Slagersvak nr3 2022 Online

Sl a g e r sVa k n r 3 2 0 2 2 11 Linda Verriet (POV): “Vorig jaar hebben we vanuit de varkenssector de ‘Pig Story’ gelanceerd om het eerlijke en volledige verhaal te vertellen over onze boeren, de varkens en de bedrijven en hoe we als keten een mooi en veilig product kunnen maken. De open dialoog met de consument pakte hier goed uit. Dat willen we nu verbreden door als gehele vleessector en -keten de dialoog aan te gaan. Maar wel vanuit eerlijke en betrouwbare informatie. Daarom hebben we onafhankelijk burgeronderzoek laten uitvoeren over hoe Nederlanders denken over het eten van (varkens)vlees en onze boeren.” PERCEPTIE VS. WERKELIJKHEID Uit dat onderzoek kwam naar voren dat de beeldvorming bij de consument heel anders is dan de werkelijkheid. Zo denken Nederlanders bijvoorbeeld dat ‘slechts’ 72% van alle mensen vlees eet, terwijl dit in werkelijkheid 95 procent is. Slechts zeven procent van alle consumenten is uitgesproken veganistisch of vegetarisch en amper zeven procent wil af van veehouderijen, terwijl 80% juist vindt dat er altijd plek voor de boeren moet zijn. “Nederlanders eten vlees omdat het lekker en gezond is en één op de drie vindt het ook lekkerder dan vegetarische of veganistische gerechten. Toch lees of zie je dat gegeven nergens terug. Net zoals ook nooit wordt vermeld dat vegetarische kant-enklaarproducten niet beter zijn voor de CO2-uitstoot dan dierlijke producten. Vegetarisch eten staat ook niet in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum, want het is zouter en vaak ook vetter. Dat hoor of lees je nergens”, stelt Verriet. “De vegacampagnes en gesponsorde activiteiten van Ngo’s hebben hun doel niet gemist. Zij hebben het idee de wereld ingeslingerd dat vlees eten slecht is en zijn er zelfs in geslaagd om qua beeldvorming een vleesschaamte te creëren. Mensen schamen zich eerder over het feit dat ze vlees eten dan dat ze vliegen voor hun vakantie. Terwijl een retourtje Griekenland gelijk staat aan een jaar lang een kilo varkensvlees per dag eten. Bovendien schaamt 80 procent van de consumenten zich überhaupt helemaal niet dat ze vlees eten. De beeldvorming klopt gewoon heel vaak niet met de werkelijkheid. We gaan zeer zeker wat doen met de harde cijfers. Neem Tjeerd de Groot. We weten dat hij niet het woord van zijn eigen achterban verkondigt, want 72% van de D66-stemmers vindt dat er veehouderijen moeten zijn. Er is dus voldoende draagvlak voor onze keten.” ‘WE MOETEN SLAGEN MAKEN’ Woordvoerder Dé van de Riet van de COV onderschrijft de woorden van Hoedemaker en Verriet dat de sector ‘meer reuring’ mag brengen. “We hebben te lang gedacht: we doen het toch goed en dat zal wel worden gewaardeerd. Daardoor is een sfeer ontstaan waarin het tegengeluid leidend is geworden.” Verriet aanvullend: “Het werd ook bijna eng om als enkele organisatie te reageren. Als een varkenshouder een positief verhaal naar buiten bracht, volgde keiharde intimidatie. Doodeng. Door nu als ketenpartners de handen ineen te slaan, kunnen we elkaar helpen en steunen. Bikkelhard wordt dan al snel minder hard. Er is ook genoeg om trots op te zijn. We gaan ook meer dan ooit het trollenleger op social media monitoren. Wat gebeurt er met een bepaalde tweet die vol onwaarheden zit: pakt de media het op of passeert het vanzelf weer zonder enige impact? Toegegeven, we hebben een inhaalslag te maken, maar er zijn nog geen onomkeerbare besluiten genomen. We moeten snel slagen maken, zeker in de relatie CO2 tot vlees en vleesalternatieven. Maar wees gerust, we gaan aan de slag!” De KNS is één van de partners van Nederland Vleesland. Voorzitter Marian Lemsom legt uit waarom: “Slagers vormen het laatste deel van de keten of het eerste stuk van een nieuwe keten. Bovendien is er nog een kleine groep zelfslachtende slagers. Vanuit KNS zijn wij gebaat bij een eerlijker verhaal en een discussie die meer in balans is. Onze leden, slagers, zijn bij uitstek een verlengstuk van het positieve totaalverhaal. Zij weten alles over de herkomst van hun vlees en de achterliggende keten en kunnen dit uitstekend communiceren met de consument.” Meer informatie: Nederland Vleesland Tel. +31 (0)79-363 4903 info@nederlandvleesland.nl www.nederlandvleesland.nl Stand Slavakto: B023 (KNS) “MENSEN SCHAMEN ZICH EERDER OVER HET FEIT DAT ZE VLEES ETEN DAN DAT ZE VLIEGEN VOOR HUN VAKANTIE. TERWIJL EEN RETOURTJE GRIEKENLAND GELIJK STAAT AAN EEN JAAR LANG EEN KILO VARKENSVLEES PER DAG ETEN”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4