Slagersvak nr3 2022 Online

Sl a g e r sVa k n r 3 2 0 2 2 22 Sl a v a k t o 2 0 2 2 Sinds de laatste editie in 2018 is het nodige veranderd binnen de organisatie. “We hebben een wisseling van de wacht gehad in het bestuur, met nieuwe mensen en ook twee vertegenwoordigers vanuit de exposanten. Onze nieuwe groep mensen heeft de onder het oude bestuur ingezette koerswijziging verder gestalte gegeven. We zijn met member-pakketten gaan werken en exposanten hebben kunnen meepraten over de invulling van het programma”, vervolgt Van den Brink. “We willen tijdens Slavakto meer bieden dan de traditionele vakbeurs. Meer inhoud geven aan professionalisering van deze bedrijfstak volgens de kernwaarden: innovatie, inspiratie en ontmoeting.” Bij een nieuwe opzet hoort ook een nieuwe omgeving. Zodoende is voor de komende editie gekozen voor de Werkspoorkathedraal. Auke de Waal, die namens Interkring (exposanten) zitting heeft in het Slavakto-bestuur, vertelt: “De Werkspoorkathedraal is licht en open. Dat geeft veel meer dan een typische beurslocatie. Het is een industrieel monument, rauw. Heel mooi en uitnodigend voor innovatie en inspiratie. We maken de transitie van een meer traditionele vakbeurs naar een event. De locatie moet daar dan wel bij passen.” BELEVEN Vera de Jonge van Stichting Slavakto geeft aan dat bezoekers erop kunnen rekenen dat zij ‘het vak de hele dag gaan beleven’. “Met een vol maar bovenal zeer interessant programma, van 14.00 tot 21.00 uur, met sprekers, workshops en rondetafelgesprekken. Vanuit de basisgedachte dat mensen uit de branche elkaar ontmoeten, maar tegelijkertijd zich ook kunnen laten inspireren door wat exposanten laten zien en het programma”, zegt ze. Jan Nederhoed, slager en organisator van de Vakwedstrijden tijdens Slavakto, vult aan: Het programma dat we hebben samengesteld, is bedoeld om slagers te triggeren om samen met hun team en/of gezin één of twee dagen naar Utrecht te komen. Daarbij zetten we ook in op het werven van meer jonge ondernemers en potentiële slagers. Samen met SVO kijken we onder meer naar hoe studenten en jongeren nog meer betrokken kunnen worden bij de activiteiten die er gehouden worden.” De Jonge: “Daarom hebben we ook een zogeheten ‘Razende Reporter’, een jonge ondernemer die ter plekke filmpjes maakt met andere jonge (slagers) ondernemers: Arie Bakker jr. is zijn naam en via social media inspireert hij anderen om ook voor het slagersvak te kiezen.” Van den Brink vervolgt: “Er is in recente jaren veel gebeurd in slagersland. Elke slager heeft een uniek verhaal te vertellen dat naar buiten gebracht moet worden. Wat is dan handiger dan een event dat ondernemers bij elkaar kan brengen om elkaar te inspireren. Jonge mensen doen vaak dingen heel anders en dat geeft bestaande slagers weer nieuwe inzichten. De functie van de slager is geëvolueerd van het verkopen van vlees naar het samenstellen van het diner. Slavakto heeft als doel om mensen bij elkaar te brengen en te inspireren. We hebben meer goede slagersondernemers nodig. Wat is er dan mooier dan dat een jonge vent of meid ons event bezoekt en vervolgens zegt: ‘Wat een leuk vak, dat ga ik ook doen’?” MEER EXPOSURE De organisatie heeft de lat voor de invulling van het beursprogramma ‘hoog gelegd’. “Het wordt echt een all-in slagersevent. Omdat tientallen members die deelnemen meer exposure krijgen, hebben we exposanten ook de uitdaging meegegeven om meer te presenteren dan alleen de producten en dus met concepten te komen die passen bij innovatie en inspiratie”, zegt Van den Brink. De Waal: “Dit heeft geleid tot twee nieuwe concepten, die centraal worden gepresenteerd. De eerste is hoe je je verkoop kunt verlengen buiten de winkeltijden door gebruik te maken van moderne (online) technieken of door bijvoorbeeld een pick-uppoint te worden, waardoor je je winkeltijden kunt verruimen. Het andere concept is het verkopen van broodjes, zoals een Délifrance shop-in-shop voor in de slagerij.” Van den Brink vult aan: “Hiermee spelen we verder in op de maatschappelijke trends. Consumenten willen zeker nog vlees kopen, maar wel zelf bepalen waar en wanneer. De online verkoop van slagerijen maakte vorig jaar een groei van zes procent door. Maar hoe kijkt de maatschappij tegen voeding aan en hoe past vlees in het totaalplaatje? En vooral, wat kun je als slager voor meerwaarde bieden aan de consument?” Om bezoekers van Slavakto verder te inspireren, worden rondetafelgesprekken gehouden op het centrale podium in de Werkspoorkathedraal. De Jonge: “Een dagvoorzitter interviewt prominente gasten en gaat met hen in gesprek over toekomstige ontwikkelingen op het gebied van rund, kip en varken. Wat gebeurt er in die sectoren, wat komt eraan en hoe kun je zelf aan de slag met deze ontwikkelingen? Verder zijn er verschillende workshops, een Meneer Wateetons is één van de gastsprekers

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4