22 SLAGERSVAK NR 1 2025 COVERSTORY: BICKERY FOOD GROUP - SMOKEY GOODNESS ‘Verbreed je assortiment’ Jord preekt uiteraard voor eigen parochie, maar wie op Instagram of Facebook op zoek gaat naar de laatste barbecuetrends, weet dat de Amerikaanse barbecuecultuur snel aan populariteit wint. “Natuurlijk wordt er nog steeds gegrilld, maar in steeds meer achtertuinen staat een Kamado of Green Egg (Bastard). Low and slow barbecueën is helemaal in. Door social media, tv-programma’s en tutorials op YouTube weet de Nederlandse consument inmiddels hoe divers en breed de barbecuemogelijkheden zijn. De gemiddelde Nederlander haalt inspiratie uit kookboeken of online, maar ook de slager kan hier juist een grote rol in spelen. Helaas zijn zij niet altijd met deze trend meegegaan. Nog heel vaak kan een klant bij de slager niet terecht voor een procureur of een ongemarineerde sparerib.” De (Amerikaanse) barbecuemarkt was aanvankelijk voor ‘early adapters’, veelal online ondernemers die in het gat sprongen en gaandeweg ook in staat zijn gebleken om koelvers vlees thuis te leveren. “Slagers zijn de hoeders van het ambacht, een belangrijke schakel voor goede voeding. Ze werken hard, dus ik snap heel goed dat niet elke slager erop zit te wachten om ’s avonds nog de socials af te speuren naar vleestrends, maar je kunt niet achterblijven. Maaltijden waren ook ooit een trend en nu heel normaal in de slagerij. Maar voor de zonnige weekenden en culinaire uitspattingen moet je je aanbod verbreden met een meer toonzettend assortiment dat je niet vindt in de supermarkt. De Picanha Steak is al jaren zeer populair onder barbecueliefhebbers. En zulke producten gaan ook prima naast de worstjes, spiesjes en hamburgers”, benadrukt Jord. “Procureur, pulled pork, steaks, brisket en ribbetjes horen tegenwoordig óók op de barbecue. Maak dus kenbaar dat je ze in je assortiment hebt.” One-stop-shop Als het aan Jord ligt, werpt een slagerij zich veel meer op als one-stop-shop voor alle barbecueproducten. “Dus food en non-food”, stelt hij. “Je besluit als consument op een zonnige vrijdag dat je zin hebt om in het weekend te gaan barbecueën. Hoe relaxed is het dan als je bij de slager niet alleen terecht kan voor je vlees, maar ook voor rookhout, snippers, houtskool, kruiden en sauzen. Dat zijn marge-rijke producten”, verwijst Jord naar het uitgebreide assosttiment Wood Chips, Wood Chunks en Big Chunks van Smokey Goodness, die verkrijgbaar zijn in verschillende geuren en smaken. “En zo een mooie rooksmaak meegeven aan je vlees, vis of groenten”, zegt Jord. “Wat is er gemakkelijker voor een slager dan de vraag stellen: ‘Heeft u al een lekker sausje?’ Of: ‘Heeft u de houtskool voor op de barbecue al in huis?’ De Nederlandse consument heeft soms wat heropvoeding nodig. In Spanje, Frankrijk en Italië groeien mensen op aan de keukentafel. Daar is eten embedded in de cultuur. En in België is lunchen ‘op restaurant’ heel normaal. In Nederland is er minder verbinding met eten. De consument vindt het dus spannend en eng om een procureur van 40 euro te bestellen met als risico – zo denkt men – dat het in de prullenbak verdwijnt of niet lekker is. De slager is bij uitstek dé ondernemer om die twijfel weg te nemen. Door kennis, inspiratie én vertrouwen mee te geven dat iemand het thuis kan doen. Door niet alleen het juiste vlees, maar ook kruiden, sauzen en receptuur mee te geven.” Jord verwijst naar zijn eerste jaren als eigenaar van een cateringbedrijf. “In de eerste drie jaar was ‘nee’ mijn best verkochte product. Heeft u saté? Nee. Heeft u braadworst? Nee. Maar wel pulled pork en spareribs. Een verbreed assortiment verkopen, vergt een aanloopperiode. Natuurlijk is dat spannend, maar de aanhouder wint. Dat betekent dus niet een paar weken, maar minimaal een heel seizoen ook andere vleesproducten aanbieden. En dat vooral meenemen in je communicatie. Op social media, in de uitstraling van je winkel en natuurlijk door het mondeling over te brengen bij de vitrine. Door op een zaterdag een langzaam gegaard product aan te snijden en uit te delen. Of geef een live demonstratie. Retailers en groothandels doen dit bijvoorbeeld heel goed. Probeer het ook eens, want klanten moeten wel weten dat je een assortiment hebt voor slow and low barbecueën.” Jord Althuizen is hét gezicht van het merk Smokey Goodness
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4