Slagersvak nr2-2025 Online

SLAGERSVAK NR 2 2025 11 COLUMN Later ging ik beter opletten en zag dat veel welgestelde links georiënteerden, vaak aangeduid als grachtengordelsocialisten, op modieuze schoenen liepen. Anderen zag ik met een oversized rode shawl rondlopen. Ten teken dat ze PVDA stemmen. Grijs kostuum met een saaie stropdas hoort bij SGP. Geen stropdas en een jasje waarvan je denkt dat het uit de kringloopwinkel komt staat voor de SP. De Dierenpartij kenmerkt zich dan door magere mensen met een bleke huidskleur. Opvallend is dan ook dat je bij mannelijke politici aan de kleding kunt zien hoe conservatief ze zijn. Het donkerblauwe pak geeft aan de je je aan de dresscode wilt houden. De opvallende stropdas of schoenen dat je jezelf rebels vindt. (Jammer hè, dat vele anderen dat dan niet opvalt!). Klaarblijkelijk is er een sterke behoefte om via uiterlijke kenmerken uit te drukken bij welke club je hoort. Maar dat zie ik toch iedere zondagavond bij Studio Sport? Duizenden mensen met dezelfde kleding, dezelfde kleurtjes, hetzelfde geschminkt, dezelfde liedjes en ongenuanceerde uitspraken. Zo gezien zijn politici hooligans van een andere club. Het stadion heet dan Tweede Kamer, de scheidsrechter noemt men dan voorzitter. De andere partij is gemeen en houdt zich niet aan de regels, de voorzitter is partijdig en inhoudsloze speeches kunnen gezien worden als tijdrekken. Maar net als bij het voetbal, na de wedstrijd geef je elkaar de hand en ruil je de shirtjes. Nou, gelukkig dat laatste niet in de Tweede Kamer. Dat herkenbaar willen zijn kennen we ook in de middenstand. Waar vroeger de kapper herkenbaar was aan de barbierspaal, de gaper voor een apotheek en een varkenskop bij de spekslager, zie je nu dat etalages, ramen en puien de herkenbaarheid vergroten. Maar welk beeld vergroten ze? Ik ben een heel dure slagerij ik ben een kiloknaller of ik ben traiteur? Onlangs had ik afspraak bij een slagerij. Ik zocht dan ook een slagerij. Uiteindelijk ben ik er drie keer voorbijgelopen voor ik in de gaten had dat het de slagerij was die ik wilde bezoeken. Bij nadere bestudering zag ik het inderdaad staan: Biologische slagerij. Maar het was een 100% biologische delicatessenwinkel met maaltijden, broodjes, kaas en vlees. Helaas was het zogenoemde Unique Selling Point, de bijzondere kenmerken van het bedrijf, niet direct zichtbaar aan de buitenzijde van het bedrijf. Laat zien wat je verkoopt en wat je klanten mogen verwachten. Wees herkenbaar voor jouw potentiële klanten. Willen ze bij jouw clubje horen? GROEN LINKS-SCHOENEN Ik was in 2010 op het partijcongres van het CDA toen ik de schrijver Bart Chabot tegen het lijf liep. Al snel kreeg ik van hem de vraag of ik CDA-lid was. Ja dat ben ik, maar vanwaar deze vraag? “Je hebt Groen Links schoenen aan.” Tot dat moment heb ik mij nooit gerealiseerd dat schoenen associaties hebben met politiek of dat het tot vooroordelen kan leiden. Natuurlijk kende ik de uitdrukking geitenwollensokkentype, maar dat had ik nog niet verbonden aan een politieke voorkeur. Erik Hoogink is in het dagelijks leven eigenaar van de Acht Uitzendgroep, maar van beroep slager. Acht Uitzendgroep verzorgt slagers voor ambachtelijke bedrijven, horeca en VVP-slagerijen. In zijn columns kijkt hij naar de branche en naar de samenleving. Soms kritisch, soms met een knipoog. Ook te lezen op www.acht-uitzendburo.nl. Erik Hoogink

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4