine MMC, die het eenvoudig maakt om gehakt in mooie, gelijkmatige porties in trays te verpakken. Het inzetstuk met gehaktstructuur is beschikbaar in verschillende formaten, zodat het passend is voor de hoogte van de trays. Doordat de portiegroottes individueel kunnen worden ingesteld via de vacuümvuller, zorgt de MMC voor flexibiliteit en precisie.” Drupvrij doseren “De zwanenhals 908 kan eenvoudig aan alle Vemag-vulmachines worden bevestigd. Deze maakt het mogelijk om verschillende massa’s, zoals saus, salade, paté en vergelijkbare producten, nauwkeurig en drupvrij te doseren. Dankzij de verschillende spuitmondjes kan de zwanenhals eenvoudig worden aangepast voor het gewenste uiterlijk en presentatie van het eindproduct”, vervolgt Tim. Hij is enthousiast over de MSF 931-spiesenmaker: “Hiermee ontstaat een nieuwe dimensie voor het BBQ-assortiment! Met deze spiesenmaker breng je gehakt direct aan op houten, kunststof- of metalen spiesen. De machine kan spiesen in verschillende lengtes en diameters produceren, en met behulp van diverse nozzles, zoals stervormig, rechthoekig of spiraalvormig, kunnen allerlei vormen worden gecreëerd die handmatig niet mogelijk zouden zijn.” Multifunctionele vormmachine Tot slot stipt Tim de BC237 nog even aan: “Deze multifunctionele vormmachine produceert snel soepballetjes, gehaktballen, hamburgers, staafjes en 3D-vormen met maximale gewichtsnauwkeurigheid. De machine is eenvoudig in te stellen en schoon te maken en wordt bediend via het intuïtieve touchscreen van de vacuümvulmachine.” Meer informatie: VEMAG | Tel. +31 (0)412-640 858 info@vemag-seydelmann.nl | www.VEMAG-Seydelmann.nl Zwanenhals 908 MSF931 spiesenmaker Wolfkop 985
SLAGERSVAK NR 1 2025 21 COVERSTORY: BICKERY FOOD GROUP - SMOKEY GOODNESS ‘WEET ALS SLAGER WAAR EEN CONSUMENT NAAR OP ZOEK IS EN PAS JE AANBOD DAAR OP AAN’ Smokey Goodness is een Nederlands barbecue- en grillmerk opgericht door Jord Althuizen in 2010. Het merk staat bekend om zijn robuuste, authentieke BBQ-stijl, geïnspireerd door de Amerikaanse low- & slow-barbecuecultuur. Smokey Goodness heeft een prijsstelling die aansluiten bij wat de consument wil uitgeven aan kruiden, rubs en sauzen (burnables). “Slagers zijn een belangrijke schakel in de keten, want zij kunnen zich als geen ander opwerpen als dé barbecuespecialist van hun dorp of stad”, weet Jord. “Winkelpresentatie, verpakking en de locatie waar producten verkocht worden, zijn leading. Dan is het fijn om een goede distributeur achter je te hebben staan. Wat het geval is met Bickery Food Group.” Smokey Goodness biedt cateringdiensten, BBQ-workshops en een lijn met bekroonde kookboeken, zoals Smokey Goodness: Het ultieme BBQ boek. Daarnaast verkoopt het merk gerelateerde producten, waaronder sauzen, rubs en accessoires, meer specifiek rookhout, snippers en houtskool. Met een focus op open vuur, puur vlees en rokerige smaken, heeft Smokey Goodness zich gepositioneerd als dé autoriteit op het gebied van barbecueën in Nederland. Jord is niet alleen de ontwikkelaar van het merk, maar maakt zich eveneens hard voor vernieuwend ondernemerschap. Door keuzes te maken die afwijken van wat slagers doorgaans kiezen. “We werken nu een tijdje samen met Bickery. De bedrijfsfilosofie die erachter zit, werkt goed voor ons. De verpakking van Smokey Goodness heeft een restyling ondergaan en is qua verpakkingsgewicht van 350 naar 250 gram gegaan. De marge is groter geworden en daarmee dus ook de kansen die ons merk biedt aan slagers. Heel vaak zie ik ‘BBQ-specialist’ op een gevel staan, maar als ik dan kritisch naar de vitrine kijk, word ik vaak overmand door een gevoel van nostalgie. Saté, speklapjes, sjaslieks... Natuurlijk is daar nog steeds vraag naar, maar als slager ben jij dé specialist in proteïnen. Dat betekent dat je de toonzetter bent in ‘wat eten we vanavond?’. Dat betekent dus ook dat je mee moet in trends en ontwikkelingen.” Lees verder op de volgende pagina ▶
22 SLAGERSVAK NR 1 2025 COVERSTORY: BICKERY FOOD GROUP - SMOKEY GOODNESS ‘Verbreed je assortiment’ Jord preekt uiteraard voor eigen parochie, maar wie op Instagram of Facebook op zoek gaat naar de laatste barbecuetrends, weet dat de Amerikaanse barbecuecultuur snel aan populariteit wint. “Natuurlijk wordt er nog steeds gegrilld, maar in steeds meer achtertuinen staat een Kamado of Green Egg (Bastard). Low and slow barbecueën is helemaal in. Door social media, tv-programma’s en tutorials op YouTube weet de Nederlandse consument inmiddels hoe divers en breed de barbecuemogelijkheden zijn. De gemiddelde Nederlander haalt inspiratie uit kookboeken of online, maar ook de slager kan hier juist een grote rol in spelen. Helaas zijn zij niet altijd met deze trend meegegaan. Nog heel vaak kan een klant bij de slager niet terecht voor een procureur of een ongemarineerde sparerib.” De (Amerikaanse) barbecuemarkt was aanvankelijk voor ‘early adapters’, veelal online ondernemers die in het gat sprongen en gaandeweg ook in staat zijn gebleken om koelvers vlees thuis te leveren. “Slagers zijn de hoeders van het ambacht, een belangrijke schakel voor goede voeding. Ze werken hard, dus ik snap heel goed dat niet elke slager erop zit te wachten om ’s avonds nog de socials af te speuren naar vleestrends, maar je kunt niet achterblijven. Maaltijden waren ook ooit een trend en nu heel normaal in de slagerij. Maar voor de zonnige weekenden en culinaire uitspattingen moet je je aanbod verbreden met een meer toonzettend assortiment dat je niet vindt in de supermarkt. De Picanha Steak is al jaren zeer populair onder barbecueliefhebbers. En zulke producten gaan ook prima naast de worstjes, spiesjes en hamburgers”, benadrukt Jord. “Procureur, pulled pork, steaks, brisket en ribbetjes horen tegenwoordig óók op de barbecue. Maak dus kenbaar dat je ze in je assortiment hebt.” One-stop-shop Als het aan Jord ligt, werpt een slagerij zich veel meer op als one-stop-shop voor alle barbecueproducten. “Dus food en non-food”, stelt hij. “Je besluit als consument op een zonnige vrijdag dat je zin hebt om in het weekend te gaan barbecueën. Hoe relaxed is het dan als je bij de slager niet alleen terecht kan voor je vlees, maar ook voor rookhout, snippers, houtskool, kruiden en sauzen. Dat zijn marge-rijke producten”, verwijst Jord naar het uitgebreide assosttiment Wood Chips, Wood Chunks en Big Chunks van Smokey Goodness, die verkrijgbaar zijn in verschillende geuren en smaken. “En zo een mooie rooksmaak meegeven aan je vlees, vis of groenten”, zegt Jord. “Wat is er gemakkelijker voor een slager dan de vraag stellen: ‘Heeft u al een lekker sausje?’ Of: ‘Heeft u de houtskool voor op de barbecue al in huis?’ De Nederlandse consument heeft soms wat heropvoeding nodig. In Spanje, Frankrijk en Italië groeien mensen op aan de keukentafel. Daar is eten embedded in de cultuur. En in België is lunchen ‘op restaurant’ heel normaal. In Nederland is er minder verbinding met eten. De consument vindt het dus spannend en eng om een procureur van 40 euro te bestellen met als risico – zo denkt men – dat het in de prullenbak verdwijnt of niet lekker is. De slager is bij uitstek dé ondernemer om die twijfel weg te nemen. Door kennis, inspiratie én vertrouwen mee te geven dat iemand het thuis kan doen. Door niet alleen het juiste vlees, maar ook kruiden, sauzen en receptuur mee te geven.” Jord verwijst naar zijn eerste jaren als eigenaar van een cateringbedrijf. “In de eerste drie jaar was ‘nee’ mijn best verkochte product. Heeft u saté? Nee. Heeft u braadworst? Nee. Maar wel pulled pork en spareribs. Een verbreed assortiment verkopen, vergt een aanloopperiode. Natuurlijk is dat spannend, maar de aanhouder wint. Dat betekent dus niet een paar weken, maar minimaal een heel seizoen ook andere vleesproducten aanbieden. En dat vooral meenemen in je communicatie. Op social media, in de uitstraling van je winkel en natuurlijk door het mondeling over te brengen bij de vitrine. Door op een zaterdag een langzaam gegaard product aan te snijden en uit te delen. Of geef een live demonstratie. Retailers en groothandels doen dit bijvoorbeeld heel goed. Probeer het ook eens, want klanten moeten wel weten dat je een assortiment hebt voor slow and low barbecueën.” Jord Althuizen is hét gezicht van het merk Smokey Goodness
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4