SLAGERSVAK NR 2 2025 15 Buitenlandse Zaken. Zij confronteerde haar publiek met hun aannames en de feiten: Uit onderzoek van OESO blijkt dat de Nederlandse Gen Z’er het hardst werkt van alle Gen Z’ers in de westerse wereld. Ook zijn het vooral de ouderen die in deeltijd willen werken en kiest deze jongere juist voor voltijd. Ook haalde Laura enkele fabels rondom het inkomen onderuit. Gen Z blijken wel job hoppers. Zij zien dat volgens Laura niet als onstabiel, maar als een strategische aanpak om te ontdekken waar ze goed in zijn en welke sector het beste bij ze past. Van elkaar leren “Toch hebben de generaties elkaar nodig”, stelt Laura. “Jongeren zijn heel goed in innoveren, maar hebben de steun, kennis en ervaring nodig van eerdere generaties voor het implementeren. Je moet je als oudere dus niet aanpassen, want een beginnende werknemer moet wel leren hoe zich binnen een organisatie te gedragen.” “De kracht van de jongste generatie is sociaal innoveren. Doordat de jongeren zaken adopteren, zoals crypto, TikTok en rapmuziek, nemen andere generaties dat op enig moment ook over. Gen Z’ers zijn gevoelig voor verspilling van werktijd en werkenergie en kunnen bedrijven daardoor helpen werktijd te besparen.” 45 seconden Tips van Laura: Wil je Gen Z bereiken, zorg dan dat je op TikTok aanwezig bent met filmpjes van maximaal 45 seconden. Wees authentiek, doe het zelf, het hoeft niet perfect te zijn. Wees bereid om als werkgever flexibel te zijn en Een ontwerpbeeld van hoe Slagerij Beerens uit Best eruit gaat zien sta open voor de behoefte tot persoonlijke ontwikkeling. Bijna iedereen wil duidelijke doorgroeimogelijkheden hebben. Wat weer tegemoetkomt aan de behoefte om geen tijd en energie te verspillen. Ook is waardering erg belangrijk, dat sluit ook aan bij de opvoeding en de online wereld. Bevestiging is belangrijk, dus vertel wanneer ze het goed doen en geef complimenten. Ook klanten uit deze leeftijdsgroep vind je online, door eens anders naar je product te kijken. Leg in een filmpje je producten uit, vertel iets over proteïne in vlees of ga in op koolhydraatarm. Leg producten uit, laat zien hoe je het klaarmaakt. En maak het niet te ingewikkeld, laat een jonge collega het woord doen en laat een andere collega het filmen. Maak gebruik van de trends! Naar de werkvloer Ook voor het vinden van personeel is social media essentieel. Een TikTok filmpje van een medewerker of oproep of Instagram is effectiever dan een traditionele functieomschrijving. Zorg vervolgens dat je nieuwe medewerker een buddy heeft om vragen te kunnen stellen en wees duidelijk in wat ze in je bedrijf kunnen bereiken. Jonge mensen vinden het fijner om middels videocontent te leren dan persoonlijke uitleg te krijgen. Ze kunnen terugkijken en het op hun eigen tempo tot zich nemen. En dat is vaak sneller. Zorg voor rechtvaardigheid en duidelijkheid en geef hen de ruimte om te ontdekken wat er binnen het bedrijf mogelijk is. Laura besluit: “De arbeidskrapte blijft nog zeker 25 jaar bestaan. We hebben iedereen nodig. Veel van de hiervoor genoemde voorwaarden, zoals flexibiliteit en weinig hiërarchie, zijn ook belangrijk voor pensioengerechtigden die eventueel langer willen doorwerken!”
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4