Slagersvak nr2-2021 Online

C o v e r s t o r y : N e x t D e l i s l a g e r s v a k n r 2 2 0 2 1 22 RECHTSTREEKS TOEGANG TOT DE OERVOORRAAD VAN ELKE PRODUCENT: ‘ASSORTIMENT VOORZIEN van kwaliteitsimpuls’ SLAGERIJEN DIE HUN ASSORTIMENT WILLEN VOORZIEN VAN EEN KWALITEITSIMPULS KUNNEN HIERVOOR TERECHT BIJ NEXTDELI. DIT ONLINE PLATFORM MAAKT SPECIALITEITEN BREED BESCHIKBAAR VOOR SLAGERIJEN EN ANDERE VERSONDERNEMERS DOOR PRODUCENTEN DIRECT TE VERBINDEN MET DE SPECIAALZAAK. "DE SLAGER VERSCHAFT ZICHZELF VIA NEXTDELI RECHTSTREEKS TOEGANG TOT DE PARELTJES IN HET ASSORTIMENT VAN EEN PRODUCENT, ZODAT HIJ ZIJN EIGEN KLANTEN KAN BLIJVEN VERRASSEN MET EEN SPECIAAL STUK VLEES OF ANDERE LEKKERNIJ", VERTELT INITIATIEFNEMER BEN HANSEN VAN NEXTDELI. NextDeli beleefde in oktober 2020 een succesvolle marktlancering. Versspeciaalzaken kunnen via het online platform rechtstreeks zakendoen met leveranciers en producenten van grondstoffen, hulpstoffen, halffabricaten en eindproducten. Alles wordt door NextDeli snel bezorgd, zonder verzendkosten. Iedere slager heeft op het platform zijn eigen toegang tot de wereld aan leveran- ciers. Onze ‘Slagerswereld’, waar slagers en poeliers hun bestellingen kunnen doen, ging als eerste van start, maar inmiddels hebben viswinkel- en delicates- senwinkelondernemers ook toegang tot de ‘Viswereld’ en ‘Delicatessenwereld’. “Het principe is heel simpel”, zegt Hansen. “We leggen een relatie tussen klant en producent in een markt die van oudsher wordt gedomineerd door tussenhan- delaren en vaste leveranciers, waarbij het verdienmodel is gestoeld op inkoop en verkoop. Maar ons vertrekpunt en onze visie zijn heel anders. Klanten kunnen putten uit de oervoorraad van elke producent. Zodoende kan de speciaalzaak de consument blijven verrassen met producten waarvoor deze niet terecht kan bij de supermarkt.” RECHTSTREEKS VERBONDEN “Via NextDeli verbinden we producenten en slagers zonder dat zij afscheid te hoeven nemen van hun eigen leverancier. De klant kan bij alle aangesloten producenten bestellen. Die leveren de klantspecifieke bestellingen af bij ons distributiecentrum (DC NextDeli) in Zoetermeer (one-stop-drop), terwijl de klant vijf keer per week bevoorraad wordt zonder daarvoor afleverkosten te betalen (one-shop-stop). De barrière van afstand wordt weggenomen, waardoor leve- ranciers een groter bereik hebben en slagers qua producten voortaan kunnen cherrypicken uit allerlei leveranciersassortimenten.” Het idee om producenten samen te brengen op een nieuw online platform komt mede voort uit de ervaringen die Hansen zelf heeft gehad bij slagers toen hij vijftien jaar geleden een vleesfabriekje met luxe producten had. “Slagers ver- wezen we me altijd naar de groothandel, die op zijn beurt altijd wel een reden had om niet te kiezen voor mijn producten omdat ze al iets soortgelijks had- den. Via NextDeli wordt het hele aanbod van producenten bij elkaar gebracht. Slagerswinkels moeten zich onderscheiden en zijn op zoek naar de pareltjes uit de markt. Groothandels hebben echter hun vaste aanbod en weinig afwijkende producten. Dat komt omdat zij alles zelf op voorraad moeten houden. Wij maken de keten korter, waardoor een consument die op zoek is naar iets bijzonders, bij de slager terecht kan voor al het bijzonders dat een producent te bieden heeft. Voordeel is dat alle specialiteiten worden besteld zonder verplichtingen richting de toekomst. Op één adres en met één factuur, waar gewoon de prijs op staat van de verschillende producenten zelf, want wij brengen niets extra’s in rekening. Het verdienmodel van NextDeli zit ‘m namelijk in de vergoeding die leveranciers ons betalen om meer versspecialisten te kunnen beleveren en hun besparing op de logistieke kosten van de levering.” Het distributiecentrum van NextDeli in Zoetermeer

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4