Slagersvak Nr 3-2021 Online

s l a g e r s v a k n r 3 2 0 2 1 32 V l e e s e n v l e e s w a r e n Automobilisten die de productiefaciliteit van Blyck Leckerneyen in het Friese De Westereen passeren, zal het ongetwijfeld vergeven worden als zij hun weg voortzetten zonder enig besef dat achter de muren van het woonhuis en de naastgelegen slagerij aan de Tsjerkestrjitte dagelijks wordt gewerkt aan verdere verduurzaming van de vleessector. Aan de gevel van het pand geen grote borden of andere herkenningspunten. Toch is uitgerekend de kleine dorpsslagerij van Albert Dantuma de plek waar volgens eigen receptuur verschillende producten vers worden bereid en verpakt. “Al ons investeringsvermogen is de afgelopen jaren gestoken in productontwikkeling, voet aan de grond krijgen in de sector en, zeker niet onbelangrijk, de boel draaiende houden. Natuurlijk zouden we het liefst paginagrote advertenties zetten in alle dagbladen om mensen te interesseren voor Blyck, maar ik kan je zeggen dat de voldoening op deze manier vele malen groter is dan wanneer je voor een multinational werkt en dagelijks nieuwe dingen mag uitproberen zonder het risico op een faillissement als het ontwikkelde product niet lekker is”, lacht Borghans. GOEDE LEERSCHOOL Borghans begon zo’n 5,5 jaar geleden met de ontwikkeling van zijn eigen gehaktbal, de zogeheten De Marnebal, vernoemd naar de gelijknamige landschapsregio in Noord- Groningen. “Een gehaktbal van biologisch rundvlees en biologisch varkensvlees en wat pittiger dan een gewone gehaktbal. Dat sloeg aan, waarop het idee ontstond om ook aan winkels te gaan leveren. De insteek vanaf dag één was om een product te ontwikkelen van vlees van dieren die een goed leven hebben gehad, een product dat vers is en vrij zou zijn van allerlei schadelijke additieven en e-nummers, en lang houdbaar om verspilling tegen te gaan.” Inspiratie en kennis deed Borghans op in het restaurant van Wicher Werk, het Korensant op Verhildersum. “Een niet makkelijke chef, maar wel een échte vakman die me leerde hoe je ingrediënten als een schilderij kunt samenbrengen om een prachtig geheel te maken. Hij maakte alles vers. Zelfs aardappels waren niet voorgekookt. Voor eigen klanten liet hij lamsstoofvlees en hazenpeper bij Dantuma conserveren in blik. Klanten die heerlijk gegeten hadden, konden dan bij het afrekenen zo’n blik kopen en mee naar huis nemen. Alles werd vers gemaakt. Het was een pittige en soms harde leerschool, maar wel eentje waar ik nu nog steeds veel profijt van heb.” ‘WIJ BEWIJZEN MET ONZE STOOFPOTJES DAT KANT-EN-KLAAR BEHALVE LEKKER OOK DUURZAAM EN GEZOND KAN ZIJN’ BLYCK LECKERNEYEN TIMMERT HARD AAN DE WEG. DE INGEBLIKTE STOOFPOTJES VAN BLYCK (DE OUDHOLLANDSE TERM VOOR BLIK) HEBBEN NA JAREN VAN LEF TONEN, SOMS PLOETEREN EN VOORAL VOLHARDEN, EEN VASTE PLEK VERWORVEN IN HET ASSORTIMENT VAN ENKELE SUPERMARKTKETENS. REDEN VOOR HET BEDRIJF VANOPRICHTER-EIGENAAR MILO BORGHANS EN CHEF-KOK MARTIJN KOK NU DOOR TE PAKKENMET EEN EIGEN LIJN STOOFPOTJES VOOR SLAGERIJEN EN VERSSPECIAALZAKEN. WAT DE MERKEN ‘BLYCK’ (RETAIL) EN ‘VOOR DE SLAGER’ (SLAGERIJEN) GEMEEN HEBBEN, IS DE AMBACHTELIJKE PRODUCTWIJZE EN HET GEMAK VOOR DE CONSUMENT. “HET VLEES IS AFKOMSTIG VAN DIEREN DIE EEN GOED LEVEN HEBBEN GELEID. ALLES WORDT OP GROOTMOEDERS WIJZE BEREID EN ALLE STOOFPOTTEN VAN BLYCK LECKERNEYEN ZIJN VRIJ VAN CONSERVERINGSMIDDELEN EN E-NUMMERS, WAARDOOR HET BEHALVE LEKKER OOK GEZOND IS”, BENADRUKT BORGHANS.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4