Slagersvak nr3 2022 Online

Sl a g e r sVa k n r 3 2 0 2 2 16 Re p o r t a g e ‘WIJ ZIJN EEN WAARDE GEDREVEN BEDRIJF. DAT PROEF JE TERUG BIJ ONZE PURE EN EERLIJKE PRODUCTEN’ NATHAN BURGGRAAF EN BRAM HAKVOORT HEBBEN VORIG JAAR ‘1906 - MAKERS VAN CHARCUTERIE’ OPGERICHT. “WIJ ZIJN EEN WAARDE GEDREVEN BEDRIJF DAT PRACHTIGE VLEESWAREN EN VLEESPRODUCTEN MAAKT. DENK DAARBIJ AAN PATÉS OP KLASSIEK FRANSE WIJZE, OERHOLLANDSE CHARCUTERIE EN CONVENIENCEPRODUCTEN”, VERTELT HAKVOORT. ‘1906’ VERWIJST NAAR HET OPRICHTINGSJAAR VAN DE SLAGERIJ VAN WILLEM BURGGRAAF, DE OVERGROOTVADER VAN NATHAN. “WIJ WERKEN NOG STEEDS VOLGENS ZIJN FILOSOFIE: HET MAKEN VAN PURE EN EERLIJKE PRODUCTEN - ZONDER TOEVOEGINGEN EN BIJ VOORKEUR HELEMAAL E-NUMMERVRIJ.” Na een succesvolle lancering van het merk ‘1906 - Makers van Charcuterie’, is de onderneming toe aan een volgende stap: het bedienen van de slagersbranche. “We leveren veel aan horeca en delicatessen- en versspeciaalzaken. Daarnaast maken we hier veel ‘White Label’-producten die soms op basis van onze receptuur en soms op basis van de receptuur van de klant worden gemaakt. Maar altijd volgens onze visie en eisen: wij bepalen welke grondstoffen worden gebruikt”, verduidelijkt Hakvoort. Het is deze onderliggende visie die ‘1906 - Makers van Charcuterie’ onderscheidt van veel andere Nederlandse vleesmerken. “Wij zeggen niet zomaar dat wij een waarde gedreven bedrijf zijn. Wij willen de aarde niet uitputten met hetgeen we doen, maar juist een bijdrage leveren aan een duurzamere voedselketen. We werken met lokale grondstoffen: vlees van veehouderijen met veel aandacht voor hun dieren. We maken pure, eerlijke producten, waarbij we alleen smaak en techniek toevoegen. Ambachtelijk, maar met een moderne smaak.” GAAN VERDER WAAR DE REST STOPT Over eerlijke grondstoffen gesproken: het varkensvlees is onder andere afkomstig van boer Bert Pappot uit Eibergen. “Tot 2016 was dat een klassieke varkenshouderij. Toen alleen verdere schaalvergroting nog rendabel leek, heeft hij het roer helemaal omgegooid. Hij houdt nu een klein aantal varkens, die lekker vrij kunnen rondlopen en spelen in de weilanden. Wij geloven in de keuzes die we maken en dat de boeren waarmee we samenwerken de aarde een stukje mooier maken. Die manier van boeren draagt juist bij aan een duurzamere keten en het vlees is gewoon veel lekkerder. Maar ook voor ons rundvlees werken wij alleen met Nederlandse dubbeldoelkoeien. Sowieso werken we alleen samen met partijen die onze filosofie op het gebied van eten en waarden delen. Werken met lokale boeren is natuurlijk niet nieuw, maar waar anderen vaak stoppen, gaat onze filosofie verder”, onderstreept Hakvoort. “Wij vinden het zonde dat de gezonde manier van dieren houden, vaak teniet wordt gedaan door de hulpstoffen die worden gebruikt”, vervolgt hij. “Fosfaat en nitriet worden heel vaak gebruikt, terwijl wij juist van mening zijn dat we het aan de dieren verplicht zijn om een extra stap te maken. Daarom is tachtig procent van ons assortiment volledig vrij van e-nummers. En in die overige twintig procent bevatten de producten slechts één e-nummer: E250. Kleurzout. Dat heb je nodig om de kleur te behouden in producten waarin lever wordt verwerkt, zoals in onze patés. Zonder die kleur zou het niet verkoopbaar zijn”, weet Hakvoort. “E-nummers hebben een functie, Nathan Burggraaf aan het werk in de slagerij

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4