Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche | Mei 2024 | 5e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 slagersvak Verschijnt 4 keer per jaar - Erkenningsnummer (2590-082X) coverstory: British Beef & British Lamb ‘Rassen die voor vleesproductie worden gefokt, moeten meer in onze schappen komen’ Special VLEES & VLEESWAREN SLAGERIJMACHINES
SLAGERSVAK NR 2 2024 3 COLOFON EN DE VISIE Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.slagersvak.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Koen Fens (hoofdredacteur) k.fens@gpmedia.nl Martijn Schwillens (redacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters k.peeters@gpmedia.nl Emiel Bruning e.bruning@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uit- gevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift SlagersVak heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. SlagersVak besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche | Mei 2024 | 6e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 slagersvak Verschijnt 4 keer per jaar - Erkenningsnummer (2590-082X) coverstory: British Beef & British Lamb ‘Rassen die voor vleesproductie worden gefokt, moeten meer in onze schappen komen’ Special VLEES & VLEESWAREN SLAGERIJMACHINES De Visie Onlangs keek ik tijdens mijn ontbijt naar Goedemorgen Nederland. Waar ik normaal gesproken half op de achtergrond meeluister en op mijn telefoon scrol, werd mijn aandacht deze keer getrokken door een item. Het ging over het oer-Hollandse ambacht en ik moest natuurlijk meteen aan de slager denken. Toch ging het daar niet direct over. Nee, het ging over ambachten als rietdekken, parketleggen en glasblazen. Wat bleek? Veel van dit soort beroepen staan op het punt te verdwijnen, omdat ze niet populair zijn. Huidige eigenaren kunnen bovendien geen geschikte opvolgers vinden voor deze bedrijven. Schoenmaker Peter Kaptein, zestig jaar in het vak, is te zien in het item en geeft aan dat het hem niet lukt om zijn winkel te verkopen. “Er is niemand die schoenen kan maken en daar jaren ontwikkeling in wil en kan stoppen”, zegt hij. “Ze zijn er gewoon niet. Inmiddels ben ik vertrouwd geraakt met het idee dat het niet gaat lukken.” AmbachtNederland erkent de dreiging waarmee het oer-Hollandse ambacht wordt geconfronteerd en neemt tegenmaatregelen. Voorzitter Elrie Bakker-Derks verklaart: “Dit is een typisch voorbeeld. Er is maar één opleiding in Nederland voor schoenmakers. Daarom pleiten wij voor praktijkopleidingen binnen bedrijven. We vinden het belangrijk dat het mooie van het ambacht beter zichtbaar wordt.” Soortgelijke positie Hoewel de slager volgens de website van AmbachtNederland niet per se onder de noemer oer-Hollandse ambacht valt, bevindt onze branche zich in een soortgelijke positie. Het imago van de slager maakt geen vooruitgang, omdat jongeren bij het horen van slager vaak denken aan bloederig werk, lange werkdagen en ijskoude omstandigheden. Maar wat velen niet weten, is dat dit allang niet meer het geval is. Dit benadrukt ook Christian Verheijen van Traiteur-slagerij Verheijen, die we spraken voor de rubriek ‘Slagerij in beeld’. Hij is al vroeg bezig met het zoeken naar een geschikte opvolger en erkent dat het niet eenvoudig is om zomaar iemand te vinden. “Het kunnen mensen zijn van diverse achtergronden en leeftijden, waarbij we ook iemand van midden twintig als potentiële opvolger beschouwen. Belangrijk is dat het ambacht overeind blijft”, onderstreept hij. Verder staat deze nieuwste editie van vaktijdschrift SlagersVak bomvol met artikelen over slagerijmachines, vlees en vleeswaren. Maar goed ook, want de zomer komt eraan. En dat betekent natuurlijk dat we weer gaan barbecueën. Laten we hopen dat jij als slager hierbij nog lang een belangrijke rol kan spelen voor je klanten, dankzij geschikte opvolgers die het ambacht voortzetten. Koen Fens Hoofdredacteur vaktijdschrift SlagersVak k.fens@gpmedia.nl HET GING OVER HET OER-HOLLANDSE AMBACHT EN IK MOEST NATUURLIJK METEEN AAN DE SLAGER DENKEN
4 SLAGERSVAK NR 2 2024 11 18 21 26 P. 21 COVERSTORY: BRITISH BEEF & BRITISH LAMB Er zijn momenteel veel uitdagingen in de vleesindustrie. Bijvoorbeeld op het gebied van prijzen, dierenwelzijn en duurzaamheid. Als onderdeel van die uitdagingen heeft het Agriculture and Horticulture Development Board (AHDB) als doel om meer premium Brits rundvlees naar Nederland te exporteren. P. 18 SLAGERIJMACHINES DEKO HOLLAND Voor Slagerij Van de Veen is de kwaliteit van apparatuur van onschatbare waarde voor het behoud van versheid en efficiëntie. Met een lange geschiedenis van trouw aan Berkel-snijmachines is de slagerij al jarenlang tevreden met de machines die Deko Holland levert. Nu staat de slagerij voor een overweging die de manier van snijden en verpakken zou kunnen veranderen. P. 11 SUBCOVER: EPOS Wegens het succes van twee jaar geleden kondigt de tweede editie van het Epos Vers! Festival zich aan. Op zondag 15 september 2024 vindt het festival plaats in Hart van Holland in Nijkerk. De organisatie belooft een nog inspirerender, spectaculairder en feestelijker evenement dan de eerste editie. “We pakken het grootser aan en doen er nog een schepje bovenop.” P. 26 INTERVIEW GUY WEYTS Vanaf deze zomer is Bickery Food Group verantwoordelijk voor de distributie van ‘OFYR Flavours of the World – by Guy Weyts’. De kruidenmixen, bedacht door de Belgische outdoor topchef, kunnen voor tal van gerechten door iedereen worden gebruikt op de barbecue en in de keuken. “Het zijn kruidenmixen van een hoog niveau die alle dagen te gebruiken zijn.” INHOUD
SLAGERSVAK NR 2 2024 5 P. 35 NIEUWE RUBRIEK: SPECIAL GUEST In de nieuwe rubriek ‘Special Guest’ vertelt een branchegenoot vanuit zijn expertise over de special van de uitgave. Auke de Waal van versgroothandel De Waal gaat in deze eerste editie in op Vlees & Vleeswaren. “Onze worstmakerij gaat inzetten op smaak, ambacht en kwaliteit.” 35 40 P. 36 MASTERCLASS VARKENSSCHOUDER Studenten van SVO vakopleiding food hebben op 9 april tijdens een masterclass ‘Varkensschouder – van worst tot soep’ samen met branche erkende meesterslager Peter van der Geest de variatie van het slagersvak ontdekt. De masterclass op de SVO-locatie in de Markthal in Rotterdam vormde de aftrap van de Week van de Slager, die van 15 tot en met 20 april was. P. 32 WEBINAR NIS2-RICHTLIJN In samenwerking met brancheorganisatie Koninklijke Nederlandse Slagers organiseerde Samen Digitaal Veilig een webinar om helderheid te verschaffen over de NIS2-richtlijn, die betrekking heeft op cybersecurity en vanaf oktober van kracht wordt. Het webinar behandelde de betekenis van de richtlijn, waarom deelname voor slagers essentieel is en welke stappen nodig zijn voor naleving. P. 40 SLAGERIJ IN BEELD In Sint-Oedenrode staat al bijna zeventig jaar een lokale favoriet: Traiteur-slagerij Verheijen. Een winkel van traditie, met een duidelijke blik op de toekomst. We spraken met eigenaar Christian Verheijen over een werknemer die al bijna zestig jaar aan de winkel verbonden is, inzetten op traiteur, nevenactiviteiten en over de zoektocht naar een opvolger. 36 32
6 SLAGERSVAK NR 2 2024 De jury zei over de winnende spareribs van Keurslager Tebak: “Deze spareribs zijn mooi gemarmerd, netjes afgewerkt en hebben een lekkere nasmaak. Het is een echte dooreter.” Tebak: “Het is de derde keer dat we meedoen en mogen nu de eerste prijs mee naar huis nemen. Drie keer is scheepsrecht. We staan aan het begin van het spareribs-seizoen en gaan er hard voor werken om zoveel mogelijk spareribs te maken en te verkopen.” Tijdens de keuring op 6 maart zijn alle ingezonden ambachtelijke spareribs vanuit het hele land beoordeeld op geur, smaak, samenstelling en bewerking. De keuring is uitgevoerd onder leiding van het Expertisecentrum voor het Slagersambacht. Branche erkende meesterverkoper Jessica Hoevenaars, slager Roy van Tilburg (winnaar 2023) en gecertificeerde keurmeesters Maritha Wolters en René Hoekstra vormden de jury van deze editie. De prijsuitreiking vond op 8 april plaats na afloop van het slagersevent GROEI!, in Kamerik. De winnaar werd bekendgemaakt in het bijzijn van vele collega-slagers. Meer informatie: Koninklijke Nederlandse Slagers Tel. +31 (0)70 3906365 | info@knsnet.nl | www.knsnet.nl KEURSLAGER TEBAK WINT SPARERIBS TROPHY 2024 De winnaar van de Spareribs Trophy 2024 is Keurslager Evert Tebak uit Nuenen. Zijn team nam de prijs van deze vakwedstrijd, georganiseerd door Koninklijke Nederlandse Slagers, in ontvangst. De tweede prijs ging naar Keurslager De Jong uit Gilze en Slager Traiteur & Catering Hermanussen uit Overasselt nam de derde prijs in ontvangst. Overige finalisten De overige finalisten die een eervolle vermelding ontvingen, in willekeurige volgorde, zijn: • Keurslager Jongmans uit Klundert • Uw Slager Wip uit Hallum • Keurslager Kuenen uit Ruurlo • Keurslager Horst uit Epe • Slagerij Laurijssen uit Alphen • Keurslager Arnold Daals uit Winterswijk • Keurslager Arisse Vleesch uit Beesd Keurslager Tebak is de winnaar van de Spareribs Trophy 2024 4 TIPS VAN BUCKAROO VOOR DE JUISTE KEUZE VOOR EEN PINAUTOMAAT In de winkelstraten draait alles om beleving. Vriendelijk personeel, jouw producten en het betaalmoment. Steeds meer mensen betalen met een smartphone in plaats van een pas. Hoe zorg je ervoor dat jouw slagerij beschikt over de beste pinapparatuur die betalen makkelijk en betrouwbaar maakt, je omzet verhoogt en kosten verlaagt? Buckaroo, gespecialiseerd in betaaloplossingen, benadrukt vier aandachtspunten. 1. Tarieven Kijk niet alleen naar de aanschafprijs van een pinapparaat, maar ook naar de transactietarieven. Veel bedrijven promoten toestellen met een lage aanschafprijs, maar rekenen hoge tarieven voor het verwerken van transacties. Je kunt hierop flink besparen. 2. Type Kies het juiste type. Er zijn pinapparaten in alle soorten en maten. Heb je een kraam of betalen jouw klanten niet op een vaste locatie? Dan is een lichtgewicht toestel met een 4G-verbinding handig. Denk ook aan de batterijduur. 3. Betaalmethoden Welke betaalmethoden wil je accepteren? Pinapparaten accepteren diverse betaalmethoden. Creditcard staat niet standaard aan, maar in Nederland worden steeds meer creditcardbetalingen gedaan. Door ook creditcards te accepteren, trek je ook toeristen en expats aan. 4. Uitbetaling en levertijd Levertijd verschilt per leverancier. Eén werkdag of een maand is een groot verschil. Ook zijn er verschillen in de snelheid van uitbetaling. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk je omzet op je rekening. Meer informatie: Buckaroo www.buckaroo.nl/slager KORT NIEUWS
SLAGERSVAK NR 2 2024 7 VLEES & VLEESWAREN Volledig tegen de trend in richtten vijf Limburgse varkenshouders in 1999 Livar, het Limburgs Kloostervarken, op. “Livar was het eerste varkensvleesconcept in Nederland”, aldus Frank de Rond, directeur van Livar. “Ons motto was én is nog steeds ‘Smaak als beloning voor goede zorg!’. De focus lag bij het ontstaan van Livar op dierenwelzijn en smaak. Daarbij bracht de samenwerking met Abdij Lilbosch ‘de menselijke maat’. Veel doorzettingsvermogen en vooral ook de omarming van een andere kijk op varkensvlees door toonaangevende chefs zorgden voor een mooie start van het concept. De toenemende vraag van de consument naar smaakvol vlees van varkens met een goed leven én van een transparante en regionale herkomst resulteerde daarna in een gestage groei. Inmiddels zijn er in Nederland en omringende landen vele fans en ambassadeurs van het smaakvolle Livar-vlees. Livar heeft zich in 25 jaar tijd ontwikkeld als ketenregisseur van haar eigen unieke korte keten. Die keten zorgt ervoor dat de volledige waarde van het varken wordt gebruikt; niet alleen van boer tot bord, maar zelfs van voer tot bord. Diverse evenementen Dit jaar bestaat Livar 25 jaar. Diverse evenementen – waaronder de Livar Inspiratiedag – en acties gedurende het jubileumjaar zullen de schakels in de keten en de verbinding daartussen benadrukken en mensen de kans geven om de uniciteit van Livar te beleven. LIVAR OPENT POORTEN KLOOSTERBOERDERIJ ABDIJ LILBOSCH VOOR GROOTSE INSPIRATIEDAG Op maandag 17 juni worden de poorten van kloosterboerderij Abdij Lilbosch geopend voor een grootse Livar Inspiratiedag. Alle schakels van de Livar-keten worden deze dag met elkaar in contact gebracht. Er wordt gezorgd voor een bijzonder evenement, waarbij naast inspiratie ook kennisdeling centraal staat, doordrenkt met inzichten van een panel van experts. Alle professionals binnen de foodservice zijn hierbij welkom. Transparantie staat hoog in het vaandel bij Livar en dit jubileumjaar wil het bedrijf dat graag nog eens extra benadrukken en tonen. De varkenshouderijlocaties van Livar worden opengesteld voor een bezichtiging tijdens de ‘Toer de boer’-dagen, verspreid door het jaar heen en eenieder kan met eigen ogen aanschouwen hoe Livar-varkens gehouden worden. Tijdens de Livar Inspiratiedag op 17 juni wordt de uniciteit van de Livarketen getoond en worden stakeholders – ambassadeurs, adviseurs en externe partners – uitgenodigd om te filosoferen over de volgende 25 jaar Livar op het gebied van onder andere dierenwelzijn en kwaliteit. Het expertpanel tijdens deze dag bestaat uit Bert van den Berg (Programmamanager Veehouderij Dierenbescherming), Wessel Buddingh' (CEO Big Green Egg Europe), Alex Datema (Directeur Food & Agri Rabobank Nederland), Koos van Essen (Voorzitter Koninklijke Nederlandse Slagers), Frank de Rond (Algemeen Directeur Livar) en Maurits Steverink (Owner True Food Projects). Er is een gelimiteerd aantal plaatsen voor de Livar Inspiratiedag en daarom stelt de organisatie het op prijs als je je aanmeldt via onderstaande link. Daarnaast vinden door het hele land activiteiten plaats, waaronder een Livar Jubileum Roadtrip. Tijdens deze roadtrip, die enkel plaatsvindt bij Livar Geselecteerd Specialisten met Krul, bezoekt Livar de aangesloten verkooppunten om consumenten kennis te laten maken met de wereld van Livar. Meer informatie: Livar BV Tel. +31 (0)88-548 27 83 | info@livar.nl www.livar.nl | www.jubileum.livar.nl/inspiratiedag
SUCCESVOL MAALTJDEN VERKOPEN? MEAT&MEALS HELPT JOU! De gemaksgeneraties worden steeds belangrijker in de foodbranche, deze groeiende groep consumenten kijkt anders naar voeding dan 'oudere' generaties. Gemak, gezondheid en genieten zijn drie belangrijke thema's voor de opkomende groep. Ons activiteitenplan maaltijden en gemak speelt hier op in. GEZOND, GEMAK EN GENIETEN! ONTDEK HET GEMAK VAN MEAT&MEALS Bied jouw klanten een gevarieerd en modern maaltijden assortiment dat inspeelt op gemak, gezondheid en genieten Kook met efficiënte recepturen o.b.v. verse componenten en een compleet uitgewerkt receptenboek Beschik over volledige declaraties inclusief allergenen middels het M&M receptenboek in Quality Guard Beschik over POS materiaal voor in jouw winkel en een gepersonaliseerde menukaart Maak gebruik van online ondersteuning om nog meer maaltijden te verkopen! Profiteer van inkoopvoordeel op ingrediënten en maaltijden van het schema OVENSCHOTELMET ZOETEAARDAPPELEN PULLEDCHICKEN Heerlijk romige gratin met zoete aardappel, paprika en ui, bedekt met een laagje pulled chicken en geraspte kaas Vers bereid in onze keuken! 11 t/m 24 maart Week 11 & 12 groenten per portie van 500 gram deze maalti jd bevat 160 G R A M GEHEEL VERNIEUWD!
SLAGERSVAK NR 2 2024 9 Erik Hoogink is in het dagelijks leven eigenaar van de Acht Uitzendgroep, maar van beroep slager. Acht Uitzendgroep verzorgt slagers voor ambachtelijke bedrijven, horeca en VVP-slagerijen. In zijn columns kijkt hij naar de branche en naar de samenleving. Soms kritisch, soms met een knipoog. Ook te lezen op www.acht-uitzendburo.nl. Erik Hoogink Vrijwel onze hele inrichting was gekocht bij d’n Morres en dus ook onze poef. Groot en rond. De zijkanten van bruin leer, de bovenzijde een lappendeken van verschillende kleuren leer. De poef is altijd bij ons gebleven. Hij is inmiddels 42 jaar oud en heeft flink geleden onder de tijd en onder ons, mijn vrouw en mij. Onze poef was een interieurobject voor de sier, een zitplek, een bijzettafeltje en een emotiezone. Na een lange dag werken vielen we even neer op de poef. Als ik verdrietig was, lag ik over de poef. Als ik boos was, schopte ik tegen de poef. Dit deed ik trouwens ook als ik erg blij was. De poef is meeverhuisd van Hulst naar Nieuwerkerk aan den IJssel, naar Spijkenisse en naar Bleiswijk. Weggepropt in een grote bestelbus om te zorgen dat kasten niet verschoven, weggelegd op plekken waar we hem niet konden vinden, ingepast in een interieur waarbij hij niet paste. Ja, hij heeft veel meegemaakt, die poef van ons. De rits aan de onderzijde sloot niet goed waardoor er piepschuim balletjes uit rolden. De lokale kleermaker heeft hem opnieuw gevuld. Helaas was het resultaat van deze botoxbehandeling net zo bedroevend als het gezicht van Marijke Helwegen. Met veel slaan, stompen en springen lijkt hij weer op wat hij ooit was: een mooie poef. Eén brok herinnering Onze poef heeft alles doorstaan, maar de tijd is hem aan te zien. De kleuren zijn vervaald, de vorm is uitgezakt en er zit zelfs een klein gaatje in het leer. Maar de poef is veel meer. Het is één brok herinnering aan zoveel momenten van de afgelopen 42 jaar. Hij heeft meegemaakt dat we de slagerij kochten en zo blij waren. Hij was erbij toen we kerstavond dodelijk vermoeid thuiskwamen na een nacht doorwerken. Hij zag ons thuiskomen na de heropening van de winkel. Hij ving de tranen op nadat we bestolen waren door een medewerker. Hij kent de teleurstelling na de mislukte verkoop van de winkel. Hij kent het chagrijn van het werk dat ik in eerste instantie niet leuk vond. Ja, als die poef kon praten zou hij heel wat te vertellen hebben. Hij zou vertellen dat door stug volhouden en ondanks – of is het dankzij – alle klappen en schoppen zijn uiterlijk nu retro is, en dat is het nieuwe modern. Als beloning heeft hij een plekje in de woonkamer, goed in het zicht. Ja, die poef heeft heel wat te vertellen. Als hij maar niet begint te zeuren over dat vroeger alles zoveel beter was. ZITPOEF In de jaren tachtig zag je ze regelmatig in de woonkamers: de zitpoef of kort gezegd de poef. Veelal waren ze van leer gemaakt en uitgezocht op de kleur die bij het interieur paste. Ons eerste huis stond in Hulst (Zeeuws-Vlaanderen), waar ook de grote meubelwinkel van Morres was gevestigd. Iedereen van buiten Zeeuws-Vlaanderen sprak de naam verkeerd uit. De klemtoon hoort op de tweede lettergreep te liggen. Naast de Rotterdamse ‘R’ was het dus voor iedere Zeeuws-Vlaming duidelijk door mijn uitspraak waar mijn roots lagen. COLUMN
Een nieuwe regel, een nieuwe alinea, een nieuw hoofdstuk. Lees alles over het nieuwe hoofdstuk verderop in deze editie en kijk voor het hele verhaal op dewaal-vers.nl +31 (0)85 060 3611 | info@h-hs.nl | www.h-hs.nl | Bezoek ook onze webshop www.h-hs.shop VLEES SPECIFIEK REINIGING TRANSPORT INRICHTING RVS (maatwerk) oplossingen voor efficiëntie en hygiëne.
SLAGERSVAK NR 2 2024 11 SUBCOVER: EPOS Wegens het succes van twee jaar geleden kondigt de tweede editie van het Epos Vers! Festival zich aan. Op zondag 15 september 2024 vindt het festival plaats in Hart van Holland in Nijkerk. De organisatie belooft dat het evenement dit jaar nog inspirerender, spectaculairder en feestelijker wordt dan de eerste editie. “We pakken het grootser aan en doen er nog een schepje bovenop.” ‘PROEVEN, ONTMOETEN EN GENIETEN STAAN CENTRAAL BIJ KOMENDE EPOS VERS! FESTIVAL’ Lees verder op de volgende pagina ▶
12 SLAGERSVAK NR 2 2024 SUBCOVER: EPOS Het Epos Vers! Festival werd twee jaar geleden gelanceerd ter ere van Epos’ 70-jarig bestaan en maakt richting de tweede editie een flinke groei door. Wat in 2022 in 2,5 maand uit de grond werd gestampt, ontwikkelt zich nu tot een solide evenement. “Dankzij een verbeterde aanpak, met vroegere voorbereidingen, heeft het festival een stevige basis gekregen”, vertelt Marketing Manager Marc Antonioli van Epos, die samen met het salesteam voor de organisatie zorgt. “Het festival draait om het bieden van een onvergetelijke ervaring voor zowel huidige als toekomstige klanten. Proeven, ontmoeten en genieten staan daarbij centraal. Deze kernwaarden vormen de basis van de communicatie rondom het evenement, waarbij al onze merken een eigen podium krijgen om te inspireren. Ook grossiers en leveranciers zullen een plaats hebben op het festival, wat bijdraagt aan een totale beleving. Dit jaar mikken we op 1.500 bezoekers.” Field Sales Manager Anton Geerts vult aan: “Als manager van de buitendiensten en contactpersoon voor grossiers en toeleveranciers draag ik de verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk versspecialisten naar het festival te trekken. Deze doelgroep omvat allerlei vakmensen, waaronder slagers, poeliers, viswinkels en AGFzaken, waarbij de grenzen tussen deze sectoren steeds meer vervagen. Het enthousiasme en de vraag vanuit de markt naar een dergelijk festival zijn duidelijk merkbaar; versspecialisten zijn op zoek naar vernieuwing in een relatief beperkt aanbod van dit soort evenementen. Ons doel is om niet alleen te inspireren en te informeren, maar daarnaast ook een feestje neer te zetten. Hoewel de organisatie een aanzienlijke investering vergt, zijn al onze partners enthousiast en kijken ze uit naar een tweede editie. We streven ernaar om van het festival een terugkerend hoogtepunt te maken.”
SLAGERSVAK NR 2 2024 13 Nijkerk als basis De locatie van het Epos Vers! Festival is net als twee jaar geleden het Hart van Holland in Nijkerk. “Nijkerk is de basis van Epos en het is in het midden van Nederland”, vervolgt Geerts. “Hierdoor is het voor iedereen goed bereikbaar. Om het festival toegankelijk te maken voor een breed publiek, zijn we momenteel in gesprek met partners om gezamenlijk busvervoer te regelen. Voor bezoekers die met de auto komen, willen we al bij aankomst een verrassende ervaring bieden. Ook zetten we een enorm barbecueplein op, compleet met spectaculaire shows en veel eten. Daarnaast trakteren we bezoekers tijdens het rondlopen door de gangen op divers vermaak.” Antonioli: “Het festival belooft een combinatie van inspiratie en entertainment te bieden, met een focus op barbecueën en de komende feestdagen. Hoewel we de exacte invulling nog niet vertellen, zal het evenement zeker doordrenkt zijn van feestelijke sferen, passend bij de tijd van het jaar in september, met zelfs kerstachtige elementen op sommige plekken. Daarnaast kunnen bezoekers complete maaltijden bewonderen en proeven. Op de dag zelf zijn er ook speciale aanbiedingen beschikbaar, waardoor het voor bezoekers aantrekkelijk wordt om ter plekke bestellingen te plaatsen en niet alleen te genieten van het feest, maar ook van kortingen. Het belooft een belevenis te worden waarbij bezoekers veel meer krijgen dan bijvoorbeeld alleen een emmertje saus.” Bekende artiesten Het thema van de dag is ‘Epos zet alles op z’n kop’. En niet alleen van de dag, trouwens. Het hele jaar door communiceert het bedrijf vanuit deze slogan. Geerts: “Het festival krijgt een feestelijke sfeer waarin diverse thema’s een rol spelen. Zo is er een optreden van Otto Lagerfett, een naam die in de branche bekend is, om een schlagersfest-sfeer te creëren. Om dat nog verder te versterken, krijgen bezoekers bij zijn optreden een broodje worst met onze kenmerkende curry en poeder. Namens de visbranche zal er ook vertegenwoordiging zijn uit Volendam, met niemand minder dan Monique Smit. Het festival wordt afgesloten met een optreden van Marco Schuitmaker, bekend van het nummer ‘Engelbewaarder’. De festiviteiten beginnen om 14.00 uur en eindigen om 19.00 uur. We zorgen ervoor dat bezoekers geen moment willen missen.” Mocht je nog twijfelen om te komen op zondag 15 september, dan geeft Geerts het volgende mee: “Kom vooral! Je kunt via onze ticketshop gratis tickets bemachtigen. Op het versplein kun je van alles zien, horen en proeven. Als slagers daar maar een klein deel van oppakken, zijn wij al blij. We zien het voor ons als een belangrijke taak om de slager mee te nemen in alle vernieuwingen. We beginnen nu met een tweejaarlijks evenement, maar als het een succes blijft, kan dat jaarlijks worden.” Antonioli besluit: “We horen vaak dat slagers en andere sectoren moeite hebben om geïnspireerd te raken. Met ons festival kunnen ze alles live aanschouwen, proeven en het er met anderen over hebben. Ze moeten zich realiseren dat een klant af en toe wat anders wil. Daarvan willen we ze bewust maken, ook al is dat een flinke uitdaging.” Meer informatie: Epos B.V. Tel. +31 (0)33 2477190 | ambacht@epos-specerijen.nl www.epos-specerijen.nl/versfestival (voor tickets) OP DE DAG ZELF ZIJN ER SPECIALE AANBIEDINGEN, WAARDOOR HET VOOR BEZOEKERS AANTREKKELIJK WORDT OM TER PLEKKE BESTELLINGEN TE PLAATSEN Field Sales Manager Anton Geerts (l) en Marketing Manager Marc Antonioli
Het zonnige voorjaar en de lange, zwoele zomeravonden staan weer voor de deur. Consumenten zijn op zoek naar inspiratie om van een heerlijke barbecue of maaltijd buiten een verbluffende ervaring te maken. Vakmanschap, kennis, kwaliteit en de lekkerste bereidingswijzen, daarvoor komen ze bij jou in de winkel. Draaide alles vroeger vooral enkel om vlees of vis van de grill, tegenwoordig zijn de bijgerechten minstens zo belangrijk voor een echt complete barbecue. Verstegen helpt je graag om in te spelen op die vraag, met inspirerende barbecueproducten en bijpassende gerechten. EEN TOONBANK VOL WERELDSE SMAKEN Kijk voor meer inspiratie op professioneel.verstegen.nl of op VerstegenProfessional
SLAGERSVAK NR 2 2024 15 VAKBEURS FOODSPECIALITEITEN Voor slagers biedt dit een kans om geïnspireerd te raken door nieuwe producten, die ze kunnen toevoegen aan hun winkel als nieuw verdienmodel. Klanten willen graag verwend worden met nieuwe producten en ideeën, en die kunnen ze vinden tijdens de Vakbeurs Foodspecialiteiten. Voor professionals in de foodbranche is dit een evenement dat je niet mag missen. Op de beursvloer vind je een overvloed aan heerlijke levensmiddelenproducten, geschikt voor elke soort foodspecialiteitenwinkel. Maar ook andere producten en diensten uit de foodsector zijn vertegenwoordigd. Het is dé plek om nieuwe trends en innovaties te ontdekken en te netwerken met collega’s uit de branche. Een essentieel onderdeel van Vakbeurs Foodspecialiteiten is het Marktplein. Elk jaar wordt het Marktplein in hal 1 gevuld met interessante start-ups en niche producten die je als bezoeker kunt ontdekken. Dit jaar belooft het plein weer een bron van inspiratie te zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in vernieuwende producten en bijzondere smaken. Voor bezoekers is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen in de foodbranche. Op de vakbeurs kunnen ze daarom de noviteitenstand bezoeken en ervoor zorgen dat ze geen belangrijke innovaties missen. Op maandag 30 september vindt de uitreiking van de 'Beste Noviteit 2024' plaats. Een professionele jury kiest de beste noviteit. Deze prijs is een erkenning voor het harde werk en de creativiteit die bedrijven hebben gestoken in hun nieuwe producten. Eigen ticket Vakbeurs Foodspecialiteiten is geopend op 30 september van 12:00 tot 22:00 en op 1 oktober van 10:00 tot 19:00. De vakbeurs is gratis te bezoeken voor ondernemers en medewerkers die werken met foodspecialiteiten. Het enige wat je nodig hebt, is een eigen ticket. Tickets zijn vanaf 1 juni verkrijgbaar via de website. Registratie bij de entree is niet mogelijk, dus zorg ervoor dat je je ticket bij je hebt tijdens je bezoek. Meer informatie: Vakbeurs Foodspecialiteiten Tel. +31 (0)348 419 771 | info@foodspecialiteiten.nl www.vakbeursfoodspecialiteiten.nl VAKBEURS FOODSPECIALITEITEN GAAT NIEUWE FASE IN Vakbeurs Foodspecialiteiten maakt een spannende tijd door en betreedt dit jaar een nieuwe fase. De Slavakto, dé beurs voor slagers, wordt namelijk geïntegreerd en de slagersvakwedstrijden vinden voor het eerst plaats op de vakbeurs die 30 september en 1 oktober in de Expo Houten is. Hiermee wordt de ambitie van de organisatie om dé vakbeurs voor alle versdisciplines te worden extra benadrukt.
TE KOOP OF TE HUUR Timmer-Makelaar ruim 45 jaar hét vertrouwde adres voor de verkoop/verhuur of verwerving van uw slagerij. Elst (gld): Multifunctioneel levensmiddelenbedrijf, uitermate geschikt vlees/vleeswaren, vis, groente, fruit en catering in de ruimste zin. Op goed bereikbaar en aantrekkelijk industrieterrein gelegen vleesverwerkingsbedrijfspand dat ook uitermate geschikt is om in te zetten voor diverse bedrijven in de foodsector. De oppervlakte van begane grond bedraagt circa 712 m² bvo (circa 620 m² vvo) en een éérste verdieping met een oppervlakte van circa 506 m² vvo (incl. beloopbare ruimte boven de geconditioneerde werkruimte op de begane grond). Het object is volledig ingericht met diverse geconditioneerde ruimten, diverse koelcellen en 1 vriescel plus de bovenetage met kantoren, kantine, kleed en sanitaire ruimtes en een volledig ingerichte proefkeuken/ kookstudio met vergaderruimte en opslagruimte. Perfecte werkruimte/uitsnijderij/ worstmakerij, tevens complete keuken met volledige inrichting voor bakken, braden en catering. Omgeving Amersfoort In een welvarend dorp met veel regio aanloop, omzet ca. 23.000,= per week met nog ongekende mogelijkheden vanwege de productieruimtes. Winkelpand te huur. Regio Heerenveen/Assen Multifunctioneel levensmiddelenbedrijf, momenteel zeer lucratief als consumenten slachterij/slagerij en uitermate geschikt voor vlees/ vleeswaren, vis, groente, fruit en catering in de ruimste zin. Thans met consumenten slagerij en een omzet van ca. € 18.000,= per week. Deze omzet wordt behaald binnen drie dagen, donderdag, vrijdag en zaterdag. Of anders op afspraak. Enkhuizen Slagerij met een breed front tegenover in een fraai winkelcentrum de Vomar supermarkt, ter overname vanwege gevorderde leeftijd, winkelpand te huur, zeer vlotte overnameprijs. Volendam Zeer goed renderende slagerij met trouwe en vaste klantenkring met een zeer goed besteedbaar inkomen gevestigd aan winkelgalerij met naast gelegen poeliertraiteur. Uitstekende omzet met tevens een zeer goed bruto- en nettoresultaat! Noord-Limburg Multifunctioneel bedrijfspand met koelruimtes, geschikt voor alle branches. Gelegen op het bedrijventerrein “De Flammert” in Nieuw-Bergen aan de N271 (Venlo-Nijmegen) op 5 minuten afstand van A77 en A73 en 25 minuten rijden naar Venlo en Nijmegen. Ca. 600 m² b.v.o. Huurprijs € 3.000,= per maand excl. BTW. Regio Utrecht In het dorpshart ambachtelijke kwaliteitsslagerij in de directe nabijheid van de Spar supermarkt en Echte bakker. Te koop of te huur bespreekbaar. Amsterdam Slagerij in een ruim opgezet druk bezocht winkelcentrum, direct bij de roltrap en parkeergarage. Hoekpand te huur overnameprijs is minimaal. Slagerij in de nabijheid van Rotterdam Slagerij op strategische winkelcentrum locatie en zeer gunstig gelegen in het kernwinkelgebied met supermarkt etc. Regio ‘s-Hertogenbosch: Super winstgevende slagerij met jaarlijks constante top nettoresultaten Regio Zaandam Slagerij in sterk winkelcentrum tegenover Albert Heijn, omzet indicatie c. € 27.000,= per week. Winkelpand te huur, overnameprijs in overleg. Vraag geheel vrijblijvend de uitgebreide projectinformatie en/of bezoek onze website www.timmer-makelaar.nl, tel. 0342-462739 of info@timmer-makelaar.nl doseermachine BELTOP UNO - 18, 25 L trechters - tot 120 doseringen per min - van 5 tot 670 ml/dosering - stukjes tot 25 mm zijn perfect mogelijk PROFITEER VAN ONZE EXPERTISE & TEST GRATIS UW PRODUCTEN IN ONZE DEMOKEUKEN! Industrielaan 10, 2950 Kapellen, België + 32 3 646 40 48 sales@beldos.be www.beldos.com aardappelpuree mousse soep vleessalades ® SINCE 2001 ALLE DOSEERMACHINES - EIGEN FABRICATIE De Heining 2-8 | 1161 PA Zwanenburg Tel. 020 497 3841 | www.agterberg-vleeswaren.nl Agterberg Vleeswaren B.V. Producent van de overheerlijke DARONI producten! Agterberg Vleeswaren is naast producent van het merk Daroni, ook groothandel. Bij ons bent u aan het juiste adres voor vrijwel alle producten die uw winkel nodig heeft. Denk hierbij aan: Vleeswaren (van allerlei merken) • Vers Vlees • Sauzen en Salades • Maaltijden Buitenlandse Specialiteiten • Diepvries producten • Kaas • Verpakkingsmaterialen Aardappelen • Groenten • Fruit Neem gerust contact met ons op voor monsters of een vrijblijvende offerte. Levering in heel Nederland en ver daarbuiten!
SLAGERSVAK NR 2 2024 17 VLEES & VLEESWAREN Curator Sjors Wahlbrinck heeft met deze transactie een cruciale rol gespeeld in het veiligstellen van de toekomst van Ladessa en het behoud van werkgelegenheid. “De overname uit de boedel en doorstart van diverse activiteiten zijn een opsteker voor zowel klanten als medewerkers”, zegt Peter Aerts, CEO van The Spreadmaker. “Met vertrouwen in het vakmanschap van het personeel en de bewezen kwaliteit van de Ladessa-producten, blijven we trouw aan de identiteit van de firma en de ‘Ladessa-legacy’, terwijl we investeren in de toekomst van het bedrijf.” Volgens de CEO is er dan ook heel wat synergie tussen beide merken. “In Nederland wordt Ladessa als topmerk geroemd om zijn unieke smaken en kwaliteit, een reputatie die ook voor The Spreadmaker geldt, maar dan op de Belgische markt. Door onze krachten te bundelen, willen we niet alleen innovatie stimuleren, maar ook onze bekende kwaliteit waarborgen. We gaan vol vertrouwen de toekomst tegemoet, waarin we op korte termijn alles in het werk stellen om klanten te verzekeren van de beschikbaarheid van hun vertrouwde producten.” LADESSA MAAKT DOORSTART ONDER DE VLEUGELS VAN THE SPREADMAKER Ladessa, Nederlandse producent van filet americain en spreads, heeft onlangs faillissement moeten aanvragen als gevolg van aanhoudende financiële uitdagingen, toenemende concurrentie en aanzienlijke kostenstijgingen, ondanks intensieve inspanningen om het bedrijf te redden. Toch betekent het geen eindpunt, want na constructieve gesprekken met de curator heeft The Spreadmaker, vooraanstaande Belgische producent van vergelijkbare producten, aangekondigd het merendeel van de activiteiten van Ladessa voort te zetten. Operationele integratie Ook sinds de overname vinden de overgenomen productieactiviteiten van Ladessa plaats vanuit Oosterhout, maar voortaan dus onder de vleugels van The Spreadmaker Nederland. Ladessa maakt met andere woorden een doorstart, waarbij een soepele overgang wordt nagestreefd. De komende periode staat in het teken van operationele integratie, waarbij hard wordt gewerkt om alle processen naadloos te laten samenvloeien. Meer informatie: Ladessa Tel. +31 162 499 477 info@ladessa.nl www.ladessa.nl
18 SLAGERSVAK NR 2 2024 SLAGERIJMACHINES ‘DE SNIJMACHINES VAN BERKEL ZIJN GEWOON DE BESTE DIE ER ZIJN’ “Wij hebben altijd gewerkt met de snijmachines van Berkel en zijn daar heel tevreden over”, steekt Wouter van de Veen van wal. “Al zo lang ik me kan herinneren, hebben wij de Berkel-machines in huis. Ik vind het de beste snijmachines die er zijn. Gewoon degelijk, ze draaien altijd en er kan weinig kapot aan gaan. Dat is voor ons het belangrijkste. Sommige snijmachines die we hebben staan, houden het bij wijze van spreken al langer vol dan ik in de slagerij. In ieder geval al twintig jaar. De kwaliteit is gewoon goed. Als je gewend bent om altijd in een Mercedes te rijden, dan blijf je daarbij. Zo werkt het ook met de Berkels. We hebben ook een snijmachine staan van een ander merk, maar ik heb eigenlijk het liefst gewoon Berkel.” Slagerij Van de Veen heeft een collectie van zes Berkel-snijmachines, verdeeld over twee filialen, die essentieel zijn voor hun dagelijkse werkzaamheden. De collectie bestaat uit één snel draaiende machine en vijf langzaam draaiende machines, waarbij de keuze voor de snelheid afhangt van het te snijden product: snel draaiend voor vlees en langzaam draaiend voor vleeswaren. “Niet alle snijmachines zijn in dezelfde uitvoering, maar aan de andere kant lijken ze ook wel weer veel op elkaar”, gaat hij verder. “Je kan er namelijk niet zoveel verschillen in aanbrengen. De machines lijken op elkaar qua ontwerp en functionaliteit, gericht op efficiëntie, minimale snijverliezen en verminderde derving. Een prettig aspect van deze machines is het ingebouwde slijpsysteem, dat met een simpele kwartslag het onderhoudsgemak van de snijbladen verhoogt.” Jaarlijkse onderhoudsbeurt Leverancier Deko Holland zorgt voor het onderhoud van de snijmachines bij Slagerij Van de Veen. “Het onderhoud omvat wekelijkse slijpbeurten – soms zelfs twee keer per week – vanwege het intensieve gebruik van de machines voor het snijden van een flinke hoeveelheid vlees en vleeswaren. Dat slijpen doen we gewoon zelf. Daarnaast zorgt Deko voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt, waarbij een specialist van het bedrijf langskomt om elke machine zorgvuldig na te lopen. Tijdens deze controle worden alle onderdelen geïnspecteerd en waar nodig vervangen, en worden de slijpsteentjes vernieuwd. Deze grondige aanpak garandeert dat elke machine optimaal functioneert. Dat werkt super, want Deko laat de machines elk jaar weer netjes en strak achter.” Bij Slagerij Van de Veen is het de standaard om de hele dag door alles vers af te snijden. Toch staan ze nu voor een strategische overweging: het invoeren van voorsnijden om de efficiëntie te verhogen en de doorstroom, vooral tijdens piekmomenten, te verbeteren. “Het idee achter voorsnijden is dat één persoon zich de hele dag kan wijden aan het snijden bij één machine, wat niet alleen de snelheid maar ook de versheid van de producten ten goede komt. Dit komt doordat producten verser blijven als ze in één keer worden gesneden in plaats van dat ze meerdere keren opnieuw op de snijmachine worden geplaatst. De kunst van het afsnijden speelt ook een belangrijke rol in deze overweging. Voor ambachtelijke slagerijen is de kwaliteit van apparatuur van onschatbare waarde voor het behoud van versheid en efficiëntie. Voor Wouter van de Veen van Slagerij Van de Veen uit Ederveen is dit niet anders. Met een lange geschiedenis van trouw aan Berkel-snijmachines is de slagerij al jarenlang tevreden met de machines die Deko Holland levert. Maar nu staat Van de Veen voor een overweging die de manier waarop ze hun producten snijden en verpakken zou kunnen veranderen. Wouter van de Veen aan het werk met een Berkel-snijmachine
SLAGERSVAK NR 2 2024 19 De dikte van de snede, aangepast aan het type vleeswaren – zoals rookvlees dun, boerenham iets dikker en boterhamworst weer wat dikker – vereist vakmanschap en nauwkeurigheid, iets wat door voorsnijden meer gestandaardiseerd kan worden. Door machines op een specifieke manier af te stellen en een bepaalde techniek van druk uit te oefenen, gecombineerd met goed opgeleid personeel, streven we naar consistente kwaliteit.” DE POTENTIËLE BEHOEFTE AAN NIEUWE MACHINES WORDT PROACTIEF AANGEPAKT DOOR EENVOUDIG OVERLEG MET DEKO, HOEWEL DE DUURZAAMHEID EN HET RUIME AANTAL BESCHIKBARE MACHINES DIT TOT NU TOE HEBBEN UITGESTELD Van de Veen staat voor de uitdaging om klanten mee te nemen in deze transitie, met de nadruk op communicatie over de voordelen van MAP voor zowel de versheid van het product als het gemak voor de klant. “Het is een balans vinden tussen het handhaven van de traditionele waarden van een ambachtelijke slagerij, waar vers afsnijden centraal staat, en het innoveren met voorsnijden en MAP om de service te verbeteren. Als het een succes wordt, overwegen we de aanschaf van een automatische snijmachine via Deko Holland, wat de efficiëntie verder zou verhogen. Dit hele traject kan even duren, maar we zijn bereid de tijd te nemen om zowel de operationele efficiëntie te verbeteren als de klanttevredenheid te behouden of zelfs te verhogen. Hoe dan ook: de klant kan altijd blijven kiezen voor vers afsnijden.” Geen reden voor alternatieven De samenwerking tussen Slagerij Van de Veen en Deko Holland wordt volgens Van de Veen gekenmerkt door een uitstekende service en een transparante, eerlijke prijs-kwaliteitverhouding. Aspecten die de slagerij geen enkele reden geven om naar alternatieven te kijken. Hij besluit: “Communicatie met Deko verloopt vlot: een telefoontje is voldoende om een afspraak te maken, die altijd stipt wordt nagekomen. Deze betrouwbaarheid in afspraken en de afwezigheid van negatieve ervaringen onderstrepen de prettige samenwerking. Zelfs de potentiële behoefte aan nieuwe machines wordt proactief aangepakt door eenvoudig overleg met Deko, hoewel de duurzaamheid en het ruime aantal beschikbare machines (inclusief reserves) dit tot nu toe hebben uitgesteld. Met extra machines op reserve kunnen we altijd doordraaien, zelfs tijdens piekperiodes als de weekenden.” Meer informatie: Deko Holland Tel. +31 (0)26 384 90 80 info@dekoholland.com www.dekoholland.com Modified Atmosphere Packaging In de overgang naar mogelijk voorsnijden overweegt Slagerij Van de Veen Modified Atmosphere Packaging (MAP) om hun producten langer vers te houden. Deze techniek zou een verandering betekenen in hoe producten aan de klant worden gepresenteerd. “Maar de acceptatie hiervan door de consument is nog een uitdaging. Bij eerdere pogingen om MAP te introduceren, waren onze klanten nog niet toe aan deze stap. Desondanks zie ik potentie in deze methode om de drukte te verminderen en de klanttevredenheid te verhogen, mits klanten het voordeel inzien van langer vers blijvende producten die bovendien sneller mee te nemen zijn.”
20 SLAGERSVAK NR 2 2024 KORT NIEUWS GRILL- EN BARBECUESEIZOEN KAN VAN START MET TURNPIKE BARBECUE Consumenten kunnen niet wachten op die heerlijke zomerse dagen. Dat betekent weer volop barbecueën, buiten koken en tafelen met familie, vrienden en collega’s. Voor de slager is dit het uitgelezen moment om in te spelen op de behoeften van de klant met de vernieuwde Turnpike Smokers barbecue kruidenblends en sauzen van Turnpike Barbecue, een jonge groothandel die zich focust op barbecue en dining. Voor veel slagers en delicatessenzaken zijn er nog volop kansen op het gebied van barbecueën, zo stelt Niels Bijl van Turnpike Barbecue. “Barbecueën is nog altijd booming én het biedt je als slager een mooie kans om je te onderscheiden van anderen in de branche. Het is voor een slager ook gemakkelijk om vast te stellen wanneer iemand een barbecue aan het voorbereiden is. Tien hamburgers, wat bavette en een paar spareribs? Dan weet je dat het zover is. Een mooie kans om hier nog kruiden en sauzen bij aan te bieden. Laat dat nou net zijn waar wij ons bij Turnpike Barbecue in specialiseren. Denk aan onze vernieuwde Turnpike Smokers barbecue kruidenblends en sauzen. Aardig wat shelf-appeal én ze zijn stuk voor stuk overheerlijk met authentieke smaken.” Groothandel Turnpike Barbecue biedt onder andere rubs en sauzen aan van Europese en Amerikaanse Barbecuekampioenen Southern Dutch BBQ, SunCity BBQ & Smoke This BBQ. De crème de la crème, aldus het bedrijf uit Lunteren. “Wij worden ongelofelijk enthousiast van gave producten. Producten met een toffe uitstraling die doen wat ze moeten doen en meer. Topkwaliteit, maar wél voor een schappelijke prijs. Van die producten die je bijna niet kan laten liggen wanneer je erlangs loopt.” Meer informatie: Turnpike Barbecue B.V. Tel. +31 (0)85 004 3499 | info@turnpikebbq.nl | www.turnpikebbq.nl TRADITIE EN INNOVATIE KOMEN SAMEN BIJ KESBEKE AUGURKENLEVERWORST Vanuit een samenwerking tussen Oos Kesbeke – ook wel bekend als De Augurkenkoning – en Hollands Best Vleeswaren, komt een heerlijke nieuwe traktatie naar de Nederlandse eettafels: de Kesbeke Augurkenleverworst. Deze innovatieve creatie is het resultaat van een familietraditie waarbij de leverworst met een augurk erbovenop wordt aangeboden op verjaardagsfeestjes. Na intensief onderzoek en talloze smaaktests is de perfecte balans gevonden tussen de zilte smaak van lever en de frisse augurkensmaak. Sinds eind april is deze lekkernij beschikbaar bij alle Albert Heijnwinkels in Nederland, gepresenteerd in handige porties van 300 gram in de Deli-counter. Maar het genot stopt niet bij de supermarkt. Ook is de Kesbeke Augurkenleverworst te vinden bij slagerijen, delicatessenwinkels en diverse horecagelegenheden. Oos Kesbeke is vol vertrouwen in het succes van de creatie. “Menig consument, maar ook professionele aanbieders zijn op zoek naar een onderscheidende, betaalbare invulling voor bij de borrel”, zegt hij. “Zelfs op de borrelplank komt hij perfect tot zijn recht. De Amsterdamse eetcultuur is landelijk bekend en staat voor lekker, makkelijk en niet duur.” De Kesbeke Augurkenleverworst belooft niet alleen een hit te worden op borrelplanken, maar biedt ook een onderscheidende optie voor elke andere gelegenheid. En alsof dat nog niet genoeg is, wordt er al gedacht aan een vervolg op de Kesbeke Augurkenleverworst. Meer informatie: Hollands Best Vleeswaren Tel. +31 (0)294 414666 | info@hollandsbest.eu www.hollandsbest.eu
SLAGERSVAK NR 2 2024 21 COVERSTORY: BRITISH BEEF EN BRITISH LAMB ‘RASSEN DIE VOOR VLEESPRODUCTIE WORDEN GEFOKT, MOETEN MEER IN ONZE SCHAPPEN KOMEN’ Er zijn momenteel veel uitdagingen in de vleesindustrie. Bijvoorbeeld op het gebied van prijzen, dierenwelzijn en duurzaamheid. Consumenten hechten steeds meer belang aan deze onderwerpen, wat essentiële voorwaarden zijn voor succes in de markt. Als onderdeel van die uitdagingen heeft het Agriculture and Horticulture Development Board (AHDB), dat Britse boeren ondersteunt, als doel om meer premium Brits rundvlees naar Nederland te exporteren. We spraken erover met John Schilder van Green Seed The Netherlands, de organisatie die AHDB in ons land vertegenwoordigt. Lees verder op de volgende pagina ▶
22 SLAGERSVAK NR 2 2024 COVERSTORY: BRITISH BEEF EN BRITISH LAMB “De stijgende prijzen, als gevolg van een afnemend aanbod en een groeiende vraag, dwingen consumenten om hun benadering van vleesconsumptie te heroverwegen”, begint Schilder zijn verhaal. “Ik vind dat de consument moet gaan voor premium vlees en tegelijkertijd minder vaak vlees moet eten. Bovendien vind ik dat de huidige prijzen voor vlees in verhouding tot de kosten in de gehele keten niet langer duurzaam zijn. Deze verschuiving heeft geleid tot een langzame verandering in de perceptie van consumenten ten opzichte van de prijs die zij bereid zijn te betalen voor vlees, wat kan resulteren in een hoger plafond voor vleesuitgaven.” Het proces in de keten is een intensieve aangelegenheid, zo stelt Schilder. “Als je ziet tegen welke lage prijzen vlees in supermarkt wordt aangeboden, rijst de vraag hoe dit rendabel kan zijn voor boeren en vleesverwerkers. En dan heb ik het nog niet eens over de duurzaamheidsdiscussie. Slagers bieden vaak een betere prijs-kwaliteitverhouding. Daar komen mensen specifiek voor kwaliteit en zijn ze bereid meer te betalen. Aan de productiezijde is het van belang om consumenten duidelijk te maken dat er meer waarde schuilt achter het hogere prijskaartje. Een product als half-om-half gehakt, gemaakt van snippers, wordt vaak gezien als een commodity. Terwijl een biefstuk van een specifiek ras, gefokt voor vleesproductie, een compleet ander product is.” Richten op betere kwaliteit Nederland staat op de derde plaats als importeur van Brits rundvlees, enkel overtroffen door Ierland en Frankrijk. Het merendeel van dit rundvlees komt van melkkoeien die geslacht worden en in Nederland worden verwerkt voordat het naar de consument of andere landen gaat. “We zijn voornamelijk importeurs van het goedkopere melkvee. Maar om een verandering teweeg te brengen, moeten we ons richten op het importeren van meer vleesrassen van betere kwaliteit. Dit zou een geheel andere keten betekenen. Het Verenigd Koninkrijk heeft hierin een goed ontwikkelde aanpak, met speciale rassen die gefokt worden voor vleesproductie. Dit resulteert in vlees van hoge kwaliteit, omdat deze dieren een ander leven hebben gehad en specifiek zijn gefokt voor vleesproductie. Dat vlees moet meer in de schappen komen bij ons.” Hij vervolgt: “Dit soort vlees biedt een betere kwaliteit en heeft een mooiere, gerijpte textuur. Het vlees dat momenteel in supermarkten verkrijgbaar is, is vaak knalrood, wat aangeeft dat het niet is gerijpt. Gerijpt vlees heeft daarentegen een bruinere kleur, wat juist een teken is van kwaliteit. Langzaam maar zeker zien we premium vlees meer in supermarkten verschijnen, zoals het gerijpte vlees uit Zuid-Amerika en Ierland bij Albert Heijn. Bij de slager is dit nog meer beschikbaar, omdat hij zich juist richt op het aanbieden van premium vlees. Toch is de slager nog niet altijd actief bezig met het promoten van dit premium vlees, omdat het moeilijk is om dit aan de consument uit te leggen. De gemiddelde consument denkt namelijk niet bewust na over of het vlees afkomstig is van een melkkoe of een vleeskoe. Daarnaast koopt de slager vaak vlees van melkvee, omdat dit goedkoper is.” British Lamb Naast de focus op Brits rundvlees, zet AHDB zich ook actief in voor de bevordering van Brits lamsvlees naar Nederland. “Het is belangrijk om te benadrukken dat lam niet slechts verwijst naar het kleine lammetje dat net een paar weken oud is. Officieel wordt een dier als lam beschouwd tot het een jaar oud is. Een lam van ongeveer negen maanden oud ziet er al echt uit als een schaap, maar biedt nog steeds hoogwaardig lamsvlees. Dit is nog niet goed bekend bij consumenten. In Nederland eten we nog niet veel lamsvlees, terwijl dit in andere landen veel meer gebeurt. Een veelvoorkomend probleem in het verleden was het verkeerd verkopen van schapenvlees als lamsvlees, wat consumenten terughoudend maakt om lamsvlees te kopen. Het verhaal van
SLAGERSVAK NR 2 2024 23 premium vlees is hier niet van toepassing, aangezien schapen voornamelijk worden gehouden voor vleesproductie en minimaal voor melk. Daarnaast wordt schapenvlees niet op basis van ras verkocht, waardoor het proces eenvoudiger is dan bij rundvlees.” Het RTA-keurmerk voorziet de keten van een waarborg dat aan hoge normen wordt voldaan voor wat betreft hygiëne, voedselveiligheid, milieubescherming en dierenwelzijn. Het is een Britse kwaliteitsstandaard, met een specifieke paragraaf voor lams- en rundvlees, dat garandeert dat de boer een schone werkwijze hanteert, de juiste hygiënische codes worden opgevolgd en dat het vervolgproces, tot aan de verpakking, op een voedselveilige wijze wordt gedaan. Het RTA-keurmerk is ook een garantie voor exporteurs, importeurs, consumenten en groothandels dat het dierenwelzijn is geborgd. “Veterinaire artsen en levensmiddelenexperts zien toe op deze hoge welzijnsstandaard, die te vergelijken is met de Beter Leven-standaard die wij in Nederland kennen”, legt Schilder uit. “De RTA-standaard levert eveneens bewijs voor een verantwoorde veehouderijnorm en het keurmerk garandeert een onafhankelijk verificatie van de Britse herkomst.” Bewijs van werkwijze Het keurmerk moet daarnaast worden gezien als bewijs van de werkwijze van de AHDB. “Want de ondersteuning is nog vele malen groter. Heffingen zorgen ervoor dat boeren, slachthuizen en vleesverwerkers een eerlijke prijs voor hun vee en het vlees krijgen. Maar de AHDB helpt boeren bijvoorbeeld ook met zo efficiënt mogelijk te werken en ze bewaken de genetica. Ze helpen de hele keten, van boer tot slachthuis en verkopende handel, met hun bedrijfsvoering en ze bevorderen de export. De AHDB zet nu ook in op een directere relatie met de slagers zelf. Deze slagers kijken kritisch naar duurzaamheid, dierenwelzijn en herkomst van het dier, maar zij weten tegelijkertijd dat ze met Brits rund- en lamsvlees onderscheidende stukken vlees in de vitrine krijgen. Elke slager is immers op zoek naar een concept waarmee hij of zij consumenten kan verleiden. En Brits premium rund- en lamsvlees zijn de best mogelijk verleiders.” Door meer premium Brits rundvlees te verkopen, profiteert de slager op verschillende manieren. “Het aanbieden van premium vlees leidt tot een hogere kassa-aanslag en dus een betere nominale winstmarge”, besluit Schilder. “Dit komt doordat consumenten vaak bereid zijn meer te betalen voor vlees van speciale rassen. Daarnaast is het voor de slager essentieel om onderscheid te maken tussen rasvlees en melkkoeienvlees om consumenten goed te informeren. Hoewel dit een gevoelig onderwerp kan zijn, omdat de slager beide verkoopt, is het cruciaal om duidelijkheid te bieden aan klanten. Het is een uitdaging om dit op een gepaste manier uit te leggen, maar met de juiste tools en ondersteuning kan de slager dit verhaal effectiever communiceren en zo de verkoop van premium vlees stimuleren.” Meer informatie: Green Seed The Netherlands Tel. +31 (0) 33-4340250 | info@greenseedgroup.nl | www.greenseedgroup.nl HET AANBIEDEN VAN PREMIUM VLEES LEIDT TOT EEN HOGERE KASSA-AANSLAG EN DUS EEN BETERE NOMINALE WINSTMARGE
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4