Slagersvak nr2-2020 Online

s l a g e r s v a k n r 2 2 0 2 0 20 V e r z e k e r i n g e n ‘Wij helpen slagers OM SLIM OM TE GAAN MET RISICO’S. DAT IS WAAR WIJ AL 100 JAAR GOED IN ZIJN’ Mercurius is niet een doorsnee verzekeraar. Het is één van de weinige verzekeringsbedrijven in Nederland die zich volledig hebben toegelegd op slagerijen (en bakkerijen). “Verzekeren vindt niet iedereen even leuk. Het kost geld totdat er een keer iets aan de hand is. Dan is het toch wel fijn als het goed geregeld is, want de continuïteit van de onderneming is in het geding als dit niet goed geregeld is”, vervolgt Bol. “Of het nu gaat om een brand, een defecte koeling, inbraak of een werknemer die tijdelijk arbeidsongeschikt raakt… Het is fijn om te weten dat u goed verzekerd bent tegen al deze zaken en dat u kunt rekenen op de nodige financiële compensatie als zich een calamiteit voordoet.” ZICHT OP RISICO’S EN PREVENTIE Bol benadrukt dat veel slagers op voorhand denken dat ze zich overal tegen moeten verzekeren, maar dat de werkelijkheid vaak anders is. “Je hoeft echt niet alles af te dekken, maar je moet wel goed en kritisch kijken naar de te verzekeren risico’s. Ondernemers willen gewoon goed advies en niet te veel betalen voor hun verzekeringen. Hoe handig is het dan om als slagerij een specialist in de arm te nemen die de taal van de sector spreekt en weet waar slagers tegenaan lopen. We maken een grondige risicoanalyse en kijken kritisch naar welke zaken zelf afgedekt kunnen worden en welke juist beter verzekerd kunnen zijn, maar uiteraard ook waar te besparen is op de premies. En wat te denken van collectieve verzekeringen?” Hij haalt een voorbeeld aan dat inzichtelijk maakt welke risico’s er zijn waar slagers niet op voorhand rekening mee houden. “Neem het verzekeren van het glas van je koelvitrines in de winkel. Dat kan, maar het hoeft niet. Maar wat als er een klant met een scootmobiel tegen het glas aanrijdt? Dat moet je al het vlees in de vitrine ook weggooien. Wij gaan uit van het principe ‘Wie betaalt, bepaalt’, maar we maken natuurlijk wel inzichtelijk welke risico’s u loopt als ondernemer”, zegt Bol. Hij vervolgt: “Want of u nu een ambachtelijke, biologische of culinaire slagerij heeft, er zijn altijd risico’s. Als specialist in de slagersbranche weten we wat de risico’s zijn, welke financiële consequenties er mogelijk zijn en vooral: wat u ertegen kunt doen. Mercurius inventariseert en adviseert. Zo kunt u de beste afwegingen maken over wat u wel en wat u niet wilt verzekeren voor uw slagerij.” GEGARANDEERD GOED VERZEKERD Een brand in de winkel of het pand; de nachtmerrie van elke slager. De nachtmerrie wordt meestal nog groter als vervolgens blijkt dat het uitgekeerde bedrag van de verzekering te laag is om de slagerij snel of überhaupt te kunnen openen. “Toch komt het vaker voor dat je denkt”, weet Bol. “Zwarte scenario’s zijn te voorkomen met een verzekering die gebaseerd is op een vaste taxatiewaarde.” Hij schetst: “Een slagerij bestaat ruwweg uit een vitrine, werkplaats, koeling, rookkasten en een kookketel. Een werkblad is van roestvrij staal (rvs). Toch kun je het werkblad bij een brand weggooien, want de chemische stoffen die bij het blussen van een brand vrijkomen, vreten zelfs het rvs aan. Als je niet goed verzekerd bent, krijg je niet meer dan de oud-ijzerprijs. Wij werken zoveel mogelijk met polissen op basis van vaste taxatie. Elke drie jaar wordt alles opnieuw getaxeerd. Op deze manier betaal je nooit te veel premie en ben je dus ook nooit over- of onderverzekerd. In geval van schade wordt er gegarandeerd voldoende uitgekeerd om alles te kunnen vervangen en weer snel aan de slag te kunnen.” VERZEKEREN IS NIET HET MEEST SEXY ONDERWERP. TOCH IS EEN GOEDE POLIS MEER DAN EEN NOODZAKELIJK KWAAD, BEZWEERT HOOFD BUITENDIENST JEROEN BOL VAN MERCURIUS VERZEKERINGEN, DAT IS GESPECIALISEERD IN (BEDRIJFS-) VERZEKERINGEN VOOR SLAGERIJEN. RISICO-INVENTARISATIE EN PREVENTIE ZIJN MINSTENS ZO BELANGRIJK, WEET HIJ. “GOED VERZEKERD ZIJN, BETEKENT DAT JE ZORGELOOS KUNT ONDERNEMEN. WIJ HELPEN SLAGERS OM SLIM OM TE GAAN MET DE RISICO’S. DAT IS WAAR WIJ GOED IN ZIJN”, VERDUIDELIJKT BOL.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4