Special SLAGERIJMACHINES / VLEES & VLEESWAREN Coverstory Spaanse Chorizo Consortium 'Elke chorizo met het keurmerk “Spanish Chorizo” getuigt van de combinatie van traditie en authenticiteit' Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche | Mei 2025 | 6e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 slagersvak Verschijnt 4 keer per jaar - Erkenningsnummer (P925342)
SLAGERSVAK NR 2 2025 3 Goede begeleiding Als beginnend werkgever weet je, naast de organisatorische kanten van het werkgeverschap, wellicht nog niet zo goed hoe nieuwe mensen goed te begeleiden én het beste uit zichzelf te laten halen. Ook dat heb je dan te leren. Wat ook mooie kanten heeft; als werkgever en werknemer groei je dan als het ware samen op. Onze Special Guest van deze uitgave geeft zijn visie daarop. Onze ‘Slagerij in beeld’ staat deze keer in Gendt. De nog jonge ondernemer heeft al veel kennis en ervaring, maar traint zichzelf wekelijks in het verbeteren van zijn ambachtelijke vaardigheden. Investeren in een nieuwe machine of in een nieuwe winkelinrichting, betekent leren in wat er op de markt is en wat de beste oplossing voor jouw winkel is. Je verdiepen in productontwikkeling, trends, marketing… Het houdt maar niet op. We leren elke dag. En dat is maar goed ook, want wie wil er nu elke dag eenheidsworst? Veel lees- en leerplezier met deze editie! Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.slagersvak.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Charlotte Swagten (hoofdredacteur) c.swagten@gpmedia.nl Martijn Schwillens (redacteur) m.schwillens@gpmedia.nl Heidi Peters (redacteur) h.peters@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Kevin Peeters k.peeters@gpmedia.nl Emiel Bruning e.bruning@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uit- gevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift SlagersVak heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 30,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. SlagersVak besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Willen we op de hoogte blijven, mee blijven doen, het beste uit onszelf of ons bedrijf halen, dan moeten we ons blijven ontwikkelen. Als redacteur heb je je, of je het nu actief gebruikt of niet, enigszins te verdiepen in mogelijkheden als ChatGPT. Ook moeten we (leren) omgaan met de meeste sociale mediakanalen, ook wanneer we ze in ons persoonlijk leven niet gebruiken. Als ondernemer, werkgever en vakman of vakvrouw is dat niet anders. Velen van ons hebben niet helemaal in de gaten hoe ze de jongste volwassen generatie, Gen Z genoemd, het beste kunnen bereiken. Als klant of als nieuwe medewerker. Dat heb je dan te leren. Tijdens de Inspiratiedag van de KNS kregen de deelnemers uitgebreide informatie en voorbeelden voorgeschoteld, die wij natuurlijk voor u hebben opgenomen in deze editie van vaktijdschrift Slagersvak. Colofon en De Visie Special SLAGERIJMACHINES / VLEES & VLEESWAREN Coverstory Spaanse Chorizo Consortium 'Elke chorizo met het keurmerk “Spanish Chorizo” getuigt van de combinatie van traditie en authenticiteit' Vaktijdschrift voor de totale slagersbranche | Mei 2025 | 6e jaargang no. 2 | Prijs € 10,50 slagersvak Verschijnt 4 keer per jaar - Erkenningsnummer (P925342) DE VISIE JE VERDIEPEN IN PRODUCTONTWIKKELING, TRENDS, MARKETING… HET HOUDT MAAR NIET OP. WE LEREN ELKE DAG Martijn Schwillens Redacteur vaktijdschrift Slagersvak m.schwillens@gpmedia.nl
4 SLAGERSVAK NR 2 2025 ... INHOUD P. 8 Oerwroeters leveren meer op dan hun vlees Op Burgerboerderij Oosterwold in Flevoland lopen enkele Tamworth varkens rond; een oud-Engels oer ras, dat dichtbij het wilde zwijn komt. Het ras heeft een wat langere snuit dan bijvoorbeeld het bekendere Duroc varken. De varkens zijn van Coen Landheer, oprichter en eigenaar van Oerwroeters. “Uiteindelijk worden ook deze varkens geslacht. Tot die tijd zijn het onze medewerkers.” P. 22 Coverstory: Consortium Spaanse Chorizo Spaanse chorizo, een van de meest iconische ambassadeurs van Spanjes rijke culinaire traditie, blijft een solide positie veroveren op de internationale markt. In 2024 is Nederland uitgegroeid tot een van de meest veelbelovende bestemmingen voor dit product dat symbool staat voor Spanje. P. 13 Waarom je moet weten hoe Gen Z’ers te bereiken Medio maart kwamen slagers en poeliers bij elkaar voor de KNS Inspiratiedag. De aanwezigen werden na ontvangst getrakteerd op presentaties over trends en transities en welke kansen deze opleveren. Ook kregen we verrassende inkijkjes in het brein van de Gen Z generatie. Want dat het belangrijk is om deze te bereiken, is overduidelijk. P. 20 Casestudy Vemag bij A. Ardon Vleeswaren A. Ardon Vleeswaren is door de jaren heen uitgegroeid van slagerij tot een veelzijdige worstenmakerij die inmiddels ook vleeswaren en worsten ontwikkeld voor de Aziatische en Surinaamse markt. Om de productie te kunnen uitbreiden, wilde het familiebedrijf uit Etten-Leur een automatiseringsslag maken. 8 20 13 22
SLAGERSVAK NR 2 2025 5 P. 28 Documentaire: Het zal me worst wezen?! Marit en Cocó zijn twee studenten die een documentaire maken over slager Leo uit Delft. Een bekend gezicht onder velen, maar ook aan zijn pensioen toe en zonder opvolging. Een documentaire over het beroemde ‘broodje Leo’, maar ook over de toekomst van ambachtelijke bedrijven. P. 38 Iers rundvlees stijlvol in de schijnwerpers Bord Bia – The Irish Food Board promoot Ierse producten. In tweesterrenrestaurant ’t Nonnetje in Harderwijk kwamen onder meer de Ierse ambassadeur Ann Derwin en natuurlijk ook topchef Michel van der Kroft aan het woord om de kwaliteit van Iers grasgevoerd rundvlees te benadrukken. P. 29 Special Guest: Jan Willem Doppenberg Gun het je jonge medewerkers dat ze fouten mogen maken. Door de veranderende tijd, ook op het gebied van opleiden en personeelstekorten, is juist investeren in het leren, belangrijk. Want wie de kans krijgt om te falen, leert het meest. P. 40 Slagerij in beeld: Slagerij Buurman Tim Buurman stapte drie jaar geleden in het bedrijf dat zijn ouders inmiddels al dertig jaar runnen. Ons bezoek valt in de periode waarin de definitieve en volledige overname zijn beslag zal vinden. ‘Na de overname gaan we kijken of er ruimte is voor een verbouwing met nieuwe apparatuur.’ 28 38 29 40
NIEUW! DE WERELDSE VAN DIT SEIZOEN smaken World Grill Pesto en Korean zijn de nieuwste toevoegingen aan het World Grill assortiment. Twee unieke marinades met uitgesproken smaken. Van de kruidige, hartige smaak van pesto tot de rijke umami van de Koreaanse keuken. Inspireer en verras dit seizoen met nieuwe smaken en unieke combinaties. 1414402 1414502
SLAGERSVAK NR 2 2025 7 VAKWEDSTRIJD WINNAARS GROTE GRILLWORSTTEST 2025 17 maart werden, aansluitend op de KNS Inspiratiedag ‘Blik op de toekomst’ de winnaars bekendgemaakt van de Grote Grillworsttest 2025. Dit jaar was er voor het eerst een tweede categorie; naast de grillworst naturel konden deelnemers ook hun vakmanschap tonen in het bereiden van kipgrillworst. De winnaar van deze laatste was om meerdere redenen zeer verbaasd. De editie van de Grote Grillworsttest 2025 organiseerde deze twee categorieën vanwege de fusie tussen brancheverenigingen Koninklijke Nederlandse Slagers en de Poeliersbond. De producten zijn op 5 februari beoordeeld op smaak, aangezicht en samenstelling. De jury bestond uit gecertificeerd productkeurmeester Sjouke Bouma, branche erkende meesterslager Arno de Best, branche erkende meesterverkoper Gerda Meijer, Patrick Meijer van Slagerij H.H. Duijn uit Santpoort-Noord (winnaar 2024) en slager/poelier Herman van Haarlem. Aspirant keurmeester en SVO vakopleiding food-studente Joy ter Heijden ondersteunde de jury. En de winnaar is… De grillworst van Knobbout Slagerijen uit Buren en de kipgrillworst van Slagerij Hegeman uit Aarle Rixtel werden uitgeroepen tot de beste van Nederland. Meesterworstmaker William Knobbout doet elk jaar mee en behaalde in een eerdere editie de tweede plaats. “Dit is de eerste keer dat wij de eerste prijs behalen. In de slagerij loopt de grillworst heel goed. Wij bakken onze grillworsten altijd heel hard af.” Flavio Hegeman deed mee aan beide categorieën. “In de afgelopen jaren behaalde onze naturel grillworst meer dan eens de top 3. Nu niet, maar winnen we de kipgrillworsttest. Dat is een verrassing. De naturel grillworst is het paradepaardje van onze winkel, hiervan verkopen wij zo’n 110 kilo per week en opzichte van tien tot twintig kilo kipgrillworst. Wij gaan hiermee zeker de publiciteit opzoeken en mensen ook nieuwsgierig maken naar deze variant.” Slagerij Buurman uit Gendt en Keurslager Spijkerman uit Akkrum behaalden met hun grillworst respectievelijk de tweede en derde plaats. De tweede en derde plaats voor de kipgrillworst gingen naar Keurslager Jacobs Vught en Keurslager Schreiber uit Leeuwarden. Meer informatie: KNS | www.knsnet.nl Beeld: KNSnet.nl
8 SLAGERSVAK NR 2 2025 DIERHOUDERIJ We bezoeken Oerwroeters in de week voor Pasen. Binnen de omheining zien we vier varkens. Drie Bonte Bentheimers en Mick, de Tamworth fokman. Verderop op de boerderij staat een Tamworth fokzeug die bij onze aankomst opstaat en naar ons toekomt. “Zij kent mij al vanaf big”, legt Coen Landheer uit. “Na de open dag met Pasen wordt zij gedekt, tot die tijd staat ze tijdelijk apart.” Businessmodel dat om meer dan vlees draait Coen startte zijn bedrijf zo’n 1,5 jaar geleden, na een carrière als dierverzorger en expert in diergedrag bij diverse dierentuinen. “In die tijd liep ik al mee met boeren die dit ras hadden, want je moet leren en ervaren hoe met ze om te gaan. In de jaren in de dierentuin ontwikkel je een visie op en ervaring met het houden van dieren. Na het zien van een documentaire over dit ras, was ik om. Ik houd van de natuurlijke uitstraling van de dieren, ze hebben kracht, een leuk karakter en er is goed mee te werken. Mick is ook een heel vriendelijk dier.” Coen wilde om zijn varkens een model bouwen, dat niet alleen om vlees draait. Hij hoopt dat mensen meer kennis opdoen over de varkens en er een ‘beetje van gaan houden’. Maar dat is niet het enige, vertelt hij: “Onze varkens zijn tijdens hun leven ook onze medewerkers. Normaal gesproken kosten varkens alleen geld, totdat ze geslacht worden. In ons concept verdienen ze al geld als werknemers en blijven ze tot ze minimaal 1,5 jaar oud zijn.” OERWROETERS LEVEREN MEER OP DAN HUN VLEES Op Burgerboerderij Oosterwold in Flevoland lopen enkele Tamworth varkens rond. Tamworth varkens zijn vrij zeldzaam; het is een oud-Engels oer ras, dat dichtbij het wilde zwijn komt. Het ras heeft een wat langere snuit dan bijvoorbeeld het bekendere Duroc varken. De varkens zijn van Coen Landheer, oprichter en eigenaar van Oerwroeters. “Uiteindelijk worden ook deze varkens geslacht. Tot die tijd zijn het onze medewerkers.” Coen met Tamworth Mick
SLAGERSVAK NR 2 2025 9 Andere bottenstructuur Deze slager is Ferry Lempers uit Montfoort en het was voor Coen even zoeken om deze te vinden. “Ik ben nieuw in de sector en ben nog heel kleinschalig. Ik breng twee varkens naar het slachthuis, geen vrachtwagen vol. Doordat Oerwroeters is geselecteerd om deel uit te maken van GoedGehouden heb ik een netwerk om me heen van mensen die de weg weten en me verder helpen.” De slager portioneert het vlees en maakt er kant en klare producten van die Coen vervolgens gaat verkopen in de boerderijwinkel van Burgerboerderij Oosterwold. “We willen de keten zo klein mogelijk houden, zodat we mensen kunnen laten zien hoe het werkt met ons voedsel.” Ambachtelijk slager Ferry vertelt: “Wij werken nauw samen met een aantal slachterijen in de buurt en verwerken veel huis- en biologische slacht voor boerderijwinkels. Dat is onze specialisatie, we doen ook heel veel voor het concept Buitengewone varkens.” Voor Oerwroeters verwerkte de slager de twee eerste Tamworth varkens die naar de slacht gingen. Eén is vooral verwerkt tot karbonaadjes en speklappen, de ander voor charcuterie. Hij merkt het verschil in verwerking, met name door de leefstijl van de dieren: “Je kunt merken dat zo’n dier buiten gelopen heeft. De bottenstructuur is heel anders en wanneer je karbonaadjes hakt, dan moet je echt hakken. Het skelet is veel sterker en het vlees is vaak veel smakelijker”, vertelt hij. “Het zijn dieren zoals wij het graag zien; het beest heeft z’n zintuigen kunnen gebruiken en is meer dan alleen een productiemiddel. Daarnaast heeft elk ras ook z’n specifieke kenmerken. Bij ons komen veel soorten varkens voorbij, zoals de Bonte Bentheimer, Duroc, Mangalica, Saddleback, noem maar op. Het vlees van deze Tamworth is wat droger, heeft een iets donkerder kleur en wat meer smaak. Het is niet zoals het zachte, bleke vlees uit de stal. Het vlees is beter doorbloed doordat ze buiten hebben gelopen.” Kleinschalig voldoen aan consumentenbehoefte Coen besluit: “Deze vorm van buiten varkens houden wordt steeds groter in Nederland. Ik denk dat het mooi zou zijn als het verhaal van varkens die buiten leven en dat dit invloed heeft op de kwaliteit van het vlees, meer uitgedragen zou worden. Hoe meer we dit in de schijnwerper kunnen zetten, hoe meer de consument dat wellicht zal kopen. En kom vooral langs, kom het eens kijken of ervaren. Ik sta open voor tips over wat goed is voor de dieren maar ook goed voor het vlees. Het vlees is wat duurder, maar binnen het duurdere segment valt het wel mee. Dat komt doordat de dieren tijdens hun leven ook al wat opleveren. Daardoor kunnen ze ook langer in leven blijven en zo is de cirkel rond.” “Als wij massaal in Nederland zouden overstappen op kleinschaliger, zeg zo’n 300 tot 400 dieren per varkenshouder, dan zouden we qua omvang van de landelijke consumentenbehoefte een eind komen”, is Coen van mening. “Maar dan moet je wel af van de gedachte om dagelijks een flink stuk vlees te willen eten. Het vlees wat je dan eet, is van een andere kwaliteit, puurder en onbewerkt als je kijkt naar medicatie. Je betaalt wat meer, maar geniet meer en spendeert hetzelfde budget. En als ik zo’n dier zie lopen, natuurlijk gedrag vertonend, met biggen, dan ben ik trots. Daar doe ik het voor.” Meer informatie: Oerwroeters www.oerwroeters.nl | info@oerwroeters.nl | 06 14775103 Slager Ferry Lempers (l) en Coen Landheer Dat concept houdt in dat de varkens in te zetten zijn voor verschillende vormen van natuurlijk landschapsbeheer. Zo heeft Rijkswaterstaat enkele Oerwroeters jaarrond lopen voor de bestrijding van de Japanse Duizendknoop, een overlast veroorzakende invasieve exotische plant. Wie een moestuin of tuin wil voorbereiden, kan ook een beroep doen op de varkens, die ongewenste beplanting verwijderen, de bodem loswoelen en in een moeite door het perceel bemesten. Oerwroeters heeft nu 11 dieren, waarvan de drie Bonte Bentheimers door Coen zijn overgenomen van de boerderij. Een ervan is gedekt door Tamworth Mick en met het dekken van de Tamworth zeug zal dit aantal snel uitbreiden. De biggen kunnen bij de moeder opgroeien totdat ze aan het werk kunnen bij de projecten. Naar de slacht De Tamworth varkens hebben een ander leven en derhalve ook een ander soort vlees. Het is sowieso al een wat magerder ras. “Maar dat is ook niet het primaire doel van Oerwroeters”, vertelt Coen. “Met het mengen van de Tamworth en de Bonte Bentheimers komen er wel dieren die meer vlees aanzetten bij. Zo zoeken we een balans, in het bedienen van de slager en van de dieren zelf. Ik houd wel een zuivere lijn van Tamworth dieren. Deze dieren krijgen heel veel beweging en daardoor zal het vlees een andere structuur hebben qua malsheid, naast het gegeven dat het ras eigen vleeskenmerken heeft. Ferry, de slager kan je dat precies vertellen. Ook maakt de voeding iets uit en mijn varkens krijgen alleen natuurlijke, biologische voeding in de vorm van bieten en gras. We gebruiken geen antibiotica en hebben ook nog geen ziektegevallen gehad.” fotocredits: Aylin van den Houten
Recept Dubai Haas! Benieuwd naar de recepten? Scan de QR-code hiernaast of ga naar vavgroep.nl/inspiratiemagazine Postbus 671 4870 AR Etten-Leur vavgroep.nl Etten-Leur Tel. 076-5043000 verkoop@vavdivers.nl vavdivers.nl Noordwijk Tel. 071-4020101 verkoop@vdbdivers.nl vdbdivers.nl Heijen Tel. 0485-518388 verkoop@artsdivers.nl artsdivers.nl Zaltbommel Tel. 0183-443315 order@zweistra.nu zweistra.nu JAAR TEVINDENINONS LENTE/ZOMER2025 INSPIRATIEMAGAZINE SMAAK MAKEND Bij de VAV*groep bieden we je continu inspiratie gebaseerd op de allernieuwste trends van het moment. Zo spelen wij in op de trend: Pistache! In de nieuwste editie van ons Smaakmakend magazine delen wij onze variaties met het welbekende nootje die jij met gemak in jouw toonbank kunt presenteren. de vav*groep x nieuwste trends
SLAGERSVAK NR 2 2025 11 COLUMN Later ging ik beter opletten en zag dat veel welgestelde links georiënteerden, vaak aangeduid als grachtengordelsocialisten, op modieuze schoenen liepen. Anderen zag ik met een oversized rode shawl rondlopen. Ten teken dat ze PVDA stemmen. Grijs kostuum met een saaie stropdas hoort bij SGP. Geen stropdas en een jasje waarvan je denkt dat het uit de kringloopwinkel komt staat voor de SP. De Dierenpartij kenmerkt zich dan door magere mensen met een bleke huidskleur. Opvallend is dan ook dat je bij mannelijke politici aan de kleding kunt zien hoe conservatief ze zijn. Het donkerblauwe pak geeft aan de je je aan de dresscode wilt houden. De opvallende stropdas of schoenen dat je jezelf rebels vindt. (Jammer hè, dat vele anderen dat dan niet opvalt!). Klaarblijkelijk is er een sterke behoefte om via uiterlijke kenmerken uit te drukken bij welke club je hoort. Maar dat zie ik toch iedere zondagavond bij Studio Sport? Duizenden mensen met dezelfde kleding, dezelfde kleurtjes, hetzelfde geschminkt, dezelfde liedjes en ongenuanceerde uitspraken. Zo gezien zijn politici hooligans van een andere club. Het stadion heet dan Tweede Kamer, de scheidsrechter noemt men dan voorzitter. De andere partij is gemeen en houdt zich niet aan de regels, de voorzitter is partijdig en inhoudsloze speeches kunnen gezien worden als tijdrekken. Maar net als bij het voetbal, na de wedstrijd geef je elkaar de hand en ruil je de shirtjes. Nou, gelukkig dat laatste niet in de Tweede Kamer. Dat herkenbaar willen zijn kennen we ook in de middenstand. Waar vroeger de kapper herkenbaar was aan de barbierspaal, de gaper voor een apotheek en een varkenskop bij de spekslager, zie je nu dat etalages, ramen en puien de herkenbaarheid vergroten. Maar welk beeld vergroten ze? Ik ben een heel dure slagerij ik ben een kiloknaller of ik ben traiteur? Onlangs had ik afspraak bij een slagerij. Ik zocht dan ook een slagerij. Uiteindelijk ben ik er drie keer voorbijgelopen voor ik in de gaten had dat het de slagerij was die ik wilde bezoeken. Bij nadere bestudering zag ik het inderdaad staan: Biologische slagerij. Maar het was een 100% biologische delicatessenwinkel met maaltijden, broodjes, kaas en vlees. Helaas was het zogenoemde Unique Selling Point, de bijzondere kenmerken van het bedrijf, niet direct zichtbaar aan de buitenzijde van het bedrijf. Laat zien wat je verkoopt en wat je klanten mogen verwachten. Wees herkenbaar voor jouw potentiële klanten. Willen ze bij jouw clubje horen? GROEN LINKS-SCHOENEN Ik was in 2010 op het partijcongres van het CDA toen ik de schrijver Bart Chabot tegen het lijf liep. Al snel kreeg ik van hem de vraag of ik CDA-lid was. Ja dat ben ik, maar vanwaar deze vraag? “Je hebt Groen Links schoenen aan.” Tot dat moment heb ik mij nooit gerealiseerd dat schoenen associaties hebben met politiek of dat het tot vooroordelen kan leiden. Natuurlijk kende ik de uitdrukking geitenwollensokkentype, maar dat had ik nog niet verbonden aan een politieke voorkeur. Erik Hoogink is in het dagelijks leven eigenaar van de Acht Uitzendgroep, maar van beroep slager. Acht Uitzendgroep verzorgt slagers voor ambachtelijke bedrijven, horeca en VVP-slagerijen. In zijn columns kijkt hij naar de branche en naar de samenleving. Soms kritisch, soms met een knipoog. Ook te lezen op www.acht-uitzendburo.nl. Erik Hoogink
VÓÓR SLAGERS, DÓÓR SLAGERS! • Scherpe inkoopprijzen en extra kortingen • Wekelijkse/periodieke prijsvergelijkingen door gezamenlijke inkoop • Tijdwinst dankzij ontzorging door de WSK • Per kwartaal een bonusuitkering van de opgebouwde korting • Meer gemak, rust en grip op de inkoop • Club vóór en dóór slagers helpt je als ondernemer écht verder • Beter rendement LIDMAATSCHAP WSK BESPAART SLAGERS GELD ÉN TIJD! Samen sta je sterk(er)! Al ruim 25 jaar is de WSK veel meer dan een inkoopvereniging. Ook lid worden of meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact op. Bel: 0255 - 820 221 Mail: info@westelijkeslagerskombinatie.nl westelijkeslagerskombinatie.nl Scan de QR-code voor meer informatie en voordelen. DE VOORDELEN OP EEN RIJTJE: ‘Het WSK-lidmaatschap kan ik iedereen aanraden, simpelweg omdat het geld oplevert.’ En: ‘Je bent gek als je het niet doet!’ Beter dan met die uitspraken van WSK-leden kunnen we de meerwaarde van het lidmaatschap van de Westelijke Slagers Kombinatie (WSK) niet samenvatten. www.livar.nl | +31 (0) 88 548 27 83 | info@livar.nl Ben je trots op je ambacht? Laat het zien in je keuzes. Livar levert varkensvlees van topkwaliteit én het hoogste niveau dierenwelzijn. Exclusief voor slagers die het verschil willen maken. Geen concessies. Geen twijfel. Geen fysieke supermarkten. MAAK HET VERSCHIL MET LIVAR
SLAGERSVAK NR 2 2025 13 EVENT WAAROM JE MOET WETEN HOE JE GEN Z'ERS KUNT BEREIKEN Medio maart kwamen in het prachtig gelegen Buitenplaats Kameryck slagers en poeliers, al dan niet met partner of medewerkers, bij elkaar voor de KNS Inspiratiedag. De aanwezigen werden na ontvangst getrakteerd op presentaties over trends en transities en welke kansen deze opleveren. Ook kregen we verrassende inkijkjes in het brein van de Gen Z generatie. Want dat het belangrijk is om deze te bereiken, is overduidelijk. De grote zaal stroomde behoorlijk vol met meer dan 150 belangstellenden voor de KNS Inspiratiedag. Directeur Marian Lemsom heette alle aanwezigen welkom bij deze dag met het thema ‘Blik op de toekomst’. “Je kunt bevriezen door alles wat er om je heen gebeurt en de dingen blijven doen zoals je dat altijd deed, je kunt je ook laten inspireren voor een blik op de toekomst.” Met een trend kun je mee, met een transitie moet je mee Maaike de Reuver, hoofdredacteur van Food Inspiration, is veel onderweg om te ontdekken wat er speelt op het gebied van eten en drinken. Uit het jaarlijkse ‘trends & transities rapport’ deelt zij een aantal voorbeelden die de aanwezige slager en poelier kan inspireren. In totaal zijn er vijftig trends en zes transities beschreven. “Het verschil tussen trends en transities is of je zelf kunt kiezen of je eraan deelneemt. Is het een trend om een bepaald soort maaltijd aan te bieden, dan kies je of je daaraan meedoet of niet. Vaak duurt een trend niet zo lang. Maar de eiwit- of energietransitie, of de transitie naar ‘no waste’, die zijn er gewoon, beslaan een lange termijn en daarin zul je moeten meebewegen”, legt Maaike uit. Affordable luxury Als voorbeeld van een internationale trend noemt Maaike de hele kleine, ambachtelijke bakker. Wereldwijd zie je kleine, heel populaire bakkerijen waar Lees verder op de volgende pagina ▶
14 SLAGERSVAK NR 2 2025 met name jonge mensen in de rij staan. Er is een relatief klein assortiment, ambacht staat centraal en er is vaak een open oven en de bakker heeft één zgn. ‘hero’, een product waarvoor mensen speciaal naar die winkel gaan. Verder is het zo dat op = op, waardoor de sluitingstijden fluctueren. De kans is groot dat dergelijke kleine bakkerijtjes heel groot zijn op de sociale media. “Je kunt je wel voorstellen dat aspecten hiervan ook te vertalen zijn naar de slagerij.” Klanten die zich graag profileren als trending, maken graag gebruik van dergelijke winkels, omdat zij dat op een betaalbare manier kunnen laten zien met bijvoorbeeld een heel specifiek, ambachtelijk, product van die ene winkel. “Een croissant van € 4 is duur, maar vaak wel betaalbaar. Dat noemen we affordable luxury en er is een groep mensen die zich daar graag mee fotografeert.” Eiwittransitie De eiwittransitie gaat over het minder eten van dierlijke en het meer eten van plantaardige eiwitten. Een transitie waar je rekening mee moet houden maar waar ook kansen liggen. Zo blijkt volgens Maaike uit onderzoek dat een derde van de 18-plussers vindt dat zij minder vlees moeten eten maar dat 2/3 van de mensen vlees eigenlijk veel te lekker vindt om links te laten liggen. “Ook dit biedt kansen. Denk aan hybride vlees dat voor een klein deel uit plantaardige eiwitten bestaat, wat de uitstoot van het product kleiner maakt. Daarnaast is er natuurlijk de ontwikkeling naar kweekvlees. Ben jij als slager de eerste die het verkoopt, trekt dit ongetwijfeld nieuwe mensen. Ben jij degene die zegt: nooit! Dan zullen er andere mensen zijn die zich daartoe aangetrokken voelen. En dan is er nog het predetarisch eten, wat vooral het eten is van wild dat sowieso afgeschoten wordt.” Ontkoking Een andere interessante trend is dat er steeds minder wordt gekookt, dat wordt ontkoking genoemd. Hierdoor wordt het belang van gemak, van convenience, steeds groter. Slager Twan Beerens uit Best zet al een grote stap in die richting en hij verwacht zo een nieuwe groep aan te spreken. Het toevoegen van een product als wijn speelt ook in op het gemak van de klant. Gen Z, wat kun je ermee? Laura Bos neemt vervolgens de bezoekers mee naar Gen Z, de generatie die geboren is tussen 1997 en 2012. Wie zijn zij, wat is hun kracht en hoe word je als organisatie aantrekkelijk voor deze groep? Laura doet al 3 jaar doorlopend onderzoek naar deze generatie en werkte als jongerenambassadeur voor het Ministerie van EVENT EEN TIKTOK VIDEO OF REEL OP INSTA MET EEN MEDEWERKER IN BEELD IS EFFECTIEVER DAN EEN TRADITIONELE VACATURE
SLAGERSVAK NR 2 2025 15 Buitenlandse Zaken. Zij confronteerde haar publiek met hun aannames en de feiten: Uit onderzoek van OESO blijkt dat de Nederlandse Gen Z’er het hardst werkt van alle Gen Z’ers in de westerse wereld. Ook zijn het vooral de ouderen die in deeltijd willen werken en kiest deze jongere juist voor voltijd. Ook haalde Laura enkele fabels rondom het inkomen onderuit. Gen Z blijken wel job hoppers. Zij zien dat volgens Laura niet als onstabiel, maar als een strategische aanpak om te ontdekken waar ze goed in zijn en welke sector het beste bij ze past. Van elkaar leren “Toch hebben de generaties elkaar nodig”, stelt Laura. “Jongeren zijn heel goed in innoveren, maar hebben de steun, kennis en ervaring nodig van eerdere generaties voor het implementeren. Je moet je als oudere dus niet aanpassen, want een beginnende werknemer moet wel leren hoe zich binnen een organisatie te gedragen.” “De kracht van de jongste generatie is sociaal innoveren. Doordat de jongeren zaken adopteren, zoals crypto, TikTok en rapmuziek, nemen andere generaties dat op enig moment ook over. Gen Z’ers zijn gevoelig voor verspilling van werktijd en werkenergie en kunnen bedrijven daardoor helpen werktijd te besparen.” 45 seconden Tips van Laura: Wil je Gen Z bereiken, zorg dan dat je op TikTok aanwezig bent met filmpjes van maximaal 45 seconden. Wees authentiek, doe het zelf, het hoeft niet perfect te zijn. Wees bereid om als werkgever flexibel te zijn en Een ontwerpbeeld van hoe Slagerij Beerens uit Best eruit gaat zien sta open voor de behoefte tot persoonlijke ontwikkeling. Bijna iedereen wil duidelijke doorgroeimogelijkheden hebben. Wat weer tegemoetkomt aan de behoefte om geen tijd en energie te verspillen. Ook is waardering erg belangrijk, dat sluit ook aan bij de opvoeding en de online wereld. Bevestiging is belangrijk, dus vertel wanneer ze het goed doen en geef complimenten. Ook klanten uit deze leeftijdsgroep vind je online, door eens anders naar je product te kijken. Leg in een filmpje je producten uit, vertel iets over proteïne in vlees of ga in op koolhydraatarm. Leg producten uit, laat zien hoe je het klaarmaakt. En maak het niet te ingewikkeld, laat een jonge collega het woord doen en laat een andere collega het filmen. Maak gebruik van de trends! Naar de werkvloer Ook voor het vinden van personeel is social media essentieel. Een TikTok filmpje van een medewerker of oproep of Instagram is effectiever dan een traditionele functieomschrijving. Zorg vervolgens dat je nieuwe medewerker een buddy heeft om vragen te kunnen stellen en wees duidelijk in wat ze in je bedrijf kunnen bereiken. Jonge mensen vinden het fijner om middels videocontent te leren dan persoonlijke uitleg te krijgen. Ze kunnen terugkijken en het op hun eigen tempo tot zich nemen. En dat is vaak sneller. Zorg voor rechtvaardigheid en duidelijkheid en geef hen de ruimte om te ontdekken wat er binnen het bedrijf mogelijk is. Laura besluit: “De arbeidskrapte blijft nog zeker 25 jaar bestaan. We hebben iedereen nodig. Veel van de hiervoor genoemde voorwaarden, zoals flexibiliteit en weinig hiërarchie, zijn ook belangrijk voor pensioengerechtigden die eventueel langer willen doorwerken!”
16 SLAGERSVAK NR 2 2025 KORT NIEUWS WERKSCHORT VOOR GRILLMASTERS De Firm Duck Apron van Carhartt is inmiddels een klassieker. Een schort, gemaakt van het sterkste duckcanvas en daarom gemaakt voor het echte werk. Dankzij de verstelbare pasvorm sluit het schort goed aan op verschillende lichaamstypen en werkhoudingen. “Het Firm Duck Apron is ideaal voor vakmensen zoals horecamedewerkers, ambachtslieden, monteurs en grillmasters”, aldus Carhartt. “De driedubbel gestikte hoofdnaden garanderen een lange levensduur, zelfs bij dagelijks intensief gebruik.” Het schort is voorzien van gekruiste banden aan de achterkant, wat zorgt voor een evenwichtige gewichtsverdeling en een comfortabele pasvorm. De lengte van 83 cm biedt uitgebreide bescherming tegen vuil en slijtage zonder de bewegingsvrijheid te beperken. Praktische opbergmogelijkheden Efficiënt werken vraagt om slimme opbergoplossingen. Daarom heeft het Carhartt Apron vier ruime zakken voor barbequegereedschap, twee kleinere zakken voor kleinere grilltools en een grote overallzak met meerdere compartimenten en een veilige ritssluiting. “Het schort draagt het iconische Carhartt-label als symbool van kwaliteit en bestendigheid. Carhartt staat bekend om zijn robuuste werkkleding en dit schort is geen uitzondering. Of het nu wordt gebruikt in de werkplaats, garage of keuken, het biedt de stevigheid en functionaliteit die nodig zijn voor dagelijks gebruik.” Het Carhartt Firm Duck Apron is verkrijgbaar bij geselecteerde retailers en online verkooppunten. Over Carhartt Carhartt is in 1889 is opgericht in Detroit, Michigan in de VS. Al 136 jaar lang staat het bedrijf bekend om zijn robuuste constructies, innovatieve ontwerpen, hoge kwaliteitsnormen, stevigheid en comfort. Carhartt werkkleding is een begrip geworden onder ervaren vakmensen en ambachtslieden. De eerste producten van Carhartt waren overalls van duck- en denimstoffen. De huidige Carhartt werkkleding varieert van stoere, comfortabele werkbroeken en robuuste werkjassen tot vuilafstotende en geurbestrijdende werkshirts en gecertificeerde veiligheidsschoenen en -werklaarzen. Meer informatie: Carhartt EMEA www.carhartt.com info@carhartt.com Tel. +31 (0)20 7150201 ASPERGEPLAATTAART MET KNORR PROFESSIONAL Het aspergeseizoen is in volle gang – hét moment om extra beleving op de toonbank te brengen. Knorr Professional presenteert hiervoor het asperge-display dat aandacht vraagt voor de romige Hollandse saus van het merk. Afwerking • Bak de plaattaart in de oven gedurende ca. 30 minuten op 175°C Meer informatie: Unilever Food Solutions Tel. +31 (0)10-4394308 | www.unileverfoodsolutions.nl Bereiding plaattaart • Schil de asperges en gaar deze op de juiste wijze tot ze beetgaar zijn • Snijd de ham in reepjes en de lente-ui in ringetjes • Bekleed een gastronoombak met vetvrij papier • Leg hierop de plakjes bladerdeeg, en zorg voor een opstaande rand van 1,5 tot 2 cm • Verdeel de hamreepjes over het bladerdeeg en daarop de asperges en de lente-ui • Meng de Hollandaise met de eieren en de tuinkruiden en breng op smaak met zout en peper • Giet het mengsel over de asperges Aspergeplaattaart met ham Ingrediënten voor 10 personen • 750 gram asperges • 15 plakjes bladerdeeg • 250 gram gekookte ham • 125 gram lente-ui • 6,5 dl Knorr Garde d’Or Hollandaise saus • 8 eieren • Peper en zout • 50 gram Knorr Primerba Tuinkruiden “Perfect in combinatie met verse asperges, beenham of kalfsvlees”, aldus Knorr. “Informeer bij je grossier naar de beschikbaarheid en zorg dat je er op tijd bij bent. Ben je op zoek naar inspiratie of nieuwe recepten? Denk dan eens aan deze asperge-plaattaart met ham en Hollandaisesaus. Een heerlijk seizoensgerecht dat eenvoudig te bereiden is en er ook nog eens feestelijk uitziet. Gebruik de Knorr Professional Garde d’Or Hollandaisesaus als smaakvolle finishing touch en til je voorjaars aanbod naar een hoger niveau!”
SLAGERSVAK NR 2 2025 17 VAKWEDSTRIJD INSCHRIJVING SLAVAKTO-VAKWEDSTRIJD 2025: DE ULTIEME BORRELPLANK-UITDAGING Door de wedstrijd te vereenvoudigen tot één centrale rubriek, ontstaat er een vernieuwde en toegankelijke vakwedstrijd waarin vakmanschap en creativiteit volledig tot hun recht komen. Dit biedt slagers, poeliers én foodspecialisten de kans om zich te onderscheiden en te laten zien hoe veelzijdig en ambachtelijk een borrelplank kan zijn. Vijf unieke borrelplank-rubrieken De vakwedstrijd bestaat uit één hoofdthema – de borrelplank – met vijf verschillende rubrieken: • Borrelplank “charcuterie” – Minimaal 75% worst en vleeswaren, aangevuld met ingrediënten naar keuze. • Borrelplank “kaas” – Minimaal 75% kaas en kaasproducten, met aanvullende ingrediënten naar eigen inzicht. • Borrelplank “vega” of “vegan” – 100% vegetarisch (geen vlees of vis) óf volledig veganistisch zonder dierlijke producten. • Borrelplank “tapas” – Een gevarieerde tapasplank met luxe hapjes, snacks en amuses. Let op: producten worden niet verwarmd. • Borrelplank “vrije categorie” – Een creatieve plank op basis van een eigen thema, bijvoorbeeld ‘mediterraan’, ‘herfst’ of met diverse smaakcombinaties. Inschrijving en keuringen De inschrijving is geopend. Het is mogelijk tot en met dinsdag 23 september 2025 in te schrijven. De keuringen vinden plaats op de beurslocatie Expo Houten. Het inleveren van de borrelplanken is op maandag 29 september 2025 bij Vakbeurs Foodspecialiteiten tussen 08.00 en 10.00 uur. Vakkundige jury en prijsuitreiking Net als voorgaande edities worden alle producten beoordeeld door een deskundige jury onder leiding van wedstrijdleider Jan Nederhoed. De prijsuitreiking vindt plaats tijdens de Vakbeurs Foodspecialiteiten op dinsdag 30 september 2025 in de beurshallen van Expo Houten. De genomineerden ontvangen vooraf bericht over de exacte tijd. Stichting Slavakto en samenwerking met Stichting Foodspecialiteiten De vakwedstrijd wordt georganiseerd door Stichting Slavakto en is een vast onderdeel van de Vakbeurs Foodspecialiteiten. Dit jaar wordt nog intensiever samengewerkt met Stichting Foodspecialiteiten om een nog breder publiek te bereiken en de ambachtelijke verssector extra in de schijnwerpers te zetten. Meer informatie over de voorwaarden, kosten en deelname is te vinden op www.slagerswedstrijden.nl. Meer informatie: Stichting Slavakto www.slavakto.nl De inschrijving voor de Slavakto vakwedstrijd 2025 is geopend! Dit jaar organiseert Slavakto een speciale editie: één rubriek, vijf categorieën, maximale creativiteit. In plaats van een brede opzet met diverse productrubrieken, draait het dit jaar volledig om de borrelplank – dé manier om ambacht, innovatie en presentatievaardigheden te tonen. De wedstrijd vindt plaats op 29 september tijdens de Vakbeurs Foodspecialiteiten in Houten.
TE KOOP OF TE HUUR Timmer-Makelaar. Ruim 47 jaar hét vertrouwde adres voor de verkoop/verhuur of verwerving van uw slagerij. Wij zoeken in opdracht, vanwege recente verkopen, slagerijen en andere ondernemingen met of zonder omzet derdenleveranties (zoals horeca-instellingen, groothandel, etc.). Met name vanaf Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht zoeken wij in opdracht levensmiddelenproductiebedrijven en vergelijkbaar. Volledig te huur slagerij in ljmuiden, Op strategische zichtlokatie, hoekpand in het winkelcentrum en zeer gunstig gelegen t.o.v. de woonwijken aan de voor en achterzijde van het bedrijf. Traditioneel slagersbedrijf met een totale oppervlakte van winkel, voorwerkruimte en worstmakerij/productieruimten van ca. 135 m²,uitbreiding van activiteiten is uitstekend te realiseren vanwege de grootte van de winkel en de enorme productie ruimte geschikt voor traiteur en catering activiteiten. Winkelbestand: Keurslagerij, vis speciaalzaak, warme bakker, groente en fruit speciaalzaak, kapsalon. Gemeentelijke rapportage: Hier is een concentratie van speciaalzaken in de foodsector, De winkels onderscheiden zich op kwaliteit en hebben over het algemeen een sterke klantenbinding Nu in prijs verlaagd! Slagerij in welvarend dorp met ruim 28.000 inwoners aansluitend aan de stad Utrecht. Fraai ingerichte en goed renderende slagerij gevestigd in winkelkerngebied van plaats in de gemeente Utrecht, gelegen nabij de wekelijkse warenmarkt en direct ondersteunende andere winkels o.a. Albert Heijn, Bakker en AGF-speciaalzaak. Winkelpand en vlotte overnameprijs. Zoetermeer te huur bedrijfsruimte die direct geschikt is voor verwerking en productie van levensmiddelen. Dit unieke en complete object is altijd in gebruik geweest als productiebedrijf voor vleessnacks, is gelegen op bedrijventerrein “Lansinghage” in Zoetermeer en bestaat uit productieruimtes, koel- en vriescellen, kantoren, kantine en sanitaire ruimtes en beschikt over een ruime elektra en gas-aansluiting. De bedrijfsruimte met eigen parkeerplaatsen, voldoet aan de geldende voedselveiligheidsnormen. Het object maakt deel uit van het op food gerichte “Verscentrum Zoetermeer”. In dit centrum zitten diverse professionele voedselverwerkende bedrijven. Keurslagerij in Noord Limburg Wegens pensioengerechtigde leeftijd SUPERCOMPLETE SLAGERlj MET UITGEBREIDE WINKEL EN WORSTMAKERlj-INVENTARIS Omzet circa € 22.000,00 per week. Winkelpand met worstmakerij/werkplaats te huur. Zeer sterk gematigde overnameprijs. Zeewolde In het (stads)winkelcentrum zeer goede ligging o.a. nabij o.a. warme bakker en visspeciaalzaak, , gevestigde traditionele slagerij met trouwe vaste klantenkring. In het winkelcentrum zijn zowel alle winkels voor de dagelijkse boodschappen aanwezig, maar ook voor de niet dagelijkse boodschappen. Gezien de ligging in het winkelcentrum is er een goede stroom passanten. Omzet ca. € 16.000,00. Huur winkelbedrijfspand € 2.039,35 per maand exclusief btw. In de Achterhoek, te huur productiebedrijfsruimtes inclusief inventaris van circa 400 m², neem voor meer informatie eens geheel vrijblijvend contact met ons op. Vraag geheel vrijblijvend de uitgebreide projectinformatie en bezoek onze website www.timmer-makelaar.nl, tel. 0342-462739 of info@timmer-makelaar.nl Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws Meld je aan voor de nieuwsbrief door de QR-code te scannen en je gegevens in te vullen. Sca e eld je aa voor de ieuwsbrief va Slagersvak Vakinformatie voor de totale slagersbranche slagersvak
SLAGERSVAK NR 2 2025 19 EIWITTRANSITIE ‘EIWITTRANSITIE IN SUPERMARKTEN KOMT VOORZICHTIG OP GANG’ De landelijke eiwitverkoopcijfers over 2024 laten zien dat het aandeel plantaardige eiwitten licht is gestegen ten opzichte van 2023, van 40,2% naar 41,6%. Het aandeel eiwitrijke plantaardige producten, zoals peulvruchten, noten, pindakaas, en vlees- en zuivelalternatieven is gestegen van 4,9% naar 5,4%. Tegelijkertijd is het aandeel eiwitten uit dierlijke producten, zoals vlees, vis, zuivel, kaas en eieren, afgenomen van 54,2% naar 52,6%. De eiwitten uit de categorieën met samengestelde producten zoals gebak, pizza's en maaltijdsalades, en plantaardige producten zoals groente, fruit, brood en granen zijn nagenoeg gelijk gebleven. “Het is uniek in de wereld dat vrijwel alle supermarkten in een land een doel stellen om de eiwitbalans te herstellen en op deze manier samenwerken om transparant te zijn over hun dierlijke en plantaardige en dierlijke verkoop”, stelt Jessie van Hattum van de Green Protein Alliance. Opvallend is dat Ekoplaza als eerste supermarkt de 60/40 doelstelling heeft behaald met 66% plantaardige verkoop. Van Hattum: “De cijfers van Ekoplaza zijn De verschuiving naar meer plantaardig en minder dierlijk eiwit in de supermarkt komt voorzichtig op gang. Dat blijkt uit de tweede gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten ALDI, Crisp, DekaMarkt, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Nettorama, Picnic en PLUS in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland. De transitie naar meer plantaardig is ingezet, maar versnelling is nodig om het doel te halen dat in 2030 60% van de eiwitten plantaardig is en 40% dierlijk, vinden beide organisaties. hoopgevend en laten zien dat het mogelijk is om een grotendeels plantaardige verkoop te realiseren.” Daarnaast zijn DekaMarkt en Nettorama voor de eerste keer aangesloten bij de meting, en zijn ook de online supermarkten Crisp en Picnic gestart met het meten van hun eiwitverhouding. Albert Heijn is niet opgenomen in het landelijke Eiweet-rapport. De supermarkt heeft ervoor gekozen de eiwitverhouding niet te laten valideren. Minder dierlijk eiwit noodzakelijk om doelen te halen Het afgelopen jaar hebben verschillende supermarkten goede stappen gezet om te zorgen dat de Nederlander meer plantaardig koopt. Voorbeelden zijn het stoppen met promoties op vers vlees, prijsverlagingen van plantaardige producten, de plaatsing van vleesvervangers in het vleesschap en het introduceren van nieuwe of verbeterde plantaardige of hybride producten. Deze inspanningen hebben bijgedragen aan een betere balans tussen dierlijk en plantaardig, maar zijn slechts beperkt terug te zien in de cijfers, afgezet tegen de nog altijd grote hoeveelheden dierlijke eiwitten. Freya Hiemstra, ProVeg Nederland: “Door de zogenaamde eiwithype zijn het afgelopen jaar ook veel producten met extra dierlijk eiwit aan het assortiment toegevoegd, terwijl we in Nederland juist te veel dierlijke eiwitten consumeren. De gemiddelde Nederlander hoeft vanwege de gezondheid niet meer eiwitten te eten, en deze toename van eiwitrijke dierlijke producten staat haaks op de transitie naar meer plantaardig.” Verdergaande stappen nodig Om 60% plantaardige verkoop te realiseren in 2030 zal het absolute aandeel verkochte dierlijke eiwitten moeten worden verminderd. Hiemstra: “Dit vraagt om leiderschap van alle supermarkten. Om verdergaande stappen te kunnen zetten is het noodzakelijk dat supermarkten samen gaan werken zodat een gelijk speelveld wordt gecreëerd. Daarnaast komt het er uiteraard ook op aan dat consumenten in de supermarkt vaker plantaardige boodschappen in hun mandje stoppen. Supermarkten dragen een grote verantwoordelijkheid voor het slagen van de eiwittransitie en ook de bredere samenleving is hierbij onmisbaar.”
20 SLAGERSVAK NR 2 2025 CASESTUDY: VEMAG-SEYDELMANN BIJ A. ARDON VLEESWAREN ‘AL NA DE EERSTE PROEF WILDEN WE DE MACHINE HOUDEN’ Die machine, dat is de Vemag HPE, uitgerust met een 981 vulkop, een 48mm en 72mm double screw en liftsysteem voor het leegkiepen van de normwagens. “Voldoende om hun hele portfolio af te dekken”, zegt verkoopadviseur Tim van de Wiel van Vemag-Seydelmann Nederland. “Mijn broer Levy en ik zijn de vierde generatie binnen A. Ardon, dat al meer dan honderd jaar bestaat en ooit begon als kleine slagerij in Zevenbergen. Zo’n vijftien jaar geleden namen we een worstenmakerij over in Dordrecht, die bekend stond om zijn eigen merk paardenworst. Tien jaar geleden konden we ons huidige pand in Etten-Leur kopen en sindsdien zijn we flink gegroeid”, legt Auke uit. Die groei komt mede doordat A. Ardon vleeswaren en worsten produceert voor de Aziatische markt. “En meer specifiek de Filipijnse doelgroep. Dan moet je denken aan gepekeld en zoet gemarineerd vlees, Filipijnse hotdogs en worstjes. Dat begon met een paar bakkies, maar inmiddels leveren we telkens tien pallets uit aan een Aziatische groothandel. We maken die producten naast ons al bestaande assortiment vleeswaren, zoals grillworst, gebraden gehakt, achterham en paardenworst. Inmiddels lopen ook de eerste testen met Surinaamse producten. Dan moet je denken aan grillworst en Surinaamse worst. Soms produceren ze we op basis van bestaande receptuur, soms droppen ze een idee bij ons en dan helpen wij ze verder met de uitwerking van het concept”, verduidelijkt Auke. “Wij verkopen aan slagerijen, groothandels, retail en speciaalzaken. Ons vlees kopen we grotendeels in bij De Waal. Flexibeler A. Ardon Vleeswaren geldt officieel als kleinbedrijf, maar vanwege de volumes die er gemaakt worden, was automatisering van de productie een vereiste geworden. “We maken aardig wat kilo’s. Dat doen we met vier productiemedewerkers (vader en drie broers). We hadden een kleine stopmachine staan, zonder lift. Het ging allemaal wel, maar het was niet ergonomisch. Ook konden we weinig vooruitwerken, terwijl de batches begonnen toe te nemen”, zegt Auke. A. Ardon Vleeswaren is door de jaren heen uitgegroeid van slagerij tot een veelzijdige worstenmakerij die inmiddels ook vleeswaren en worsten ontwikkeld voor de Aziatische en Surinaamse markt. Om de productie te kunnen uitbreiden, wilde het familiebedrijf uit Etten-Leur een automatiseringsslag maken. “We wensten meer flexibiliteit, een hogere efficiëntie en productiviteit en daarbij meer werkgemak. We kwamen in contact met VemagSeydelmann. Na een test in Oss en vervolgens in onze worstenmakerij, waren we meteen overtuigd. Al na de eerste proef wilden we de machine houden”, lacht Auke Ardon. Het contact met Vemag-Seydelmann werd gelegd via Bert Wagenaar, medewerker van Gerard van Uden – Natural Sausage Casings (Auke: ‘Waar wij de darmen afnemen’). Tim vertelt: “We zijn vrijblijvend met elkaar in gesprek gekomen en zijn samen door het bedrijf heen gelopen. Er was geen urgentie, maar ik zag wel mogelijkheden voor een meer flexibele en efficiëntere productie. Omdat ze werken met lapjes vlees én worst, adviseerde ik een ‘Duo Drive’-machine, met een apart aan te sturen invoerspiraal. Als ze met lapjes vlees werken, maken ze gebruik van een snijdende vulkop die deze lapjes doorsnijdt. Bij het maken van de worsten gebruiken ze een andere double screw. Je gooit de machine vol en verwerkt in één keer en continu 200 kilogram à 500 gram per lapje.” Auke: “We doen gemiddeld 1.000 kilogram lapjes per dag. Voorheen hadden we teveel giveaway, want alles werd handmatig afgesneden en afgewogen. Klanten willen niet te weinig, en terecht, maar als je teveel uitlevert, ben je weer een dief van je eigen portemonnee. Nu produceren we met een minimale gewichtsafwijking.” Efficiënter Het grootste verschil zijn de effectiviteit en productiviteit, stelt Auke. “We zijn een groeiend productiebedrijf, maar we merkten dat we klantenaanvragen begonnen af te houden omdat we twijfel hadden of we het allemaal zouden aankunnen. We zijn vervolgens gaan testen in Oss met 25 kilo product. Vervolgens hebben we hun machine (Vemag HPE) op proef gekregen. We waren een paar uur eerder klaar met de productie die dag, dus we wilden al ‘m meteen houden. We besparen een medewerker uit dankzij de machine. Bovendien hoeven we nu veel minder manuele handelingen te verrichten en kunnen we vooruitwerken.” Bij A. Ardon Vleeswaren staat de Vemag HPE, uitgerust met een 981 vulkop, een 48mm en 72mm double screw en liftsysteem voor het leegkiepen van normwagens
SLAGERSVAK NR 2 2025 21 De familie Ardon. In het midden verkoopadviseur Tim van de Wiel van Vemag-Seydelmann Tim vult aan: “Wij doen nooit loze beloften, maar gaan aan de slag met de wens van een producent en kijken vervolgens hoe we die het beste kunnen invullen. Omdat ze twee verschillende soorten product verwerken op dezelfde machine, heb ik voor de configuratie gekozen zoals-ie uiteindelijk hier is neergezet. Ze hoeven alleen de worm te wisselen als ze van worst naar lapjes vlees switchen of andersom. Dat is een kwestie van schoonmaken en worm wisselen. Die omsteltijd is hooguit tien minuten. Ze kunnen nu meer kilo’s aan en daarmee dus voldoen aan de vraag van slagers die niet zelf produceren alsook van nieuwe klanten die op zoek zijn naar een betrouwbare partner voor hun vleesconcepten. En doordat we van tevoren hebben getest, hebben zij zonder risico alles kunnen uitproberen.” Afspraak Auke onderschrijft de woorden van Tim. Hij roemt het efficiënter werken, maar ziet ook enkele andere voordelen. “Onze paardenworst en grillworst hebben een wat mooier snitbeeld gekregen, terwijl de structuur van onze verse worstjes juist wat grover is geworden. Voor alle producten geldt dat er meer eenheid in de uitstraling is gekomen. Maar het snitbeeld was niet het motief om deze machine aan te schaffen. Efficiënter werken, is de grootste plus!” Naast de deur van het pand van de worstenmakerij hangt een bordje met daarop de tekst: ‘Vertegenwoordigers alleen op afspraak’. “Maar dat geldt niet voor Tim”, lacht Auke. “De machine doet het werk, maar het persoonlijke contact gaf de doorslag. We weten natuurlijk wat we kunnen, maar elk deeg werkt anders. Tim weet waar hij over praat en heeft gedurende de testfase ook meegedraaid op de productie. Als er eens iets is, kunnen we meteen bellen en we hebben ook veel contact via WhatsApp. Dat laagdrempelige vind ik enorm fijn.” Meer informatie: VEMAG-Seydelmann Tel. +31 (0)412-640 858 | info@vemag.nl | www.vemag-seydelmann.nl
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4